Naturligare häst

Sv: Naturligare häst

Det mest naturliga du kan göra för din häst är att sluta rida den.

Det mest naturliga du kan göra för din häst är att sluta rida den.

Det här är inte sant.

Givetvis är det onaturligt att rida en häst, men det finns så mycket mer vi gör mot våra hästar som är mer onaturligt.
Som att låsa in dom i en "liten" box om natten.

Jag håller med om att det är onaturligt att stänga in hästen i en box,
men jag tycker inte att det är mer onaturligt än att rida.

Ska det vara naturligt så är väl att sluta rida den att ta bort nåt
som är onaturligt.

Svarade bara på frågan vad man kan göra för att få det
så naturligt för hästen som möjligt.

och det är vad jag tycker att man kan göra.

men man kanske inte får ha några egna åsikter här.

Isåfall ber jag om ursäkt.

Vad kan man göra för att få hästen att leva mer som vildhästen och därmed må bättre?
Då menar jag t.ex. låta hästen gå barfota.
Men finns det något mer man kan göra?

Att låta mina hästar gå utan skor skulle jag gärna göra om det gick, men med den träning och tävling man utövar så skulle hästen inte ha några hovar kvar utan skor och hästen skulle ha ständigt ont i sina hovar (ömfotade):crazy:

Det går inte att jämföra den vilda hästen utan skor med en ryttare på ryggen som belasta hästen med 70% av sin vikt på hästens framben, narturligt vis finns det dem hästar som klara det, men lång ifrån alla:smirk:

Behandla hästen som en häst och låt den vara ute så mkt som möjligt och låt den umgås med andra hästar, för den platsen kan aldrig en människa ta. Sen handlar det om ömsesidig respekt och tillit mellan oss människor och hästar, tycker jag;)

Svara gärna på frågan.

Ärligt talat tycker jag inte att inlägg av den typ du bidrar med tillför något. Visst kan man nojsa och göra sig lustig över andra, men då finns det lämpligare forum för det.

Försök hellre svara seriöst på TS frågor.

LIA

Att vi belastar hasten paverkas ju inte av att vi skor den.
Vi skor den for att alla hastar inte har nog bra hovkvalite, eller for att vissa hastar ar hovomma och inte klarar av att ga utan skor pa vissa underlag.

Vissa hastar och viss ridning/traning kraver att de har skor.

(sorry engelskt tangentbord)

Att låta mina hästar gå utan skor skulle jag gärna göra om det gick, men med den träning och tävling man utövar så skulle hästen inte ha några hovar kvar utan skor och hästen skulle ha ständigt ont i sina hovar (ömfotade):crazy:

Det går inte att jämföra den vilda hästen utan skor med en ryttare på ryggen som belasta hästen med 70% av sin vikt på hästens framben, narturligt vis finns det dem hästar som klara det, men lång ifrån alla:smirk:

Behandla hästen som en häst och låt den vara ute så mkt som möjligt och låt den umgås med andra hästar, för den platsen kan aldrig en människa ta. Sen handlar det om ömsesidig respekt och tillit mellan oss människor och hästar, tycker jag;)

Jag håller med om att det är onaturligt att stänga in hästen i en box,
men jag tycker inte att det är mer onaturligt än att rida.

Ska det vara naturligt så är väl att sluta rida den att ta bort nåt
som är onaturligt.

Givetvis ar det mer onaturligt att sta pa box an att ridas. Rida gor vi i snitt oftast nagon timma om dagen medans en hast star pa stall i flera timmar.

Dessutom kan en hast uppskatta att ridas och skapa en kommunikation med sin ryttare, att hasten blir riden ger den motion och bada fysisk och psykisk stimulans medans att sta pa box ar raka motsattsen.

Det ar berovande av frihet, rorelse och inget annat an onaturligt.

Att hasten blir riden ar onaturligt, men som ryttare kan du skapa forutsattningar som gor att hasten uppskattar situationen. Genom ledarskap, kommunikation, tillit, fortroende mm.

Givetvis ar det mer onaturligt att sta pa box an att ridas. Rida gor vi i snitt oftast nagon timma om dagen medans en hast star pa stall i flera timmar.

Dessutom kan en hast uppskatta att ridas och skapa en kommunikation med sin ryttare, att hasten blir riden ger den motion och bada fysisk och psykisk stimulans medans att sta pa box ar raka motsattsen.

Det ar berovande av frihet, rorelse och inget annat an onaturligt.

Att hasten blir riden ar onaturligt, men som ryttare kan du skapa forutsattningar som gor att hasten uppskattar situationen. Genom ledarskap, kommunikation, tillit, fortroende mm.

Bra svar :bow: :bow:

Många skulle nog säga att min häst inte har det sååå naturligt.
Hon står i box om nätterna, har täcke på sig, skor på fötterna och jaaa till och med skydd i hagen (:o ) Precis som de flesta hästar nu för tiden. Men jag tror absolut inte hon mår sämre för det. Hon går i flock i stor hage hela dagarna. Får omväxlande arbete och motion, mat och vatten. Hon är pigg och glad och verkar trivas utmärkt.

Frågan är vad som är naturligt nu för tiden!!

Exact det som var naturligt for en hast innan manniskan tamjde den. Fortfarande.

Visst, men som hästägare är det en omöjlighet att ge hästen vad den hade förr.

Nuläget ger helt andra förutsättningar, så man gör det bästa av situationen.

Hästar är en dyr hobby och det är klart att man vill att hästen ska ha
det bra och hålla för det man använder den till.

Det beror väl helt på vad man ska ha den till.

Vad är det som säger att hästen är mer road av att gå ute i en
hage och skrota dygnet runt och som på sin höjd får än tur i skogen
ÄN att stå uppstallad, träna och motionera och vara ute i hagen
på dagarna?

Ja precis.
Hur vet man det?

*knapplån*

Självklart vill man det bästa för hästen men sen vad det är , är ju så olika .
Nu har vi ju avlat fram så olika raser till olika användningsområden. Och alla passar inte till allt.

Vi kan inte dra alla hästar över en kam och tro att de vill vara som vildhästarna (fast i fångenskap)

Och var den gränsen går är ju så olika .Vissa vill ha barfota ,ute dygnet runt,utan täcke, med bara stråfoder. Andra kanske har hästen på stall på natten och den tredje kanske har sin häst inne dygnet runt,med täcke dygnet runt. Alla är vi ju så olika och alla tycker ju olika vad som är okej för hästen att tåla.

Vissa vill ha barfota ,ute dygnet runt,utan täcke, med bara stråfoder.
Jag! :bump:

Alla är vi ju så olika och alla tycker ju olika vad som är okej för hästen att tåla.
Och det ska vi inte ha åsikter om? Är det så du menar?

En häst är en häst och inget idrottsredskap, även om många föredrar att betrakta den så!

LIA

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka