nedtryckning av ridskoleelever

Sv: nedtryckning av ridskoleelever

För att vi är människor och mänskligheten har sina brister! ;)
När man själv lärt sig bättre (nåja, när vi TROR oss ha lärt oss bättre, bevisligen omöjligt att VETA) då har vi troligen lite dåligt samvete över hur vi gjort tidigare, vilket i sin tur lätt leder till att man ser ner på dom som gör samma "fel". Lättare att se fel på andra än hos sig själv, man blir hemmablind.

Har lånat ut "min" häst till ridskoleryttare som jag tyckte red hästen riktigt bra med tanke på ryttarens ålder och svårighetsgraden på hästen. Ryttaren ville knappt fortsätta rida efter sisådär 15 minuters dressyrande men med lite coaching gick det faktiskt riktigt bra och jag tror ryttaren ifråga utvecklades av att rida en annan häst än dom trots allt rätt lättsamma ridskolehästarna.
Men överlag skulle jag inte gärna låna ut hästarna hit och dit. Då kan man lika gärna skaffa egen ridskoleverksamhet, hästar är inte billigt som sagt! ;) Sen kan man såklart inte pracka på folk sina åsikter och erfarenhet, alla måste utvecklas i sin takt.

Btw så tycker jag det är störigt med frågeställningar som utgår från "varför gör folk så?! jag förstår inte!" när man i själva verket inte orkat sätta sig in i det och egentligen inte verkar intresserad av att veta utan använder "jag förstår inte!" som argument. Vilket verkar vara liknande det du stör dig på. Kanske något att tänka på?

Du var mig en vettig människa! :idea: Skönt att ngn "håller med" lite även om man "bara" är en ridskoleryttare. :bow: Du har ju så totalt rätt... kan till och med känna igen mig själv när det kommer till hundar. Skillnaden jag försöker göra är antingen att hjälpa dem jag ser har problem eller bara vara tyst. Att skvallra elakt har ju aldrig hjälpt ngn. ;)

Absolut menar jag inte att man ska låna ut sin häst hur som helst... jag lånar ju knappt ut mina hundar till min granne som vill ta en promenad då och då, haha, och då har han haft hund i 15 år!! :crazy:
Helheten av det jag menade var bara att om man nu har så mycket åsikter och inte tycker att ridskoleelever vet vad ridning är kan man ju antingen "hjälpa dem och dela med sig" eller låta dem vara för sig själv och/eller åtminstone försöka sätta sig in i deras situation.

Se på mig, jag kan förstå skillnaden mellan en ridskolehäst och en privathäst, jag kan förstå att man utsätts för utmaningar på helt andra grunder än i en ridskolemanech. Men för att få en möjlig tillgång till en privathäst, antingen som jag själv (ev. i framtiden har) eller en medryttarhäst måste jag ju någon gång börja. För just som du säger är de ju dyrbara älskade djur och skulle jag svara på en annons, "tja, jag e stel och okunnig, klumpig och försöker jobba bort min "hårda hand" tror jag ingen skulle överlåta sin häst till mig, heller inte vilja lägga tid på att lära ut. Däremot på en ridskola kan de visa direkt vad man gör för fel vilket gör att man lär sig och att hästarna snabbt slipper obehag. Än om jag skulle flänga omkring i skogen privat och inte har en aning om hur jag ser ut och hur hästen upplever sitauationen. :crazy: Efter det några terminer/år kanske jag känner mig så pass trygg att jag dyrt och heligt kan ta hand om någon annans djur några gånger i veckan och efter någon tid med det kanske jag till och med kan köpa min egen.
Helst av allt skulle jag vilja vara medryttare nu, men jag vill vara så grundlig och seriös som möjligt och då får det ju ta lite tid.

Jaja, nu blev detta svar långt till dig... det var inte menat, jag blev bara glad över att bli förstådd och ville förtydliga mig ytterligare, haha.

Den sista kommentaren dock fattade jag riktigt... :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Klart jag inte tror. Och nej, jag tror inte att de böckerna innehåller "den absoluta sanningen" även om de innehåller mycket information som är bra att veta.
Men den största poängen är att läser man en bok så kan man en sak teoretiskt. Det är en annan sak med förstahandsinlärning, det befästs på ett helt annat sätt.
Självklart är det bra att ha en teoretisk grund att stå på det håller jag med om. Men erfarenhet får man absolut inte underskatta. Tänk om en situation uppstår där det du lärt dig i boken inte fungerar - eller som du inte ens hittar i boken. Vad gör du då? Hästar läser inte böcker! ;)
så varför är faktaböcker enligt dig överskattade, varför skulle experter skriva något annat i böckerna än va de lär ut på kurser?

GIVETVIS ska man kombinera lördom från böcker och lärdom IRL. om jag läst i en faktabok och googlat på 10 olika beskrivningar om hur man sätter fast tappskor så KAN jag det ändå inte förrens efter den gången då jag fick lära mig göra det IRL av en utbildad hovslagare.. och efter det kan jag..

och foderstatsberäkningar, där lär man sig det mesta först och VET då när hhästen inte blir som i beskrivningen vad som är snett och man kan rätta till det.. och där spelar det ingen roll om man beräknat foderstater åt 100 hästar IRL.. nästa häst är en egen individ och man kan behöva gå tillbaka till böckerna igen, precis som med den första hästen man beräknade foderstat åt.. dessutom lär man sig av att läsa om andra erfarenheter och misslyckanden här på buke..

Att läsa om sjukdomar och sårskador gör en bättre förberedd när något händer.. på ridskolan blir vissa helt nippriga för att "Nellie blöööööder!" och tvättar med jodopax och smörjer på penicellinsalva.. när såret bara är ett skrapsår som inte ens når ner till fettvävnaden :crazy:

Läsa om utrustningsinpassning på flera olika ställen och sedan kolla på de hästar på ridskolan.. och om något inte verkar stämma, då frågar men helt enkelt ridläraren som förklarar eller ser till att något blir gjort åt utrustningen..

bara för att man har faktaböcker betyder det inte att man blundar för allt som har med hästar att göra IRL.. ;)

men du tycker ju ändå att jag är en looser som inte kan nånting bara för att jag aldrig ägt en egen häst..
på dig låter det som att det finns 3 typer av hästmänniskor.
Ridskoleelever - läser inget, fattar inget, gör bara det ridläraren säger åt dem..
Boklusar - läser bara böcker, pratar aldrig med hästmänniskor eller handskas med hästar..
Hästägare - det enda sättet att kunna lära sig någonting om hästar överhuvudtaget, när man har ett papper där det står att man äger häst så lär man sig automatiskt mycket mer än någon som inte äger häst.. (enchanted wonderpaper, makes you smarter!)

så varför är faktaböcker enligt dig överskattade, varför skulle experter skriva något annat i böckerna än va de lär ut på kurser?

Ja, framförallt så när man läser blir det övergripligt vad författaren har att säga, allt kommer inte fastna i huvudet och har man någon fundering (något man inte förstår eller inte förstår syftet med t ex) så kan man fråga och få ett svar så att man verkligen förstår.
Men framförallt lär man sig nog mest när man själv stöter på "problem" och måste lösa det.

GIVETVIS ska man kombinera lördom från böcker och lärdom IRL. om jag läst i en faktabok och googlat på 10 olika beskrivningar om hur man sätter fast tappskor så KAN jag det ändå inte förrens efter den gången då jag fick lära mig göra det IRL av en utbildad hovslagare.. och efter det kan jag..

Det är lite det här jag menar. Man kan kunna väldigt mycket teoretiskt (ta mig t ex, teoretiskt tycker jag att jag borde vara på skolor ovan mark vid det här laget utbildningsmässigt, i praktiken är det låååååååååångt därifrån :p trots att man "vet" vad som är fel är det inte säkert att man inser det förrän tränaren säger till på skarpen :crazy: ) att man kan något i teorin innebär inte alltid att man kan utföra det rätt förrän man har varit med om situationen.

men du tycker ju ändå att jag är en looser som inte kan nånting bara för att jag aldrig ägt en egen häst..
på dig låter det som att det finns 3 typer av hästmänniskor.
Ridskoleelever - läser inget, fattar inget, gör bara det ridläraren säger åt dem..
Boklusar - läser bara böcker, pratar aldrig med hästmänniskor eller handskas med hästar..
Hästägare - det enda sättet att kunna lära sig någonting om hästar överhuvudtaget, när man har ett papper där det står att man äger häst så lär man sig automatiskt mycket mer än någon som inte äger häst.. (enchanted wonderpaper, makes you smarter!)

Det jag har sagt är väl egentligen bara att jag tycker faktaböcker i stor skala är överskattat, och att erfarenhet ofta är underskattat. "Vi" ungdomar har väl överlag en tendens att underskatta äldres erfarenhet, man vill lära sig själv helt enkelt och är inte övertygad förrän man fått erfara det själv. Vilket i mina ögon tyder på att de flesta inte är riktigt mottagliga för andrahandsinlärning utan lär sig bäst av egen erfarenhet.

Jag har själv varit ridskoleryttare, och det är nästan så jag tycker att jag red bättre på ridskoletiden än vad jag gör nu, rent tekniskt sett :p det finns nackdelar med att ha egen häst också. Angående teoretisk kunskap så är det som sagt bra att ha, därför ser jag knappast ner på de som är intresserade och vill lära sig så mycket som möjligt teoretiskt. Men som sagt så är egen erfarenhet ovärderlig, man kan t ex inte bli beridare av att ha läst 100 hästböcker om hur ridning går till utan att ha suttit på en pålle :angel:

Ja, man tager vad man hafver! :p
Man blir lätt "bortskämd" av att ha egen häst, så just nu skulle jag inte gärna rida på ridskola (bara en sån sak att man själv inte handplockat sadeln... :angel: ) men det är absolut ett bra sätt att lära sig grunderna inom ridning, och att kunna rida trots att man inte har råd/tid med egen häst. Sen är det ju inget som säger att man ens måste satsa på att skaffa egen häst, finns säkert de som tycker ridskoleridningen räcker för att uppfylla hästbehovet :p mycket bekvämare än att behöva ta allt ansvar själv och jobb som följer med egen häst. Inget som säger heller att man måste "nöja sig" med att rida lektion för att man inte har egen häst, finns ju ofta möjlighet att få komma ut och tävla, andra aktiviteter, privatlektioner, möjlighet att hyra häst för enskild ridning osv.

Har man en privathäst och gnäller på ridskoleryttare, att de inte vet vad riktig ridning är osv. jamen va fan.. låna ut din häst då om du kan så mycket och lär ut det du kan!

Det har jag faktiskt gjort som tränare, men en del tycker inte det är roligt. :angel:

För en häst som svarar på varje vikthjälp istället för att kontrabalansera ryttaren är väldigt väldigt avslöjande...

Det har jag faktiskt gjort som tränare, men en del tycker inte det är roligt. :angel:

För en häst som svarar på varje vikthjälp istället för att

kontrabalansera ryttaren är väldigt väldigt avslöjande...

Hehe, jag försökte ju också låna ut min dam, på den ridskolan jag jobbade ett tag, för att få billigare hyra. Ridskoleägaren tyckte det var en toppenidé och eftersom jag är handikappryttare, min häst var 20+ år, kunde hon givetvis gå nybörjarlektion...

:angel: Nybörjarhästarna är inspända med gummisnoddsinspänningstyglar (såna där från B-s), så och Tima. Så långt var allt väl, det har hon haft förr. Men efter tio minuters skritt på lång tygel skrek ridläraren att jag fick ta in en annan häst. Nybörjaren ville inte göra galoppombyten i varannat (varför får inte jag till det), piaffera i halterna och rida i passage genom hörnen i den fria skritten på lång tygel. :confused: (OBS, innan någon gnällig "messerschmidt" dyker upp, så NEJ. Jag menar då inte äkta piaff eller passage, utan sån "hallå balla apan Apanson -titta vad jag kan!"-rörelser, som min dam är expert på)

Likadant var det en dag,när en av skötarna i ridskolestallet, som haft en av ridskolehästarna på delfoder. Flera av ridskolehästarna gick nämligen lektion ett par dagar i veckan, och på helgerna hade de fodervärdar. Tjejen hade flätat min dam till dresssyr-KM'et. Då erbjöd jag henne att rida henne en stund i paddocken. Tio minuter senare kom en skakig skötartjej ledande på min häst som såg ut så här :angel:. Tack för lånet, men jag ska borsta min skötis nu... :eek:

Sen har jag nu på senare år, haft en kompis som ridit i samma grupp som mig på ridskolan. Hon har hjälpt mig att lasta när jag haft med mig min dam till ridskolelektion. En dag fick hon komma ut och rida. Så fort hon rätade upp sig i sadeln gjort Tima halt, eftersom vikten och trampet i stigbygeln sa det. Likadant varje gång tjejen tittade in mot mitten där jag stod, svängde min häst åt det hållet, eftersom vikten sa det. Men efter några gånger som tjejen har fått prova, har hon faktiskt fått in snitsen på ridningen på Tima och även kunnat applicera det på någon av ridskolehästarna som varit lite känsligare än medelridskolehästen. :bow:

Senast ändrad:

de två ridlärare jag har tränar även privatgrupper och tävlar själva på hög nivå..
visst jag kan rida, (jag åker inte häst dvs), men sen kan ja inte säga att jag är bäst på att rida, men jag plågar ju knappast hästen även fast jag inte är någon toppryttare..

Vadå kan rida?? Enligt vilka mått? Jag tycker att Kyra & co kan RIDA (allmänna personer förstås, har ju ingen aning om vad det finns för magiska bushmänniskor runt om i världen...) vi "vanliga dödliga" är nog rätt så värdelösa; men det är som många nämnt attityden som avgör om vi kommer att utvecklas eller ej. Jag värdesätter en orutinerad men ödmjuk ryttare framför en mallgroda som anses vara "duktig", alla gånger. :bow:

Men som sagt; ni som anser er kunna rida, exakt vad är er definition av att kunna rida? Att inte plåga hästen, är det bra ridning?? :crazy:

En provocerande fråga: Är kvalitén bättre runt storstäderna än i byar på landet?

Jag skulle definitivt säga ja (av det jag sett). Har flyttat från lilla Haparanda till Stockholm och skillnaden på ridskolorna, eller ridningen överhuvudtaget är drastisk. I "bushen" så är det ju så himla mycket lättare att bara fuska sig fram i ridningen med alla fula knep, eftersom att kunskapsnivån är så himla låg.

Over all så har jag nog sett ett fåtal skickliga (dressyr)ekipage i norraste norrland... vilket ju är ganska skrämmande.

Jag skulle definitivt säga ja (av det jag sett). Har flyttat från lilla Haparanda till Stockholm och skillnaden på ridskolorna, eller ridningen överhuvudtaget är drastisk. I "bushen" så är det ju så himla mycket lättare att bara fuska sig fram i ridningen med alla fula knep, eftersom att kunskapsnivån är så himla låg.

Over all så har jag nog sett ett fåtal skickliga (dressyr)ekipage i norraste norrland... vilket ju är ganska skrämmande.

hmmm men det finns väll andra aspekter som väger in när man bor i en norrlandskommun kanske ljust det jag nämnt tidigare i tråden att vid några ridskolor finns det inte utbildade ridinstruktörer, sedan kan jag ju tala för min egendel som privatryttare att jag åker 1-2 gånger i månaden och rider för tränare 13 mil enkelresa det främjar ju min egen ridning så avståndet talar ju sitt tydlige språk

För en häst som svarar på varje vikthjälp istället för att kontrabalansera ryttaren är väldigt väldigt avslöjande...

Absolut kan jag tänka mig att det blir klurigt! :angel: Men du har i alla fall gjort något produktivt än att bara gnälla och skvallra och det var precis det jag menade. :banana:
Antingen hjälper man så gott man kan, eller så är man bara tys! :p

ja vissa har ju extrema mått.. :smirk:
för mig är att åka häst att bara sitta och hänga med, hästen hoppar hindret för att den är snäll och går i
skänkelvikning på diagonalen för att den gjort de ca 4500 ggr tidigare på exakt samma linje..

När man rider så är hästen aktiverad och i form, den lyssnar på ryttarens hjälper, Hästen litar på och samarbetar med ryttaren. Ryttaren rider hästen med bra sits, stadig skänkel och mjuk hand. Ekipaget är i harmoni och ryttaren kan helt plötsligt bryta diagonallinjen i skänkelvikningen man håller på med och lägga en volt åt motsatt håll med motställd häst och tillbaka till skänkelvikningen när man möter diagonalspåret igen, detta helt utan protester från hästen..

då jag rider på ridskola så är det ridskolehästar jag taar om.. de följer svansen framför och vet hur dom slipper undan, de vet även vad ridläraren vill att dom ska göra då de förmodliugen gjort sama övning på den 5 sensate dressyrlektionerna för samma ridlärare, och när en elev hittar på något nytt i övningen och eleven inte kan rida så kommer hästen att protestera, hästen litar inte på ryttaren..

själv skiljer jag på att åka häst, rida, rida bra och rida exeptionellt bra..

Ja, framförallt så när man läser blir det övergripligt vad författaren har att säga, allt kommer inte fastna i huvudet och har man någon fundering (något man inte förstår eller inte förstår syftet med t ex) så kan man fråga och få ett svar så att man verkligen förstår.
Men framförallt lär man sig nog mest när man själv stöter på "problem" och måste lösa det.

jo och stöta på problem kan man ju givetvis bara när man äger egen häst.. folk som jobbar i stall och har medryttarhäst eller är skötare och så kan ju absolut aldrig råka stöta på några problem som måste lösas.. så enda sättet att lära sig är att ÄGA häst, undra om det fungerar att äga häst men ha den ute på foder?

Löser hästproblem gör jag dagligen på buke.. om än teoretiska problem för det mesta, men det är sökandet efter svaret i flera källor som gör att man får en bredd i sitt svar.. och har man inte hela svaret eller har funderingar över det man fått fram, ja då frågar man.. men du kanske ander att även buke är fyllt av idioter utan utbildning och erfarenhet och som absolut inte har rätt i något dom säger.. själv tycker jag att buke är ett exeptionellt bra forum att kunna få tag på folk med erfarenhet av både ditten och datten..

och jag kanske inte alltid svarar i trådar när jag har ett svar, men jag läser mycket och när ett svar kommer upp som är ett annat än det jag lärt mig ifrågasätter jag det jag lärt mig och jämför, försöker hitta det rätta svaret, eller om båda svaren är rätt, bara det att det gäller olika hästar eller olika hästmänniskor..

Det är lite det här jag menar. Man kan kunna väldigt mycket teoretiskt (ta mig t ex, teoretiskt tycker jag att jag borde vara på skolor ovan mark vid det här laget utbildningsmässigt, i praktiken är det låååååååååångt därifrån :p trots att man "vet" vad som är fel är det inte säkert att man inser det förrän tränaren säger till på skarpen :crazy: ) att man kan något i teorin innebär inte alltid att man kan utföra det rätt förrän man har varit med om situationen.

Det jag har sagt är väl egentligen bara att jag tycker faktaböcker i stor skala är överskattat, och att erfarenhet ofta är underskattat. "Vi" ungdomar har väl överlag en tendens att underskatta äldres erfarenhet, man vill lära sig själv helt enkelt och är inte övertygad förrän man fått erfara det själv. Vilket i mina ögon tyder på att de flesta inte är riktigt mottagliga för andrahandsinlärning utan lär sig bäst av egen erfarenhet.

jag räknar mig tyvärr inte till skalan som lär mig bäst helt själv.. jag frågar och studerar folk som är utbildade..
t.ex massage på häst.. jag har läst böcker och handledningar, studerat bilder över hur hästens muskler liger och allt.. men var med på en kort massagekurs för att lära mig IRL..

det jag anser är att det är SUPERNYTTIGT att först läsa på innan man gör något IRL..
t.ex Hur lär du dig bäst?

A
Du går en kort teorikurs hos en utbildad massör, frågar inget för du vet ju inget mer än det massören säger och du läsder sen inga böcker om det för du har ju redan fått "utbildning"..

B
Du går en kort teorikurs hos en utbildad massör, frågar inget för du vet ju inget mer än det massören säger och sen läser du böcker och på nätet om ämnet för att få veta mer men blir förvirrad av att olika källor säger olika saker..

C
Du läser böcker och på nätet först och sen går en kort teorikurs hos en utbildad massör och ställer frågor på det du läst eftersom att det har varit lite olika åsikter i de böcker och nätkuser du haft tillgång till..

Jag har själv varit ridskoleryttare, och det är nästan så jag tycker att jag red bättre på ridskoletiden än vad jag gör nu, rent tekniskt sett :p det finns nackdelar med att ha egen häst också. Angående teoretisk kunskap så är det som sagt bra att ha, därför ser jag knappast ner på de som är intresserade och vill lära sig så mycket som möjligt teoretiskt. Men som sagt så är egen erfarenhet ovärderlig, man kan t ex inte bli beridare av att ha läst 100 hästböcker om hur ridning går till utan att ha suttit på en pålle :angel:

Men man behöver inte heller ÄGA häst, man kan vara skötare, medryttare eller hjälpa en hästägare eller jobba i stall..
och jag pratar i den här tråden inte enbart om den tiden man spenderar med arslet i sadeln utan även ALL skötsel runt hästen..

Senast ändrad av en moderator:

jo och stöta på problem kan man ju givetvis bara när man äger egen häst.. folk som jobbar i stall och har medryttarhäst eller är skötare och så kan ju absolut aldrig råka stöta på några problem som måste lösas.. så enda sättet att lära sig är att ÄGA häst, undra om det fungerar att äga häst men ha den ute på foder?

Löser hästproblem gör jag dagligen på buke.. om än teoretiska problem för det mesta, men det är sökandet efter svaret i flera källor som gör att man får en bredd i sitt svar.. och har man inte hela svaret eller har funderingar över det man fått fram, ja då frågar man.. men du kanske ander att även buke är fyllt av idioter utan utbildning och erfarenhet och som absolut inte har rätt i något dom säger.. själv tycker jag att buke är ett exeptionellt bra forum att kunna få tag på folk med erfarenhet av både ditten och datten..

och jag kanske inte alltid svarar i trådar när jag har ett svar, men jag läser mycket och när ett svar kommer upp som är ett annat än det jag lärt mig ifrågasätter jag det jag lärt mig och jämför, försöker hitta det rätta svaret, eller om båda svaren är rätt, bara det att det gäller olika hästar eller olika hästmänniskor..

Klart man inte behöver äga häst för att kunna lära sig något om hästar. Har jag påstått det?
"Boklärdhet" ger jag som sagt inte mycket för om det BARA eller i rejäl majoritet är just från BÖCKER och ev. filmer. Isåfall skulle ju alla småtjejer som lusläser varenda hästtidning man kommer åt kunna vara experter på hästar och ridning innan man ens träffat en häst! ;)

jag räknar mig tyvärr inte till skalan som lär mig bäst helt själv.. jag frågar och studerar folk som är utbildade..
t.ex massage på häst.. jag har läst böcker och handledningar, studerat bilder över hur hästens muskler liger och allt.. men var med på en kort massagekurs för att lära mig IRL..

det jag anser är att det är SUPERNYTTIGT att först läsa på innan man gör något IRL..
t.ex Hur lär du dig bäst?

A
Du går en kort teorikurs hos en utbildad massör, frågar inget för du vet ju inget mer än det massören säger och du läsder sen inga böcker om det för du har ju redan fått "utbildning"..

B
Du går en kort teorikurs hos en utbildad massör, frågar inget för du vet ju inget mer än det massören säger och sen läser du böcker och på nätet om ämnet för att få veta mer men blir förvirrad av att olika källor säger olika saker..

C
Du läser böcker och på nätet först och sen går en kort teorikurs hos en utbildad massör och ställer frågor på det du läst eftersom att det har varit lite olika åsikter i de böcker och nätkuser du haft tillgång till..

Learning by doing tror jag på. Sen måste man såklart veta varför man gör si och så och helst ha en lärare som kan hjälpa till att få det rätt. Precis som du förmodligen vill komma fram till så tror jag att man måste ha en kombination av teori och praktik, och jag tror inte att man kan säga att man KAN något innan man hamnat i situationen själv. Bara för att jag klarat körkortsetorin betyder det absolut inte att jag kommer göra rätt i alla korsningar och situationer :p
Jag kan ju t ex inte säga att "jag kan rida passage" trots att jag aldrig gjort det, även om jag teoretiskt sett vet hur man ska göra/utbilda hästen dit.

Men man behöver inte heller ÄGA häst, man kan vara skötare, medryttare eller hjälpa en hästägare eller jobba i stall..
och jag pratar i den här tråden inte enbart om den tiden man spenderar med arslet i sadeln utan även ALL skötsel runt hästen..

Om du läser mina andra inlägg i tråden så ser du att jag skrivit samma sak. Jag anser inte att man behöver äga en häst för att kunna något om hästar.

själv skiljer jag på att åka häst, rida, rida bra och rida exeptionellt bra..

Mm, det kan jag hålla med om; men då faller "vi vanliga dödliga" (ni vet vad jag menar...) förmodligen under "rida", och inte "rida bra". Många som rider/tävlar på msv-nivå skulle jag väl kunna klassa som bra ryttare. Men allt är ju faktiskt relativt, menar absolut inte att alla som tävlar Msv+ är jätteduktiga och alla som rider lättare klasser värdelösa, utan i regel. I mitt tycke. ;)

Mm, det kan jag hålla med om; men då faller "vi vanliga dödliga" (ni vet vad jag menar...) förmodligen under "rida", och inte "rida bra". Många som rider/tävlar på msv-nivå skulle jag väl kunna klassa som bra ryttare. Men allt är ju faktiskt relativt, menar absolut inte att alla som tävlar Msv+ är jätteduktiga och alla som rider lättare klasser värdelösa, utan i regel. I mitt tycke. ;)

Ja, enligt den definitionen så skulle jag faktiskt klassas som "rida" iaf. För att man åtminstone försöker påverka hästen till att gå som man vill... Men efter vissa ridpass känns det som att någon borde ge mig ridförbud ett år med övning på gunghästar och "uppridning" innan man någonsin får hoppa upp på en häst igen :angel: :rofl:

Det är svårt att kategorisera ryttare eftersom det är omöjligt att bli fullärd. Det går att hitta brister på i princip allt och alla om man granskar noga. Just MSV, där tycker jag också det verkar finnas många ryttare som jag inte ens skulle klassa som "rider bra". Men NÅGOT bra har de ju gjort som lyckats komma ändå såpass högt :p

Visst finns det ridskoleryttare som inte insett vidden av hur mycket man kan påverka sin häst utan istället "åker". Och man BEHÖVER ju faktiskt en periods "åkande" för att kunna utvecklas från det. Först måste man lära sig följa, sen kan man lära sig inverka. Tror snarare att många ryttare (oavsett ridskole-/privatryttare) vill inverka för tidigt enligt den/de tränare som går efter "först följa -därefter inverka" filosofin, innan man faktiskt lärt sig följa. Kolla på centrerad ridning - det tar ÅR innan man ens lärt sig använda varje kroppsdel/hjälp ordentligt, och innan man kommit igenom stadiet att kontrollera sin egen kropp så är det ju knappt att de får "rida" hästen :crazy:

Just på en ridskola går man för att lära sig. Alla lär sig i olika takt, därför känns det rätt meningslöst att klanka ner på ridskoleryttare i allmänhet. För att folk har kommit så olika långt och för att det till viss del är tränarens ansvar (och elevens ambition) som tar ryttaren vidare.
Däremot så tycker jag att det är mycket man missar (upplevelser alltså, för sin egen skull) om man BARA rider lektion en gång i veckan med 6-8 andra ryttare och inte gör något annat med hästarna än just den lektionen i veckan. Men det finns ju sätt; jourer (som väl många ridskolor har?) sköthästar, medryttarhästar, hyra häst och rida själv, privatlektioner, tävlingar osv. Så man får mer bredd på det helt enkelt.

Senast ändrad:

på de flesta ridskolor finns intruktörer som även ger ut privatlektioner.. mig veterligen finns det inte nog med ridinstruktörer som kan leva på att ENBART instruera privatelever..

så ja, hade man ett register över alla utbildade ridinstruktörer, hur många har då INTE instruerat på ridskola för ridskoleelever på ridskolehästar? och varför gör detta intruktörer ett sånt ruttet jobb med dom och ett fantastiskt jobb med privatryttare på privathästar?

de två ridlärare jag har tränar även privatgrupper och tävlar själva på hög nivå..
visst jag kan rida, (jag åker inte häst dvs), men sen kan ja inte säga att jag är bäst på att rida, men jag plågar ju knappast hästen även fast jag inte är någon toppryttare..

Nu förstår jag inte riktigt vart du vill komma, och vad ditt inlägg hade med mitt inlägg att göra.. Kanske beror på att det är läggdags för mig vid den här tiden :o

Jag har inget ont att säga om ridskoleryttare däremto har jag mycket ont att säga om endel ridskolor :devil:

då jag rider på ridskola så är det ridskolehästar jag taar om.. de följer svansen framför och vet hur dom slipper undan, de vet även vad ridläraren vill att dom ska göra då de förmodliugen gjort sama övning på den 5 sensate dressyrlektionerna för samma ridlärare, och när en elev hittar på något nytt i övningen och eleven inte kan rida så kommer hästen att protestera, hästen litar inte på ryttaren.. (QUOTE)

Även ridskolehästen är utbildad och om du rider rätt och talar om vad den ska göra ska du se att den kan. Det är ju upp till dig att inte gå "nos i svans"

Sedan kan nog många ridskolehästar vara lite avtrubbade, de måste ju klara av många olika sorters ryttare, så det kanske kräver lite mer hjälper än privathästen.
Rider själv på ridskola, men har ibland med dotterns ponny på lektion, och hon saktar av när jag gör halvhalt:angel: med de hjälper jag behöver använda på ridskolehästarna. Så visst är det skillnad, men jag tror att de flesta ridskoleryttare har en god vilja
Och visst har det varit trådar om hur illa ridskolorna är, senast en om en klubbtävling där "alla"var katastrof - vad lär ridskolorna ut?

Lang trad. Orkade inte lasa allt, bara att jag fullstandigt haller med Fredrik_ att ju mer man lar sig, ju mindre inser man att man kan.:bow:

Och ridning handlar ju faktiskt inte bara om att sitta pa hasten och koordinera hander och fotter, det handlar om att forsta ett djur, en annan individ. Om man vill bli en bra ryttare maste man vara en bra hastmanniska, och det ar en livsstil. Det kan man aldrig uppna genom att rida en eller ett par ganger i veckan.

"Men att mest privatryttare flänger omkring kan man ju faktiskt nästan bevisa. om man tänker på hur många av varje "sort" det är ute på tävlingar. nått hundratal privatryttare, och kanske inte ens 5 ridskoleryttare, vilken del flamsar då omkring mest?"

Jag vill bara tala om att det är oftast så att privatryttarna som tävlar åker oftas och tränar på ridklubbar där det är samma ridskolelärare som lär ridskoleeleverna att rida som tränar dom... Det är ju liksom så att om man tänker efter, så är det samma tränare som tränar vissa(inte alla) privatryttare & ridskoleelever. så ja det är egentligen inte någon som "flamsar omrking" mer än dom andra.. Privatryttarna kanske är mer tävlingsinriktade och tävlar mer men för det flamsar dom inte runt mer eller tror att dom är bättre.. Visst det finns sånna privatryttare och det finns faktiskt sånna ridskoleelever också.. så det jag försöker säga är att båda kan vara så att dom trycker ner andra och tror att dom är bättre.. men varför bryr vi oss så mycket? Varför inte bara visa dom som håller på så att vi kan faktiskt vara lika duktiga? Det finns faktiskt inget som säger att t.ex privatryttare skulle vara sämre eller att ridskoleeleverna skulle vara bättre. Jag har vart på några tävlingar och jag tycker att dom rider lika bra. Själv är jag privatryttare och ska troligen börja tävla. Men jag tycker att det verkar som att det ni försöker göra är att trycka ner (ALLA) privatryttare , och även dom som inte har elaka tankar om er ridskoleryttare och tycker att dom är bättre än er. För inse att alla tycker inte att dom är bättre bara för att dom är privatryttare eller ridskoleelever.:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är den jag är och jag är som jag är och jag varken kan eller vill vara på något annat sätt. Ändå är det omöjligt att inte känna ett...
Svar
10
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka