nedtryckning av ridskoleelever

R

ridskoleryttare

vi har suttit och kollat lite på olika trådar här på buke. och är jäkligt förbannade på hur folk kritiserar oss ridskoleryttare.
Det är väl egentligen ingen större skillnad på privata och ridskoleryttare? Alla har ju varit ridskoleryttare någon gång (hoppas vi)? Och visst, vissa ridskoleryttare är hårda och stumma i handen, MEN, den största delen som rider helt tokigt är privatryttare, som tycker de är för bra för att rida för en instruktör! Att då beskriva massa tävlingar där det är massa hemska ungar som drar och sliter i hästarna ÄR ATT TRYCKA NER OSS SOM FAKTISKT KAN RIDA!
Och då är vi också medvetna om att det är många ridlärare som "tillåter" att man sitter och bankar på hästarna! Men då är det väl ändå inte helt ryttarens fel? Om den personen har fått lära sig att det är okej att banka lite hårdare om inte hästen springer.

Vad vi egentligen menade är att ni inte ska trycka ner ALLA ridskoleungar för att några gör fel, för det finns faktiskt vi som kan, och vi blir sårade och ledsna när ni pratar om alla dessa jobbiga ponnyungar. titta er omkring på nästa tävling ni är på. visst finns det de som kan? annars tycker jag att ni borde byta ridklubb. om den inte kan lära barnen rida ordentligt!!

Tillsist; Ta hänsyn till andra personer.. Släng inte ur er vad som helst utan att veta vad ni pratar om! Detta är inte menat som kritik mot någon/några speciella. Man vet själv om man borde ta åt sig.

De var våra åsikter, tack för att du tog dig tid och läste :angel:

Sv: nedtryckning av ridskoleelever

Jag förstår att det är lätt att tat illa upp om man som grupp blir utpekad - men man väljer ju också själv vad man skall ta åt sig för...

Jag har dock sett tråden som diskussion om en generellt låg nivå. Det betyder inte att varenda unge rider skit, men att medelnvivån är låg.

Sedan så detta :eek:

ÄR ATT TRYCKA NER OSS SOM FAKTISKT KAN RIDA!
Stärker ju bara mig i min upplevelse av er ungdommar.

Själv har jag ridit sedan 1977,,, och tycker fortfarande att jag håller på att LÄRA MIG RIDA

Jag skulle aldrig uttrycka mig att "jag kan rida"

:angel: Ju mer man lär sig så inser man att man ingenting vet.....

Lite ödmjukhet var det som de flesta saknade från "young folks"

Jag håller med dig i en del av det du säger. Att dra över en kam är aldrig rätt.

Men om du inte rider på det sätt dom anser att ridskoleryttare rider, varför tar du åt dig?

Det känns inte som om jag har varit på samma sidor som ni för jag känner inte igen det. Jag har sett en tråd som handlar om detta men inte mer. Jag har en egen häst och rider privatlektion på henne under sommarhalvåret. Hela vintern rider jag på en ridskola på ridskolans hästar. Nu har jag inte varit där på ett halvår, ska börja nästa vecka. Men i den grupp där jag har ridit i flera år får man skärpa sig om man ska hänga med. Jag vill inte påstå att de som rider där inte har kommit så långt i sin ridning. De rider i och för sig varje dag men ändå.

Det känns lite som att du sitter och letar efter fel. När folk säger att de "Kan rida" så menar de nästan aldrig att de inte försöker lära sig mer, oftast betyder det mest att de inte bankar och drar i hästar utan jobbar på att göra ridningen positiv för hästen. Jag tror också att du behöver tänka över dina åsikter om ungdomar, för mig verkar det som att du försöker säga "Det var bättre förr".

Jag kan tycka att många ridskoleryttare rider förskräckligt hårt. Detta beror naturligtvis på att det är det de lär sig, dvs. det är ridintruktörerna och ridskolorna som lär ut en dålig ridning. Jag tycker också att många ridskolor verkar ha hästar som inte passar för nybörjare, vilket är hemkst synd.

vi har suttit och kollat lite på olika trådar här på buke. och är jäkligt förbannade på hur folk kritiserar oss ridskoleryttare.
Det är väl egentligen ingen större skillnad på privata och ridskoleryttare? Alla har ju varit ridskoleryttare någon gång (hoppas vi)? Och visst, vissa ridskoleryttare är hårda och stumma i handen, MEN, den största delen som rider helt tokigt är privatryttare, som tycker de är för bra för att rida för en instruktör! Att då beskriva massa tävlingar där det är massa hemska ungar som drar och sliter i hästarna ÄR ATT TRYCKA NER OSS SOM FAKTISKT KAN RIDA!
Och då är vi också medvetna om att det är många ridlärare som "tillåter" att man sitter och bankar på hästarna! Men då är det väl ändå inte helt ryttarens fel? Om den personen har fått lära sig att det är okej att banka lite hårdare om inte hästen springer.

Vad vi egentligen menade är att ni inte ska trycka ner ALLA ridskoleungar för att några gör fel, för det finns faktiskt vi som kan, och vi blir sårade och ledsna när ni pratar om alla dessa jobbiga ponnyungar. titta er omkring på nästa tävling ni är på. visst finns det de som kan? annars tycker jag att ni borde byta ridklubb. om den inte kan lära barnen rida ordentligt!!

Tillsist; Ta hänsyn till andra personer.. Släng inte ur er vad som helst utan att veta vad ni pratar om! Detta är inte menat som kritik mot någon/några speciella. Man vet själv om man borde ta åt sig.

Jag tror inte att folk här trycker ned lektionsryttare i allmänhet, mer själva ridskoleverksamheten i synnerhet. Vilket för mig är totalt storhetsvansinne om man är hästmänniska i Sverige. Vi är ett litet land som har en extremt hög andel människor som rider, tack vare ridskoleverksamheten. Man glömmer nog bort det ibland. Visst kan det alltid bli bättre på många ridskolor men i grund och botten måste man nog inse att hästsporten inte skulle vara stor alls i detta landet om det inte vore för alla dessa ridskolor.

Å andra sidan..Fredrik..du har så rätt. Ju längre man håller på med hästar, ju mer inser man hur lite man kan. :D

jag vet väldigt många ridskoleryttare som ycket att kom "kan" rida men sen när dom kommer ut hos privat ryttare så kan dom nästan ingenting av det man behöver kunna. jag har varit på många olika ridskolor och tycket inte att någon av dom lär ut bra ridning. har själv ridit på ridskola och tyckte att ajg var duktig men en när jag skaffade medryttar häst märkte jag att jag inte alls var så duktigt som jag trode att jag var. efter en tid slutade jag på ridskola då jag tyckte att det gav mig inget, det ända man gjorde på lektionerna var att försöka få fram dom sega ridskolehästarna.(nu maenar jag inte att alla är så) nu tar jag privat lektioner 1 gång varannan vecka och bara på första lektionen lärde jag mig mer än vad jag hade gjort på ett år på ridskolan. så om man tänker efter är det inte konstigt att ridskoleelever rider som dom gör. det är egentligen ingen kritik mot er det är kritik mot ridskoleärarna som inte lär ut bra ridning.

Du säger själv att man ska ta hänsyn och inte slänga ur sig något man inte vet något om, samtidigt som du själv skriver "Den största delen som rider helt tokigt är privatryttare". Har du några belägg för det du säger? Du säger ju emot dig själv.

Nej, jag har aldrig varit ridskoleryttare, men skulle inte tveka om jag hittade en bra ridskola. Samtidigt säger jag inget om att andra rider på ridskolor jag anser "dåliga", det är helt upp till en själv.

Jag tycker att din tråd snarare var en nedtryckning mot oss som faktiskt inte rider på ridskola och som heller aldrig gjort det. Det finns människor som är urusla på det de gör inom alla kategorier, oavsett om man spelar basket, rider eller spelar golf. Att det finns fler inom vissa kategorier är en annan sak, och det lämnar jag helst osagt vilka som hör dit.

Bara för att man inte rider/ridit på ridskola betyder det inte att man inte rider för instruktör, de har inte med varandra att göra öht.

Och, vad menar du med att vi privatryttare tycker att vi är för bra för att rida för en instruktör? Nä, skärpning. Dags att sluta snacka på sandlåde-nivå.

Vi står för det vi tycker!
Svarar till alla i ett inlägg;p

Fredrik_ : självklart menade vi inte att vi är fulllärda, utan att vi inte sågar, bankar osv. får samma känsla som focusie.

Pannkakssmet : Vi tar inte åt oss speciellt, men tycker att det är synd att det är många som klankar ner på ridskoleryttarna och eftersom vi är ridskoleryttare så känns det som att vi tillhör samma kategori.

hannanilsson : bara för att vi säger att vi är ridskoleryttare betyder inte det att vi inte rider privathästar också? ;) har varit medryttare på några hästar, bland annat en travare som vi nästan fick skola om helt.
men hur mycket man lär sig på en lektion beror det ju också på vart du rider. vi känner att vi får ut ganska mycket på våra lektioner, även om det ibland blir ett litet "stopp" en period när det går bakåt, men så är det ju vart man än rider (;

Grålly : När vi skrev ; tokiga privatryttare som tycker att dom är för duktiga för att rida för instruktör, menar vi självklart inte alla privatryttare!

Med att mest privatryttare flänger omkring kan man ju faktiskt nästan bevisa. om man tänker på hur många av varje "sort" det är ute på tävlingar. nått hundratal privatryttare, och kanske inte ens 5 ridskoleryttare, vilken del flamsar då omkring mest? (; inget ont om privatryttare, vi vill ju inte dra alla över en kam där heller, men det är faktiskt många privatryttare som anser sig bättre än ridskoleryttare, och det är lite det vi menar! varför ska det vara just lektionsryttare man ser ner på?

vi vet ju självklart att alla inte kommer hålla med oss, men ni kan ju försöka se det ur våran synvinkel? att bara för att man rider på ridskolehästar behöver man inte vara en såg som bankar och sliter ;)

Jag undrar om det inte är så att man tänker lite fel när man tänker att folk verkligen ska lära sig att rida på ridskolor. De flesta rider trots allt bara en eller två gånger per vecka, och det är ärligt talat omöjligt att bli riktigt bra på något man gör så sällan. Jag rider på ridskola, men jag rider för att det är kul och inte för att bli bäst. Om jag var ute efter att bli en riktigt bra ryttare skulle jag självklart skaffa häst eller medryttarhäst. Jag vill såklart bli så bra som möjligt, men jag rider framför allt för att det är kul.

Därför tycker jag inte heller att man kan kritisera ridskolorna för att de inte lär ut bra ridning. Ska de alltså utbilda fullfjädrade träningsryttare utav ungdomar och barn varav hälften inte är motiverade alls, som bara rider en eller två gånger per vecka och dessutom i grupp om 10-15 personer? Sen att många ridskoleelever får för sig att de är så himla duktiga bara för att de är bäst i sin grupp, är ju också en inställning som borde ändras.

Jag tycker att det är fantastiskt att vi har ridskolorna så att i princip alla som vill kan få rida, eftersom ridning är en så enormt rolig sport. Varför måste alla rida så fullkomligt perfekt?

Men absolut, ridskolorna borde lägga mer fokus på hur man faktiskt gör för att rida en häst i rätt form, istället för att ridlärarna automatiskt ska berömma så fort de ser en krökt nacke i ögonvrån.

jag vet väldigt många ridskoleryttare som ycket att kom "kan" rida men sen när dom kommer ut hos privat ryttare så kan dom nästan ingenting av det man behöver kunna.

Jag vet att det finns bra och mindre bra ridskolor och det är klart att det har sin begränsning i vad man kan lära sig på en ridskola.
Men sedan tycker jag nog att man måste ha klart för sig att det är ganska stor skillnad på att rida en ridskolehäst, i en grupp, ofta i ett ridhus, för en instruktör mot att rida en privathäst på egen hand. Jag tror att det blir något av en chock för många fd ridskoleryttare som ska börja rida andra hästar.

För det första- vilka är VI som du upprepade tillfällen talar om, ser bara ett nick som hela tiden uttalar sig som som vi!

Jag reagerar på din kommentar om Vi som faktiskt kan rida. Håller fullständigt med Fredrik i det att ju längre man håller på och ju längre man kommer ju mer inser man hur lite man kan....:smirk:

Jag har haft två olika medryttare direkt från ridskolan på min privathäst. Och visst båda kunde grunderna i ridningen, men själva KÄNSLAN för ridningen och FÖRSTÅELSEN för hur allt hänger ihop saknades helt. Kunskaper om annat omkring själva ridningen saknar jag hos flera sk ridskoleryttare, exempelvis om foder, vikten av passande utrustning mm

Att kunna rida är en ofantligt stor definition som jag själv ALDRIG skulle använda om mig själv- i så fall finns ju ingen som helst anledning att fortsätta träna om man redan kan?! Denna tråden är ett precis lika stort påhopp på sk privatryttare. De trådar jag läst i ämnet har dessutom inte kritiserat själva ridskoleryttaren utan i så fall verksamheten som sådan.

Du skriver också att "så stor skillnad är det väl inte mellan privatryttare och ridskoleryttare?" JAG tycker faktiskt att det är det, därför som ridskoleryttare behöver man inte tänka ett steg före hela tiden eftersom hästarna är vana och trygga. Privathästar är ofta mer nerv och klipp i vilket medför att man som ryttare måste tänka ett steg längre i varje situation om vad som kan hända. Alltså som jag tidigare sa känslan för ridningen att kunna läsa av sin häst mm. Där skiljer nog en del som ryttare.

Vad jag upplever i det stora hela är att ridskoleryttare (och då menar jag de som BARA rider på ridskola, nån lektion i veckan) är betydligt 'sämre' på att rida än de flesta privatryttare.

Visst finns det ryttare som klarar av att rida nån häst i form här & där men som ngn annan skrev så saknar de väldigt ofta känslan.
Det är omöjligt att bli en Bra ryttare om man rider en gång i veckan. Hyfsad - visst, men inte Bra.

Sen vet jag inte om jag kan påstå att man är en bra ryttare bara för att man inte bankar och drar.
Det finns många nybörjare som har mjuka händer och skänklar försiktigt. ;)

men talar vi inte lite kring detta om "häst matrialet" oxå :confused:

jag som privat ryttare när jag letade häst utgick jag från något jag ville ha och kunnde vidare utvekla med hjälp av min tränare.

på en ridskola kanske inte riktigt hästmatrialet räcker riktigt fram för det finns inte ekonomi att ha häst i en viss prisklass.

sedan så finns det på många ridskolor runt om i landet inte alla gånger utbildade ridinstruktörer

sedan får man ha i åttanke att det inte bara är jag som sitter på denna ridskolehäst det är många fler än mig, allt från nybörjare till svårklass ryttare.

jag tycker inte vi privat ryttare är på något sätt bättre än ridskoleryttare och visst finns det många av oss som inte borde ha häst
MEN dom flesta privatryttare har ett mål med sin ridning och det kanske är en framtida tävling och sedan så prioriterar man andra saker med egen häst än en ridskolehäst

jag tycker självfallet att ridskolan ska finnas kvar för det finns ju dom hästintresserad tjejer och killar som inte har möjlighet att ha egen häst OCH dessutom så har vi ju sett här på buke att det finns många ridskoleryttare som är hemst duktiga och jätte gärna visa upp sig med bildmatrial så omöjligt är det inte att komma långt på en ridskolehäst

Grålly : När vi skrev ; tokiga privatryttare som tycker att dom är för duktiga för att rida för instruktör, menar vi självklart inte alla privatryttare!

Med att mest privatryttare flänger omkring kan man ju faktiskt nästan bevisa. om man tänker på hur många av varje "sort" det är ute på tävlingar. nått hundratal privatryttare, och kanske inte ens 5 ridskoleryttare, vilken del flamsar då omkring mest? (; inget ont om privatryttare, vi vill ju inte dra alla över en kam där heller, men det är faktiskt många privatryttare som anser sig bättre än ridskoleryttare, och det är lite det vi menar! varför ska det vara just lektionsryttare man ser ner på?

vi vet ju självklart att alla inte kommer hålla med oss, men ni kan ju försöka se det ur våran synvinkel? att bara för att man rider på ridskolehästar behöver man inte vara en såg som bankar och sliter ;)

"Kan man ju faktiskt nästan bevisa"? Nja, jag tror inte det. Du har just dragit alla över en kam, så det var bullshit.

Undrar vem som anser sig bättre än den andra?

..är att trycka ner oss SOM FAKTISKT KAN RIDA!

Inte vi privatryttare i alla fall. Jag har inte sett en enda tråd där någon klankar ner på ridskoleryttarna i sig, utan det sätt ridskolorna lär ut. Och det har jag full förståelse för.

jag erkänner! Jag har förutfattade meningar om ridskoleryttare... men inte om deras ridkunskap utan om deras kunskaper, eller snarare brist på, om hästar, hästskötsel, utfodring, anpassning av utrustning etc. De kommer och rider sin timme och åker hem, det är ridning de håller på med inte hästar...

självklart finns det bra och dåliga ryttare både privat o på ridskola.
i vissa trådar disskuteras privat ryttarna o vissa ridskole ryttarna.

men ska jag vara ärlig så är det inte många ridskole ryttare jag skulle låta rida mina hästar eftersom jag anser att ridningen på de flesta(inte alla) är betydligt hårdare än vad jag anser vara rätt.

O detta måste jag ha rätt att tycka, o självklart får man som privat ryttare mer rutin om man rider 6gng i veckan istället för en.

sedan har ingen sagt att just DU rider illla, så varför ta åt dig o dömma privat ryttarna tillbaka lika snabbt??!

Jag är lite överallt här på Buke och jag har inte sett en enda tråd där det hackas på ridskoleryttare generellt. Vad får du det ifrån?

Du har startat den här tråden och här börjar en viss kritik dyka upp, däremot. Jag har mött många som menar på att dom "kan rida" då dom ridit på ridskola i många år. Dock har inte en enda fixat att rida mina hästar utan att jag instruerat dom.

vi har suttit och kollat lite på olika trådar här på buke. och är jäkligt förbannade på hur folk kritiserar oss ridskoleryttare.:

Vilka vi? Jag kan som flera säger inte se att någon enbart kritiserar ridskoleryttare. Utan jag kan då tycka att alla får en släng av sleven, beroende på om det är ridskoleryttare eller privatryttare som svarar... :angel:

Det är väl egentligen ingen större skillnad på privata och ridskoleryttare? Alla har ju varit ridskoleryttare någon gång (hoppas vi)? :

Alla har inte ridskolebakgrund, nej. Det finns barn, ungdomar och vuxna som är uppväxta i "hästhem". Där hästar, ridning, körning, avel eller vad det nu är, är en livsstil och de kan lära sig MINST lika mkt som vi som faktiskt varit ridkskoleryttare.

Och visst, vissa ridskoleryttare är hårda och stumma i handen, MEN, den största delen som rider helt tokigt är privatryttare, som tycker de är för bra för att rida för en instruktör! Att då beskriva massa tävlingar där det är massa hemska ungar som drar och sliter i hästarna ÄR ATT TRYCKA NER OSS SOM FAKTISKT KAN RIDA!
Och då är vi också medvetna om att det är många ridlärare som "tillåter" att man sitter och bankar på hästarna! Men då är det väl ändå inte helt ryttarens fel? Om den personen har fått lära sig att det är okej att banka lite hårdare om inte hästen springer:

Det finns inte många tävlande privatryttare,som INTE rider utan instruktör. Jag känner inte många skogsmullande privatryttare heller, som INTE rider för instruktör.

Om man på ridskola, tycker att man KAN rida, då anser jag att man som elev har skyldighet att IFRÅGASÄTTA instruktörer, som tillåter hård ridning. När jag som numera är både privatryttare med privatinstruktör och ridskoleinstruktör ifrrågasätter faktiskt en del saker som mina instruktörer ber mig och mina kamrater om. Jag sitter ofta på läktaren och tittar på lektioner. Ser jag något, som jag funderar på varför eleven ska göra, eller vill veta vad en övning är bra för, då vinkar jag lite försiktigt och ropar på isntruktören. "Förlåt, att jag lägger mig i. Men varför är just det där bra och varför ska man göra så?" Varken privatinstruktörer elle ridskoleinstruktörer är GUDAR, som man inte får fråga. De har fått en utibilding och har ett uppdrag, att lära oss saker och ting inom hästar och ridning. Då har de faktiskt en viss skyldighet att förklara, VAD-HUR-VARFÖR? så att man förstår.

Återigen, man får ofta en släng av sleven i alla discipliner. Det gäller ofta att "sila kamelerna och svälja myggen" i stället för att "sila mygg och svälja kameler". Man får helt enkelt lära sig läsa mellan raderna och ta det goda med det onda. Och framför allt, våga ifrågasätta de frågetecken man hittar inom all ridning, vare sig man sysslar med skogsridning, ridskoleridning, tävlingsridning, alternativa inriktningar med mera... Ifrågasätter man och får svar, kan man till slut förhoppningsvis komma fram till "Nirvana" - det man själv ser som "den goda ridningen".

Om nu ridskolarna sätts under lupp och man finner flera frågetecken (ris), som skulle behöva rätas ut till utropstecken (ros), så kanske det är en språngbräda att få instruktörsutbildningarna till att se över VAD-HUR-VARFÖR instruktörerna får lära sig att använda pedagogiken, att lära oss "gräsrötter" hästsportens svåra konst.

Vi alla inom hästsporten, måste lära oss att inte tro att vi blir trampade på tårna och kritiserade, så fort något ifrågasätts. Det har bland annat jag fått lära mig, nu när jag valt den alternativa ridstilen - Akademisk ridkonst, som något som passar mig och min häst i mångt och mycket.

Det här blev långt, men jag hoppas att ni förstår andemeningen med vad jag menar. Tack för att ni tog er tiden att läsa. :bow:

Mvh

IH

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är den jag är och jag är som jag är och jag varken kan eller vill vara på något annat sätt. Ändå är det omöjligt att inte känna ett...
Svar
10
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka