Sv: Navelbråck???
Hej!
Va kul att du ska skaffa valp,det har jag med precis gjort!
Ett litet navelbråck-eller lindrigt som det kallas, kan även komma till när tiken har bitit av för nära,eller när uppfödaren har använt en sk peanger(tror jag det stavas)
Min uppfödare blev informerad tyvärr för sent när hon hade använt en sådan,så hon hade tyvärr råkat skada vävnaden så att det blev en ärrbildning-vilket i sin tur gjorde att vet behövde skriva lindrigt navelbrock ¨på vetbesiktningen.(han kan ju inte veta att hon använt en sådan om han inte var där, så därför måste han skriva så)
Men min uppfödare gjorde i alla fall som så till den som köpte den (i detta fall en tik av ovanlig ras)att dom har skrivit i kontraktet att hon uppfödaren står för EVENTUELL operation och att om det blir några andra problem så får hon köpa nästa valp betydligt billigare.
Och priset på denna valp var även sänkt.
Tiken var egentligen tänkt till avel men nu överväger dom både för och emot.Uppfödaren har aldrig haft navelbrock på någon av de andra hundarna någonsin så både hon och vet har svårt att tro att det skulle vara ärftligt på denna valpen,utan dom är övertygade att det är peangern som ställde till detta då man bör vara mkt erfaren när man använder en sådan.
Men visst,chansen finns att det kan vara ärftligt-doch är det inte alls vanligt på denna ras. och det kan "växa bort"-bli betydligt mindre när dom växer upp.(nu menar jag inte försvinna men bli mindre)
Lycka till med bebben!