nedtryckning av ridskoleelever

Sv: nedtryckning av ridskoleelever

*delvis kl*

Vad är det egentligen för vits med att jämföra ridskoleryttare med "privatryttare"?
När jag själv red på ridskola tyckte jag privatryttarna hade det så lyxigt som kunde "tjuvträna" massor inför tävlingar t ex medans man själv fick kanske 1-2 gånger samma månad att rida in sig på hästen och sen framridningen :angel: och att man kunde göra en massa andra saker än att rida lektion. Tyckte att privatryttarna fuskade eftersom de kunde skaffa fina hästar, egen utrustning och inte få hästarna förstörda av andra med jämna mellanrum, alltså såg jag det som ett krav att privatryttare skulle rida bättre och göra bättre ifrån sig på tvälingar :p
Numera har jag insett att det inte är så. Eftersom privatryttare har andra problem att tacklas med, och man kan ändå inte göra "vad man vill" iom att ekonomi och praktiska detaljer begränsar (vart man har hästen - ridmöjligheter, tillgång till ridhus/ridbana, tillgång till tränare osv.)

Likaså jämför jag inte gärna medryttare eller skötare med de som har egna hästar. Eftersom det är helt andra bekymmer och scenarion. En medryttare sköter visserligen hästen ofta som "sin egen" men har inte de ekonomiska aspekterna att oroa sig över och de praktiska detaljerna i samma grad. Inte samma ansvar.
Med det säger jag som sagt INTE att privatryttare (=hästägare) på något sätt skulle vara bättre, utan att man inte kan jämföra så olika situationer på det viset.

*delvis kl*

Vad är det egentligen för vits med att jämföra ridskoleryttare med "privatryttare"?
När jag själv red på ridskola tyckte jag privatryttarna hade det så lyxigt som kunde "tjuvträna" massor inför tävlingar t ex medans man själv fick kanske 1-2 gånger samma månad att rida in sig på hästen och sen framridningen :angel: och att man kunde göra en massa andra saker än att rida lektion. Tyckte att privatryttarna fuskade eftersom de kunde skaffa fina hästar, egen utrustning och inte få hästarna förstörda av andra med jämna mellanrum, alltså såg jag det som ett krav att privatryttare skulle rida bättre och göra bättre ifrån sig på tvälingar :p
Numera har jag insett att det inte är så. Eftersom privatryttare har andra problem att tacklas med, och man kan ändå inte göra "vad man vill" iom att ekonomi och praktiska detaljer begränsar (vart man har hästen - ridmöjligheter, tillgång till ridhus/ridbana, tillgång till tränare osv.)

Likaså jämför jag inte gärna medryttare eller skötare med de som har egna hästar. Eftersom det är helt andra bekymmer och scenarion. En medryttare sköter visserligen hästen ofta som "sin egen" men har inte de ekonomiska aspekterna att oroa sig över och de praktiska detaljerna i samma grad. Inte samma ansvar.
Med det säger jag som sagt INTE att privatryttare (=hästägare) på något sätt skulle vara bättre, utan att man inte kan jämföra så olika situationer på det viset.

Jag håller med dej totalt. :)
Ingen rider utan problem. alla har något problem när dom rider. Man måste ju ha något att jobba med annars lär man sig inte. Jag har sätt så otroligt många ridskoleelever som rider jätte bra och många privatryttare som rider jätte bra också :D

Jag undrar om inte TS har sett på den kritiken som i vissa trådar är väldigt hård mot ridskolor. Det finns de som har väldigt förutfattade meningar om ridskolor och menar att det bara är skit. Någon kritik mot ridskoleryttare däremot har jag aldrig sett under mina år på Buke. Själv är jag ridskoleryttare sen 10 år tillbaka och rider privathäst bara någon enstaka gång per år. Jag är glad och nöjd ändå och känner mig inte diskriminerad för det. Men jag kan hålla med om att ridskoleryttare som rider olika hästar en gång i veckan inte har en chans att lära sig så mycket som en privatryttare med egen häst. Man får inte tillräckligt mycket övning helt enkelt...
Någon gång i framtiden ska jag skaffa häst och bli en duktig ryttare. Nu är jag också en ganska duktig ryttare - på min ridskola alltså! :D

då jag rider på ridskola så är det ridskolehästar jag taar om.. de följer svansen framför och vet hur dom slipper undan, de vet även vad ridläraren vill att dom ska göra då de förmodliugen gjort sama övning på den 5 sensate dressyrlektionerna för samma ridlärare, och när en elev hittar på något nytt i övningen och eleven inte kan rida så kommer hästen att protestera, hästen litar inte på ryttaren..

Även ridskolehästen är utbildad och om du rider rätt och talar om vad den ska göra ska du se att den kan. Det är ju upp till dig att inte gå "nos i svans"

Sedan kan nog många ridskolehästar vara lite avtrubbade, de måste ju klara av många olika sorters ryttare, så det kanske kräver lite mer hjälper än privathästen.
Rider själv på ridskola, men har ibland med dotterns ponny på lektion, och hon saktar av när jag gör halvhalt:angel: med de hjälper jag behöver använda på ridskolehästarna. Så visst är det skillnad, men jag tror att de flesta ridskoleryttare har en god vilja
Och visst har det varit trådar om hur illa ridskolorna är, senast en om en klubbtävling där "alla"var katastrof - vad lär ridskolorna ut?

ja precis.. det är ju först när man får ridskolehästen att följa med ryttaren som man börjar kunna rida istället för att bara åka häst..

sedan får man ta det därifrån med att förfina hjälperna, för det är precis som du säger, privata hästar är inte lika avtrubbade och "olydiga" för ryttarens hjälper som ridskolehästar oftast är.. :)

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma, och vad ditt inlägg hade med mitt inlägg att göra.. Kanske beror på att det är läggdags för mig vid den här tiden :o
det har med att göra att SAMMA intruktör lär ut både på ridskola till ridskoleelever på ridskolehästar OCH privatelever på privathästar..
min fråga till dig är varför DU säger att det skiljer sig mellan lektionerna.. om du läser det jag svarade på förra gången så ser du det :)

Det var annorlunda, och mest sämre förr

Men jag tror att det är idealet att inte dra och slita - jag tror inte man nånsin är framme - och aldrig i livet som ridkskoelryttare.

Att utrycka det som att nån KAN rida är befängt. det visar bara hur lite insikt man har om vad ridning ÄR :crazy:

Det hör ju lite till åldern att inte inse hur stor välrden är - och hur lite man själv vet. Så det kanjuvara förlåtligt

Redan Sokrates klagade på dagens ungdom...

MEN inom hästeriet så krävs en ENORM ödmjukhet - det är den som avgör om du blir nåt eller inte...

Ödmjukhet är inget som kännetecknar dagens ungdom :angel:

Min egen generation hade istället för lite "självförtroende"

Lagom är bäst :)

Jag tror vi båda missuppfattade varandra där, jag tror att jag förstår vad du menade nu och håller med mer. Det jag menade var absolut inte att man inte ska visa ödmjukhet och respekt gentemot hästar och tränare, och inte heller att jag "kan" rida (skulle heller aldrig använda en sådan term om mig själv) utan bara att man också måste försöka förstå vad människor menar med sina utryck istället för att ta dem på orden. Tack för att du förklarade närmare :D

håller med ujent96 har en medryttare som kommer från ridskolan, och hon saknar de saker du nämt i ditt inlägg. Hon visst inte vad snösulor vad, styltor, hon hade adlrig hört talats om att vissa klipper hästens svans straxt under svansroten. Detta kanske itne är saker man bör veta bara för att man rider men någon hum om det borde man ha, iallafall vad snösulor är, för styltor kanske folk kallar vid o lika namn.

Jag tycker inte det är något större fel på ridskolelever,men jag tycker inte de lär sig som privatryttare gör, när det gäller hästen i helhet, och allt som händer runtomkring.

håller med ujent96 har en medryttare som kommer från ridskolan, och hon saknar de saker du nämt i ditt inlägg. Hon visst inte vad snösulor vad, styltor, hon hade adlrig hört talats om att vissa klipper hästens svans straxt under svansroten. Detta kanske itne är saker man bör veta bara för att man rider men någon hum om det borde man ha, iallafall vad snösulor är, för styltor kanske folk kallar vid o lika namn.

Jag tycker inte det är något större fel på ridskolelever,men jag tycker inte de lär sig som privatryttare gör, när det gäller hästen i helhet, och allt som händer runtomkring.
då ha ju du en medryttare som varit ignorant för hästvärlden förutom att komma till ridskolan sätta på ponnyn Peggy sadel, träns och strykkappor, gå ner till ridhuset och trava runt efter ridlärarens direktioner, lämna Peggy till nästa ryttare och sätta sig i mammas bil och åka hem och titta på Greys Anatomy..

tror du att det hade vart nån skillnad om din medryttare hade läst massa hästböcker, googlat, läst på buke och haft en massa prao i stall, haft en pappa som är hovslagare och en mamma som är hästmassör? hade hon kunnat mer då tror du? även fast just hon BARA är ridskoleryttare?

tror du att det hade vart nån skillnad om din medryttare hade läst massa hästböcker, googlat, läst på buke och haft en massa prao i stall, haft en pappa som är hovslagare och en mamma som är hästmassör? hade hon kunnat mer då tror du? även fast just hon BARA är ridskoleryttare?

Det där är individuellt. Men du generaliserar när du delar upp ridskoleryttare/privatryttare, då blir svaren generaliserande. Och nu vill du helt plötsligt på individnivå?

Jag har en pappa som varit utbildad Equiterapueft (och diverse andra "strökurser") sen ca 14 år tillbaka, som hållt på med hästar i princip hela sitt liv, vi har haft hästar hemma när jag varit liten och även så hade pappsen en travare från jag var ca 12 år. Hade massor med kontakter så man kunde få rida och pyssla lite då och då, "red in" travarn när jag var 13 och lullade omkring på den i skritt och trav och lite cavaletti (var vid travet ett ostoppbart ånglok..) Var väldigt teoretiskt intresserad och läste allt jag kom åt, hade 3 medryttarhästar totalt innan jag skaffade egen häst. Ändå hade jag inte mycket hum om att HA häst när det kom till kritan och man skaffade en egen utan det blev till att lära från grunden i princip. Sen vet jag dom som faktiskt "bara" varit ridskoleryttare utan hästintresserade föräldrar som kommit in i hästägarrollen väldigt snabbt (men alltid som minst skötare på ridskolehästar skulle jag tro).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är den jag är och jag är som jag är och jag varken kan eller vill vara på något annat sätt. Ändå är det omöjligt att inte känna ett...
Svar
10
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka