Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men är inte det lite typiskt Sverige? Man får inte vara rik, eller ha det lätt i livet...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror egentligen att du är "upprörd" över ett sidospår av diskussionen. Jag förstår vad fiorano vad ute efter, hon tycker att Tidningen Ridsport inte ger en så nyanserad bild av de unga i dressyrsporten (det har ju varit några ekipage i några av de senaste numren). (Rätta mig om jag har fel fiorano). JB:s uttalande blev väl liksom pricken över i:et;).

Jag tror ingen i tråden missunnar någon några som helst framgångar, men det framgår liksom aldrig i repotagen (i tex Ridsport) att det krävs ganska mycket pengar för att komma till toppen både på ponny/JR/YR. Kraven ökar ju ju högre upp på stegen man kommer.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Tycker att hela den här tråden är ganska förvirrad. Diskuterar vi medias vinkling enbart? För det har varit mycket diskussioner om räkmackor, att "fattiga" inte kan nå toppen, vad som anses vara hårda vägen osv...

Jag tror inte att det har kommit något förslag på hur en journalist på ett vettigt sätt ska lägga in i en artikel att ryttarna är väldigt glada över att de är rika? För i de flesta sammanhang och kretsar så pratar man ju inte destomer om sina pengar och rikedomar...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Rent krasst så är det nog väldigt svårt att "nå toppen" utan att man tex har föräldrar med gott om pengar, har föräldrar som kan träna/rida till alternativt har råd att köpa den tjänsten av någon annan. Ibland är det så att man kanske tillhör eliten på ponny (där man fortfarande har en möjlighet att kunna plocka fram sin ponny själv) men att man tex inte rider SM på stor häst vare sig som Jr/YR eftersom det där handlar om ganska mycket pengar om man ska köpa en häst som kan ta medalj.

Jag är inte journalist själv, men så svårt kan det väl inte att göra ett repotage/artikelserie om vägen till toppen? Vad kostar tex en GP-häst som JB tycker att yngre ska lära sig rida på?

Själv väntar jag fortfarande på att "plötsligt händer det" - dvs att jag ska vinna på triss;).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Såhär skrev Fiorano;
Ge mig bara något tecken på att det finns en ödmjukhet inför sina pengar! Det är ungefär det enda jag begär.

Det är sådant jag syftar på, alltså hur ska man få in sådant i en artikel? Och varför tror vi att ryttarna inte är ödmjuka?

En trissvinst hade inte varit fel nej ;) Fast jag hade gjort annat roligt än satsat på dressyren, nöjer mig med att vara hobbyryttare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Personligen så tror jag nog att de flesta ryttarna som har det väl förspänt är ödmjuka. Tyvärr är det väl sällan det kommer fram i de repotage som skrivs.

Sedan finns det ju i alla branscher framgångsrika människor där framgången stiger dom åt huvudet...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL*
Ni är roliga ni, ni vill gärna att det ska vara lilla Lisa från skogen som var fattig och som fick jobba ihop pengar själv för att kunna rida på ridskolan ibland som ska vara den framgångsrika. Men gud nåde om hon skulle ärva en summa pengar eller skaffa sig en sponsor, eller varför inte sälja en häst för mer pengar än vad man köpte den för.

Ni förstår då är det räkmacka helt plötsligt?

Finns det någon som ni tycker inte har räkmacka här inne?
Jag har ju förstått att jag och lektra tex bara glider igenom så vi måste ju vara borträknade ju...


Jag antar att inlägget är till mig då det var jag som skrev räkmacka.

Och du har fattat fel, jag är inte minsta missunsam eller bitter(som andra i tråden), som jag har skrivit, jag unnar alla att få bra häst MEN mitt inlägg kom från, som jag förut förklarat ett påstående över att:
Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar.

Det är ju inte riktigt sant , det sista,man jobbar inte sitt hästeri ur egen gällande ficka om man har fått hästar, sadlar, boxplatser, foder, veterinär....osv, eller hur?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag hoppas att du ändrade lite uppfattning om inlägget du utgick ifrån. Det var självklart inte meningen att det skulle uppfattas som KRITIK, eller något dåligt öht. Jag tycker jag har världen bästa chef och kollegor! Hur som helst så känner jag att det blev lite väl personligt här så jag sätter punkt och kommer inte ta upp det här mer. Om du känner att du måste säga mer så får du skicka PM.

Vad är det egentligen som du tycker är stötande av det som lektra skrev? Jag tror att AH själv är mycket väl medveten om hur hans upplägg fungerar och att det är väldigt officiellt.

Vad är det du tycker att hon kritiserar i det inlägget mot hans verksamhet? Jag vet att lektra personligen har pratat med AH om detta så det är liksom inget hon springer och säger bakom ryggen:grin:


Men helt ärligt, har du verkligen koll på exakt hur mycket lektra får rida? Tillräckligt mycket för att verkligen trycka ner henne i fotsulorna lite till? Jag menar, jo hon är en officiell person genom sin blogg, men vet du verkligen att hon skriver allt där???!?

Om jag hade haft föräldrar som var villiga att lägga ner minst en halv miljon på ny häst så hade jag säkerligen varit mer intressant för chefen att sätta upp på hästar tidigare

Jag läste det som att hade du bara haft mer pengar hade din chef låtit dig rida mer. Att den mängden du rider inte baseras på ridkompetens eller behov.

Sen är det bra att båda ni förtydligar och jag har aldrig läst Lektras blogg. Jag läste det inlägget och reagerade som jag gjorde. Därav mitt inlägg. Men om det inte stämmer att Lektra har uppfattningen om AH att han inte låter anställda rida om de inte har mycket pengar är det väl bra att hon kan förtydliga detta?

Som ni såg kom även svaret senare än Lektras inlägg för jag tvekade att skriva det just på grund av missförstånden som skriven text ger. Men jag valde att svara i tråden i stället för PM just för att det är ett öppet diskussions forum.

Sen är det väl bra om alla förstod precis vad lektra menade utom jag, då är ingen skada skedd iaf ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och du har fattat fel, jag är inte minsta missunsam eller bitter(som andra i tråden), som jag har skrivit, jag unnar alla att få bra häst
.
HUR mycket kan man läsa in något som är skrivet med glimten i ögat? Eller faller det helt förbi?

För att återgå...
KL

Jag tycker inte att jag är missunnsam (stavas det så? haha), jag tycker att våra duktiga yngre tjejer är ordentligt duktiga, jag är dessutom väldigt intresserad av dressyren som sport, att den ska bli bredare, bättre och jag är inte korkad - det krävs både rå talang och ordentliga sponsorer för sådant. Nu menar jag inte att bredda dressyren för i första hand fler ryttare, utan bredda sporten för fler så att den blir intressant. Hoppning är ju intressant, kan få bättre sponsorer, vi har bättre ryttare där - den slags breddningen av dressyr.

Skulle vi inte ha de här unga tjejerna som representerade oss så väl tror jag helt ärligt vi skulle kunna glömmas bort ganska ordenligt. De är ju själva sportens framtid!

Jag hoppas att JAG inte trampat på någons tår och uttryckt mig som fått folk att tro att jag är extremt avundsjuk och bitter generellt, jag försökte bara lägga fram att jag tycker det är okej att vara avundsjuk men inte missunna andra sina medel och framgångar.

Jag gillar inte dressyren bara för min egen skull utan för helheten, jag försöker hålla mig uppdaterad och läser mycket, är med och tittar/leker hästskötare på tävlingar på högre nivåer o.s.v. o.s.v.

Jag tror dessutom att det finns fler sen än ett att ta sig till svår klass och gp, jag tror att det finns möjlighet för fler människor att köpa en gp-häst : om dom inte är extremt hårda på åldern. Det finns hästar som gått GP (kanske inte bäst i världen...), blivit gamla och ska säljas. DET GÅR är bara vad jag menar, säger inte att någon måste.
Men lite så är det ju att man skapar sina egna chanser och man får göra så gott man kan.

SÅ, nu får ni inte vara sura på mig! :p ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det är sådant jag syftar på, alltså hur ska man få in sådant i en artikel? Och varför tror vi att ryttarna inte är ödmjuka?

I senaste numret av Hippson:

Malin Bayard - "Jag vet att jag är väldigt priviligerad". :) Det visade på en ödmjukhet inför hennes situation med föräldrar som köpte hästgård och fantastiska sponsorer (i kombination med hennes talang och hårda arbete).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*kl*
Egentligen åker de flesta unga ryttare (från ponny och uppåt) räckmacka. Få barn har det kapital som krävs för att köpa en ponny/häst, allting kostar pengar kring hästen - speciellt om man vill träna/tävla mycket.

Jag är inte det minsta missunsam eller avundsjuk, men jag tycker inte att man ska hymla med att det är lättare att som (ev) talangfull ryttare komma vidare i klasserna med pengar i ryggen. Det är ju oerhört mycket lättare om man har råd att köpa en utbildad och välriden häst/ponny än om man får ta fram hästen själv.

JB:s uttalande var dessutom lite larvigt, det är ju inte så att GP-hästar på något sätt är gratis:)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast om man får det för att man jobbar för det? Är det verkligen räkmacka enligt dig då?

Jag (och en del andra med mig) har reagerat i tråden om att det är räckmacka i livet att ha en fin häst och sedan jobba häcken av sig för att ha råd att träna/tävla osv. Att jobba i stallet för att få lektioner, spara pengar för att kunna köpa sadel osv. Det är nog det flera av oss reagerat på, att vi inte upplever det som en räkmacka som många andra gör.

Lite känns det som att "alla som har det bättre än mig har räkmacka" vilket är lite tråkigt!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror inte riktigt du läser vad de skriver Lancet..

Det är ingen som kritiserar er eller säger att ni inte arbetar hårt.
Men faktum är att utan stöd och ekonomi hade det inte gått och
när JB citeras "det är bara att kämpa på lite, allt går!" eller som lektra
skrev att alla kan. Nej alla kan inte.

Jag tycker dock det är en lite ickediskussion, det finns ingen sport där
personer tar sig fram utan hjälp. Zlatan hade tex väldigt drivna människor
runt sig i malmö och fick pga sin talang en manager väldigt tidigt.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Personligen så tror jag nog att de flesta ryttarna som har det väl förspänt är ödmjuka. Tyvärr är det väl sällan det kommer fram i de repotage som skrivs.

Sedan finns det ju i alla branscher framgångsrika människor där framgången stiger dom åt huvudet...

det är kanske det som är problemet? inte att ryttarna inte är ödmjuka utan att journalisterna inte får fram det utan beskriver det som "lite hårt jobb så bidde ponnyn en GPhäst".

Påminner om debatten ang artikeln i DN där ett par som renoverat en vindslägenhet i sthlm och lagt ned massor av möda och tid totalt massakerades pga journalisten vände det till "klart man har vindslägenhet i sthlm, det är inne!".
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast för min del är det ingen som behöver göra "avbön" offentligt, men jag vill gärna läsa fler nyanserade repotage (behöver inte vara om en specifik person) där man kanske tar fram det faktiskta kostnaderna om man siktar på att komma uppåt i klasserna. Vad kostar en färdig häst? Vad blir träningskostnaden om man väljer de tränare som kostar 7-800 kr/h? Vad kostar det att stå uppstallad med bra träningsmöjligheter? Vad kostar det om man väljer ett all inclusive alternativ.

Vad kostar tex de GP-hästar som JB tycker att unga ryttare ska ha?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

.
HUR mycket kan man läsa in något som är skrivet med glimten i ögat? Eller faller det helt förbi?

För att återgå...
KL


Nej, inte helt, bara förklarar att jag unnar alla som får fina hästar och ponnys, och är inte avundsjuk eller bitter på det ens med glimten i ögat.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast om man får det för att man jobbar för det? Är det verkligen räkmacka enligt dig då?

Jag (och en del andra med mig) har reagerat i tråden om att det är räckmacka i livet att ha en fin häst och sedan jobba häcken av sig för att ha råd att träna/tävla osv. Att jobba i stallet för att få lektioner, spara pengar för att kunna köpa sadel osv. Det är nog det flera av oss reagerat på, att vi inte upplever det som en räkmacka som många andra gör.

Lite känns det som att "alla som har det bättre än mig har räkmacka" vilket är lite tråkigt!


Nej, inte riktigt så- det var mer uttrycket.

Jag skriver såhär: Om någon, vem som helst, menar sig gå den hårda vägen och jobba ur egen gällande ficka, då tar jag det på orden. Och det är inte så om man får allt, både häst/hästar, uppstallning, sadlar,foder, veterinär, tävlingar, då tror jag man blundar för vad det egentligen kostar, det är liksom dyrare än att jobba ihop lite lektioner sas.

Så faktum, ja jag tycker det är räkmacka när någon, vem som helst, får fina välutbildade hästar, stallplatser med tillhörande ridhus, utrustning, osv osv, utan att själv behöva tjäna ihop det.

Och sista meningen, jag är inte den som tycker att andra har det bättre, inte heller att om andra skulle tycka det- att det för den delen är macka.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det är ingen som kritiserar er eller säger att ni inte arbetar hårt.

Jag håller med.

Men samtidigt, så menar jag att många av de som rider och tävlar, har ett heltidsarbete för att få in pengar, för att ha råd, det kan vara samma hårda arbete som de som arbetar med hästar på heltid.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Visst har Brink slitit, det säger jag inget om-men han har också blivit sponsrad från tidiga år av en kapitalstark hästägare, vilket har inneburit stora fördelar, både häst o ekonomiskt.

Och visst kan man komma till toppen med envishet och vilja men de som gör det har som regel bara en häst på GP-nivå, händer något med den så finns inte ekonomi att köpa liknande med samma utbildningsstatus, och då faller de. Flera av de som har det så måste också sälja innan de kommer dit- för att få ekonomin gå runt.

Även om han delvis kommit dit han är tack vare sina sponsorer, så undrar jag om det inte krävts väldigt mycket jobb både att skaffa dessa sponsorer och sedan även att underhålla och vårda kontakten, för gör man inte det så blir man snabbt av med den...
Så visst ger förenklar sponsorer men dom ger också en massa skyldigheter.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp