Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

NJaa... nu håller jag inte med riktigt....

vem vet om inte Brinken ett bra koncept för att lyckas? en välutbildad + en 6-7 åring skulle ge superresultat, vilket det väl har gjort? EA ex. har inte bara fått färdiga hästar, utan båda sorter vilket har gjort henne till en otroligt skicklig ryttare. Hur många är det inte här inne som kan intyga hur mycket man lär sig av att rida unghäst? och hur mycket man lär sig av en häst som kan och kan visa hur man gör? slå ihop dom och man lär sig mycket!

klart det krävs talang och och ett driv för att bli bäst! Sverige kryllar av fina hästar som har inte lika talangfulla ryttare som fastnar i klasserna. Hur många ladies finns det inte på lokal nivå som hamnar i mitten av resultatlistan år efter år trots fina hästar som med bättre ryttare skulle kunna ta placering i åtminstone msv b (för det var ju där dom var när dom köptes). Självklart krävs det mer än bara en bra tränare! Det räcker inte med bara en bra häst heller. Min syster tog upp en ponny till SM brons (från LC), sedan såldes den och visst, köparen fick SM brons året efter, men hon gjorde ju syrrans resa baklänges, det slutade med att hästen gick på lokaltävling igen, den nya tjejen hade ridit på den gamla ryttarens ångor, men det räcker ju inte hur länge som helst. Vet fler hästar som det gått utför med för att ryttarna inte varit duktiga nog.

Det är verkligen inte 'bara' att ta sig till över LA till placering i FEI (och vidare). Ingen tar sig till SM medalj som inte har riktigt lust egentligen, det krävs många timmar! Jag har inte varit i toppen, men har tagit mig till 3 SM, det var inte 'bara' det heller.

Men varför jämför du att ta sig till GP med bli bästa junior/YR? Ja, ska man vara bäst då behövs den bästa hästen, det är väl inget konstigt? Och ingen som blir placerad som YR kom på det året innan, dom har redan gjort sig ett namn (med ponnyerna), redan legat på elitnivå i flera år, och tränat ett par år med sin nya stor häst.

Det verkar som att du vill förringa dessa duktiga ryttare deras insats. Ingen har fått allt på silverfat, alla har fått jobba för att hamna där dom är, alla som bara kvalat till ett SM har gjort ett jättejobb! Vissa har det varit lättare för andra svårare, men ingen har hamnat där av en slump.

Åh jag kände att det blev förvirrat i morse!

Jag säger absolut inte att konceptet yngre + äldre välutbildad häst inte ger framgång, det jag däremot tycker kan kännas konstigt är när man går ut och säger att "det här är det enda sättet" som det ofta kan låta. Jag är helt med på att det ger dubbelt så mycket att rida två olika hästar på olika nivåer parallellt, det är absolut inte tu tal om saken!
Jag tycker bara att vinklingen i media ofta blir rätt tråkig, man måste på något vis framhålla fler sätt att göra det på. Speciellt om man är ett tungt namn i grenen/branschen så kan det för folk som tar andra vägar mot samma mål kännas som en smäll på fingrarna om du förstår hur jag menar.
Fanns det möjlighet för fler att hålla mer än en häst i träning skulle det bli bättre ridning rent generellt.

Och det är klart det krävs någon slags vilja för att komma någonvart, oavsett nivå och ponny, J, YR eller senior. Men idag ÄR det lättare att hitta ett koncept som gör en framgångsrik och man KAN köpa det för pengar. Det står jag fast vid. Sen tror jag inte det håller hela vägen upp men gott och väl i yngre år.

Att jag blandade in J och YR var för att jag läste några sidor framåt om det och tog med det, mitt svar var väldigt allmänt och inte något som egentligen hade röd tråd mellan de olika "ämnena" om du förstår hur jag menar :) Det var någon diskussion om priser etc., en häst som är konkurrenskraftig för en J/YR behöver inte alltid vara en häst som håller måttet hela vägen upp. Så ÄR det ju, alla hästar kan inte gå GP.

Och jag menar ABSOLUT INTE att förringa dom, herre gud, dom är hur duktiga som helst!
När jag är på tävlingar och tittar så är det ju dessa som varit duktiga länge och fortfarande utvecklas som verkligen imponerar. Dom har ett finlir som många seniorer saknar, dom har så mycket olika sorters ridning i bagaget och har en erfarenhet som många borde avundas.
All rutin de fått på ponny och sedan häst är ju ovärderlig och skulle dom inte vara duktiga hade dom aldrig kommit så långt på flera hästar och ponnier och behållit en jämn, stadig, hög nivå.

Och de som varit uppe i tråden är inte några jag på något vis tror fått allt på silverfat men att påstå att det inte förekommer alls tycker jag blir rätt konstigt för det tror jag de flesta är medvetna om.
Och bara för att man kan köpa det menar jag inte att man är oengagerad, utan viljan eller talangen men har du pengar ÄR det lättare att komma någon vart och det kan gå fortare. Att ha en bra ekonomi som håller för att hålla två eller fler hästar i träning och satsa ambitiöst på sporten är ju inte synonymt med att inte kämpa och slita!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker debatten är ganska fascinerande. Som många redan påpekat består Sveriges JR och YR elit till stor del av ryttare som har ekonomiska förutsättningar att införskaffa och hålla hästar i en prisklass de allra flesta skulle tycka vara astronomisk. Självfallet är det ju så att det ligger en stor mängd träning och slit (i alla fall sportsligt) bakom dessa framgångar. Men det krävs också en förälder med ekonomiska resurser (man kanske skulle kunna börja tala om curlingföräldrar i detta sammanhang) för att få in en fot på banan.

Det är ju säkerligen så att dessa duktiga unga tjejer som hållit på i flera år etablerat sig namn tidigt, de har nämnts i ridsport, de har tagit BRA träningshjälp, de har valt att leva ett ofta helt annat liv än jämnåriga icke hästintresserade (eller snarare elitsatsande) och på alla dessa vis marknadsfört sig själva på ett föredömligt vis. Oftast är dom ju inte direkt blåsta i skolbänken heller så att säga ;) Kort sagt drivna och har klart fokus på exakt vad dom vill göra och hur dom ska få göra det.
Det krävs inte något geni för att räkna ut att det är dessa tjejer som också kan lyckas få riktigt bra sponsorer. De är konkurrenskraftiga även utomlands och har varit i flera år på olika nivåer.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*gilla*

Jag håller verkligen med dig. Jättebra formulerat
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag fattar fortfarande inte frågan, har följt tråden men den kommer ju lixom ingen vart. Här kommer i alla fall en herrans massa blandade reflektioner...

Det är väll ingen nyhet eller hemlighet att dressyr (ridsport) är en resurskrävande hobby. Att ha en lurvig häst och rida ute i skogen på kostar ju också pengar och är ingen rättighet, det finns ju människor som inte har råd med det heller. Att ha en hobbyhäst i träning på LA-nivå men sikte på MSV kostar, det är inget vem som helst har råd med. Att därifrån göra en elitsatsning kräver resurser som är få förunnade. Visst GÅR det att nå eliten utan att vara kapitalstark, men då tar det ju normalt sett 20-30 år och du får istället betala i "utebliven inkomst" sas för du tjänar så helvetes dåligt under tiden.

Hur mycket 300000 kr är är ju relativt. Har du en inkomst på 12000 kr/månad och inget som helst sparade eller kapital så är det ju hiskeligt mycket pengar. Har du en inkomst på 20000 kr/månad, en fond med 50 000 kr och 10 000 kr på ett sparkonto är 200 000 faktiskt rimligt att spara ihop över tid. Är du egen företagare och tjänar 60000 kr/månad, har investeringar i fastigheter, aktier och fonder världen över så är 200 000 kr en piss i Missisippi.

Jag vet inte om man kalla dressyr en snobbsport. Visst är det en förbannat dyr sport men du kan inte lyckas utan hårt slit. Hur mycket föräldrar än betalar och curlar måste ungarna fortfarande gå upp klockan 04.00 på morgonen, rida i ösregn, avstå umgänge med vänner, avstå klassresor m.m. Drillar i timmar och ta massor av kritik, träna och slipa detaljer. Vi vet ju alla vilken diciplin som krävs för att lyckas, förmodligen är det den vanligaste anledningen till att folk inte når sina mål (vare sig det är godkänd LA eller GP). Dicplin kan du inte "tvinga" någon till, däremot kan dicplinen göra att man tappar motivationen över tid, som Breccia varit inne på.

När jag var "ung" (haha, jag är inte speciellt gamal nu heller) så tänkte jag satsa ordentligt efter gymnasiet. Hade väll inga planer på att rida gp, jag var mer intresserad av en beridarexamen. Två månader tog det innan jag gav upp och insåg att jag aldrig pallar det. Jag är helt enkelt inte en sådan människa som kan arbeta 06.00-21.00 för pissig lön, slita hårt fysiskt osv. Och har man inte pengar är det vägen att gå. Drömmen var inte värd det för mig.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Tja andemeningen är den samma som i mitt orginalinlägg i denna tråden (utom att jag vill bitchslappa JB:p). Troligen en alldeles för magstark diskussion för att Ridsport ska vilja ta i den med tång.

*kl*

Jag vill än en gång poängtera att meningen med denna tråden är inte att förringa fantastiska ryttare som SHBK, MM och EA deras vilja att satsa och hur mycket tid, ork och engagemang de lägger ner på sporten. Det är superduktiga tjejer! Meeeeen de hade inte varit så bra om de inte haft sina ekonomiska förutsättningar och jag ber dom ödmjukast att vara tacksamma för det och säg det i någon intrvju någon gång! Det är så uppenbart att tjejerna älslar det dom gör och att SHBK gråter fast hon tar sitt sjätte sm-guld eller vad det var är ju hur gulligt som helst! Hon tar det inte för givet trots att hon blivit så bra:).

Men ett så stort namn i dressyren som JB tänker inte särskilt långt i sina uttalanden om hur och vilka som kan satsa på sporten. Och media (Ridsport) bara nickar (ohar och aahar) när han talar-för dressyrmästaren har talat-och allt han säger är sant.

I debattartiklar i Ridsport tas det lite då och då upp hur vi som land ska få fram bättre ekipage och bättre hästar osv. Som jag ser det går dessa artiklar alltid runt ämnet att problemet är att vi helt enkelt har för få rika människor som har råd att köpa bra hästar samt lägga ner den blod, svett och tårar som en satsning innebär. Kan vi inte fånga upp de fattiga talangfulla ryttarna är det ju en helt meningslös debatt?
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror det lätt blir klassat som snobbsport i och med hatten och fracken faktiskt. Jag menar inte att vi ska ta bort det men jag tror det bidrar till att det ger ett snobbigt intryck.
Sen är det ju svårt att säga vad exakt som är snobbigt, det kan ju vara att glida i en Ferrari på Strandvägen och att tävla höga klasser och vara framgångsrik. Det beror på ens egen uppfattning av själva ordet tror jag.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men ett så stort namn i dressyren som JB tänker inte särskilt långt i sina uttalanden om hur och vilka som kan satsa på sporten. Och media (Ridsport) bara nickar (ohar och aahar) när han talar-för dressyrmästaren har talat-och allt han säger är sant.

Det tror jag också till viss del. Jag menar inte på att det inte är sant att det kanske krävs ett sådant upplägg eller att det förenklar - för det gör det absolut.
Men jag undrar över ifall det är det enda som i sådana fall sagts? Det känns oerhört hårddraget och idag vet de flesta med inflytande att sådana uttalanden ofta misstolkas om man tar det ur sin helhet.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det har du helt rätt i och tyvärr är ju det något vi aldrig kommer att få veta. Det är dock svårt med
(R)ridsportrapportering då den ytterst sällan har någon form av kritisk vinkling. Det kan om möjligt finnas en objektiv anda i vissa artiklar, med oftast är det en subjektivt oohande om hur fantastiskt allt är och om hur braaaaa dom rider och att de tränar för Kyyyyyra åtta gånger i månaden. (Nej, jag är inte bitter:p.)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag vet att du är en av dom som kan ta detta rätt ;) Så...
Jag tycker faktiskt att det är helt okej att vara "bitter" över sin situation om man själv inte kan påverka den så som ens liv ser ut, det är helt okej att vara avundsjuk på de som har medel att använda för att satsa. Så länge man inte missunnar någon annan dess framgång o.s.v.

Jag är ofta bitter över saker i ridsporten, jag är bitter över att jag inte klarade av min otroliga unghäst och lyckades förvalta honom, att vi inte fungerade ihop.
Jag är bitter över att jag har knappt några pengar och egentligen "skulle behöva" ;) placera mig på tävlingar för att få anm. avg. åter och kunna tävla mer.
Jag är bitter för att jag inte har råd att byta dragkedja på min ena stövel och jag är bitter över att inte kunna träna så mycket som jag skulle vilja!
Och det är helt okej, så länge inte bitterheten tar över hela mig. Man får ju jobba med det man har och aldrig ge upp.

Bitter känns lite som fel ord men jag hittar inget annat just nu.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Mmm. Där har du ju en poäng. Att sporten klassas som snobbig eftersom den är minst sagt konservativ (på en del vis i alla fall). Men det är ju så vi vill ha det:angel:.

Men som sagt, det är ju en hel del slit och dom där frackarna och hattarna blir ju ganska svettiga och dammiga sas.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag är också bitter:D. Jag är bitter för att hästen jag köpte för pengarna jag sålde ponnyn för (som dubblerade sitt värde några gånger) var världens sämsta affär och pengarna gick rent åt helsike så nu står jag med en tarvlig åring med grå papper istället :devil:.

Å andra sidan har jag inte lust att vare sig tävla på elitnivå eller ha en häst i 500000 kr klassen heller, jag har ju lagt ner som idéerna och lever svensson liv istället. Jag och sambon är rörande överens om att barn inte ska ha leksaker för 100000 kr. Så våra barn kommer inte heller bli som EA, MM eller SHBK, även om vi (mot förmodan) skulle ha pengarna.

Men jag håller med, det är ok att vara "bitter" så länge man unnar de berörda framgångarna. För det gör jag sannerligen!

Sen angående JB, så tror jag han i många fall blir felciterade, att citaten rycks ur sitt sammanhang. Och för att göra Ridsport rättvisa var det bara ett par nummer sedan de hade ett repotage med en junior som hade en gamal läromästare och ville satsa ordentligt, men som inte hade resurser som många andra (kommer inte helt ihåg).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ok... Jag kommer bara ihåg att det stod i artikeln att hon skulle behöva en riktigt bra påläggskalv, men att ekonomin inte fanns och hon sökte efter en lösning. Typ.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*kl*

Visst kan man göra satsningar utan att ha en herrans massa pengar på kontot. Skillnaden är att man får göra det i tysthet (nästan ingen vet att du finns på vägen upp) och det är mycket skörare än för dem som har massa pengar. De kan ju köpa en ny häst som redan kommit en bit om den de har blir skadad.

Dock kan man inte leta hästar på samma ställen som de med ekonomiska resurser, men visst finns det minst lika bra hästar där de kapitalstarka aldrig ens behöver titta.

Jag hade det väl förspänt för att inte ha några pengar med en häst redo att inom ett halvår starta GP och två fina unghästar som inte kostat skjortan. När den äldre hästen skadade sig var det bara att vara glad över att ha två fina unghästar - hur många har det? Men visst är det surt att inte få skörda frukterna av allt slit under åren! Tänk om man bara kunde ha köpt en ny lite äldre häst och fortsatt där man var när den andra skadade sig...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

+Fiorano: Jag trodde vi snackade om GPhästar och ungdomar. Då jag är ungefär lika gammal som personen i artikeln så tyckte jag att jag kunde komma och "konta" med vägen som jag går. Det var utifrån det perspektivet jag skrev.

Jag har inte startat ett enda SM för jag har inte presterat tillräckligt bra. Varken med ponnyn (35.000 som femåring) eller med Zalza.

Efter gymnasiet sökte jag jobb utomlands och nu betalar jag allt själv. Det var väldigt fint sagt att jag är "ryttare", men det är jag verkligen inte. Jag är hästskötare och får knappast rida i mitt jobb, det finns det anställda ryttare som gör. Om jag hade haft föräldrar som var villiga att lägga ner minst en halv miljon på ny häst så hade jag säkerligen varit mer intressant för chefen att sätta upp på hästar tidigare. För då hade jag även haft rollen som potentiell kund. Men jag kommer aldrig vara den typen av kund för jag har inte sådana resurser. När jag nu jobbar tränar jag desutom betydligt mindre sällan än vad jag tidigare gjort. Trots att det ingår träning i lönen två gånger i veckan. Nu tränar jag två-tre gånger i månaden för jag orkar inte mer än så (träningarna ligger på lunchpausen), så jag apassade det till något jag kunde snurra runt.


Men oavsett nu om ni tycker jag fått det serverat eller att jag faktiskt har jobbat för det själv,
Vet inte om någon annan kommenterat detta då jag endast läst de fyra första sidorna av tråden men.

Du är medveten om hur du framställer din arbetsgivare genom detta inlägg? Hans upplägg, kompetens och omdöme. Jag undra även om du öga mot öga med honom skulle stå för dessa rader text. Jag måste även fråga om det verkligen är sunt att vara kvar med den arbetsgivaren om det är såhär du ser på honom och hans sätt att sköta sin verksamhet.

Har du någon gång analyserat ditt eget beteende och vilka konsekvenser det får för hur din tränare/arbetsgivare uppfattar dig och din ambition?

Du skriver även att AH betalar ryttare för att träna de hästar som står på anläggningen, vilka argument ser du för att dessa ryttare inte skulle göra sitt jobb för att du ska göra det istället? På vilket sätt utvecklar din ridning dessa hästar mer än vad de som har som arbete att utveckla dem gör? På vilket sätt har du gentemot de andra visat framfötterna så att du skulle prioriteras som ryttare?

Har du ridit för AH så många pass att du med säkerhet kan säga att han vet hur du rider och inverkar och därigenom på tillräcklig basis kan lägga över ansvaret för dessa hästars dagliga träning på dig? Varje vecka du inte rider dina två träningar som ingår i lönen talar faktiskt du om för AH genom ditt agerande att du inte prioriterar att utvecklas i snabbast möjliga takt i ridningen. Varför skulle han då vilja ha upp dig på "sina" hästar när du inte ens prioriterar din egen?

OBS Missförstå mig rätt. Jag förstår till fullo varför du gör som du gör. Att arbeta så tufft som du gör är beundransvärt. Vad som däremot är för mig en gåta är hur du har mage att framställa din arbetsgivare på det sätt du gör i inlägget. Jag antar även att du jämför dig med AJ som också jobbat hos AH men till skillnad mot dig fick rida väldigt mycket. Man ska dock komma ihåg att AJ har placering i internationell YR-klasser och startat Int1 innan hon började jobba där och du har ett fåtal (för nivån) halvbra resultat i MsvA/StGeorg.

Hade jag varit AH vilket jag inte är så hade inte jag varit speciellt glad om mina anställda beskrev mig på detta sätt vitt och brett på ett publikt forum på internet. Men som tur är så är ju inte jag AH:p
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Har ett tag tänkt på att jag skulle skriva i tråden men inte blivit färdig till det, däremot kunde jag inte låta bli när jag såg detta inlägget...


Vad är det egentligen som du tycker är stötande av det som lektra skrev? Jag tror att AH själv är mycket väl medveten om hur hans upplägg fungerar och att det är väldigt officiellt.

Vad är det du tycker att hon kritiserar i det inlägget mot hans verksamhet? Jag vet att lektra personligen har pratat med AH om detta så det är liksom inget hon springer och säger bakom ryggen:grin:

Och att inte använda de träningarna som man får utan istället hjälpa chefen med hans hästar, kunder osv är väldigt uppskattat och tvärt om emot vad du tycker oftast mer värderat än att man promt ska ha sina träningar. Detta visar snarare att man verkligen vill vara till lags och hjälpa till, vilket oftast ger tillbaka ännu mer i slutändan!

Sen en sak till
1. Lektra har aldrig påstått att hon kan utveckla hästarna bättre än vad du anställda ryttarna kan, men precis som hon säger så är det så överallt att om man har pengar så ses man som en potentiell kund = Viktigare. Detta gör man för att de som driver företaget måste också gå runt och måste därför tänka i pengar. Inget konstigt med det och inget att hymla om!

Men helt ärligt, har du verkligen koll på exakt hur mycket lektra får rida? Tillräckligt mycket för att verkligen trycka ner henne i fotsulorna lite till? Jag menar, jo hon är en officiell person genom sin blogg, men vet du verkligen att hon skriver allt där???!?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu har jag lämnat ut delar av mitt privatliv i diskussionen, något som jag nu ser kanske inte va så smart då det kan uppstå missförstånd som detta. Jag har dock aldrig ifrågasatt min arbetsgivares upplägg, kompetens och omdöme. Det jag skrev om att vara potentiell kund var ifrån mig bara en tanke och jag jämför mig inte med någon. Jag har aldrig påstått att jag bör bli anställd som ryttare och jag tror inte att jag skulle göra ett bättre jobb än någon av beridarna. Något annat har jag aldrig påstått. Vi har växt ganska mycket sedan jag började, vilket gjorde att alla (ryttare som hästskötare) fått arbeta extra. Detta har gjort att man fått skjuta på träningarna. Jag tar alla tillfällen jag kan att få extra hjälp även utöver träningen. Att träna för AH ingår inte i lönen, men även det har jag gjort.

Jag hoppas att du ändrade lite uppfattning om inlägget du utgick ifrån. Det var självklart inte meningen att det skulle uppfattas som KRITIK, eller något dåligt öht. Jag tycker jag har världen bästa chef och kollegor! Hur som helst så känner jag att det blev lite väl personligt här så jag sätter punkt och kommer inte ta upp det här mer. Om du känner att du måste säga mer så får du skicka PM.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL*
Ni är roliga ni, ni vill gärna att det ska vara lilla Lisa från skogen som var fattig och som fick jobba ihop pengar själv för att kunna rida på ridskolan ibland som ska vara den framgångsrika. Men gud nåde om hon skulle ärva en summa pengar eller skaffa sig en sponsor, eller varför inte sälja en häst för mer pengar än vad man köpte den för.

Ni förstår då är det räkmacka helt plötsligt?

Finns det någon som ni tycker inte har räkmacka här inne?
Jag har ju förstått att jag och lektra tex bara glider igenom så vi måste ju vara borträknade ju...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp