Nedtrappning av kortison vid autoimmun sjukdom

Philosophia

Trådstartare
Dafne har stått på 10 mg Prednisolon (1 mg/kg/dag) i sex veckor för misstänkt autoimmun sjukdom (se http://www.bukefalos.com/threads/risig-hund.1251754/). Hon har svarat bra på behandlingen, med ett kortvarigt återfall för en månad sedan.

Nu ska vi prova trappa ner kortisonet till 0,75 mg/kg/dag i 14 dagar och därefter till o,5 mg/kg/dag. En del frågor tenderar man ju tyvärr inte komma på förrän några dagar senare och nu är veterinären på semester. En fråga som jag nu funderar över är hur snabbt återfall/skov brukar infinna sig om det inte fungerar att trappa ner. Ni som har/har haft hundar med autoimmun sjukdom - hur fungerade det i ert fall att trappa ner?

Dafne har stått på 10 mg Prednisolon (1 mg/kg/dag) i sex veckor för misstänkt autoimmun sjukdom (se http://www.bukefalos.com/threads/risig-hund.1251754/). Hon har svarat bra på behandlingen, med ett kortvarigt återfall för en månad sedan.

Nu ska vi prova trappa ner kortisonet till 0,75 mg/kg/dag i 14 dagar och därefter till o,5 mg/kg/dag. En del frågor tenderar man ju tyvärr inte komma på förrän några dagar senare och nu är veterinären på semester. En fråga som jag nu funderar över är hur snabbt återfall/skov brukar infinna sig om det inte fungerar att trappa ner. Ni som har/har haft hundar med autoimmun sjukdom - hur fungerade det i ert fall att trappa ner?

Spontant känner jag om det kanske inte är bättre att vänta med nedtrappningen innan ni varit hos KB? Om hunden får återfall och när och under vilken dos är väldigt individuellt även när hundarna har samma sjukdom och samma dos. Även nedtrappningen är olika beroende på vilken veterinär som är den behandlande veterinären. Rent generellt bör en nedtrappning i fall av autoimmun sjukdom ske långsamt och över tid med nära kontakt med veterinär för att förhindra att sjukdomen bryter ut ordentligt igen.
Men alltid intressant att läsa andras erfarenheter såklart! :)

Att nedtrappningen ska ske långsamt har jag förstått för långvariga remissioner. Beslutet att trappa ner har dock fattats av veterinären i samråd med docenten vid SLU. Jag vet ju inte hur de har resonerat, men jag har ingen anledning att betvivla att de har goda skäl att göra som de gör. :)

Att nedtrappningen ska ske långsamt har jag förstått för långvariga remissioner. Beslutet att trappa ner har dock fattats av veterinären i samråd med docenten vid SLU. Jag vet ju inte hur de har resonerat, men jag har ingen anledning att betvivla att de har goda skäl att göra som de gör. :)

Nej självklart inte. Tanken är ju att kortisonet ska trappas ner till lägsta möjliga dos. Det jag menade var om man inte skulle överlåta nedtrappningen till KB om hon ändå ska ta över fallet. Det är ju dock också av nytta att se lite vad som händer med henne nu när ni trappar ner! Förhoppningsvis får hon inget återfall :)

Min hund började med Prednisolon 7,5 mg per dag i tio dagar, sen 5 mg per dag i sju dagar och slutligen 2,5 mg per dag i ca. en vecka innan vi var på återbesök.
Efter återbesöket fick hon äta 2,5 mg Prednisolon per dag i en månad, därefter samma mängd fast varannan dag i två månader och efter det 1,25 mg varannan dag vilket skulle ske under minst sex månader men hon äter det fortfarande 1 år senare.
För oss gick det bra att trappa ner fram tills vi skulle ha lägsta dosen 1,25 mg, då märke jag att hon fick ont så ringde till veterinären som sa att vi kunde fortsätta med 2,5 mg ett tag till så det gjorde vi.

Jag ger inte kortison av samma anledning, utan pga allergi. Men jag kan ju iaf säga att jag ser nästintill direkt när nedtrappning inte funkar.
Vi har försökt ett par gånger, men det funkar inte.

När vi hållit på att leta lägsta möjliga "underhållsdos" för min katt med Pemphigus så har vi märkt rätt snabbt när det inte fungerat. Och med rätt snabbt menar jag typ nån dag till en vecka.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 690
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej, Undrar om någon har erfarenhet av preparaten Azatioprin eller Imurel (som jag har förstått är det samma preparat men olika...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: Acto
·
Hästvård Min häst har allergi, nässelutslag från manken och bak till svansen som vägrar ge med sig. Hon blev sprutad med kortison som endast...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 103
Senast: Rialavargen
·
Hundhälsa Jag har en fråga. Kanske kan ses som underlig, men. Jag undrar ändå, när jag inte får något riktigt grepp från veterinär. Min hund...
Svar
3
· Visningar
5 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka