Naturligare häst

Sv: Naturligare häst

NATURLIGTVIS!!!

Litar DU på ngn som behandlar dig illa?! Naturligt ja

Jag vill nog oxå påstå att hästen har förändrats en del. Den har lagt stor tillit till människan som sin ledare och har oftast inte samma flyktinstinkter. KLART man måste anpassa hästen efter vilket arbete den ska utföra och dess egna förutsättningar, men jag måste ju oxå anpassas efter vilket arbete jag ska utföra - UTVECKLING!! Jag menar inte att hästen ska stå inlåst i en box o enda gång den ser dagens ljus är när den är i en skrittmaskin. ABSOLUT INTE!! Däremot skulle jag aldrig slita av skorna på min häst och bara ge den hö att äta! Hon går ute större delen av dygnet (med täcke om det behövs) hon står på halm och har i princip fri tillgång på hö när hon är inne och får också lite kraftfoder. Hon är skodd på alla 4 hovar. Hon skickar inga som helst signaler att hon på nåt sätt skulle må dåligt! Jag är absolut inte emot lösdrift.

Bara för att det är natuligt för en människa att bo i en grotta betyder inte att det är bättre.

Verken fysiskt eller psykiskt har hästen förändrats så mycket. Den har anpassats, men det är absolut inte samma sak som att utvecklas. Den tvingas att anpassas efter oss.

Men att en häst liter på en människa ligger INTE i deras gener, utan de lär de sig förhoppningsvis senare. (=ingen utveckling på den fronten).

Hästen utvecklas inte av att du behandlar den efter vad du ska ha den till som du skriver;)

//Gilly

Visst, men jag tror personligen inte att de flesta tänker på vad som är bnaturligt för hästarna utan vad som är bäst och bekvämast för dem själva.Och vissa tror ju faktiskt att hästarna lever ett lyxliv i tjusiga boxar med tusen täcken utan hagar. Faktiskt.

men jag gör inte det.

//Gilly

Så tror jag oxå att det ligger till.
Vissa tror naturligt medan andra tänker bekvämt.
Det är ju bekvämt att ha hästen oskodd på lösdrift,
man behöver ju inte göra nåt.
Men jag har hellre min uppstallad och skodd på alla fyra.
Det mår min hästa bäst av.

Klart att man måste ge en oskodd hästs hovar minst lika uppmärksamhet som en skodds! Det är viktigt att hovis kollar (han kommer lite tätare till barfotahästarna) noga och att man är noga med underlaget när man rider.

Och en välskött och fungerande lösdrift är det mycket jobb med.

Hur vet du att din häst mår bäst av det? Har du provat? och hur kan du mäta när din häst har det bäst?

//Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att han har det bra.
Ska man behöva kolla underlaget innan man rider så är väl det ett
tecken på att hästen inte är helt tillfreds med att gå barfota, eller?

Vi har en nyöppnad lösdrift i närheten, de enda hästar som går där
är ägarens två och en fet ponny..
Inte så attraktivt häromkring helt enkelt.

Min häst brukar gå ute dygnet runt på somrarna, bara det gör att
han blir en lat slökorv. Inget jag vill ha året om.
Han är inte gladare av att gå ute, snarare tvärt om.

Det man kan göra för att veta vad som är bäst för sin häst är att prova sig fram. Mina hästar har stått installade men går nu på lösdrift och jag har märkt att de är lugnare i temperamentet, ingen stress ut och in från stallet. Ena hästen har tendens till gallor när hon står uppstallad men hon är nu helt torr i benen.
De är även bättre musklade och har bättre grundkondition samt är mjukare i kroppen redan innan uppvärmning eftersom de rör sig mer i hagen.

Och ang barfota så finns det utmärkta hästboots man kan använda för att inte behöva känna sig begränsad i sin ridning.

*Lisa*: Man måste kolla underlaget så de inte går på för hårt eller för stenigt. Det har ingenting att göra med om de trivs eller ej.

NonStop: Det man kan göra, precis som Emindy beskrev, är att prova mig fram. Vad gillar just denna häst? Vad trivs den med? Blir den stressad i box? När hästen är lugn, glad, harmonisk och stark och frisk mäter jag det som "bra".

Men jag tror att alla hästar mår bra med mycket utevistelse och hästkompisar, samt ett så naturligt liv som möjligt, men att många ägare inte gör det.

//Gilly

Håller med dig till viss del:smirk:

Vi började sko hästarna bara för att vi satte dem i arbete, det började med arbetshästen....slet ner sina hovar osv, även belastningewn av ryttaren påverkade hästarnas hovar;)

Jag tror jag syftade på varför vi skor hästen idag.

*Lisa*: Man måste kolla underlaget så de inte går på för hårt eller för stenigt. Det har ingenting att göra med om de trivs eller ej.

NonStop: Det man kan göra, precis som Emindy beskrev, är att prova mig fram. Vad gillar just denna häst? Vad trivs den med? Blir den stressad i box? När hästen är lugn, glad, harmonisk och stark och frisk mäter jag det som "bra".

Men jag tror att alla hästar mår bra med mycket utevistelse och hästkompisar, samt ett så naturligt liv som möjligt, men att många ägare inte gör det.

//Gilly

Jag behöver då aldrig kolla underlaget när jag är ute och rider.
Oskodda hästar klarar inte av att gå på alla underlag, så är det bara!

Alla hästar mår inte bra av mkt utevistelse.
Men sådana som tänker så långt näsan räcker kanske tror det.

Alla hästar mår inte bra av mkt utevistelse.

Jo, alla hästar mår bra av mycket utevistelse. Men inte vilken utevistelse som helst. Förutsatt att hästen är frisk och hage/lösdrift är anpassad efter hästen så mår alla hästar bra av mycket utevistelse. De är ju gjorda för att vara ute! :idea:

De är ju gjorda för att vara ute! :idea:

Nej, inte nu längre.
En förutsättning för att de ska må bra av att vara ute är
att de tycker om det själva, vilket inte alla gör.

Hästarna är inte som förr.

Oj oj oj ....Lisa klart de gör, ingen vill väl vara instängd.

Om man har en väl fungerande lösdrift så är ju det det bästa alternativet iallafall.
Då har ju hästen ett val ..En box på 9 kvadrat eller en på 90.

Vill den inte vara ute som du säger så går den in och har ett eget val . Det måste väl ändå vara det bästa??

Klart det är, men hur många har det så?
Har hästarna inte tillräckligt stort så finns det många som väljer att
inte vilja gå i den hagen.
Det finns inte många som har hagar värda att kalla lösdrift.

Bara för att vi tycker olika och diskuterar behöver du inte vara otrevlig och ge ouppfostrade kommentarer eller antydningar.

För min del är diskutionen slut nu, det är varken kul eller intressant längre när folk är trångsinta och otrevliga.

Ha det bra
//Gilly

Förstår inte riktigt hur du menar.... Hagen har väl inte så mycket med lösdriften att göra?
Om du har en liten skithage så är det väl iallafall bättre med en lösdrift på 90 kvadrat till den än en box på 9 kvadrat?

Hade inte kallat 90 kvm varken hage eller lösdrift.

Med tanke på hur hagarna ser ut tex nu efter vinter så hade jag
ändå valt boxen framför en inhägnad lervälling.
Tycker inte att det är så naturligt heller.

Det jag försöker få er att förstå är att alla hästar inte är lika roade
av att gå ute dygnet runt året runt, inget annat.

Sen är det upp till var och en om de har sina hästar ute eller på stall.
Lika så om man har skor på hästen eller inte.
Men man ska göra det bästa för hästen. Sen om det är av egoistiska
skäl, "naturligt" eller "onaturligt" spelar ingen roll.

Ska man ändå bara luffsa i skogen så kan man ha hästen ute dygnet
runt och barfota, men det funkar kanske inte om man ska ha hästen
till tex tävling.

Om man nu ska prata naturligt så är väl inte ridning så naturligt. :smirk:
Lika så tex avmaskningsmedel.. Ska jag sluta använda det oxå?;)
Det är ju inte naturligt.
Eller att rida i ridhus.. oj så onaturligt.
Och tävlingar i alla dess slag borde ju då oxå förbjudas.
Spiltor borde ju varit förbjudet för länge sedan.
Ridskolor borde vara bannlyst.

Huvudsaken är väl att hästen mår bra och den funkar utifrån
rätt förutsättningar och ändamål.

Jag förstår inte hur du får välmående häst att gå ihop med lervälling och spånlådor? Jag kräver lite mer av min hästhållning än att hästen skall "funka". Mina hästar är levande individer med egna behov 24/7

En förutsättning för all hästhållning, installad eller lösdrift, är väldränerade hagar som inte blir till lerbad, åtminstone inte mer än delvis.
Jag ser det även som självklart att du som hästägare ansvarar för att hålla hästen vid god hälsa, såväl mentalt som fysiskt.
Hästar är flockdjur och byggda för att röra sig regelbundet och hela dygnet. Det kan man inte komma ifrån, hur mycket tävlingar man än åker på varje år.

Jag förstår inte hur du får välmående häst att gå ihop med lervälling och spånlådor? Jag kräver lite mer av min hästhållning än att hästen skall "funka". Mina hästar är levande individer med egna behov 24/7

En förutsättning för all hästhållning, installad eller lösdrift, är väldränerade hagar som inte blir till lerbad, åtminstone inte mer än delvis.
Jag ser det även som självklart att du som hästägare ansvarar för att hålla hästen vid god hälsa, såväl mentalt som fysiskt.
Hästar är flockdjur och byggda för att röra sig regelbundet och hela dygnet. Det kan man inte komma ifrån, hur mycket tävlingar man än åker på varje år.

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka