nedtryckning av ridskoleelever

Sv: nedtryckning av ridskoleelever

vi har suttit och kollat lite på olika trådar här på buke. och är jäkligt förbannade på hur folk kritiserar oss ridskoleryttare.
Det är väl egentligen ingen större skillnad på privata och ridskoleryttare? Alla har ju varit ridskoleryttare någon gång (hoppas vi)? Och visst, vissa ridskoleryttare är hårda och stumma i handen, MEN, den största delen som rider helt tokigt är privatryttare, som tycker de är för bra för att rida för en instruktör! Att då beskriva massa tävlingar där det är massa hemska ungar som drar och sliter i hästarna ÄR ATT TRYCKA NER OSS SOM FAKTISKT KAN RIDA!
Och då är vi också medvetna om att det är många ridlärare som "tillåter" att man sitter och bankar på hästarna! Men då är det väl ändå inte helt ryttarens fel? Om den personen har fått lära sig att det är okej att banka lite hårdare om inte hästen springer.

Vad vi egentligen menade är att ni inte ska trycka ner ALLA ridskoleungar för att några gör fel, för det finns faktiskt vi som kan, och vi blir sårade och ledsna när ni pratar om alla dessa jobbiga ponnyungar. titta er omkring på nästa tävling ni är på. visst finns det de som kan? annars tycker jag att ni borde byta ridklubb. om den inte kan lära barnen rida ordentligt!!

Tillsist; Ta hänsyn till andra personer.. Släng inte ur er vad som helst utan att veta vad ni pratar om! Detta är inte menat som kritik mot någon/några speciella. Man vet själv om man borde ta åt sig.

De var våra åsikter, tack för att du tog dig tid och läste :angel:

ja det är mkt sånt här i hästvärlden.
men folk tänker inta dom har ju oxå vatt ridskoleelever så dom borde ju veta hur dom ska bete sig.
jag blir bara så förbannad på sånthär.
och svaret på frågan det är ingen större skillnad på privat och ridskoeryttare alla måste lära sig det finns ingen som kan nåt när man föds.
visst dom som har egen häst kanske har hunnit lära sig mer eftersom dom har tagit på sig ansvaret för en häst,o det är stort.
men det finns många privatryttare som inte kan ett smack.
jag tror på alla människor så lycka till och stå på dig!!!!

Jag förstår att det är lätt att tat illa upp om man som grupp blir utpekad - men man väljer ju också själv vad man skall ta åt sig för...

Jag har dock sett tråden som diskussion om en generellt låg nivå. Det betyder inte att varenda unge rider skit, men att medelnvivån är låg.

Sedan så detta :eek:

Stärker ju bara mig i min upplevelse av er ungdommar.

Själv har jag ridit sedan 1977,,, och tycker fortfarande att jag håller på att LÄRA MIG RIDA

Jag skulle aldrig uttrycka mig att "jag kan rida"

:angel: Ju mer man lär sig så inser man att man ingenting vet.....

Lite ödmjukhet var det som de flesta saknade från "young folks"

:bow::bow::bow::bow:

Det känns lite som att du sitter och letar efter fel. När folk säger att de "Kan rida" så menar de nästan aldrig att de inte försöker lära sig mer, oftast betyder det mest att de inte bankar och drar i hästar utan jobbar på att göra ridningen positiv för hästen. Jag tror också att du behöver tänka över dina åsikter om ungdomar, för mig verkar det som att du försöker säga "Det var bättre förr".

Det var annorlunda, och mest sämre förr

Men jag tror att det är idealet att inte dra och slita - jag tror inte man nånsin är framme - och aldrig i livet som ridkskoelryttare.

Att utrycka det som att nån KAN rida är befängt. det visar bara hur lite insikt man har om vad ridning ÄR :crazy:

Det hör ju lite till åldern att inte inse hur stor välrden är - och hur lite man själv vet. Så det kanjuvara förlåtligt

Redan Sokrates klagade på dagens ungdom...

MEN inom hästeriet så krävs en ENORM ödmjukhet - det är den som avgör om du blir nåt eller inte...

Ödmjukhet är inget som kännetecknar dagens ungdom :angel:

Min egen generation hade istället för lite "självförtroende"

Lagom är bäst :)

Fredrik_ : självklart menade vi inte att vi är fulllärda, utan att vi inte sågar, bankar osv. får samma känsla som focusie.

Ingen anser väl att den sågar och bankar :crazy:

Att verkligen lära sig rida med lätta hjälper tar ett människoliv att lära sig. Nån mästare har sagt att det tar 3...

Och det enda sättet att lära sig - är att ta ALLT ansvar för det som händer.

Hästen gör rätt när ryttaren gör rätt :crazy:

Den insikten är det fler än ridskoelrytatre som saknar:devil:

Om man tror att man gjort sin bit ( = gör rätt)
Är man helt fel ute

Det skriver jag inte för att knäppa er på näsan
Ni är unga människor - och unga människor må förlåtas sin brist på erfarenhet

Ta istället detta som ett frö att ta med er inför framtiden

VILL ni bli bra ryttare - så börjar det med attityden

:bow::bow:
Där sa du något som faktiskt är sant!
Det ska jag komma ihåg till nästa gång jag sätter mig på en häst!

Den mest oerfarna hästen har något att lära den mest erfarna ryttaren!

Jag skulle inte sätta upp en ridskoleryttare på min ponny
för att det är faktiskt rätt stor skillnad på ridskolehästar och privat
hästar. Dels för att min ponny måste ridas på rätt sätt(om ni
förstår) och dels för jag vet inte om ridskolan är bra eller dålig..

Men jag tror inte det beror så mycket på intruktörna utan kanske oxå för att det är många i gruppen och ridskolehästarna gör som ridläraren säger.. eller jo det beror självklart oxå på instruktörna
men inte enbart..

Men det är kul att ni tycker att ni har en bra ridskola
med bra ridlärare!!

Aja det blev lite rörigt

Det känns lite som att du sitter och letar efter fel. När folk säger att de "Kan rida" så menar de nästan aldrig att de inte försöker lära sig mer, oftast betyder det mest att de inte bankar och drar i hästar utan jobbar på att göra ridningen positiv för hästen. Jag tror också att du behöver tänka över dina åsikter om ungdomar, för mig verkar det som att du försöker säga "Det var bättre förr".

Nej det var MYCKET bättre förr gällande hästkunskap!

Vilken väldigt fånig diskussion det här är!!!

Varför munhuggas om vilket som är bäst för att man ska bli en så bra ryttare som möjligt??? Alla gör ju så gott de kan (förutsätter jag när det handlar om djur), och alla är vi barn i början och måste börja någonstans. Har man då inte tillgång till privathästar finns det ju bara ett annat sätt om man vill bekanta sig med hästar och det är ridskolor (om man bortser från turridning och Skansen ;) )

Jag sjäv rider på ridskola och har som förutsättning att hela tiden rida så mjukt som möjligt, vilket är JÄTTESVÅRT om man är nybörjare och lite halvstel. I början blev det lätt att jag tog stöd i tyglarna och dunsade mer än en gång lite klumpigt i traven.
Detta är stort dilemma för jag VET att det inte är bra för hästen, MEN för att bli bättre och lära sig måste man ju öva, detta vare sig det är på ridskola eller på privathästar.
Det som är fördelen med ridskola är att man rider under ordnade former och jag förutsätter att i alla fall min ridinstruktör "dirigerar", mig när beter mig klumpigt och gör något som hästen kan uppfatta som obehagligt.

Sen kan man ju studera ridskolorna under lupp och kolla upp alla anläggningar för att göra förbättringar, men då (ni som har den avsikten) kanske man inte ska lägga er dyrbara tid på att fåna sig på ett forum.

Allt kan förbättras när det kommer till djurhållning och det kommer alltid finnas miljontals sätt att gå tillväga för att ha ett välmående djur.

Hästfolk är i stor utrsäckning så, ursäkta språket, urbota konstiga. Om man nu ser att någon gör nåt fel, varför inte erbjuda sin hjälp, eller om man inte har lust med det bara vara tyst!!??

Vi jobbar ju gemensamt för att djuren ska må bra även om vi gör det på olika sätt... varför ska vi då kasta skit på varandra!?

Har man en privathäst och gnäller på ridskoleryttare, att de inte vet vad riktig ridning är osv. jamen va fan.. låna ut din häst då om du kan så mycket och lär ut det du kan!

Alla har inte råd med egen häst, men sporten i sig oavsett vilken nivå man är på är ju lika givande för alla, annars skulle man ju inte rida! :)

Om jag jämför med hur de lär ut ridning på ridskolor så är det tio gånger bättre nu. Nu har vi på min skola i alla fall målet att förstå hästen och varför den gör på ett visst sätt och vad man som ryttare kan förbättra.

Om jag backar 20 år då jag var yngre och red, piskades hästarna till de stressade gjorde det man sa till dem, då menar jag inte att vi ryttare gjorde det, utan att ridlärarna gjorde det!!!

Så mig veteligen på i alla fall ridskolefronten var det INTE bättre förr och jag vet dem som håller med mig och har samma erfarenheter som jag.

Öhum, det finns många jätteduktiga ridskoleryttare. Majoriteten i min ålder eller öht 15+ på ridskolan häromkring är säkert bättre än mig :angel: (lite beroende på vilka mått man mäter med, men ändå).
Klart att ridskoleryttare kan bli duktiga, man rider ju trots allt väldigt regelbundet för instruktör = hinner inte lägga till med för många ovanor, och rider många olika hästar. Sen om eleverna överlag på en ridskola eller för en tränare blir hård i handen eller lägger till med "fulridning" så är det snarare ridskolan/instruktören som ska kritiseras än eleverna :p
Tror dock att man riskerar att missa mycket om man bara rider på ridskola och aldrig privat.

Samtidigt skulle jag själv INTE vilja gå på ridskola nu. Vill ha mer frihet inom ridningen och gillar inte den typen av ridning, vill heller inte rida vilka hästar som helst, lyxigare att ha sin egen häst som man lär sig knapparna på och som man anpassar till hur man vill ha den. Och när jag rider lektion vill jag inte ha 7-8 andra ryttare att dela ridhus och uppmärksamhet från instruktören med utan MAX 1-2 andra, helst själv och för en tränare man handplockat efter (förhoppningsvis) lite större utbud än antalet tränare som finns på en enda ridskola.

Hästfolk är i stor utrsäckning så, ursäkta språket, urbota konstiga. Om man nu ser att någon gör nåt fel, varför inte erbjuda sin hjälp, eller om man inte har lust med det bara vara tyst!!??

Vi jobbar ju gemensamt för att djuren ska må bra även om vi gör det på olika sätt... varför ska vi då kasta skit på varandra!?

För att vi är människor och mänskligheten har sina brister! ;)
När man själv lärt sig bättre (nåja, när vi TROR oss ha lärt oss bättre, bevisligen omöjligt att VETA) då har vi troligen lite dåligt samvete över hur vi gjort tidigare, vilket i sin tur lätt leder till att man ser ner på dom som gör samma "fel". Lättare att se fel på andra än hos sig själv, man blir hemmablind.

Har man en privathäst och gnäller på ridskoleryttare, att de inte vet vad riktig ridning är osv. jamen va fan.. låna ut din häst då om du kan så mycket och lär ut det du kan!

Har lånat ut "min" häst till ridskoleryttare som jag tyckte red hästen riktigt bra med tanke på ryttarens ålder och svårighetsgraden på hästen. Ryttaren ville knappt fortsätta rida efter sisådär 15 minuters dressyrande men med lite coaching gick det faktiskt riktigt bra och jag tror ryttaren ifråga utvecklades av att rida en annan häst än dom trots allt rätt lättsamma ridskolehästarna.
Men överlag skulle jag inte gärna låna ut hästarna hit och dit. Då kan man lika gärna skaffa egen ridskoleverksamhet, hästar är inte billigt som sagt! ;) Sen kan man såklart inte pracka på folk sina åsikter och erfarenhet, alla måste utvecklas i sin takt.

Btw så tycker jag det är störigt med frågeställningar som utgår från "varför gör folk så?! jag förstår inte!" när man i själva verket inte orkat sätta sig in i det och egentligen inte verkar intresserad av att veta utan använder "jag förstår inte!" som argument. Vilket verkar vara liknande det du stör dig på. Kanske något att tänka på?

Senast ändrad:

Jag har inte sett en enda tråd där någon klankar ner på ridskoleryttarna i sig, utan det sätt ridskolorna lär ut. Och det har jag full förståelse för.
på de flesta ridskolor finns intruktörer som även ger ut privatlektioner.. mig veterligen finns det inte nog med ridinstruktörer som kan leva på att ENBART instruera privatelever..

så ja, hade man ett register över alla utbildade ridinstruktörer, hur många har då INTE instruerat på ridskola för ridskoleelever på ridskolehästar? och varför gör detta intruktörer ett sånt ruttet jobb med dom och ett fantastiskt jobb med privatryttare på privathästar?

de två ridlärare jag har tränar även privatgrupper och tävlar själva på hög nivå..
visst jag kan rida, (jag åker inte häst dvs), men sen kan ja inte säga att jag är bäst på att rida, men jag plågar ju knappast hästen även fast jag inte är någon toppryttare..

Hej!
Jag är en föredetta ridskoleryttare (sedan ett år) och skaffade sedan en häst. Jag insgåg strax att jag kunde 0.00001 % av de 100 % som krävs för att man ska kunna säga att man KAN rida.
Nu tycker jag att för att lära sig så mycket som man lär sig av att ha häst ett år tar 7 år på ridskola om ens det.
Man lär sig otroligt lite av det man kan lära sig med ridning på ridksola. Men ändå så tror många (inte alla) ridskoleryttare att de har tillräckligt med kunskap för att skaffa häst
Jag trodde fel. Som tur var fanns det hjälp i stallet och jag klarade att ta hand om min häst men är fortfarande långtifrån färdigutbildad.

Förlåt för en sådan utsvävning men vill be er att inte göra en höna av en fjäder!
Ta inte åt er, bara strunta i det och kom ihåg att man alltid, alltid kan lära sig mer!

Om jag jämför med hur de lär ut ridning på ridskolor så är det tio gånger bättre nu. Nu har vi på min skola i alla fall målet att förstå hästen och varför den gör på ett visst sätt och vad man som ryttare kan förbättra.

Om jag backar 20 år då jag var yngre och red, piskades hästarna till de stressade gjorde det man sa till dem, då menar jag inte att vi ryttare gjorde det, utan att ridlärarna gjorde det!!!

Så mig veteligen på i alla fall ridskolefronten var det INTE bättre förr och jag vet dem som håller med mig och har samma erfarenheter som jag.

Jag talade om hästkunskap och det lärs uppenbarligen inte ut

Hej!
Jag är en föredetta ridskoleryttare (sedan ett år) och skaffade sedan en häst. Jag insgåg strax att jag kunde 0.00001 % av de 100 % som krävs för att man ska kunna säga att man KAN rida.
Nu tycker jag att för att lära sig så mycket som man lär sig av att ha häst ett år tar 7 år på ridskola om ens det.
Man lär sig otroligt lite av det man kan lära sig med ridning på ridksola. Men ändå så tror många (inte alla) ridskoleryttare att de har tillräckligt med kunskap för att skaffa häst
Jag trodde fel. Som tur var fanns det hjälp i stallet och jag klarade att ta hand om min häst men är fortfarande långtifrån färdigutbildad.

Förlåt för en sådan utsvävning men vill be er att inte göra en höna av en fjäder!
Ta inte åt er, bara strunta i det och kom ihåg att man alltid, alltid kan lära sig mer!

Därför är det kanon om man har möjlighet att rida på ridskola parallellt med egen häst (gärna på andra hästar än ens egen ibland också) det gjorde jag första året åtminstone, och trots att det var en f.d. travare som inte var särskilt skolad jag hade var det ändå grymt trevligt att komma hem till den egna hästen efteråt! ;) och som du säger, bra om man har kunniga hästmänniskor omkring sig om det är något skötsel- eller hanteringsmässigt man kör fast på.

Hej!

ja hade jag enbart tagit in den information som ges ut på ridskola om hästar och ridning hade inte jag varit där jag är idag..

faktaböcker är värdefulla, där lär man sig mängder.. men man behöver rida ensam och fundera och gnida och slappna av för att verkligen få den där kontakten med en häst.. man får inte det på ridskola..

hur länge red du på ridskola om jag får fråga? :)
och hur många faktaböcker ägde du innan du skaffade häst?
hur pass mycket teori hade ni på ridskolan? försökta du hitta fakta själv?

jag försöker inte trycka ner dig nu som du gör med ridskoleryttare.. för det är skillnad på folk och folk..
jag har aldrig ägt häst men efter samtal med många hästägare inser jag hur skrämmande lite en hel del hästägare vet om hästar :crazy: jag brinner för hästar och läser allt jag kommer åt, har 30-40 fördjupande faktaböcker hemma (inte pollux precis) och ska snart beställa 15 till.. läser mer än vad jag själv trodde var möjligt här på buke (gsus här lär man sig grejer, och man lär sig att skilja på fantasi och logik) Har inte haft någon foder eller medryttarhäst o ordets rätta bemärkelse men hjälpt bästa polaren med hennes ponny under de 2½ hon ägde ponnyn, och den ponnyn mådde prima liv hela tiden.. så jag har erfarenhet av hästägande även fast det inte var jag själv som ägde hästen..

Senast ändrad av en moderator:

annika "Har man en privathäst och gnäller på ridskoleryttare, att de inte vet vad riktig ridning är osv. jamen va fan.. låna ut din häst då om du kan så mycket och lär ut det du kan! "

nej, jag kan inte hålla med. jag skulle aldrig låna ut mina hästar för att lära någon annan. jag jobbar nogrant med mina hästar o skulle inte vilja ha dom förstörda för att någon annan ska lära sig rida. sedan spelar det ingen roll om det är en riskole ryttare el privat ryttare. rider personen inte bra skulle jag aldrig riskera min häst!

Faktaböcker låter rätt överskattat :angel: att man öht ser det som "fakta" innebär ju att det är lätt att ta det för hela sanningen. Det finns så sjukt många olika åsikter och synvinklar på det mesta som har med hästar att göra, hantering, skötsel, foder, ridning m.m. Det som den ena ser som absolut rätt ser nästa person som absolut "no no".
Visst är det lärorikt att läsa faktaböcker om man kan sålla information och ändå vara öppen för andra "sanningar" men den största erfarenheten får man när man råkar ut för situationen ifråga. Och då är det som sagt bra att ha hjälp så det inte blir alltför fel.
Har insett det vad gäller träningsvideos och böcker, ibland kan det snarare förvirra än hjälpa, för att man inte greppar hela konceptet och får känslan av en bok/en video. Intressant och kul som tidsfördriv, alltid kan man snappa upp något, MEN den största utvecklingen brukar ske av det man ser och upplever IRL.

Faktaböcker låter rätt överskattat :angel: att man öht ser det som "fakta" innebär ju att det är lätt att ta det för hela sanningen. Det finns så sjukt många olika åsikter och synvinklar på det mesta som har med hästar att göra, hantering, skötsel, foder, ridning m.m. Det som den ena ser som absolut rätt ser nästa person som absolut "no no".
Visst är det lärorikt att läsa faktaböcker om man kan sålla information och ändå vara öppen för andra "sanningar" men den största erfarenheten får man när man råkar ut för situationen ifråga. Och då är det som sagt bra att ha hjälp så det inte blir alltför fel.
Har insett det vad gäller träningsvideos och böcker, ibland kan det snarare förvirra än hjälpa, för att man inte greppar hela konceptet och får känslan av en bok/en video. Intressant och kul som tidsfördriv, alltid kan man snappa upp något, MEN den största utvecklingen brukar ske av det man ser och upplever IRL.
:rofl:
jo C Planck bara fabulerar ihop en massa tokighetern om hästens matsmältining och foder..
E Fock och P Adler, ja dom hittar på egna lagar och regler om hästjuridik..
För att inte tala om Harry Pettersson och Bernt Green som ju bara googlat fram all fakta de skrivit i sin bok "håll hästen frisk"..
bo Furugren är ju ytterligare en tomte som inte tar upp hästfärgerna grönprickig och lila som är de vanligaste :idea:

kanske du har lust att berätta vad som är fel i t.ex ""hästens näringsbehov och utfodring", "håll hästen frisk", "sköt om din häst på ett naturligt sätt" och "den skadefria hästen" ?

och om du allvarligt tror att du lär dig mer med att BARA äga en häst än om du har böcker och lärare till hands, då tycker jag synd om dig..

JA det var härligt att läsa :bow: när man i tråd efter tråd ananrs läser om hur hästkunnandet uppfanns av nån amerikansk guru som kallar det nh:rofl::rofl: Så ja, generellt har mycket hästkunnande försvunnit som fanns förr.

MEN jag vet inte om det lärdes ut mer på ridskolor "förr" när det nu var, i alla fall inte i urtiden när jag var barn, då var det rida och möjligen sadla på ridskolan, hästkunskapen fick man av att hänga i andra mindre stall och hjälpa till samt av hästkunnig pappa, bla (som jag hade)

Idag har jag som sagt inte sett så många ridskolor på väldigt många år men där dottern var aktiv i US några år (och jag hjälpte till ibland när dom hade brist på folk som tog hand om hästarna), så lärde sej ungarna mer om skötsel än på min ridskoletid i alla fall. Inte jättemycket men vad begär man, de rider en gång i veckan. Men ridlärarna var seriösa och lärde ungarna som hängde i stallet mycket tycker jag det verkade som i alla fall.
Det jag hört av bekanta med barn på ridskola är att de redan från start lär sig en held el teoretiskt men det kanske utgör undantag vad vet jag?

En provocerande fråga: Är kvalitén bättre runt storstäderna än i byar på landet?

:rofl:
jo C Planck bara fabulerar ihop en massa tokighetern om hästens matsmältining och foder..
E Fock och P Adler, ja dom hittar på egna lagar och regler om hästjuridik..
För att inte tala om Harry Pettersson och Bernt Green som ju bara googlat fram all fakta de skrivit i sin bok "håll hästen frisk"..
bo Furugren är ju ytterligare en tomte som inte tar upp hästfärgerna grönprickig och lila som är de vanligaste :idea:

kanske du har lust att berätta vad som är fel i t.ex ""hästens näringsbehov och utfodring", "håll hästen frisk", "sköt om din häst på ett naturligt sätt" och "den skadefria hästen" ?

och om du allvarligt tror att du lär dig mer med att BARA äga en häst än om du har böcker och lärare till hands, då tycker jag synd om dig..

Klart jag inte tror. Och nej, jag tror inte att de böckerna innehåller "den absoluta sanningen" även om de innehåller mycket information som är bra att veta.
Men den största poängen är att läser man en bok så kan man en sak teoretiskt. Det är en annan sak med förstahandsinlärning, det befästs på ett helt annat sätt.
Självklart är det bra att ha en teoretisk grund att stå på det håller jag med om. Men erfarenhet får man absolut inte underskatta. Tänk om en situation uppstår där det du lärt dig i boken inte fungerar - eller som du inte ens hittar i boken. Vad gör du då? Hästar läser inte böcker! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är den jag är och jag är som jag är och jag varken kan eller vill vara på något annat sätt. Ändå är det omöjligt att inte känna ett...
Svar
10
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka