Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

ofta är det så att lovande outbildade unghästar kostar mera än en vanlig och utbildad. Så det är billigare att köpa en utbildad, ska man dock ha den fin med, så kostar det stålar.. ryttare som ska rida EM har kanske heller inte tid (eller skicklighet) nog att ta fram en lovande unghäst på tillräckligt kort tid, från det dom själva är gamla nog (13?), till att dom är 16 och båda ska vara redo för det. 3 år på en 3-4 åring, då gör man inte en FEI på 69%. Till SM hinner man, men inte EM, vilket ju är målet för dom som hamnar i tidningen som sveriges bästa ponnyryttare.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Syftar du på artikeln i Ridsport för några år sedan? (Där föräldrarna sålde båten för att dottern skulle ha en häst för att gå på Strömsholm...)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Oj finns många som säljer båtar kanske. Jag syftade på SHBK och hennes G.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Oj finns många som säljer båtar kanske. Jag syftade på SHBK och hennes G.

Det finns många som säljer båtar;).

Skämt åsido, till de som tror att 200.000 räcker långt när man ska köpa häst - det räcker inte alls skulle jag vilja påstå. Iaf inte om man har ambitionen att kunna konkurrera om SM-medaljer.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Tydligen fick man inte vara kritisk på Ridsport website då min inlägg i debatten inte verkar godkännas... Kanske för att jag skrev att Ridsport själva var onyanserade...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Visst finns det klasskillnader och det tycker jag är helt okej:). Det kan hända att det bara är jag som reagerar på ironin eller kalla det humor eller whatever när det är en artikel om hur otroligt mycket det är att offra sig att behöva sälja sin båt (för det är ju verkligen en livsnödvändig pryl) och så står dom där hela familjen och ler med sin dyra häst (iförd ett 5.000:-s träns). Nyansen jag saknar där kanske journalisten bör stå för om inte den porträtterade ryttaren gör det själv-då journalisten torde sig vara väl medveten att merparten av läsarna inte har en båt att sälja för att kunna satsa på sin ridning.

Ang. att skylta med pengar så gör dessa människor det indirekt iaf. när det står att de nyligen köpte dyraste hästen på en auktion, köpt två gdk avelshingstar av JB och håller på att bygga en ny toppmodern anläggning. Så jag tror inte att problemet handlar om någon ödmjukhet där de inte vill skylta med sina pengar. det kan dock hända att dessa människor är så inne i sin egen värld att de inte ens relaterar till alla vanliga ryttare utan samma förutsättningar. Men än en gång är det väl då jourbalistens jobb att kanske nyansera det hela och sätta det i perspektiv-OM det inte bara handlar om att visa en objektiv bild, men det är ytterst sällan jag tycker att dessa artiklar är objektivt skrivna.

Jag skall börja med att säga att jag håller med i varenda stavelse. Sen vill jag bara fortsätta med att i den sjuka tvistade världen som SHBK tävlar i (nu tänker jag internationellt) så är dom faktiskt att betrakta som fattiglappar och hade dom hört talas om dig eller lektra (som jag också anser att vara räkmacka) så hade dom bara tittat på er med stora frågande undrande ögon och tänkt, är ni helt dumma i huvudet, hur tror ni att ni skall kunna lyckas ??
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Hahaha! :rofl: :rofl:

Ja, visst vore det fantastiskt! Men det är ju inte det enda sättet att lära sig av en GP-häst ;) Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar. Nu börjar min egna etablera GP-rörelser även om hon inte kommer bli en GP-häst. Så länge man har självdistans och jobbar långsiktigt och inte så förbannat tävlingsinriktat i början (det är kortsiktigt i min mening) så lär man sig i alla fall, på andra sätt.

Alla har olika möjligheter, men alla HAR möjligheter!
Var är "gilla-knappen" :bow:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Hahaha! :rofl: :rofl:

Ja, visst vore det fantastiskt! Men det är ju inte det enda sättet att lära sig av en GP-häst ;) Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar. Nu börjar min egna etablera GP-rörelser även om hon inte kommer bli en GP-häst. Så länge man har självdistans och jobbar långsiktigt och inte så förbannat tävlingsinriktat i början (det är kortsiktigt i min mening) så lär man sig i alla fall, på andra sätt.

Alla har olika möjligheter, men alla HAR möjligheter!

Nej du , du har ingen som helst aning om vad som är den hårda vägen ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Knapplånar. Kan inte låta bli att tipsa om att det på distansforumet finns en tråd om för få deltagare där det konstaterades att man för de pengar dressyr- och hoppryttarna lägger på medelmåttiga eller outbildade hästar kan man inom distansen få sig en landslagshäst. Den dressyrryttare som tröttnat på att jobba med små resurser och som kan tänka sig att byta gren har alltså anledning att snegla åt distansens håll.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

OK, jag är nog korkad, för jag fattade inte att man bara hade till 16 år på sig. Jag trodde att man kunde ta den tiden man behövde, iaf när det gäller storhäst, då har man ju i princip hela livet på sig.
Jag hade iaf hellre gett min dotter en lovande unghäst än en färdig sämre häst. då har hon iaf chansen så småningom, köoer vi en färdig halvbra så får hon aldrig chansen.
Sedan är vi nog et fåtal som tror oss komma till EM...alla sporter blir nog "snobbsporter" när man börjar komma på de nivåerna.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Knapplånar. Kan inte låta bli att tipsa om att det på distansforumet finns en tråd om för få deltagare där det konstaterades att man för de pengar dressyr- och hoppryttarna lägger på medelmåttiga eller outbildade hästar kan man inom distansen få sig en landslagshäst. Den dressyrryttare som tröttnat på att jobba med små resurser och som kan tänka sig att byta gren har alltså anledning att snegla åt distansens håll.

Ursäkta men varför skulle man överhuvudtaget som dressyr eller hoppryttare vilja byta gren till distans? Är man intresserad av distans så rider man väl distans, är man intresserad av hopp eller dressyr så rider man det. Man blir inte distansryttare för att man kan köpa en landslagshäst inom den grenen, det måste ligga ett större genuint intresse bakom för att lyckas, liksom i ft. Där är hästarna också betydligt billigare men ryttarna är gjorda av annat virke.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Vill du rida i landslaget på ponny måste du uppnå målet innan 16 år (gränsen går där för att rida internationellt på ponny).

Landslaget/SM för junior på stor häst = åldersgräns 18 år.

Landslaget/SM för young rider på stor häst = åldersgräns 21 år.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

OK, då förstår jag. På den tiden hinner man ju knappast ta fram en häst själv. Då är det pengar som gäller och då är det nog så stora pengar att det inte direkt bara är att prioritera om. För oss skulle det inte hjälpa att sälja båten (en plastroddbåt som vi har till kräftfiske :D).
Så ska man ju inte bara shoppa upp sig på en häst, det är rätt mkt annat med:p
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men i Sverige kan du ju rida ponny fram till 18 (till skillnad mot andra länder i Europa) och kan rida SM även om du inte kan vara med i landslaget.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

+Fiorano: Jag trodde vi snackade om GPhästar och ungdomar. Då jag är ungefär lika gammal som personen i artikeln så tyckte jag att jag kunde komma och "konta" med vägen som jag går. Det var utifrån det perspektivet jag skrev.

Zalza (200.000 kr) var fem när hon köptes, byten var inte befäst så hon gick inte MSV. Jag har utbildat henne därifrån själv. Vi hade inte kunnat köpa henne om inte min mormor hade lämnat ett arv bakom sig, dessutom skulle vi sälja ponnyn (jag skulle inte ha två) vilket vi också tog i beräkningen. Jag har jobbat ihop mina träningar genom att stalljobba på helger och lov hos tränaren. Massor av frivilligt obetalt arbete som sedan utvecklas i förtroende och nya kunskaper och erfarenheter. Så fort jag haft inkomst har jag hjälpt till med kostnader.

Jag har inte startat ett enda SM för jag har inte presterat tillräckligt bra. Varken med ponnyn (35.000 som femåring) eller med Zalza.

Efter gymnasiet sökte jag jobb utomlands och nu betalar jag allt själv. Det var väldigt fint sagt att jag är "ryttare", men det är jag verkligen inte. Jag är hästskötare och får knappast rida i mitt jobb, det finns det anställda ryttare som gör. Om jag hade haft föräldrar som var villiga att lägga ner minst en halv miljon på ny häst så hade jag säkerligen varit mer intressant för chefen att sätta upp på hästar tidigare. För då hade jag även haft rollen som potentiell kund. Men jag kommer aldrig vara den typen av kund för jag har inte sådana resurser. När jag nu jobbar tränar jag desutom betydligt mindre sällan än vad jag tidigare gjort. Trots att det ingår träning i lönen två gånger i veckan. Nu tränar jag två-tre gånger i månaden för jag orkar inte mer än så (träningarna ligger på lunchpausen), så jag apassade det till något jag kunde snurra runt.


Men oavsett nu om ni tycker jag fått det serverat eller att jag faktiskt har jobbat för det själv, så hållar jag med om att det var lite fel av JB att uttrycka sig på det sättet (om han nu varkligen formulerade sig så... journalister är ju så duktiga på att bygga egna meningar). Man ska ju komma ihåg att JB själv verkligen har gått ifrån ingenting och jobbat sig upp. Så om det nu är JB jag ska jämföra mig med så var uttrycket "den hårda vägen" lite klumpigt eftersom jag har fått hjälp ifrån föräldrarna under skoltiden, det fick inte han. I så fall ber jag om ursäkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ursäkta men varför skulle man överhuvudtaget som dressyr eller hoppryttare vilja byta gren till distans? Är man intresserad av distans så rider man väl distans, är man intresserad av hopp eller dressyr så rider man det. Man blir inte distansryttare för att man kan köpa en landslagshäst inom den grenen, det måste ligga ett större genuint intresse bakom för att lyckas, liksom i ft. Där är hästarna också betydligt billigare men ryttarna är gjorda av annat virke.

Nu blir det helt OT så låt oss inte göra detta till en lång debatt, men jag tror faktiskt att det finns ryttare som kan tänka sig att byta gren då jag förutsätter att de är allmänt hästintresserade och de flesta lämnar nog ridhuset någon gång ibland. Jag tror också att de olika grenarna har saker att lära varandra. Jag tror dessutom att de flesta distansryttare någon gång i början red en del dressyr, t ex på ridskolan.

Sedan måste man självklart ha ett genuint intresse och söka sig kunskaper om grenen i allmänhet för att lyckas; jag tror exempelvis inte att Patrik Kittel helt oförberedd skulle hävda sig mot Maria Hagman Eriksson i ett 16-mils distanslopp ens om han lånade en av hennes hästar (vi bortser här från att han skulle behöva kvalificera sig över kortare sträckor för att få starta och därmed inte skulle vara helt oförberedd i sagda distanslopp). På precis samma sätt som Maria H-E sannolikt inte skulle hävda sig mot Patrik K i en dressyrtävling även om hon lånade Scandic. Även om man är en duktig ryttare inom sin gren måste man förstås vara beredd att till viss del lära om ifall man byter gren. Men samtidigt är det så att all hästsport är materialsport. Det skiljer sig för övrigt inte från avsevärt billigare sporter som t ex längdskidåkning där man flera gånger sett favoriter valla bort sig. Till syvende och sist så kommer materialet att göra skillnad för hur framgångsrik du blir.

Är man nu som dressyrryttare med små resurser fast besluten på att harva på inom dressyren så ska inte jag ha synpunkter på detta Det viktigaste är trots allt att man har kul med sin häst. Men om man vill vidga sina vyer kan man alltså använda sina ekonomiska resurser i en gren där i stort sett alla harvar på med begränsade resurser, och komma åt en häst som redan är tränad till landslagskapacitet. Hur hästen sedan presterar beror på ryttaren och groomarna, men det är åtminstone inte tvärtom som jag uppfattade att TS retade sig lite på.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker inte att du ska behöva sitta och skriva försvarstal...
*kl*
Mycket handlar om pengar inom dressyren för yngre ryttare både på ponny och stor häst. Det finns dom som redan på ponny har sina ponnyer i träning hos någon och som "rider själva" tex på helger/skollov. Detta har funnits länge.

De som figurerat i Ridsport har ju gått snäppet längre vilket är ännu färre förunnat.

Att i det här sammanhanget tycka att en häst för 150-200´ är dyrt - så är inte fallet. Vare sig på ponny eller häst.

Det finns ganska många juniorryttare som köpt hästar för mycket mer än så.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu blir det helt OT så låt oss inte göra detta till en lång debatt, men jag tror faktiskt att det finns ryttare som kan tänka sig att byta gren då jag förutsätter att de är allmänt hästintresserade och de flesta lämnar nog ridhuset någon gång ibland. Jag tror också att de olika grenarna har saker att lära varandra. Jag tror dessutom att de flesta distansryttare någon gång i början red en del dressyr, t ex på ridskolan.

Jag har fortfarande lite svårt att se sambandet, det är väl ganska stor skillnad på att som dressyrryttare lämna ridhuset ibland för uteritter och göra en helomvändning och bli distansryttare? Du får det att låta som om distans bara är en uteritt som vem som helst kan klara av.. jag tror det krävs ett jäkla intresse för sporten i och med att du måste lägga ner så otroligt mkt tid på träning och kondition för att lyckas.
Dressyrmänniskor är ju ofta disciplinerade och pedantiska personer som gillar att slipa på detaljer och får man tro upproret som blev där en landslagsryttare inte blev godkänd på tränarutbildning för att denna inte hade några som helst dressyrkunskaper (för att det behöver man inte i distans) så har jag ännu mer svårare att se sambandet mellan sporterna ?

Så nej jag tror inte man sadlar om beroende på var man kan lyckas bäst, mer än som hoppryttare till fälttävlan där det ändå finns likheter.

De som sadlar om från dressyr till distans har ju ett stort intresse för det tror jag och jag tror inte dom gör det för att dom kan få en bättre häst för pengarna då disciplinerna är som natt och dag.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker inte att du ska behöva sitta och skriva försvarstal...
*kl*
Mycket handlar om pengar inom dressyren för yngre ryttare både på ponny och stor häst. Det finns dom som redan på ponny har sina ponnyer i träning hos någon och som "rider själva" tex på helger/skollov. Detta har funnits länge.

De som figurerat i Ridsport har ju gått snäppet längre vilket är ännu färre förunnat.

Att i det här sammanhanget tycka att en häst för 150-200´ är dyrt - så är inte fallet. Vare sig på ponny eller häst.

Det finns ganska många juniorryttare som köpt hästar för mycket mer än så.

Skall man jämföra sammanhang så har ju även SHBK gått den "hårda vägen" men då jämför jag henne med övriga ungdomsdressyren ute i europa där hon hör hemma tävlingsmässigt. Så visst då kan man lyckas med små medel och hårt arbete.

Nu jämför jag ju inte lektra i den ligan utan mer med dom normala ryttarna för det är ju där i ärlighetens namn hon tävlar (än så länge) och då är inte att köpa en häst för 200 tusen den hårda vägen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 845
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp