Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL*

Räkmacka är att kunna åka genom livet utan att anstränga sig eller att jobba för det man brinner för, men man får det i alla fall.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Silverfat eller räkmacka beror ju på vad man jämför med, precis som flera har skrivit. Sen som sagt, sliter ju både lektra, lancet och några andra oerhört för sina framgångar. Men det finns också ryttare på buke som inte sliter hälften så mycket, men har bättre hästar (som dock inte yttrat sig i den här tråden).

Men då kanske du kan informera mig om via PM vem som inte yttrat sig här och som inte sliter lika mkt? För jag vet ingen ryttare på detta forum som inte sliter för sina framgångar så informera mig gärna!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

För det första spelar det absolut ingen roll VILKA det är. Jag konstaterade mest att de finns, även på buke. Och med tanke på hur ny användare du är så låter jag dig luska ut det själv, dock är det intressant att du redan vet så mycket om andra användare. Man kan nästan tro att du är ett "dubbelnick".
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag vet en del om vissa användare här då jag varit aktiv för ca 1 år sedan med ett annat nick, men sedan avslutat det då jag inte fann något intresse här, men nu skapat mig en användare igen.
Har själv tävlat dressyr så jag vet vilka några användare är.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Min tankeefter att ha följt denna tråden;
För att nå så långt man kan krävs hårt jobb, klok planering och bra stöttning, samt lite flyt. Har man pengar kommer man dock att nå längre...

Med det menar jag att om jag får en 200 000kr häst kommer jag såklart att nå längre än vad jag gör på en 30 000 kr häst. Det går inte att förneka, därför att hästen är ju superviktig!!! Ingen kommer nån vart på tävlingsbanan utan en bra häst.
Men jobbet är desamma. Timmarna och slitet som de som nämts som priviligerade är det samma. Men de kommer komma längre och de kommer dit fortare.
Finns gott om ryttare som inte haft silversked i mun. Men nånstans måste pengarna börja komma. Via hästägare, sponsorer etc. Annars är man bara en jäkligtbra ryttare som folk suckar om och tycker att om h*n bara haft EN riktigt bra häst... Då jäklar...
Men utan hårt jobb, talang och support kommer man ingenvart i längden hur mycket pengar man än har.

Så visst- på elitnivå är ridning en sport för folk som har pengar, eller bra sponsorer. En skitig och slitig rikemanssnobbsport!!!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fortsätter du vara aktiv kommer du säkert lära känna fler användare så du slipper be andra skvallra.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL

Jag tror att engagerade föräldrar är nästan ännu viktigare än pengar. Jag kommer så väl ihåg när vi systrar fick en ponny att dela på (stackars häst) och samtidigt avslutades tiden på ridskolan. Det var inte förrän i vuxen ålder jag hade möjlighet att ens komma iväg med transport på träning och tävling. Som man längtade efter att få vara med på träning och tävling... Men har man inte intresserade föräldrar så är det svårt. Men jag är ändå glad att våra föräldrar köpte en ponny åt oss!

Jag tror att man kan komma ganska långt utan att ha obegränsat med pengar, men stödet hemifrån är viktigt. Kommer ihåg att jag 12-13 år gammal fick tjata på föräldrarna om hovslagare och foder. Lite väl mycket ansvar att behöva bekymra sig om som barn liksom.

Håller med Fiorano att det gott kan nämnas i artiklar och dylikt att det finns vissa ingredienser som underlättar en hel del (typ pengar, stöd från föräldrar)Hur kan man ens säga att man får slita när man får en tävlingsponny och föräldrarna kör land och rike runt och betalar allt ? Men kanske lever vi i olika världar.

Tråden är intressant, hoppas mitt inlägg inte var för OT.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast det är väl ingen som säger att man sliter när föräldrarna kör och betalar allt och man själv inte behöver göra något?
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det beror väl lite på vad man menar med att "slita"? jag kan ju tänka mig att man säkert måste lägga ner ganska många timmar på träning etc.

"Här är en tjej här som är väldigt duktig ( 22 år gammal och redan ridit GP och varit med i hela ponny/ j/yr svängen.) Men hon har inga pengar men jobbat som ett djur, ridit hästar till andra inte ägt några själv alls. Så visst går det! "

Det var väl lite grann det inlägget jag reagerade på. Fast jag kan ju ha feltolkat, de ponnyerna hon tävlat höga klasser med var nog inte varit hennes egna. Läste nog lite galet :)

Och ofta får man den uppfattningen när man läser artiklar osv att det beror just på personens stora intresse för hästar att de kommit så långt, och för att de jobbat så hårt, lite grann som jag tror Fiorano menade i början.

Jag skulle låtit bli att skriva något överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det håller jag absolut med om! Stöd från föräldrar är viktigare än pengar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Delvis knapplån.

Det som får mig irriterad i den här tråden är att folk glömmer lite att man har egna val här i livet.

Men det är uppoffringar och alla är inte beredda att göra det. Det innebär ju faktiskt att du får (oftast) leva på existensminimum, slita som en idiot, lämna dit sociala liv med vänner familj osv hemma.

Mina föräldrar har alltid stöttat mig till 300% och hade de kunnat köpa en utbildad färdig häst så hade de inte tvekat, det vet jag.

Men visst utåt sett kan det ju se super ut, jag har fått tag på fina hästar, fått bra resultat och har idag ett super jobb. Men det är slit, slit, slit och uppoffringar! Jag kommer hem till Sverige mycket sällan då det är svårt att komma ifrån jobbet. Jag har fått offra mitt förhållande jag hade i sverige med en fantastisk kille sedan 5 år för att göra den här satsningen.

Men jag vågar, jag satsar och jag vill liva drömmen!

Men när folk kommer och påstår att alla som inte rider på ridskola och har egen häst åker räkmacka så pissar nu faktiskt av mig....
Det beror väl lite på vad man menar med att "slita"? jag kan ju tänka mig att man säkert måste lägga ner ganska många timmar på träning etc.

Och ofta får man den uppfattningen när man läser artiklar osv att det beror just på personens stora intresse för hästar att de kommit så långt, och för att de jobbat så hårt, lite grann som jag tror Fiorano menade i början.

Delvis KL
Det kanske är här skillnaden ligger i hur man ser det om man har satsat jämfört med de som nöjer sig med att vara på lägre nivå oavsett om de nöjer sig för att de accepterar att ekonomin inte finns eller de helt enkelt inte vill offra sitt sociala liv.

Som sidospår om man tar MalinB hon fick fina ponnyer till EM osv. Men att hon är i toppen bland seniorer är för att även hon levde på existensminimum (i praktiken om man ser hur hennes liv såg ut) när hon jobbade i England. Att slita så som hon och Lancet mfl gör hos sina utländska arbetsgivare är få som klarar för de är helt enkelt för lata. Att då bland annat Lektra och Lancet ska få höra att de har räkmacka är i min värld lite galet.

Att som ponnyryttare ha räkmacka handlar inte om att föräldrarna ställer upp och stötar sina barn på bästa sätt. Har man riktig räkmacka så sköter föräldrarna allt utom att rida. De vet vilka ponnyer som är bra. De informerar nuvarande ägare att de vill köpa ponnyn ev lägger bud. Ser till att ungen har den fina ponnyn i precis rätt ålder precis när det passar att byta kategori. Räkmacka är när föräldrarna bokar och kör till träningar utan att barnet ber om det. När föräldrarna anmäler till tävling, håller koll på när och var det är tävling. Anlitar tränare för att barnen ska nå toppen. Ser till att stallet sköts så barnet bara behöver rida och koncentrera sig på ridningen, somliga behöver inte ens borsta ponnyerna. De får dem i ridhuset. Att ha räkmacka är när du inte behöver utöver ridningen lyfta ett finger för att nå toppen. Dessa barn är oerhört få!

Att tro att vissa bukeanvändare skulle höra till den kategorin bara för att deras föräldrar har varit snälla nog att köpa en 5-åring för 200.000 är lite löjligt. Det blir även väldigt konstigt om det inte får satsas för det anses som räkmacka. Vad tror ni Carolina Klüfts satsning har kostat? Enda skillnaden där är att sponsorer blir inblandade mycket mycket tidigare och betalar mycket mer.

Hade vi haft samma system som i Danmark och Tyskland där det är lättare att jobba sig upp till toppen hade kanske fler förstått att ridsporten inte är snobbigare än andra sporter på elitnivå.

Även i helvetet finns det grader. SHBK jämfört med NH till exempel. Båda oerhört framgångsrika. Men ändå så olika liv.

Ta även en annan "räkmackeryttare" deras gård var på exekutiv auktion i ridsport för fogden vill ha sina pengar. Är det att vara rik? Om man inte kan betala sina skulder och därigenom förlorar sitt hem/trygghet. Är det räkmacka? Och att vara rik? Men ändå klarar dessa ryttare att prestera på tävling gång på gång.

Det finns två sätt att ta sig till toppen:
1 Mycket pengar och hårt arbete, eller
2 Mycket hårt arbete och hårt arbete.

Det är bara välja. Är du rik slipper du inte allt slit. Men är du inte rik får du kompensera med arbetsinsats.

Vill man inte slita men skyller på ekonomin = ridning är en lyxsport kommer man aldrig till toppen. Vill man inte slita men har ekonomin kommer man heller aldrig till toppen. Men så länge det går att jobba sig till toppen är det inte en snobbsport enbart för rika. Pengar hjälper till men är inte allt.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Tack för ett bra inlägg, precis det jag ville ha sagt :)

Att få en ponny/häst är en sak, att sedan varje dag ta sig själv till stallet, att själv sköta allt runt hästen/stallet men fortfarande få skjuts till tävling/träning är inte räkmacka. Inte i min värld.

Och en dyr ponny är inte allt. Min ponny, som jag red SM på, kostade under 100 tusen. Hade en kompis som köpte en annan ponny för det dubbla samtidigt, de red aldrig mer än lätta klasser. Så det var det lite roligt när hennes pappa surt talade om för min mamma att det inte var så konstigt att det gick bra för mig när vi hade köpt en så dyr ponny... :grin:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det finns inte en kotte i tråden som har skrivit att inte de rika får slita för sin framgång. Något som jag i princip i vartenda inlägg jag skriver i denna tråden påpekar. MEN om det som du tycker exempelvis ska handla om att ha rätt ponnier vid rätt tillfälle osv, så har väl SHBK, MM och EA haft en strålande räkmacka med tanke på vilka ponnier de haft och vilka framgångar de haft med dessa ponnier?

Min orginaldiskussion handlar dock inte om vilka grader av räkmacka olika ryttare har i sina liv. Det handlar isf betydligt mer om att "synliggöra" vilka möjligheter pengar ger. Och jag efterlyser en medvetenhet hos de satsande ryttarna att det inte enbart är blod svett och tårar som för dom framåt.

Sen får jag erkänna att folk tycker att 200" för en häst inte är så mycket pengar förvånar mig! Om man tittar på hästmarknaden som sådan är det kanske inte ett jättehögt pris, men 200" är fortfarande riktigt riktigt mycket pengar för i princip vemsomhelst av oss här.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sen får jag erkänna att folk tycker att 200" för en häst inte är så mycket pengar förvånar mig! Om man tittar på hästmarknaden som sådan är det kanske inte ett jättehögt pris, men 200" är fortfarande riktigt riktigt mycket pengar för i princip vemsomhelst av oss här.


Mitt i prick!!
Jag håller verkligen med.

Jag tycker också det är riktigt riktigt mycket pengar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det finns inte en kotte i tråden som har skrivit att inte de rika får slita för sin framgång.


Jovisst, och det har även jag skrivit, ex så kör ibland SHBK sin fina häst själv till träning i sin fina lastbil, är själv på träning, mockar och sadlar ...själv!!! Lika ansträngande för henne som för någon annan, skillnaden är väl den att hästen går bättre än om det var du eller jag som åkte.;)

Men hon har inte behövt anstränga sig så hårt som den som spar själv till sin häst.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu har jag läst igenom hela tråden o i MINA ögon så handlar det om vilken grad i helvetet man befinner sig!:D Dvs jag tar mig själv som exempel: Stadsunge med föräldrar utan pengar o utan hästintresse, fick aldrig rida på ridskola för det fanns inte pengar till det. Bar ut tidningar i 2 år och kunde då köpa ett russföl. Bar ut tidningar varje helg o betalade stallhyra, 11-14 år gammal. När fölet var 4 o skulle ridas in var jag för stor...:cool:

Att jämföra mitt hästliv med t ex lektras ja då har lektra åkt räkmacka men jämför man lektra med SHBK då har lektra slitit häcken av sig!:bow:

Så olika grader i helvetet, det är nog vad tråden mynnar ut i även om TS tänkte sig nåt annat. För mig framstår ju ALLA som fått färdiga hästar som bortskämda snorvalpar!:p
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror att medelfamiljen inte har en fin båt att sälja ens en gång.

Hoppas själv kunna iaf få träna på högsta nivå ngn gång i framtiden. I hästmaterilaväg har jag våra egna uppfödningar och en ettårigt från en annan uppfödare.
Fördelen med ridsporten är att man kan hålla på högt upp åldrarna.
Jag är 36 bast, har inte ens varit i närheten av att rida en i dressyr men va katten man måste våga drömma och satsa högt annars kan man lika gärna läggs ner direkt! Många med mig har ridit på ridskola, aldrig haft råd med ponny eller häst utan fått vänta länge länge. Jag vägrar tro på att man måste ha tränat tävlat massor som ung för att kunna komma upp i högsta nivå. Visst man är äldre och stelare samt saker tar lite längre tid att lära sig men jag ser det som att jag iaf har 40 år mig:D

I övrigt håller jag med om att pengafrågan ska lyftas fram, känner verkligen med alla unga ryttare som knappt har råd med ridlektioner. För dem är det ett hån att säga att vill man och jobbar tillräckligt hårt så går det.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast att jämföra med friidrotten är inte rätt. Deras kostnader är mil ifrån ridsporten. De har inga stora sponsorer alla våra friidrottare.

Hur man än vänder och vrider på det så är tävlingsridning på högsta nivå snuskigt dyrt.
Hatten av för alla de som sliter ute i stallarna!

En liten parantes dock och det är aTt runt 300 lök faktiskt är en årslön före skatt för många.

Vore fint om fler ambitiösa ryttare kunde samarbeta mer med uppfödare ett win to win upplägg. Typ lite som trojka fast mellan två parter. Skulle själv kunna tänka mig att i stort byta en häst mot att få hjälp med ngr andra unghästarna sen. Nu kan jag inte titulera mig uppfödare kanske men jag tror att många skulle kunna tänka sig ett sånt upplägg. Sen detta med pris
En av min dams avkommor såldes under våren som treåring för under 100 lök, han gick delad etta på testet och annonserades sen som tre eller fyraårigt för 300 plus. Vet inte vad slutsumman blev men troligen i närheten av 300.
Vad jag vill säga är att ut och leta, framförallt här i Sverige för jag tror ni kan fynda guldkorn till priser som man faktiskt kan spara till själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp