Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men varför ska bara hon ha förståelse för andras slit och inte de för hennes? Kan de inte se att i den värld där t.ex. Lektra rör sig varje dag så är hon extremt långt ifrån att ha en räkmacka. Kan man inte kräva lite förståelse från båda håll i så fall?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men varför ska bara hon ha förståelse för andras slit och inte de för hennes? Kan de inte se att i den värld där t.ex. Lektra rör sig varje dag så är hon extremt långt ifrån att ha en räkmacka. Kan man inte kräva lite förståelse från båda håll i så fall?



Javisst , som sagt det finns ju olika grader i helvetet :D
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*KL*

Nu har jag också läst hela tråden (eller hela och hela, jag orkade inte med vissa sidospår om individer)

Som respons på TS ursprungliga inlägg - jag blir rejält trött på dessa artiklar i Ridsport om dessa superrika familjer, berättelsen om superhäst Nr 1 som står i stallet och superhäst nr 2 som är på G, och superhästar nr 3, 4 och 5 som pappa nyss köpt för att man ska se vad dom går för, och nya skrittmaskinen och ridhuset som pappa nyss slängt upp på anläggningen mm mm. Handlar inte om svensk avundsjuka eller ens om Sverige - jag hade samma reaktion på artikeln i förra numret av Hippson som handlade om tjejen i USA som är hoppstjärna och har allt, bara allt, och en pappa som flyger in med privathelikopter för att se henne tävla.

Vaddå, "NYHET! Superrik familj köper superhästar och ungarna gör superresultat", och jag känner blah blah blah, whatever.

Kruxet är att det känns inte relevant för mig. Och dom flesta av oss som läser dessa tidningar är likadana, vi är faktiskt vanliga dödliga hobbyryttare som kämpar på med pålle. Så dessa artiklar känns mera skrivna för skaran för inbördes beundran, för någon vidare relevans har de inte.

Men men, inbördes beundran ska den kretsen kanske få ägna sig åt emellanåt. :p

Och JA, jag föredrar att läsa artiklar om "den som kämpat sig upp" typ Patrik Kittel eller Malin eller Angelica, eller brittiska fälttävlansryttare som började med att låna grannens ponny mm. Just för att dom berättelserna måste naturligtvis vara mera inspirerande för "vanliga" unga med ambitioner - att det faktiskt går att kravla sig upp bara man vill.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Problemet med trojka är att det endast vänder sig till GP-ryttare.
Det vore mycket bättre om man kunde bredda det projektet och utöka det, försöka satsa på duktiga ryttare utan kapitalstarka sponsorer. Jag säger inte att det är dåligt att försöka få fram nya hästar för GP hos ryttare som redan ridit det, men vi skulle säkerligen öka bredden om fler duktiga ryttare hade möjlighet till samarbeten med uppfödare eller liknande.
Och att minska risken för att bli av med hästen som det kan bli med hästförsäljare, många som tävlar åt andra kommer ju aldrig högst upp eftersom så fort hästen blir något så när bra säljs den.

Egentligen är det lite konstigt att inte fler uppfödare försöker sig på samarbeten, vi har ju bra material i Sverige och om man står som uppfödare/delägare/ägare på en framgångsrik häst är det förhoppningsvis inte bara DEN hästen som blir intressant på en marknad. Med en väl genomtänkt avel där man satsar på riktigt bra ston och hingstar, väljer bort att sälja kanske en eller två och har möjlighet att föda upp fler under tiden att sälja.
Det är väl lite drömscenario, det förstår jag också, men det skulle gynna dressyren som sport, ryttare som inte har massor av pengar och uppfödare som skulle kunna få mer uppmärksamhet.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Är det annorlunda inom hoppningen, undrar den oerfarne? En bekant inleder just nu ett samarbete med en ung hoppryttare nämligen (som inte har råd att köpa hästen ifråga) - vilket jag tycker är en strålande idé. Hästen går inte GP. Än. ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det jag tycker blir lite konstigt är att vi har ett gäng riktigt duktiga ryttare i Sverige och den lilla klicken lägger vi ner en hel massa resurser på, det är ju inte ett sätt att bredda sporten alls.
Dom som ofta hamnar i rampljuset har redan bra resurser i häst och tränar-material, det vore kanske på sin plats att satsa på ryttare i lilla rundan?
Som med Trojka, kanske bredda programmet och försöka hitta samarbeten med mindre namn eller vad man ska säga.
Jag tycker vi ska premiera våra duktiga ryttare som är framgångsrika men jag är väldigt för att bredda sporten, dels för ryttare och dels för åskådare.
Det är väl lite där den större massan kan tycka att det blir snobbigt, precis som Tussinussen (haha) skrev; Rik familj köper dyr häst och och och och och och...
Det svider ju lätt i ögonen om det vinklas fel.
Å andra sidan är folk rätt fula på så vis att när någon framhålls som duktig med mindre medel klagas det på utrustning och liknande, vadå dubbelmoral?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Problemet är väl helt enkelt att det oftast är för dyrt.
Antingen står man med hela risken under rätt många år och för att vara ärlig,
det är fler hästar som slås ut än som blir framgångrika?
Eller så får man betala för att ha hästen i riktig proffsskola.
Under tiden ska du bedriva verksamheten hemma och få den att gå runt
utan att sälja och få inkomster. Vilket då gör att skatteverket anser att du
bedriver hobbyverksamhet och så blir det moms på alltihopa.

Det är få uppfödare som är rika nog att producera varje år utan att få
in nytt kapital. Även om en häst säljs efter 10 år för 500' så räcker det
inte för att dra runt resten.

Alternativet är göra som travet, ha MASSOR av ston och på så sätt
öka chansen för en stjärna. Men vem har råd att starta upp det?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag har inte en susning men jag tror det, jag tror att det är lättare att komma fram fortare i hoppning (inte sagt att det är enkelt, notera gärna det, tack :p) och skaffa sig ett namn. Tror dessutom det avlas fram fler bra hopphästar, det är mer tacksamt att föda upp hopphästar.
Och krasst sett så finns det större prissummor att vinna i hoppning än dressyr på lägre nivåer.
Hoppning är ju enklare att locka åskådare till som inte är direkt hästintresserade, man hoppar och river man är man ute, det är en baggis att förstå sig på. I dressyr krävs det ju en riktigt fin häst kontra en usel ritt för att se skillnaden för den oerfarne.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

jag tycker att debatten är lite konstig.

Jag tycker debatten blev lite konstig.

Och förklarar än en gång att jag reagerade på detta inlägg:
Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar.

Jag tycker fortfarande det är trevligt och roligt, unnar den som får det, men inte kan det kallas "hårda vägen" och "jobba ur egen ficka gällande pengar", när man har fått så mycket?

Jag skulle istället vilja ställa frågan, varför väljer man att lägga fram sig själv så när det inte stämmer?, är det fult att ha "fått", alternativt är det "finare" att slita arslet av sig?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ang trojka är problemet att ryttaren egentligen inte riskerar så mycket.
Utan går det bra "vinner" den en halv häst. Men för uppfödaren går det antingen
bra, då "förlorar" den halva hästen. Eller så går det dåligt och då torskar den
hela hästen.

Bättre pengar i att sälja hästen som ung.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja det är jag med på, men det är synd på ryttare som ex. Lancet som får börja på minus. Det är ju samma osäkerhet för alla i Trojka, man kan lika väl öppna programmet för ryttare som rider svår klass.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Kruxet är att det känns inte relevant för mig. Och dom flesta av oss som läser dessa tidningar är likadana, vi är faktiskt vanliga dödliga hobbyryttare som kämpar på med pålle. Så dessa artiklar känns mera skrivna för skaran för inbördes beundran, för någon vidare relevans har de inte.

Jag däremot älskar att läsa sådana artiklar, se bilder på fina hästar, fina stall och fin utrustning. Så för mig är det relevant, även om jag är en hobbyryttare som rider för att det är roligt. Iofs älskar jag även att se tv-serier som "the hills", "Real housewifes of NY/LA" och liknande, gillar helt enkelt att få se lite lyx och flärd.

En blandning kanske hade varit det bästa då, så får man själv välja vad man vill läsa.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det blir en ond cirkel för ryttarna vill oftast ha x antal tusenlappar i månaden till Att börja med och ytterst få uppfödare har råd att betala det varje månad för att sen "ge bort" hästen. Skulle man lämna bort dem från 3 till 5 år så får man räkna med iaf 100 lök bara i kostnader. Vem har råd att investera det plus häst?
Där tycker jag att Trojka är så bra då de tar hästen redan som ung. Även om man inte är en rik uppfödare har man råd med Trojka.
Samt hur ska uppfödarna nå ut till ryttarna? Jag släpper inte mina gratis till ryttare som rider LB utan vill ju gärna att de ska gå snäppet högre givetvis. Jag tror att en företagsam ryttare skulle kunna vältra sig i fina hästar om man bara kom på ett sätt att mötas.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag gör vågen på det inlägget :bow:

Så jäkla tråkigt det är att bara läsa om dessa rikemansungar. Hela repotage om hur nån får allt de pekar på och sen - flämt - lyckas! är rätt ointressant. Sen har jag så svårt att bli inspirerad av det, precis som du säger. Personligen blir jag mer inspirerad av att kolla på filmer på våra duktiga bukeryttare som lancet, waco eller lektra (eller duktiga ryttare i allmänhet som rider StG/Intm) än att titta på GP-ekipage, eftersom jag ALDRIG kommer att bli en GP-ryttare. Däremot skulle jag med massa träning och en fin häst en dag kunna rida StG. Därför finns det en relevans i deras filmer för mig.

99% av alla ryttare kommer ju aldrig högre än MSV, om ens så högt, därför är det synd att hästtidningarna bara riktar in sig på den sista procenten i sina ryttarreportage.

Sen kan jag ju inte annat än att hålla med om att vissa i denna tråden är tråkigt verklighetsfrånvända. De verkar tro att alternativet till egen ponny är de där fattiglapparna som fick gå på ridskola. Så många föräldrar i sverige har inte råd att låta sina barn göra ens det.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ang trojka är problemet att ryttaren egentligen inte riskerar så mycket.
Utan går det bra "vinner" den en halv häst. Men för uppfödaren går det antingen
bra, då "förlorar" den halva hästen. Eller så går det dåligt och då torskar den
hela hästen.

Bättre pengar i att sälja hästen som ung.

Det är inte lätt att få ut sina unghästar till svårklassryttare och jag vill hemskt gärna se vad våra små går för. Har en valack jag kan tänka mig att släppa till trojka eller annat samarbete, får jag sen en hingst efter don Primero nästa år kan jag tänka mig samma för honom. Jag vill verkligen ha mina hästar testade för att se vad de är gjorda av och om jag ska fortsätt med den stolinjen samt den matchningen med hingstar jag gjort.
om hästen blir kvar och går Gp så är det både god reklam och en merit för stofamiljen.
Om den inte kommer gå Gp så säljs den och troligtvis ändå till ett pris som man inte själv skulle få för den plus det är fortfarande god reklam att få sin häst utvald.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Att det vore kul tycker nog de flesta.
Men få ha råd att sponsra med en häst i 10-12 år.
Är den GP-material kommer man troligen kunna sälja
den dyrt redan som treåring. Vad är då incitamentet för
en "vanlig" svenssonuppfödare att riskera sina pengar?

Frågan är hur kul det är att förlora en häst värd stora pengar?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Vad syftar du på med att förlora en häst/stora pengar? Menar du om hästen dör? För på hur många treåringar kan du se om de verkligen kommer gå GP? Vi kanske skulle ha en enskild tråd för ämnet samarbete ryttare och uppfödare.
Hur många säljer inte flertalet föl/unghästar till förlustsummor trots att det är både lovande föl och ynglingar. Visst du kanske ej säljer just den hästen som blir utvald men det kan däremot resultera i att du överlag får betydligt mycket bättre betalt för övriga hästar. Plus att du faktiskt får en kontakt med ryttare och troligen också fler via henne/honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Att det vore kul tycker nog de flesta.
Men få ha råd att sponsra med en häst i 10-12 år.
Är den GP-material kommer man troligen kunna sälja
den dyrt redan som treåring. Vad är då incitamentet för
en "vanlig" svenssonuppfödare att riskera sina pengar?

Frågan är hur kul det är att förlora en häst värd stora pengar?
Kan dock hålla med om att det kanske inte är den ultimata samarbetsformen för en uppfödare.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men du, försörjningsplikt innebär inte att föräldrar måste ställa upp i vått och torrt även om man har pengar? Det innebär inte heller att barn skall kräva att sina föräldrar betalar för hästar , stall, träning osv även om man har pengar. Så att säga att de barn som får full stöttning från föräldrar gällande pengar, uppbackning i form av ponnyer osv inte åker räckmacka visar att man har en snedvriden syn på verkligheten. Dom ÄR priviligerade. Tycker du verkligen inte det?

Man kan tro genom diskussionen att du är 1. ensamt barn eller mångmiljonärer till föräldrar 2. har fått färdiga ponnyer och hästar i hela ditt liv och full backning från föräldrarna. 3. känner dig oerhört trampad på dina tår eftersom ovanstående verkar vara en självklarhet. ? Vet du vad, det är det inte!

I en vanlig normal löntagarbarnfamilj med säg 3 barn, finns det nog inte så mycket tid eller pengar till att stötta alla barnen med deras fritidsintresse så för majoriteten av dessa är det inte alls självklart med stöttning från föräldrar.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga! Vad får föräldrar göra för sina barn utan att de åker räckmacka? Barnarbete är inte ok men du tycker ändå att alla barn ska arbeta för att få ägna sig åt sin hobby/sport.

Jag har aldrig skrivit att familjer som inte har råd ska köpa ponnyer. Men jag vill att antalet barn som tvingas arbeta för att kunna rida ska bli färre, inte som du fler.

Jag anser att föräldrar istället för att spendera sina pengar på (iofs sånt jag anser onödigt) onödiga saker ska lägga dem på sina barn. Är man förälder har man enligt mig ett ansvar att stötta sina barn. Just av anledningen att du kan inte välja dina föräldrar. Det är aldrig ditt fel som barn om dina föräldrar hatar hästar.

Varför blandar du ihop ekonomi och inställning hela tiden?

Jag förstår att Lancet fick gå den väg hon gjorde och jag beundrar henne för att ha lyckats och hoppas hon orkar hålla på tills framgångarna som senior kommer även fast hon nu står utan egen häst.

Men alla de föräldrar som kan köpa ponnyer, varför inte?

Exakt det är ju just det. Hur man själv ser på det. Jag har haft fler räckmackor än väldigt många, inte känner jag mig trampad på tårna för det? Men jag har fortfarande en insikt i att det inte är alla förunnat, alla kan inte lyckas oavsett hur dom sliter för så rättvist är det inte i världen.

Jag skulle dock aldrig gå ut i en tråd att säga att jag har gått den hårda vägen när jag i själva fallet är priviligerad med häst och stöttning från föräldrar som lektra. Jag har arbetat minst lika hårt som lektra om inte mer eftersom jag har arbetat betydligt längre och jag skulle definitivt inte kalla det den hårda vägen då jag verkligen sett det på nära håll ett flertal ggr.

Jag tror säkert lektra tycker hon går den hårda vägen, men som sagt det handlar ju om insikt och vad man är van vid och vad man har sett.

Fast nu är du dum. Lektra har gått den hårda vägen. En 5åring för 200' förändrar inte det. Oavsett om andra föräldrar har råd eller inte råd med samma sak har Lektra till skillnad från många andra faktiskt fått slita för att vara där hon är idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp