Navelbråck???

martha

Trådstartare
om en valp har ett litet navelbråck..är det diskvalificerande på nåt sätt, eller kan det bli kompikationer??

Sv: Navelbråck???

De sätter ut det på vet. bes. lappen. Stora bråck drar de av på priset för.

Jag har aldrig haft en hund med navelbråck, men en god väns hund har det. Det räknas mest som ett skönhetsfel och läker ihop, men har för mig att det kan bli komplikationer som med alla bråck, men har dock aldrig hört något om det. Men jag vet att om det inte är vädligt små bråck så läker det aldrig så pass att du inte känner det, där finns alltid en liten knuta.

//E

detta är ett litet bråck som "försvinner" när hunden ligger på rygg eller om man petar på det...som en liten knuta bara....priset på hunden blir lite reducerat...valpen är 7 veckor och skall ju besiktigas innan...
*martha som kanske köper en renrasig vovfse* :bump:

NÄMEN!!! vadan detta???

Det låter precis som ett navelbråck, de jag vet som köpr valpar med navelbråck har aldrig haft problem med det. Jag hade ringt och frågat vet.

Vilken ras??

//E *med hakan vid knäna*

Min förra hund hade navelbråck. Och hon hade aldrig några problem av det. Det var inte särskilt stort. Men växte aldrig ihop helt.

Då får man gratulera, trevliga små liv de där!! Själv tycker jag att de är lite mellanting, inga riktiga terriers ju;)

Lycka till!!

//E

men jag vill ju ha en lättsam lyhörd hund...som inte drar järnet fort man inte tittar på den .....:D tycker den verkar perfekt för mig.... samtidigt inte så stor som dom andra två jag har.....

Hallå där, det här är inte april tråden!!
Skämt åsido, kullsystern till våran hade ett pytte navelbråk som visserligen fortfarande går att hitta men det har då aldrig stört henne. Så köp du hunden om inte veterinär besiktningen säger något annat!

Vet du... Det enda jag kom på i går för att ev skriva i apriltråden, det var att du skaffat renrasig och åker hej vilt på utställningar :D
Jösses, då hade jag ju inte lurats, iallafall inte om renrasig :D

Ang navelbråck. Jag vet några som har hund med navelbråck och de har aldrig haft problem. Sen kan man ju inte vara helt säker, beror nog på hur stort det är också.
Om folk avlar på sånna hundar är olika. Jag vet de som gör det, och de som inte gör det.

Nja...jag har ju inte riktigt bestämt mig heller.....:D
Men tiken hade fått 3 kullar och detta är den enda som fått det...dom var 6 i kullen nu och det var bara denna kvar av valparna...jag tror dessutom att han är för "mörk", att han han för mycket svart på sig...men det tycker jag är fint...:bow:

Ett litet navelbrock på hane har ingen praktisk betydelse annat än att man kanske ska tänka sig för både en och två gånger innan man använder honom i avel. I detta fall när hanen kommer från en i övrigt "ren kull" med avseende på navelbrock, och dessutom tillhör en ras som är numerärt liten, kan det finnas skäl att använda honom ändå om han i övrigt har egenskaper som gynnar rasen.

Köp du den lille gossen, navelbrocket har bara betydelse ur ett avelsperspektiv.

Mvh,
Duvan

Hej!
Va kul att du ska skaffa valp,det har jag med precis gjort! :)

Ett litet navelbråck-eller lindrigt som det kallas, kan även komma till när tiken har bitit av för nära,eller när uppfödaren har använt en sk peanger(tror jag det stavas)

Min uppfödare blev informerad tyvärr för sent när hon hade använt en sådan,så hon hade tyvärr råkat skada vävnaden så att det blev en ärrbildning-vilket i sin tur gjorde att vet behövde skriva lindrigt navelbrock ¨på vetbesiktningen.(han kan ju inte veta att hon använt en sådan om han inte var där, så därför måste han skriva så)

Men min uppfödare gjorde i alla fall som så till den som köpte den (i detta fall en tik av ovanlig ras)att dom har skrivit i kontraktet att hon uppfödaren står för EVENTUELL operation och att om det blir några andra problem så får hon köpa nästa valp betydligt billigare.
Och priset på denna valp var även sänkt.

Tiken var egentligen tänkt till avel men nu överväger dom både för och emot.Uppfödaren har aldrig haft navelbrock på någon av de andra hundarna någonsin så både hon och vet har svårt att tro att det skulle vara ärftligt på denna valpen,utan dom är övertygade att det är peangern som ställde till detta då man bör vara mkt erfaren när man använder en sådan.

Men visst,chansen finns att det kan vara ärftligt-doch är det inte alls vanligt på denna ras. och det kan "växa bort"-bli betydligt mindre när dom växer upp.(nu menar jag inte försvinna men bli mindre)

Lycka till med bebben! :love:

Casper skrev:
Ett litet navelbråck-eller lindrigt som det kallas, kan även komma till när tiken har bitit av för nära,eller när uppfödaren har använt en sk peanger(tror jag det stavas)

Fast expertisen säger att navelbrock inte kan uppstå genom yttre påverkan utan det är alltid ärftligt. Navelbrock är att bukhinnan inte är helt i hopväxt utan det är ett litet eller större hål in i buken vilket gör att en bit av tarmen faller ut genom hålet och bildar en liten eller större bula på hundens mage...

Det är musklerna i bukväggen som inte är hopväxta, bukhinnan är normalt sett hel o omsluter bråcket. Vid ett litet bråck är det inte tarm som ramlat ner utan bara lite av "nätet".
Navelbråck är oftast en medfödd störning men detta är inte detsamma som att det alltid är ärftligt.
Jag själv är av uppfattningen att navelbråck kan orsakas av en skada vid förlossningen som tex för hård slitning i navelsträngen eller en infektion.
Vid ett litet navelbråck är det bra om man varje dag trycker tillbaka det, då blir inget kvar utanför när bråckporten vuxit igen.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka