Nedförsbacke!

M

Mlii

Hej!

Jag har ridit mitt varmblods sto i snart 3 månader, hon är välutvecklad och mycket trevlig att ha att göra med.

Har ett problem dock. Jag har precis börjat kräva lite mera av henne, dvs att hon ska arbeta rätt osv, och upptäcker att hon jobbar i "nedförsbacke". Hon höjer rumpan och när man tittar på henne ser det ut som att hon ska göra en kullebytta när som helst.

Några tips på hur man kan göra det bättre? Går det över huvud taget?

Hon jobbar i en väldigt låg form nu från början, för att jag sedan ska kunna öka kraven och höja formen på henne. Hon har inte musklerna för att bära sig själv riktigt ordenlig hög form ännu. Sedan är hon bara 3½ år också.. :crazy:

Men självklart vill jag åtgärda problemet så fort som möjligt... För hennes skull! Är vääldigt tacksam för alla tips och råd.

PM'a helst :o :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nedförsbacke!

Rider inte henne inför någon tränare, ska dock prata med läraren jag har på ridgymmet. Fick ett kort idag, det var då jag upptäckte hur det såg ut, därför har jag inte gjort det tidigare :crazy:

Om du kan tömköra hästen eller känner någon som kan så är det ju ett bra sätt att stärka hästen på, utan ryttarens extra tyngd.

I övrigt håller jag med BusBarro, skaffa en tränare om du inte har någon.

Eftersom det är en travhäst jag har så känns det som att dressyren inte är det jag prioriterar högst, hon går lopp osv och jag har tillräckligt med utgifter ändå :(

Därför jag undrar om nån kan hjälpa med tips osv, så man kan åtgärda det själv..

För att få hästen att arbeta bra, eller bättre, så är det väldigt bra med cavaletti, eftersom hästen får lyfta lite mer på tassarna då. Tempoväxlingar är bra. Och övergångar. Övergångar av alla dess slag; övergångar mellan rakt och böjt spår, mellan gångarter, mellan tempo m.m.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 003
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 056
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30