Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja jag tycker också det är löjligt hur det framställs att dessa ryttare kommit dit dom är för sin stora passion för dressyr. Jag undrar hur stor passion dom hade haft utan den stora ekonomiska uppbackningen med allt vad det innebär.

Ridsport har en tendens att få det att låta att SHBK inte har nått, inga pengar och inga förutsättningar men ändå har tagit sig till toppen. Var väl förövrigt samma artikel där båten såldes. Klart det känns hopplöst för de som inte har så mycket förutsättningar att satsa på sin sport när det alltid är så det framställs i media.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Kanske ska tillägga att det självklart är väldigt trist att det finns så många talangfulla ryttare ute i Sverige som inte har råd att köpa ett "vrålåk" att ta sig upp i klasserna på. Och det är trist att det ofta är de som redan har pengar som får sponsorerna (man måste ju vara på rätt hög nivå för att få bra sponsorer). Men det är väl egentligen inte det som det här handlar om, utan mer hur det framställs i media?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det inte bara känns hopplöst, det är hopplöst ;) Jag får kämpa som ett djur på min häst i 100000kr-klassen för att ta mig runt en LA godkänt och ska jag knipa en placering måste jag ha en riktigt bra dag och de med "de fina hästarna" en riktigt dålig dag och då bor jag ändå i norrbotten :p
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu jämför jag ju inte lektra i den ligan utan mer med dom normala ryttarna för det är ju där i ärlighetens namn hon tävlar (än så länge) och då är inte att köpa en häst för 200 tusen den hårda vägen.

Förutom det jag skrev tidigare då: Vad är den hårda vägen? Jag måste ju säga att räkmacka gjorde mig lite nere åt tårna.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Kanske ska tillägga att det självklart är väldigt trist att det finns så många talangfulla ryttare ute i Sverige som inte har råd att köpa ett "vrålåk" att ta sig upp i klasserna på. Och det är trist att det ofta är de som redan har pengar som får sponsorerna (man måste ju vara på rätt hög nivå för att få bra sponsorer). Men det är väl egentligen inte det som det här handlar om, utan mer hur det framställs i media?

Ja men det är ju precis så det framställs i media att det är passionen för sporten som gör dessa människor så duktiga och framgångsrika, att dom sedan har råd att köpa det där vrålåket och har massa sponsorer i ryggen det kommer liksom aldrig med riktigt i artikeln, jag tror inte ett dugg på att det beror på att alla vet att pengar är självklart utan mer att tidningen Ridsport + andra medier inte vill stöta sig med ryttarna. Sen behöver dom klart inte skriva att pga pengarna så blir xx framgångsrik, eller utan pengar hade minsann xx inte vart nått.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det inte bara känns hopplöst, det är hopplöst ;) Jag får kämpa som ett djur på min häst i 100000kr-klassen för att ta mig runt en LA godkänt och ska jag knipa en placering måste jag ha en riktigt bra dag och de med "de fina hästarna" en riktigt dålig dag och då bor jag ändå i norrbotten :p

Jaja men utan alla deras pengar hade dom också harvat runt i LA tillsamman med dig :D
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker inte att du glider på en räkmacka. Däremot så här du ganska fina förutsättningar (om än inte att det är en massa pengar). Du verkar ha en härlig familj som stöttar och som själva har ett hästintresse och du har fått en superfin talangfull unghäst som du verkligen utvecklats jättefint med:). Att du själv sen är väldigt driven och strukturerad i din satsning hjälper dig naturligtvis-men det måste även de rika vara. Jag kan inte kalla din satsning för den hårda vägen, (även om jag vet att du verkligen sliter;)) eftersom du trots allt har ganska bra backning:).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja men det är ju precis så det framställs i media att det är passionen för sporten som gör dessa människor så duktiga och framgångsrika, att dom sedan har råd att köpa det där vrålåket och har massa sponsorer i ryggen det kommer liksom aldrig med riktigt i artikeln, jag tror inte ett dugg på att det beror på att alla vet att pengar är självklart utan mer att tidningen Ridsport + andra medier inte vill stöta sig med ryttarna. Sen behöver dom klart inte skriva att pga pengarna så blir xx framgångsrik, eller utan pengar hade minsann xx inte vart nått.

Huvudet på spiken och precis vad jag tror!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, jag har faktiskt aldrig tänkt på hur media vinklar det hela förrän den här diskussionen. Bara antar att alla som håller på med hästar vet vad det kostar och att alla vet att dessa människor som figurerar i ridsport är rika OCH har sponsorer.

Men vet fortfarande inte hur man ska lägga in i en artikel att det är mycket tack vare pengar som denna ryttare är på topp. Och varför skulle ryttarna bli stötta, det är ju som sagt allmänt känt att det kostar pengar...

Själv får jag finna mig i att vara hobbytävlingsryttare och är nöjd med det, mitt mål är att någon gång kunna rida en MsvB godkänt, min nya häst gör ju iaf rena byten ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Tack, det var lite lugnande läsning :bow:

delvis kl
Jamen vad fasen... :p

Nu bara för att förtydliga ännu mer, då några (inkl. mig själv) hakade upp sig på mitt ordval.

Ja, om vi nu säger såhär att ett barn från ett flyktingläger i typ afrika, lyckas fly till europa och jobbar som en slav för 11 kr i veckan i ett stall (väldigt sannolikt). Där ungen samtidigt lever på regnvatten och gräs för att sedan långsamt gå från slavjobb till hästskötarjobb, till att lära sig rida.... bla bla till att bli mästerskapsvinnare i dressyr - då kan vi ju snacka om den hårda vägen. I mitt fall så gjorde jag en jämförelse med EA om att få lära av GP-hästar i vår ålder. I det fallet har jag uppfattningen att jag gått den hårda vägen, utan att tycka att EA fått allt serverat. Jag vet att mycket arbete ligger bakom varje häst oavsett vad den kostar. Men som sagt. Det var för att ge ett perspektiv ifrån mig som INTE har fått lika stor ekonomisk uppbackning hemifrån... Därför skrev jag att jag gått den hårda vägen.

Sedan kanske andra inte tycker det är hårt nog, men då vill jag också påminna om att jag faktiskt inte gjort några fantastiska resultat som EA eller SHBK även bland "normala ryttare" då jag förstår att jag anses vara "onormal", då jag fick en häst för 200.000 serverad på räkmacka. Jag har faktiskt inte tävlat mycket alls om man jämför med "nomala ryttare".
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

TILLÄGG:

Men ska man bara prata ordvalet i sig, taget ur sitt sammanhang så är det helt omöjligt eftersom det alltid finns någon som har det "värre". Därför ville jag förtydliga min inlägget ovan att jag jämförde mig och EA när jag skrev att jag gått den hårda vägen.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men att komma till toppen öht kräver ju inte särskillt stort startkapital, snarare envishet och vilja (Brinken som bra exempel). Men då tar det ju också ett bra tag innan man är där.

Visst har Brink slitit, det säger jag inget om-men han har också blivit sponsrad från tidiga år av en kapitalstark hästägare, vilket har inneburit stora fördelar, både häst o ekonomiskt.

Och visst kan man komma till toppen med envishet och vilja men de som gör det har som regel bara en häst på GP-nivå, händer något med den så finns inte ekonomi att köpa liknande med samma utbildningsstatus, och då faller de. Flera av de som har det så måste också sälja innan de kommer dit- för att få ekonomin gå runt.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

TILLÄGG:

Men ska man bara prata ordvalet i sig, taget ur sitt sammanhang så är det helt omöjligt eftersom det alltid finns någon som har det "värre". Därför ville jag förtydliga min inlägget ovan att jag jämförde mig och EA när jag skrev att jag gått den hårda vägen.


Jag tolkade ditt inlägg som att du betalade ditt hästeri själv därav delvis att du kallar det den hårda vägen.
I min värd är det ingen hård väg att få, tydligen inte bara en utan två fina välutbildade hästar, kostnad för stall, foder,tävling, utrustning, sadlar om inte annat.

Jag har inget emot det, jag unnar alla det och tycker för din del det måste vara trevligt och fördelaktigt att slippa börja med att arbeta för at spara till ovan- men det är ingen hård väg, inte ens om du jämför dig med EA..



Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Förutom det jag skrev tidigare då: Vad är den hårda vägen? Jag måste ju säga att räkmacka gjorde mig lite nere åt tårna.

För mig, handlar den "hårda vägen" inte så mycket om vad hästen i sig kostat i inköp.
Utan hur man som ryttare slitit för att ta sig fram.

Räkmacka är att stå på en fin-dyr anläggning, få sin häst trimmad av ett proffs och rida lektioner ett par dagar i veckan, utan att behöva slita ihop pengarna själv för att kunna utveckla sin ridning. Utan att behöva rida sin häst när man är som mest trött eller slutkörd.
Ibland hjälper inte ens detta förutsättningarna för att komma vidare.

Många som har kunnat köpa dyra hästar, får slita hårt för sin ridning, likt det du beskriver, en del tar inte ens möjligheten att åka utomlands för att jobba skiten ur sig för några få lektioner.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu känns det som om jag upprepar mig om och om igen. Det som triggade mig att skriva denna gnälliga tråd var JB´s uttalande om att det hade varit fantastiskt om fler unga ryttare kom ut och tävlade stor häst så fort som möjligt. Han vill ha upp dom i GP så fort det går för att de ska få erfarenheten att rida där. Som jag tolkar honom så ser han det som ett problem i sporten att ryttarna inte kommer upp på stor häst tillräckligt fort.

Men hallå - det här är väl inte första gången kära JB uttalar sig så här? Det var väl inte länge sen han tyckte att alla de som satsar borde försöka skaffa sig en högt utbildad häst och tävla och samtidigt plocka fram en 6-7 åring vid sidan av? Han är ju inte alltid den bästa i media om jag får säga det själv...

Sen tycker jag att det är bra att vi har ex. EA, S-H, M.M. m.fl. som visar att Sverige inte är någon skräpnation rent generellt. Vi har ju väldigt få riktigt konkurrenskraftiga ekipage på seniornivå, dessa tjejer behövs för att vi inte ska falla i glömska.

Sen får man inte glömma att MÅNGA av de här tjejerna har ridit SM sen b-ponny ålder och lyckats i flera många år - om det står sponsorer som gärna hjälper till är det inte så förvånande. Riktigt bra resultat under flera, flera års tid etablerar ju ens namn, svårare än så är det inte.

Och vill man bli något i dressyr idag gäller det att betala ordentliga pengar. Jag tror till och med att det fungerar och kan gå RIKTIGT bra utan att ryttare i den åldern (ponny, J, YR) har ett faktiskt driv. Idag MÅSTE man INTE ha talang, det räcker med bra medel och en bra plan.
Det är nog inte för intet som vi tappar OTROLIGT många ryttare som slår t.o.m. internationellt efter J och YR-åren. Det tror jag inte om ovanstående, de gör en alldeles för omfattande satsning för att sen bara skita i det.

Sen tror jag (tror och bara jag - notera det ;)) att man behöver en bättre häst för J och YR-åren om man vill visa framfötterna än vad som kanske krävs för att ta sig till GP. En GP-satsning och en elit-satsning är ju inte samma sak. Om fler var engagerade, tränade mer och bättre och hade en ordentlig plan med utstakade mål på vägen skulle de kunna starta GP, rida GP - kanske inte slå i GP men ni förstår vad jag menar.
Kolla på pallplatserna i junior och YR-SM och kolla resten, det ÄR en klasskillnad på själva hästarna. Självklart kan man ha en säker, stadig, lydig, duktig häst som junior men det krävs oftast mer.
Precis som b_a_l skrev; en juniorhäst är SNORDYR. Dels vill dom att hästen ska kunna allt, sen ska den röra sig superfint, den ska byta bra, göra bra ökningar o.s.v. o.s.v. o.s.v.
Jag tror kraven man har för en en elit-satsning är högre än en långsiktig GP-satsning.

Men jag tror många som gör det här utan drivet faktiskt tröttnar (uppenbarligen med tanke på vad jag redan skrivit) och vi lämnas med en ojämn nivå i alla klasser. Nu har vi använt Lektra som ett exempel och jag ska inte skriva något som kan tolkas fel, men sådana som Lektra är dom jag tror kommer rida GP i "nästa" generation. De skaffar sig en helhetsuppfattning om hur det går till, vad som krävs, vad man kan och inte kan göra o.s.v. de får en gedigen utbildning i ryggen. Vi har fler sådana här på buke, inte mest bemedlade men jag hyser inga tvivel om att de kommer lyckas på riktigt - i det långa loppet.

Skillnaden är att det tar olika lång tid för olika personer beroende på hur man lägger upp en satsning och vad man lägger på den. Myggan_ox här på buke är också ett exempel, hon åkte ju 120 mil tur och retur för träningar berättade hennes pappa för mig. Jag vet inte om hon är galen eller driven men ni förstår vad jag menar ;)

Tror dessutom det blir stort bortfall av ryttare som går från ponny till storhäst när det plötsligt krävs så mycket mer, inte bara ridbarhet och gång utan ännu mer pengar. Det är lättare att vara en riktigt framgångsrik ponnyryttare än en storhästryttare - tror jag!
Och jag tror att tillfredsställelsen att ha gjort det själv utan att ha fått allting serverat på silverfat är enorm, mycket större än att enbart vara bäst.

Nej nu blir det för långt och svamligt... :p
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker att det är synd att det är just Lektra som lyfts fram som exempel i denna tråden - jag tycker att du är jätteinspirerande! För att ta sig dit du tagit dig på den hästen du har (som ju är jättefin, men som du säger, ingen GP-häst) krävs det en hel del talang. Du har inte gått den hårda vägen, men jag skulle säga att du nu lever det hårda livet, och jag är inte avundsjuk på de timmar du jobbar, din arbetsgivare till trots. Det finns ju faktiskt flera andra här på buke som jag snarare tänker på när det gäller räkmacka - som får GP-hästar serverade av sina päron (men som ändå inte nåt dina resultat). Synd att de inte vågar skriva i den här tråden.

Jag tror att många fritidsryttare tycker att de kämpar hårt med sin ridning, men om jag jämför med en vän till mig som satsar på OS i en annan sport (där det inte finns så mycket sponsorpengar) så är hennes tränings- och tävlingschema en EXTREM begränsning på henne sociala liv och det är vansinnigt hårt slit. Säkert inte helt annorlunda än att jobba i stallet hos en duktig ryttare. I ridning har vi ju förmånen att man kan peaka i sin utveckling i 50-årsåldern. Man måste inte ha varit med i YR-SM för att en dag kunna lyckas.

Men visst, det är vansinniga summor som krävs. Nån stans måste pengarna komma ifrån, och för oss med medelsvenssonföräldrar som knappat hade råd med ridskola så får man helt enkelt spara pengar i vuxen ålder istället :)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

NJaa... nu håller jag inte med riktigt....

vem vet om inte Brinken ett bra koncept för att lyckas? en välutbildad + en 6-7 åring skulle ge superresultat, vilket det väl har gjort? EA ex. har inte bara fått färdiga hästar, utan båda sorter vilket har gjort henne till en otroligt skicklig ryttare. Hur många är det inte här inne som kan intyga hur mycket man lär sig av att rida unghäst? och hur mycket man lär sig av en häst som kan och kan visa hur man gör? slå ihop dom och man lär sig mycket!

klart det krävs talang och och ett driv för att bli bäst! Sverige kryllar av fina hästar som har inte lika talangfulla ryttare som fastnar i klasserna. Hur många ladies finns det inte på lokal nivå som hamnar i mitten av resultatlistan år efter år trots fina hästar som med bättre ryttare skulle kunna ta placering i åtminstone msv b (för det var ju där dom var när dom köptes). Självklart krävs det mer än bara en bra tränare! Det räcker inte med bara en bra häst heller. Min syster tog upp en ponny till SM brons (från LC), sedan såldes den och visst, köparen fick SM brons året efter, men hon gjorde ju syrrans resa baklänges, det slutade med att hästen gick på lokaltävling igen, den nya tjejen hade ridit på den gamla ryttarens ångor, men det räcker ju inte hur länge som helst. Vet fler hästar som det gått utför med för att ryttarna inte varit duktiga nog.

Det är verkligen inte 'bara' att ta sig till över LA till placering i FEI (och vidare). Ingen tar sig till SM medalj som inte har riktigt lust egentligen, det krävs många timmar! Jag har inte varit i toppen, men har tagit mig till 3 SM, det var inte 'bara' det heller.

Men varför jämför du att ta sig till GP med bli bästa junior/YR? Ja, ska man vara bäst då behövs den bästa hästen, det är väl inget konstigt? Och ingen som blir placerad som YR kom på det året innan, dom har redan gjort sig ett namn (med ponnyerna), redan legat på elitnivå i flera år, och tränat ett par år med sin nya stor häst.

Det verkar som att du vill förringa dessa duktiga ryttare deras insats. Ingen har fått allt på silverfat, alla har fått jobba för att hamna där dom är, alla som bara kvalat till ett SM har gjort ett jättejobb! Vissa har det varit lättare för andra svårare, men ingen har hamnat där av en slump.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det verkar som att du vill förringa dessa duktiga ryttare deras insats. Ingen har fått allt på silverfat, alla har fått jobba för att hamna där dom är, alla som bara kvalat till ett SM har gjort ett jättejobb! Vissa har det varit lättare för andra svårare, men ingen har hamnat där av en slump.

Men det är ändå stor skillnad, att vara tvungen att kämpa med själva ridningen men med hjälp av supertränare ständigt på plats (eller nästan) och hästar med förutsättningar, utan att behöva tänka på ekonomin, det är en stor fördel.

Håller med dej om att det inte räcker med ekonomin, det måste finnas talang och vilja att kämpa hos ryttaren också. Jag vet barn som har fått "allt" men som ändå la av förr eller senare, de hade inte intresset för att verkligen satsa på ridningen. Andra som hade intresse och även talang slutade för att det inte fanns ekonomiska förutsättningar i familjen, vid en viss gräns krävdes mera pengar för att hänga med, kurser för dyra tränare, träningsläger, långa resor, en häst till, allt kostar. Det sker en sållning från båda håll. Men kvar blir mycket oftare, för att inte säga nästan alltid, de som har både pengar och talang. Det kan man inte komma ifrån.

De med mindre pengar får gå via att utbilda unga hästar, med de risker det innebär av att det inte blir som man hoppas, eller arbeta hos kända ryttare och den långa vägen få komma till att rida de fina hästarna så småningom, om de har talang. Mycket bra lärdomar, båda sätten, men det tar längre tid än för den ryttare som skickas till kända ryttare utomlands som elever, förses med dyra välmeriterade hästar och talangfulla unghästar, kan ägna sin tid åt ridningen och försörjs ekonomiskt under tiden, det är en himmelsvid skillnad.

Därför håller jag med fiorano om att man inte kan låta bli att tänka de tankarna när man läser om vissa ryttare som haft allt på silverfat. JA dom har jobbat också, men dom behövde aldrig fundera på om dom hade råd med det som krävs.

Håller med dej om bra hästar, det finns många såna exempel på bra ponnyer och hästar som du nämnde, bra resultat med en ryttare betyder inte alltid att det fortsätter med nästa, pengar eller ej. Det krävs förstås ridning också, utom pengarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu tror jag att jag börjar förstå vad du menar. Jag tycker dock fortfarande att vi inte pratar om samma sak då jag fortfarande är fokuserad att sitta på GPhästar som ung. Det gjorde inte JB och han jobbade sig upp och det kräver sponsorpengar för att bygga upp det han har idag. Att hålla sig själv på GPnivå kräver kapital och har man inte den förmågan att locka sponsorer och skapa sammarbeten så kommer man inte kunna bli något heller.

Du kan inte bli höjdhoppare om du inte har kroppen för det. Du kan inte starta F1 med en fiat. Vad pratar vi om egentligen? Jag är förvirrad :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp