Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Dom kallar ju SHBK den fattiga kusinen från landet i de sammanhangen läste jag i ridsport för ett tag sedan.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast det finns ju många "normalryttare" som har hästar i den priskategorin (även om jag inte vet vad alla betalat för sina hästar). En del tävlar öht inte utan rider mest för sitt eget höga nöjes skull. Och titta bara på alla anläggningar som finns tex runt Sthlm, de är oftast fullbelagda trots höga hyror, så nog har folk pengar alternativt lägger mycket pengar på sin hobby.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag har fortfarande lite svårt att se sambandet, det är väl ganska stor skillnad på att som dressyrryttare lämna ridhuset ibland för uteritter och göra en helomvändning och bli distansryttare? Du får det att låta som om distans bara är en uteritt som vem som helst kan klara av.. jag tror det krävs ett jäkla intresse för sporten i och med att du måste lägga ner så otroligt mkt tid på träning och kondition för att lyckas.
Dressyrmänniskor är ju ofta disciplinerade och pedantiska personer som gillar att slipa på detaljer och får man tro upproret som blev där en landslagsryttare inte blev godkänd på tränarutbildning för att denna inte hade några som helst dressyrkunskaper (för att det behöver man inte i distans) så har jag ännu mer svårare att se sambandet mellan sporterna ?

Oj, det var alls inte så jag menade! Får be om ursäkt för att det nu definitivt är OT. Jag menade att det inte är omöjligt att intresset finns ifall man nu trivs med uteritter. Men distans är allt annat än en uteritt som vem som helst kan klara av. För att rida ett 16 mils distanslopp med framgång krävs naturligtvis kondition utöver det vanliga hos både ryttare och häst och en god dos envishet. Du måste ha anammat ett sätt att rida som är ändamålsenligt och för att kunna träna din häst måste du gilla att sitta många timmar i sadeln (eller lämna bort hästen på träning, men då är vi ju inne på det där med resurserna). Du måste ha inhämtat stora kunskaper om konditionsträning, fodring, elektrolyter, vätskeförlust, osv. Men jag tror inte detta är en omöjlighet för en ambitiös ryttare som faktiskt har intresset, även om man började som dressyrryttare. Kan man göra galoppombyten i snabba kurvor har man exempelvis säkert ett försteg mot det ekipage som inte riktigt fixar bytena. Disciplinen kan nog komma väl till pass under de långa timmarna i sadeln.

Sedan vad gäller det uppror du nämner så tror jag att det i första hand gällde att ryttaren i fråga skulle hålla en dressyrlektion (inte själv rida dressyr) för att bli godkänd som tränare i distansritt vilket inte uppfattades som särskilt grenspecifikt. Det ryktas att många av världens duktigaste distansryttare ägnar ganska mycket tid åt dressyrarbete (NB - självfallet inte så mycket tid som det renodlade dressyrekipaget). Det rör sig då sannolikt inte så mycket om passage och piaff utan mer på att åstadkomma en liksidig, stark (men inte tung) och rörlig häst som lyssnar till och förstår ryttarens hjälper och som är mentalt stark för att den inte tråkas ut av ensidig träning. Just den här biten borde ju komma hyggligt gratis för en dressyrryttare kan man tro?

Sambandet mellan grenarna är därutöver förstås hästintresset i stort. Jag tror att få små flickor och pojkar tjatade sig till att få börja på ridskola för att de ville bli [välj själv dressyr-, hopp-, fälttävlans- western- eller distansryttare]. De flesta av oss ville börja rida, punkt. Sedan kanske det var slumpen, ridlärarens intresse, föräldrars och kompisars intresse, eller för några av oss talangen, som avgjorde i vilken gren man hamnade.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast det finns ju många "normalryttare" som har hästar i den priskategorin (även om jag inte vet vad alla betalat för sina hästar). En del tävlar öht inte utan rider mest för sitt eget höga nöjes skull. Och titta bara på alla anläggningar som finns tex runt Sthlm, de är oftast fullbelagda trots höga hyror, så nog har folk pengar alternativt lägger mycket pengar på sin hobby.



Det enda jag reagerade på var detta påstående:
Jag går den "hårda" vägen och jobbar ur egen ficka gällande pengar.

Jag bryr mig inte om vem som får vad, men att få en häst i den prissumman, välutbildad, är varken att gå hård väg eller jobba ur egen ficka.

Gå hård väg är när man inte får någon ponny eller stor häst av sina föräldrar, får slita på ridskolan för att få ridlektioner , cykla dit i ur och skur för det finns inte pengar till skjuts och utöver det spara själv för att någon gång ha råd att köpa egen häst.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och tänker man så, så tycker även jag att JB:s uttalande känns, om jag ska uttrycka mig lite finare, mindre genomtänkt.

Jag vet tex ponnyryttare (som iofs fått sin unga ponny betalad av sina föräldrar), som tagit sig upp på nationell nivå med bra resultat. Däremot så är det stopp för stor häst, föräldrarna vill/kan inte ställa upp på det ekonomiskt. Då får ryttarna fortsätta på sina ponnyer fram till 18-årsdagen. Även om de skulle sälja sin ponny så skulle inte det räcka till en "bra" stor häst.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast det finns ju många "normalryttare" som har hästar i den priskategorin (även om jag inte vet vad alla betalat för sina hästar). En del tävlar öht inte utan rider mest för sitt eget höga nöjes skull. Och titta bara på alla anläggningar som finns tex runt Sthlm, de är oftast fullbelagda trots höga hyror, så nog har folk pengar alternativt lägger mycket pengar på sin hobby.

Klart att många normalryttare har hästar i den prisklassen och lägger mycket pengar på sin hobby , dock tror jag inte dom till skillnad från lektra anser att dom går den "hårda vägen" ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och tänker man så, så tycker även jag att JB:s uttalande känns, om jag ska uttrycka mig lite finare, mindre genomtänkt.

Jag vet tex ponnyryttare (som iofs fått sin unga ponny betalad av sina föräldrar), som tagit sig upp på nationell nivå med bra resultat. Däremot så är det stopp för stor häst, föräldrarna vill/kan inte ställa upp på det ekonomiskt. Då får ryttarna fortsätta på sina ponnyer fram till 18-årsdagen. Även om de skulle sälja sin ponny så skulle inte det räcka till en "bra" stor häst.

Jag koller iof inte så mkt på dressyr på ungdomsnivå men har sett en och annan tävling emellanåt fast jag vet inte.. så himla märkvärdiga är ju inte hästarna i toppen undantaget ett få? Jag ser en hel del "vanliga" hästar som är minst lika fina, det enda som skiljer är ju ryttarens kunskaper då.

Jag är kluven gällande det men det är ju såklart som någon tog upp tidigare att man inte har så många år på sig så att ryttarna hinner inte bli så duktiga så dom kan ta fram och utveckla en häst så då blir det hårt tryck på de utbildade och fina hästar som finns och så blir dom svindyra , fast en senior hade kanske inte betalat mer än 150 tusen för samma häst. Det är ibland hutlöst vad man hör för priser och så hävdar dom sig inte mot seniorerna ändå i MB och MA.

Nu tänker jag inte SHBK och Elin Aspnäs och gardet som köper och satsar på GP nu.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Allt som skulle kunna vara en "juniorhäst" är dyrt. Även om det finns några i toppen som har svenska hästar så har även många köpt hästar från bla Danmark och Tyskland och då inte för att det är mycket billigare där. (Bla JEM-vinnaren 2010 är ju köpt till Sverige. )

*delvis kl*
Tror ni att junior/YR-dressyren går mer mot en smal elit än en bred bredd? Hur ska man kunna "hjälpa fram" även de ryttare som inte har sponsorsuppbackning/föräldrar som har råd att satsa?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror att det går åt en väldigt väldigt smal elit faktiskt där de med bra förutsättningar och pengar och med sponsorer bakom sig finns säg 2-4 st och sedan lite längre ner en bredd med ganska duktiga som kanske inte har det bästa hästmaterialet men ändå kan hänga med hyfsat bra och sen längre ner i stegen, de som inte är speciellt duktiga med fina hästar och på samma nivå duktiga med ganska mediokra hästar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Varför tro att alla kan bli GP-ryttare i toppklass bara de får en GP-häst - ingen tror väl att alla oavsett personliga förutsättningar kan bli elitgymnast, höjdhoppare eller sprinter i världsklass? Eller för att ta en materialkrävande sport, kappseglare kanske? Jag är övertygad om att det krävs enorm talang, träning och motivation precis som i andra idrotter. Och naturligtvis uppbackning av olika slag. Ingen idrottssatsning på elitnivå är gratis eller enkel även om hästmaterialet är dyrare än mkt annat.
Flera i tråden är uppfödare. Då är man väl glad att det finns köpare som vill betala stora pengar för bra hästar - om de kom och ville betala för MIN eller DIN häst skulle vi knappast ondgöra oss över deras stora plånbok. Vi klagar ofta på att det inte finns "stora" hästkunder i Sverige, var glad att de finns och blir alltfler och jobba på att nästa hästköp gäller en svenskfödd. Både de hästlösa talangfulla unga ryttarna och uppfödare som har svårt att bli av med sina unghästar (som naturligtvis alla är blivande GP-talanger härhemma i hagen) skulle kunna vinna på samarbete. Trojka-projektet var väl en sån tanke men verkar inte helt lyckat.
F ö ser jag ingen skillnad på dressyr eller hoppning. Fina hopphästar som går klasser för sin ålder på toppnivå kostar - ännu mer.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

För det första så tror jag att du missar poängen med mitt orginalinlägg i denna tråden. Självklart behövs väldigt mycket mer än en bra häst för att lyckas. Skillnaden på vanliga människor utan pengar bakom sig är att de inte kan träna så mycket som krävs för så bra tränare som behövs utöver att de inte har hästmaterialet med de bästa förutsättningarna. Det är nog absolut ingen här i tråden som för ett ögonblick tror att inte ens de rika med sina fina hästar inte måste träna otroligt hårt för att bli bra. Och bra blir dom-är ju bara att kolla på SHBK och MM och deras fina resultat. Detta är heller inget jag vill ta ifrån dom. SHBK imponerade stort på mig förra året på Falsterbo med otroligt fin ridning:).

Min poäng är att det aldrig andas ett ord om att dessa ryttare kan satsa så hårt på sporten pga av sin goda ekonomiska situation. Det är liksom inte bara vilja och talangen som gör att de kan lyckas helt enkelt. I dessa artiklar som jag hänvisar till står det mig lite uppe i halsen att det framstår som att dessa ryttare enbart lyckas pga sin egen dedikering till sporten. Nja-inte hela sanningen va?

För det andra tror jag att gångartshästarna är dyrare än hopphästar på motsvarande junior och yr-nivå. Vilket ändå inte spelar någon roll eftersom diskussionen ligger på dressyr:).

Det handlar heller inte om att man inte tycker att dessa hästar ska kosta så mycket pengar. Klart som sjutton att det ska få finnas dyra hästar så att uppfödare får betalt när de får fram en bra häst!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

kl
Att gå den hårda vägen är ett relativt begrepp och alla har definitivt inte möjlighet att "satsa". Jag blir otroligt provocerad av den här debatten (och är glad att den äntligen lyfts upp eftersom det är lite tabubelagt), framför allt när ryttare framställs i media som "kusinen från landet som lyckades - TROTS ALLT".

Att ha föräldrar som har en gård med stall, bilar, transporter, pengar & tid att åka land och rike runt för träningar/tävlingar, möjlighet att köpa en fin unghäst för ens UNDER 100.000 (vilket är en struntsumma i dessa sammanhang men en årslön för vissa) - är det en askunge-saga? Uppenbarligen inom ridsport vilket gör hela sporten ännu mer absurd och etiskt oförsvarbar, i mina ögon. Dock förringar jag absolut inte toppryttarnas satsning som ofta är helhjärtad och uppoffrande ur andra aspekter, det är säkert inte bara en dans på rosor.

Jag slits jämt och ständigt mellan kärlek till hästarna och sporten samt avsky till hela kulturen, där man sällan reflekterar över de fantasisummor som är helt vanliga även på amatörnivå.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror att vi tyvärr går mot en mycket smalare-men iofs otroligt bra elit. Kul om vi har ett bra landslag som kan hävda sig-tråkigt för att Sverige är så charmigt unikt med sin ridskolebredd.

Mitt förslag för att fånga upp unga talangfulla ryttare utan pengar är att en snubbe som Janne B hade instiftat någon form av stipendie hemma hos sig själv. Att han åtminstone tagit emot någon extremt talangfull junior som inte har möjlighet att gå från ponny till storhäst på egen hand. JB hade stått för träning och häst (hästar som efterhand troligen säljs) och samtidigt gjort en insats för sporten. Kan tänka mig ett par personer till som hade haft den ekonomiska möjlighet att ge någon mer ung ryttare denna enorma chans. Det handlar ju då inte om att då ex JB skulle stå och hålla flera hästar till denna ryttaren-hästarna tävlas och säljs (tänk RGB hos Jan Tops).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Var har jag skrivit att vem som helst kan rida GP för att dom får/köper en sådan häst? Jag vet hur mycket tid/träning de bästa yngre ryttarna lägger ned på sin sport.

Men precis som Fiorano skrev i sitt sista inlägg, det krävs oerhörda ekonomiska resurser för att komma till toppen.

Men även träning kostar pengar (även om flera yngre ryttare tränar mycket även för sina föräldrar).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag skrev ett inlägg i stil med mitt orginalinlägg i denna tråden till Ridsport i debatten om EAs nya häst. Detta vill de dock inte publicera. Om inte annat så säger det kanske något om hur otroligt tabubelagd denna debatt om pengar är...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det är medias vinkel du är irriterad över?

Jag har läst en artikel där SBHK intervjuas, där hon sägar att hon är oerhört tacksam till att sina föräldrar har valt att satsa tillsammans med sin dotter genom hästköp. Och att hon då har stora möjligheter... bla,bla. Det var en artikel jag tyckte om. Om man ska komma till toppen som ung och vinna mästerskap efter mästerskap så måste du ha ekonomin bakom dig. Det är ganska så fastslaget -precis som du säger.

Men att komma till toppen öht kräver ju inte särskillt stort startkapital, snarare envishet och vilja (Brinken som bra exempel). Men då tar det ju också ett bra tag innan man är där. Då kan man inte räkna med att tävla GP som 20-åring direkt... Det blir att jobba sig upp.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Kul om vi har ett bra landslag som kan hävda sig-tråkigt för att Sverige är så charmigt unikt med sin ridskolebredd.

Men ridskolebredden och hobbytävlarna försvinner väl inte för att vi har en smal elit?

Sedan förstår jag inte riktigt varför det är en debatt om pengar, vad debatterar vi om? Att någon är rik och kan köpa dyra hästar, någon är inte det? Det går inte att göra något åt.

Hur gör tyskarna och holländarna för att få fram så mycket bra ryttare? Är det samma där, att de rika är i toppen?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, ganska mycket medias vinkel och hur den vinklingen påverkar hur vi utövare i vår tur ser på sporten. Den blir en så naturlig och accepterande del av sporten att det krävs en hel massa pengar för att komma någon vart. Att det är så uppenbart för alla att media känner att de inte heller behöver nämna det alls-och eftersom media inte nämner det faller det "i glömska". För mig har det gått så långt att det känns lite tramsigt ärligt talat. De senaste artiklarna i synnerhet i Ridsport är på gränsen till att vara löjeväckande i sitt fjäsk för dessa rika människor.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu känns det som om jag upprepar mig om och om igen. Det som triggade mig att skriva denna gnälliga tråd var JB´s uttalande om att det hade varit fantastiskt om fler unga ryttare kom ut och tävlade stor häst så fort som möjligt. Han vill ha upp dom i GP så fort det går för att de ska få erfarenheten att rida där. Som jag tolkar honom så ser han det som ett priblem i sporten att ryttarna inte kommer upp på stor häst tillräckligt fort. Någonstans i mitten verkar han glömma bort de ekonomiska resurser som krävs för att ryttarna ska kunna göra det. Detta nämns varken i denna artikeln eller i flertalet andra artiklar som handlar om unga lovande dressyrtalanger. Det står bara att dessa personer lyckas för att de satsar så mycket tid på sin sport-det andas aldrig ett ord om att de kan satsa all denna tid på sporten pga den ekonomiska förutsättningen.

Ge mig bara något tecken på att det finns en ödmjukhet inför sina pengar! Det är ungefär det enda jag begär.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nu har jag bara läst ett kort uttalande från JB, det om att det vore fantastiskt. Jag antog bara att det citatet var taget ur sitt sammanhang, och att han menar att det hade varit fantastiskt om fler kom upp på storhäst tidigare, för det hade det ju varit? Nog är han säkert fullt medveten om att det inte fungerar så för alla, men att i den bästa av världar så hade det funkat så och då hade Sverige kanske haft en chans i framtiden.

Jag förstår fortfarande inte varför du vill att pengarna ska nämnas i artiklarna, det är ju som du säger en självklarhet? Alla vet att en riktigt bra häst kostar pengar, och att träning kostar pengar, och att tävling kostar ännu lite mer pengar. Du vill helt enkelt bara att journalisterna ska nämna att dessa ryttare har tack vare sina rika föräldrar haft möjlighet att ta sig dit dom är? Och ödmjukhet, hur ska dom uttala sig och vad ska skrivas?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 845
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp