Nedsittning i trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
Vet att det finns många sitstrådar, men....

Vi har pratat om bollsitsen o följsamheten många gånger, men oftast ser teorin o praktiken olika ut.

Jag har inte suttit ner på min val. på nästan 2 år pga av fång mm.
Nu tyckte jag att jag måste börja med det, för att komma vidare.

har provat ett par ggr tidigare nu i vinter, men han är inte lätt att sitta på.
Gjorde så häromdagen o jag skumpade:eek: o gärna i lite otakt:o
Tänkte ge upp o rida lätt istället.
Vad gör man instinktivt när man hoppar som :bump: Boll?
Jo bromsar:crazy:

Försökte igen med en igångsättning o jag blev nästan religiös.
Jag kunde:banana: o kunde då oxå komma till ridning.
Provade igen för att se om det bara var en tillfällighet. Men det gick lika bra.
kunde då rida med lite tryck o vara hur lätt i handen som helst.
hindrade inte hästen från att kunna arbeta optimalt.

Är så lyyycklig:love: :banana:
Ska prova igen idag o återkommer med rapport:smirk:

Senast ändrad:
Sv: Nedsittning i trav.

Vad var det som funkade? Bollsätet?

Jag har också börjat sitta på min, bollsätet funkar inte bra för mig, han spänner sig lätt - kanske jag gör i otakt/för mycket/obalanserat och stör, däremot om jag bara försöker slappna av och följa med så mkt som möjlig och INTE påverka med sits så var han mer relaxad och gick kvar i formen och tyckte att det var helt okej.

Berätta mer hur du gjorde!!!

Ja, men det är ju det där att inte bara följa med, utan att jag bestämmer vilken takt som den ska gå i-bollen =rumpen.

hör du vad kaxig jag är:o

Jag är ju så glad att stoet är bekväm att sitta på.

Kuuul!

Själv har jag rätt lätt för nedsittning i trav just :D. Vill gärna överdriva ryggens rörelse tom. Jag är sämre på galopp, vill gärna bromsa rörelsen där.. jajja.

Ja, men det är ju det där att inte bara följa med, utan att jag bestämmer vilken takt som den ska gå i-bollen =rumpen.

hör du vad kaxig jag är:o

Jag är ju så glad att stoet är bekväm att sitta på.

Ok, då är jag med och det var där jag fick problem. Nu släppte T gärna ryggen när jag ville "sätta takten" tror jag måste vänja honom lite mer :angel: jag tog väl i så stackarn gjorde sitt för att visa att det inte var så skönt för honom.. stackarn. Ska göra lite mer försiktigt nästa gång :crazy: (å nu ser alla en hysteriskt skumpande och med sitsen pumpande malinsky på svart stackars springare.. SÅ illa var det inte :o )

T är också bekväm :) Men jag har fortfarande brist på magmuskler, men det jobbas det på!!

Nä, har inte tid:angel:
Du som kan sitta i damsadel(är det så på din avatar?) har väl inga problem:confused:
Har provat att bara sitta upp i en sdn i boxen o kom sen :devil: inte av.

Jag har inga problem alls på min andra- tack o lov.

Du är lite konstig du som tycker att galoppen är svårare:confused: :p

Vad var det som funkade? Bollsätet?

Jag har också börjat sitta på min, bollsätet funkar inte bra för mig, han spänner sig lätt - kanske jag gör i otakt/för mycket/obalanserat och stör, däremot om jag bara försöker slappna av och följa med så mkt som möjlig och INTE påverka med sits så var han mer relaxad och gick kvar i formen och tyckte att det var helt okej.

Berätta mer hur du gjorde!!!
På unghästar försöker man ju att BARA vara följsam o inte störa den, men sen vill man kunna inverka mer med sätet o då får man börja med ett bollsäte-inte ngt starkt passagesäte.

Jag upplever inte att hästarna störs, utan hjälps med sin balans av det.

PS.Ska åka iväg nu. DS.

Senast ändrad:

Ok, då är jag med och det var där jag fick problem. Nu släppte T gärna ryggen när jag ville "sätta takten" tror jag måste vänja honom lite mer :angel: jag tog väl i så stackarn gjorde sitt för att visa att det inte var så skönt för honom.. stackarn. Ska göra lite mer försiktigt nästa gång :crazy: (å nu ser alla en hysteriskt skumpande och med sitsen pumpande malinsky på svart stackars springare.. SÅ illa var det inte :o )

T är också bekväm :) Men jag har fortfarande brist på magmuskler, men det jobbas det på!!
Du ska bara dutta med rumpan, inte bom, bom bom...

Det blev lite mer än duttande, då maggen inte orkade och jag fick nästan kramp, slutade i alla fall efter ett par steg och återgick till ett mer "stilla och följsam" Hey, man måste ju testa sig fram :angel:

Jag tycker inte att man behöver spänna till magen för detta:confused:
Jag behöver ju den till att få mer energi ibland.
Mina hästar sätter igång till trav med bara detta o tar I mkt mer när jag vill det.

Nu känner jag mig lite efter, men bollsäte? Vad är det?:p
Förklara gärna ni som vet.

Malinsky förklarar bättre:crazy:

Jmf din rumpa med handen som dribblar en boll.
hur gör du för att hålla bollen i studs på låg höjd?
Det är en ganska snabb takt.

Om du vill dribbla den på lite högre höjd= lite mer kraft o lite mer långsamma intervaller- annan takt.

Sen har vi på riktigt hög höjd=passagesäte som får hästen att komma upp från marken.

Det gäller även att följa med hästen upp o inte bara trycka ner den.

Man ger altså hästen impulser med rumpan -----=lagom takt
.......snabbare takt.
Är det ngn som fattar:crazy:

Senast ändrad:

Vet du vad jag tror:idea: ?

Iom att jag får den där energikicken när jag spänner till magen, så kom jag att tänka på att det kanske är därför som din häst blir spänd- Du driver-omedvetet.

AHA!! :idea: så kan det ju naturligtvis vara!
Ska testa.. inte i kväll, då är det långpromenad som gäller :D men i morgon!! (danke)

Malinsky förklarar bättre:crazy:

Jmf din rumpa med handen som dribblar en boll.
hur gör du för att hålla bollen i studs på låg höjd?
Det är en ganska snabb takt.

Om du vill dribbla den på lite högre höjd= lite mer kraft o lite mer långsamma intervaller- annan takt.

Sen har vi på riktigt hög höjd=passagesäte som får hästen att komma upp från marken.

Det gäller även att följa med hästen upp o inte bara trycka ner den.

Man ger altså hästen impulser med rumpan -----=lagom takt
.......snabbare takt.
Är det ngn som fattar:crazy:

Hade skrivit långt svar men råkade radera:crazy: Svårt att jobba samtidigt som man är här:crazy:

Så lite kortare nu:
Jo jag tror att jag förstår hur du menar, och försöker påverka "bollen"
(ser hästen som bollen alltså) Tänker nästan "ta med upp" med sätet, inte bara följa upp.

Men jag förstod inte om du menade att du satt in i traven? Dvs att det var vad som fungerade?

För det är ju lättare eftersom man då anger takten direkt in i traven. OCh kan sen påverka den mer, man styr från början, så att säga.

MEn du kanske inte menade så?

Hingsten som jag red hade tex stor trav jämfört med andra fbl, redan i sig själv och var dessutom lättstörd vad gäller balansen, särskilt innan han musklat sig lite mer. Det var väldigt svårt att sitta och samtidigt inte strypa, första året.:crazy: Det som fungerade var att sitta in i traven och sen längre och längre stunder tills det itne var något problem.

Den här hästen är lätt att sitta på, men måste fås avslappnad för att inte bli kort och lite trippig i steget. Hon har stort register men det kommer inte helt av sej själv. Balansen, takten, att hon är rak samt avspänd är viktigast. Lätt som en plätt:angel: Men lätt att sitta på :idea: i alla fall.

Eller fattade jag dej fel ang hur du gjorde?

Jag har inga problem alls på min andra- tack o lov.

Du är lite konstig du som tycker att galoppen är svårare:confused: :p
Jag vet :D. I'm quite weird. Men jag vill inte riktigt följa med i hela galoppen, utan jag bromsar upp den istället. Kan också knipa med knäna och därmed inte få fram den.

Jag vet :D. I'm quite weird. Men jag vill inte riktigt följa med i hela galoppen, utan jag bromsar upp den istället. Kan också knipa med knäna och därmed inte få fram den.

Nej det är inte så konstigt tycker jag.:D

Jag tycker det är rätt vanligt att vilja knipa lite och inte riktigt våga sitta med i hela rörelsen särskilt om hästen har stor galopp. Det går ju ofta fortare eller känns fortare och rent instinktivt tror jag man då kan bli lite mer spänd. En del stryper nej galoppen istället:crazy: .

Men när du väl kommer dit att du vågar komma ner mer i sadeln även i galopp så tror jag du tycker det är lättare ändå:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025