Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu har jag läst igenom hela tråden o i MINA ögon så handlar det om vilken grad i helvetet man befinner sig!:D Dvs jag tar mig själv som exempel: Stadsunge med föräldrar utan pengar o utan hästintresse, fick aldrig rida på ridskola för det fanns inte pengar till det. Bar ut tidningar i 2 år och kunde då köpa ett russföl. Bar ut tidningar varje helg o betalade stallhyra, 11-14 år gammal. När fölet var 4 o skulle ridas in var jag för stor...:cool:

Att jämföra mitt hästliv med t ex lektras ja då har lektra åkt räkmacka men jämför man lektra med SHBK då har lektra slitit häcken av sig!:bow:

Så olika grader i helvetet, det är nog vad tråden mynnar ut i även om TS tänkte sig nåt annat. För mig framstår ju ALLA som fått färdiga hästar som bortskämda snorvalpar!:p

Och för mig framstår alla som har fått stöd och backup av sina föräldrar som bortskämda snorvalpar så visst är det olika grader i helvetet.

Jag ser dock lektras uttalande om den hårda vägen som ett hån mot de flesta , ungdomarna idag går inte den hårda vägen dom blir curlade som bara den på en räkmacka om man jämför med hur det var för dom flesta förr.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Som sidospår om man tar MalinB hon fick fina ponnyer till EM osv. Men att hon är i toppen bland seniorer är för att även hon levde på existensminimum (i praktiken om man ser hur hennes liv såg ut) när hon jobbade i England. Att slita så som hon och Lancet mfl gör hos sina utländska arbetsgivare är få som klarar för de är helt enkelt för lata. Att då bland annat Lektra och Lancet ska få höra att de har räkmacka är i min värld lite galet.

Ha ha ha Malin B har INTE levt på existensminimum alls, vilket skämt :eek: Tror du man kan hålla hästar i den internationella hoppcirkusen om man lever på existensminimum? Sen att hon inte hade så mycket pengar kvar efter när hon farit runt med sin stora lastbil och tävlat är en annan femma, men hon har inte slitit mer än vad vilken vanlig löntagare som helst gör på sina jobb och dom kan minsann inte tävla int. hoppning på den lönen som är kvar när häst och allt är betalt, på sin höjd kanske åka på ett par tävlingar hemmavid. Jisses vet du vad existensminimum egentligen handlar om?

Man kan slita häcken av sig på sitt vanliga jobb, men man kanske är för lat om man inte valt att rida dagarna i ända :grin:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast jag tycker det känns som om du med det uttalandet hånar dom som jobbar hårt för sin dröm. Jag menar inte att de har det regelrätt dåligt men de har ju fått ta en sådan väg som är slitigare än om de hade kunnat stalla upp hos någon ledande tränare och bara rida och träna.

Det finns olika grader i helvetet som någon annan också nämnde...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

kl
Som ni är inne på så beror det på vad man jämför med.
I mina ögon är att gå den hårda vägen att inte ha kapitalstarka föräldrar eller sponsorer utan att man själv helt enkelt får lyckas genom hårt arbete. Sen att man får sponsorer längre fram när resultaten kommer är inte så konstigt.

JB har haft en kapitalstark person bakom sig så jag vet inte vart det kommer ifrån att han gått hela vägen själv. Bondsonen RGB har väl också haft ponnier? Storbönderna brukar inte vara ngr fattiglappar. Det ger en ganska vriden bild när man hela tiden försöker hitta "ryttare av folket" vet att det också gjordes med MB sen att det köptes ponnies och fina unghästar till henne glömde man bort att säga för hon red faktiskt på ridskola ett par år.

Varför inte helt sonika bara säga att , ska du gå hela vägen krävs hårt jobb, ambition OCH pengar. Sen om pengarna är rika föräldrar, sponsorer eller annat så är det skit sak samma för pengarna krävs.

Vad jag tror att fiorano är ute efter är att för en helt vanlig arbetarfamilj så finns inte det ekonomiska utrymmet för att köpa en häst överhuvudtaget om man nu ska köpa en talangfull inriden häst.

Det är väl ingen som ifrågasatt att de som är ute jobbar hårt, men det är fasiken så mkt enklare när man har päron som köper hästar, bilar och utrustning för belopp som en vanlig familj kan leva flera år på.

Om nu de sen klassas som fattiglappar ute i övriga europa så talar det ju för vilket vriden sport det faktiskt är.

Zlatan togs upp som ett exempel, han kommer inte från ett rikemans hem, han är uppvuxen i Malmö och deras kostnader har väl varit avgiften till klubben och ett par fottbollsskor, hans talang eller framgång hade inte gått att köpa för pengar.

Sen undrar jag lite om inte ridsporten i sig binder ris åt sin rygg och faktiskt skapar en gräddfil.
Inom de allra flesta sporter på barn och ungdoms nivå bedrivs ideelt arbete. Min sambo tränade två kvällar i veckan en grupp med ungdomar. En av adepterna toppade sen världsstatestiken i sin gren. Han fick inte en krona i ersättning utan han gjorde detta för att han brann för sporten. Han har inte ens haft en tanke på att man ska ha betalt!?

Hur många håller gratisträningar inom ridsporten för att de brinner för sin sport? Nej alla inom ridsporten ska ha betalt, ingen gör ngt gratis bortsett ifrån de eldsjälar som hjälper till på tävling.

Vi har varit inne på det tidigare och jag ska inte fastna där igen.
Det jag också har märkt under åren är att de barn/ungdomar med kaptialstarka föräldrar också många gånger är de som får mest uppmärksamhet av tränare osv. Det gynnar inte heller mångfalden inom sporten.
Så det är inte bara i de stora utbildnings och försäljningsstallen som det är så.

Med detta inlägg vill jag absolut inte förringa det arbete som flera bukefalister och andra lägger ner på att utveckla sig och sin ridning.

Det skrevs dock om en ung svensk tjej som bla var inbjuden till globen, tror jag det var, men inte hade råd att komma hit. Hon arbetar i ett försäljningsstall men har ngr hästar att rida och tävla.. Tror det stod att hon kunde få ihop totalt 50000 att köpa häst för.. Ngn som kommer ihåg vem hon var?




.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och för mig framstår alla som har fått stöd och backup av sina föräldrar som bortskämda snorvalpar så visst är det olika grader i helvetet.

Jag ser dock lektras uttalande om den hårda vägen som ett hån mot de flesta , ungdomarna idag går inte den hårda vägen dom blir curlade som bara den på en räkmacka om man jämför med hur det var för dom flesta förr.

Bitter eller?

Tyckte att quigley skrev ett strålande inlägg innan!

Så du tycker att bara för att föräldrarna ställer på sina barn så åker de räkmacka?

Jag kan ju säga att när jag skulle köpa en ponny så var vi så fattiga att jag fick låna 7000:- av min äldre syster för att köpa en c-ponny hingst som gick ohanterad på en åker 2 km hemifrån oss. Hon hjälpte mig med kostnader som vaccinering osv för de var pengar som vi inte kunde få fram i nuläget. Nästa ponny köpte jag själv för 8000:- ( pengar som jag själv jobbat ihop) Dessa red jag upp, och sålde så jag fick in pengar så jag nästa gång kunde köpa en ponny för 35000:- och en storhäst för 20000:-.Sedan sålde jag ponnyn, storhästen gick tyvärr inte att sälja så där gick jag förlust, Köpte en annan häst för 100 000 för pengar från en annan häst, sedan sålde jag hästar och mina föräldrar hjälpte mig + att hästhandlaren jag jobbar med gav mig ett fantastiskt bra pris på en superfin häst- Den gav vi 200 000:- för och kalkylerade att vi skulle kunna få tillbaka pengarna och mycket mer när den såldes, men framförallt skulle den vara ett lyft för min karriär. Han dog i tarmvred, och min andra häst fick avlivas pga av svår allergi. Life is a bitch!

Så nu finns det inte längre några pengar kvar från alla hästaffärer så nu är det bara att börja om från början igen, vilket fick bli ett föl..

Räkmacka in my ass!!!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Så nu finns det inte längre några pengar kvar från alla hästaffärer så nu är det bara att börja om från början igen, vilket fick bli ett föl..

Räkmacka in my ass!!!



Och du tycker fortfarande inte det är räkmacka att ponny och häst i unga år, stallplats, utrustning, föräldrar som har råd att köra till tävling osv osv....?

Ser du inte själv hur långt ifrån dig själv och din beskrivning det är?, vem i tråden har ens antytt att du åkt räkmacka?

Att lektra råkade bli exempel beror helt enkelt på ett inlägg från henne som inte hade riktig verklighetsuppfattning, det blir lite dumt att skriva att man jobbar helt ur egen ficka när man innan, i många år, faktiskt fått pengar till hästeriet från föräldrar belopp motsvarande närmare halvmiljonen.

Tänk om du hade haft det så förspänt, ser du inte skillnaden?

Och tycker såklart det är roligt, och trevligt, fantastiskt för lektras del, och självklart måste hon som andra arbeta, både rida och mocka och putsa, men det är fortfarande för min del räkmacka att i så unga år ha det så förspänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ha ha ha Malin B har INTE levt på existensminimum alls, vilket skämt :eek: Tror du man kan hålla hästar i den internationella hoppcirkusen om man lever på existensminimum? Sen att hon inte hade så mycket pengar kvar efter när hon farit runt med sin stora lastbil och tävlat är en annan femma, men hon har inte slitit mer än vad vilken vanlig löntagare som helst gör på sina jobb och dom kan minsann inte tävla int. hoppning på den lönen som är kvar när häst och allt är betalt, på sin höjd kanske åka på ett par tävlingar hemmavid. Jisses vet du vad existensminimum egentligen handlar om?

Man kan slita häcken av sig på sitt vanliga jobb, men man kanske är för lat om man inte valt att rida dagarna i ända :grin:

Hahaha tillbaka. Har du jobbat hos Withakers? Jaså inte? Då kanske du skulle göra det innan du utalar dig om arbets och levnadsvillkoren där. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev att hon levde på existensminimum om man tittar på HUR hon hade det då. Det spelar i de lägena ingen roll om familjen hemma i Sverige har massa pengar. I den situationen lever du som en slav i alla fall. Det är ett HÅN mot all stallpersonal i den situationen att jämföra med vanliga löntagare som har kollektivavtal och 40h arbetsvecka. Snacka om att inte se verkligheten.

Och om det är så enkelt att ta sig till den internationella hoppcirkusen varför gör inte alla vanliga hobbyhoppryttare det?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Hur många håller gratisträningar inom ridsporten för att de brinner för sin sport? Nej alla inom ridsporten ska ha betalt, ingen gör ngt gratis bortsett ifrån de eldsjälar som hjälper till på tävling.

.

Nej för tränare behöver ingen inkomst. De har inga utgifter eller behov av mat.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Bitter eller?

Tyckte att quigley skrev ett strålande inlägg innan!

Så du tycker att bara för att föräldrarna ställer på sina barn så åker de räkmacka?

Jag kan ju säga att när jag skulle köpa en ponny så var vi så fattiga att jag fick låna 7000:- av min äldre syster för att köpa en c-ponny hingst som gick ohanterad på en åker 2 km hemifrån oss. Hon hjälpte mig med kostnader som vaccinering osv för de var pengar som vi inte kunde få fram i nuläget. Nästa ponny köpte jag själv för 8000:- ( pengar som jag själv jobbat ihop) Dessa red jag upp, och sålde så jag fick in pengar så jag nästa gång kunde köpa en ponny för 35000:- och en storhäst för 20000:-.Sedan sålde jag ponnyn, storhästen gick tyvärr inte att sälja så där gick jag förlust, Köpte en annan häst för 100 000 för pengar från en annan häst, sedan sålde jag hästar och mina föräldrar hjälpte mig + att hästhandlaren jag jobbar med gav mig ett fantastiskt bra pris på en superfin häst- Den gav vi 200 000:- för och kalkylerade att vi skulle kunna få tillbaka pengarna och mycket mer när den såldes, men framförallt skulle den vara ett lyft för min karriär. Han dog i tarmvred, och min andra häst fick avlivas pga av svår allergi. Life is a bitch!

Så nu finns det inte längre några pengar kvar från alla hästaffärer så nu är det bara att börja om från början igen, vilket fick bli ett föl..

Räkmacka in my ass!!!

:bow:

Verkligen tråkigt att du hade en sån otur med dina sista hästar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och du tycker fortfarande inte det är räkmacka att ponny och häst i unga år, stallplats, utrustning, föräldrar som har råd att köra till tävling osv osv....?

Ser du inte själv hur långt ifrån dig själv och din beskrivning det är?, vem i tråden har ens antytt att du åkt räkmacka?

Att lektra råkade bli exempel beror helt enkelt på ett inlägg från henne som inte hade riktig verklighetsuppfattning, det blir lite dumt att skriva att man jobbar helt ur egen ficka när man innan, i många år, faktiskt fått pengar till hästeriet från föräldrar belopp motsvarande närmare halvmiljonen.

Tänk om du hade haft det så förspänt, ser du inte skillnaden?

Och tycker såklart det är roligt, och trevligt, fantastiskt för lektras del, och självklart måste hon som andra arbeta, både rida och mocka och putsa, men det är fortfarande för min del räkmacka att i så unga år ha det så förspänt.

Men hur lite ska föräldrar ställa upp för att det inte ska vara räkmacka? De har ju ändå enligt lag FÖRSÖRJNINGSPLIK tills man är myndig. Det är alltså föräldrarnas uppgift att betala för barnen. Sen att utgifterna anpassas efter familjens ekonomi är ju självklart. Men att kräva av 10-15 åringar att de ska betala sina hästar och sin hobby själv blir ett bakåtsträvande. Barn ska inte jobba. För att få pengar måste man jobba. Det blir en omöjlig ekvation.

Eller vill du att vi ska gå mot ett samhälle där barnarbete blir standard för att barnen ska ha en sport?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och för mig framstår alla som har fått stöd och backup av sina föräldrar som bortskämda snorvalpar så visst är det olika grader i helvetet.

Jag ser dock lektras uttalande om den hårda vägen som ett hån mot de flesta , ungdomarna idag går inte den hårda vägen dom blir curlade som bara den på en räkmacka om man jämför med hur det var för dom flesta förr.

Så att jobba hos tränaren för att ha råd att träna är enligt dig den enkla och välförspända vägen? Att inte kunna träna när man inte hinner jobba = inte har råd är räkmacka? Att inte ta sig till SM för man har inte råd med tävling och träningar i den utsträckning som krävs är att vara bortskämd?

Hån mot vad? Vill du att vi ska sträva bakåt där barn måste arbeta för att inte vara bortskämda? Trodde på allvar att vi kommit längre än så i Sverige.

Eftersom jag tidigare i tråden drog för snabba slutsatser pga förutfattade meningar, hur kan du veta att lektra är bortskämd (som i ditt inlägg verkligen låter som något hemskt dåligt)? Har du följt hennes hästeri och tävlande i flera år?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men hur lite ska föräldrar ställa upp för att det inte ska vara räkmacka? De har ju ändå enligt lag FÖRSÖRJNINGSPLIK tills man är myndig. Det är alltså föräldrarnas uppgift att betala för barnen. Sen att utgifterna anpassas efter familjens ekonomi är ju självklart. Men att kräva av 10-15 åringar att de ska betala sina hästar och sin hobby själv blir ett bakåtsträvande. Barn ska inte jobba. För att få pengar måste man jobba. Det blir en omöjlig ekvation.

Vem har krävt det?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL*
Ni är roliga ni, ni vill gärna att det ska vara lilla Lisa från skogen som var fattig och som fick jobba ihop pengar själv för att kunna rida på ridskolan ibland som ska vara den framgångsrika. Men gud nåde om hon skulle ärva en summa pengar eller skaffa sig en sponsor, eller varför inte sälja en häst för mer pengar än vad man köpte den för.

Ni förstår då är det räkmacka helt plötsligt?

Finns det någon som ni tycker inte har räkmacka här inne?
Jag har ju förstått att jag och lektra tex bara glider igenom så vi måste ju vara borträknade ju...

Du säger det bättre än jag själv lyckades tänka det! ;) Håller med om dubbelheten i många tidigare inlägg.

Vill också tillägga att det är tur för svensk dressyrsport att några har möjlighet att satsa långsiktigt eftersom toppen är väl smal just nu!

Delvis KL*

Angående den egentliga ursprungsfrågan om hur media skildrar olika ryttares satsningar så måste jag hålla med Fiorano om att den vore intressant med mer journalistiskt underbyggda skildringar. När läste vi positivt grävande journalistik om ridsporten i Ridsport senast? Tror kanske att det behövs utomstående journalister som gör detta pga av att svensk ridsport är så liten och lite mycket ryggdunk ibland.

Hippson är ju hästlängder före Ridsport i det avseendet tex.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

.

Sen undrar jag lite om inte ridsporten i sig binder ris åt sin rygg och faktiskt skapar en gräddfil.
Inom de allra flesta sporter på barn och ungdoms nivå bedrivs ideelt arbete. Min sambo tränade två kvällar i veckan en grupp med ungdomar. En av adepterna toppade sen världsstatestiken i sin gren. Han fick inte en krona i ersättning utan han gjorde detta för att han brann för sporten. Han har inte ens haft en tanke på att man ska ha betalt!?

Hur många håller gratisträningar inom ridsporten för att de brinner för sin sport? Nej alla inom ridsporten ska ha betalt, ingen gör ngt gratis bortsett ifrån de eldsjälar som hjälper till på tävling.

Vi har varit inne på det tidigare och jag ska inte fastna där igen.
Det jag också har märkt under åren är att de barn/ungdomar med kaptialstarka föräldrar också många gånger är de som får mest uppmärksamhet av tränare osv. Det gynnar inte heller mångfalden inom sporten. Så det är inte bara i de stora utbildnings och försäljningsstallen som det är så.

En mycket intressant tanke måste jag säga!! OM det hade kunnat finnas nån form av "sponsorprogram" a la knytkalaset som är GRATIS för talangfulla unga ryttare som inte har högar med pengar att träna för tror jag att vi hade kunnat fånga upp fler ryttare i Sverige! Om nu tränare i andra sporter klarar av att hålla träningar på en ideel basis ska väl ridsportens diton också klara av att göra det. Iaf för eventuellt utvalda ryttare och kanske två dagar i månaden. Det känns inte som en omöjlighet.

Tyvärr har du också rätt i att unga ryttare med kapitalstarka föräldrar får mer uppmärksamhet av de flesta tränarna. och det är väl klart, tränaren ser ju en möjlig framtid av massor av träningar och med stor sannolikhet en möjlighet att förmedla hästar till dom också.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men hur lite ska föräldrar ställa upp för att det inte ska vara räkmacka? De har ju ändå enligt lag FÖRSÖRJNINGSPLIK tills man är myndig. Det är alltså föräldrarnas uppgift att betala för barnen. Sen att utgifterna anpassas efter familjens ekonomi är ju självklart. Men att kräva av 10-15 åringar att de ska betala sina hästar och sin hobby själv blir ett bakåtsträvande. Barn ska inte jobba. För att få pengar måste man jobba. Det blir en omöjlig ekvation.

Eller vill du att vi ska gå mot ett samhälle där barnarbete blir standard för att barnen ska ha en sport?

Hur tänkte du här? Ska barn med föräldrar som inte har råd att hålla barnens ridintresse inte få lov att rida om de är villiga att jobba ihop pengar själv-för att barn inte ska jobba? Försörjningsplikt har ingenting att göra med att underhålla barnens dyra hobbisar, det handlar om att ge barnen mat, kläder och tak över huvudet.

Det är uppenbart att vi inte kommer från samma samhällsklass måste jag säga. Ur den samhällsklassen jag kommer så var man vackert tvungen att jobba själv för att ha råd med sitt hästintresse. Nu hade jag en supersnäll morfar som gav mig min första häst när jag var fjorton. Jag flyttade hemifrån när jag var sexton och efter det fick jag helt betala min häst själv, vilket jag gjorde genom att jobba av stallhyran i stallet hon stod (övrig inkomst var underhållsbidrag och studiebidrag). I ärlighetens namn tror jag att min samhällsklass därmed också har ett högre värde på pengar och heller inte anser att 200" för en häst är lite pengar. Även om hästen kan vara billig ändå för 200".
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Hur tänkte du här? Ska barn med föräldrar som inte har råd att hålla barnens ridintresse inte få lov att rida om de är villiga att jobba ihop pengar själv-för att barn inte ska jobba? Försörjningsplikt har ingenting att göra med att underhålla barnens dyra hobbisar, det handlar om att ge barnen mat, kläder och tak över huvudet.

Det är uppenbart att vi inte kommer från samma samhällsklass måste jag säga. Ur den samhällsklassen jag kommer så var man vackert tvungen att jobba själv för att ha råd med sitt hästintresse. Nu hade jag en supersnäll morfar som gav mig min första häst när jag var fjorton. Jag flyttade hemifrån när jag var sexton och efter det fick jag helt betala min häst själv, vilket jag gjorde genom att jobba av stallhyran i stallet hon stod (övrig inkomst var underhållsbidrag och studiebidrag). I ärlighetens namn tror jag att min samhällsklass därmed också har ett högre värde på pengar och heller inte anser att 200" för en häst är lite pengar. Även om hästen kan vara billig ändå för 200".
Men snälla du. Visst har jag kanske uttryckt mig lite konstigt. MEN. Det jag svarade på i citat var att:
Ursprungligen postat av mooona
Och för mig framstår alla som har fått stöd och backup av sina föräldrar som bortskämda snorvalpar så visst är det olika grader i helvetet.

Jag syftade INTE på de familjer som inte har råd. Jag syftade på de som har råd. Jag undrade om mooona ansåg att inga föräldrar fick betala någonting åt sina barn för det skulle vara räkmacka.

Du fick din första häst av morfar, anser du det vara räkmacka? Om ja, då får du gärna också förklara vad föräldrar egentligen får ge sina barn utan att det är räkmacka. Om nej, förstår du då mitt inlägg?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL

Är verkligen den elit vi har idag inom ridsporten "rikemansungar"? De har däremot växt upp i "hästfamiljer"

En bra häst "behöver" inte kosta skjortan, Mynta kostade 20' som treåring har jag för mig. Ja jag vet att det är hoppning:)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Alltså jag diskuterar nog inte den där räkmackan öht, för jag tycker att det är en lite tramsig diskussion. Din tanke om att barn inte ska beöva arbeta för att hålla på med sin hobby var lite absurd, och det var det jag reagerade på. Den kommentaren var för mig inte särskilt verklighetsförankrad då det är långt från alla familjer som har råd att hålla ungen ens med en halvkass ponny med allt vad det innebär. Om det ska vara möjligt får ungen jobba själv, vilket jag tycker är en bra sak. Dom ungarna tror jag sätter ett större vrde både på vad saker kostar och hur mycket man verkligen vill hålla på med det man gör.

Huruvida man kan kalla mitt hästliv för att ha varit på en räkmacka så är man nog lite fel ute. Jag fick en häst, det var allt. Med på köpet kom tyvärr inte den engagerade familjen, hästtransporten och pengarna att träna för. Jag satt mest helt livrädd på min dåligt ridna fyraåring och klämde mig fast i min Börjessadel iförd plaststövlar och stor jofa-hjälm. Det är ganska långt ifrån vad de flesta här i tråden skulle kalla räkmacka skulle jag tro.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag kanske missförstod, men tror att Quigley menade att det inte är något att sträva efter, alltså att barnen ska betala allting själv om man har föräldrar som kan/vill betala. Åh jag är så dålig att förklara...

*kl*
Jag är stolt över att mina föräldrar har hjälpt mig att ha häst när jag var yngre, fick inte köpa någon men hade en fin connemara på helfoder. De skjutsade mig på några tävlingar och betalade uppehälle för min häst och även träningar/tävlingar. Jag anser inte att jag har åkt räkmacka, jag har bara haft en vanligt liv? Tycker att tonen i den här tråden är lite trist, och att det nästan är "fult" att ha föräldrar som hjälper en och betalar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ah, vad bra att du förklarar och översätter lite;). Nej, men det håller jag med om att det inte är att sträva efter att ungarna måste jobba häcken av sig för att syssla med sin sport. Men så ser ju verkligheten ut för vissa och det är tråkigt att de då inte kan få samma förutsättningar att exempelvis träna som de priviligerade barnen.

Sen håller jag med om att tonen i tråden är lite tråkig. Mest för att många verkar känna ett behov av att försvara sig och troligen känner sig trampade på tårna och att de måste försvara sin eventuella framgång. Än en gång vill jag poängtera att det INTE var min mening med tråden! Tråden handlade heller egentligen inte om vem som har åkt på vilken räkmacka heller, och den handlar definitivt inte om att jag inte tror att rika barn inte får kämpa för att bli bra.

Min livsideologi går ut på att tjänar man pengar så ska man absolut få lov att satsa dessa pengar på sina barn, fina hästar och bra tränare och kunna göra allt man vill göra. Självfallet önskar jag förstås att jag var en av dom, men nu när jag inte är det önskar jag istället en ödmjukhet hos personerna med en massa pengar. Ödmjukhet är egentligen inte rätt ord heller, för min del hade de lika gärna fått säga "jag har slitit som ett j-la djur och nu j-lar är jag rik som ett troll och tänker göra vad jag vill" eller "mina föräldrar är skitrika och tack vare det får jag superba hästar så nu ska jag bli bäst i världen och träna som fan". Det är inte ödmjukt, men tio gånger hellre det än "åh jag är så dedikerad till min sport för jag gör mina egna träningsscheman och därför kommer jag rida GP innan jag är 20". Den typen av uttalande lackar jag på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp