N
NonStop
Sv: Naturligare häst
NATURLIGTVIS!!!
Litar DU på ngn som behandlar dig illa?! Naturligt ja
NATURLIGTVIS!!!
Litar DU på ngn som behandlar dig illa?! Naturligt ja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill nog oxå påstå att hästen har förändrats en del. Den har lagt stor tillit till människan som sin ledare och har oftast inte samma flyktinstinkter. KLART man måste anpassa hästen efter vilket arbete den ska utföra och dess egna förutsättningar, men jag måste ju oxå anpassas efter vilket arbete jag ska utföra - UTVECKLING!! Jag menar inte att hästen ska stå inlåst i en box o enda gång den ser dagens ljus är när den är i en skrittmaskin. ABSOLUT INTE!! Däremot skulle jag aldrig slita av skorna på min häst och bara ge den hö att äta! Hon går ute större delen av dygnet (med täcke om det behövs) hon står på halm och har i princip fri tillgång på hö när hon är inne och får också lite kraftfoder. Hon är skodd på alla 4 hovar. Hon skickar inga som helst signaler att hon på nåt sätt skulle må dåligt! Jag är absolut inte emot lösdrift.
Bara för att det är natuligt för en människa att bo i en grotta betyder inte att det är bättre.
Visst, men jag tror personligen inte att de flesta tänker på vad som är bnaturligt för hästarna utan vad som är bäst och bekvämast för dem själva.Och vissa tror ju faktiskt att hästarna lever ett lyxliv i tjusiga boxar med tusen täcken utan hagar. Faktiskt.
men jag gör inte det.
//Gilly
Håller med dig till viss del:smirk:
Vi började sko hästarna bara för att vi satte dem i arbete, det började med arbetshästen....slet ner sina hovar osv, även belastningewn av ryttaren påverkade hästarnas hovar
*Lisa*: Man måste kolla underlaget så de inte går på för hårt eller för stenigt. Det har ingenting att göra med om de trivs eller ej.
NonStop: Det man kan göra, precis som Emindy beskrev, är att prova mig fram. Vad gillar just denna häst? Vad trivs den med? Blir den stressad i box? När hästen är lugn, glad, harmonisk och stark och frisk mäter jag det som "bra".
Men jag tror att alla hästar mår bra med mycket utevistelse och hästkompisar, samt ett så naturligt liv som möjligt, men att många ägare inte gör det.
//Gilly
Alla hästar mår inte bra av mkt utevistelse.
Men sådana som tänker så långt näsan räcker kanske tror det.
De är ju gjorda för att vara ute!
Men sådana som tänker så långt näsan räcker kanske tror det.
Jag förstår inte hur du får välmående häst att gå ihop med lervälling och spånlådor? Jag kräver lite mer av min hästhållning än att hästen skall "funka". Mina hästar är levande individer med egna behov 24/7
En förutsättning för all hästhållning, installad eller lösdrift, är väldränerade hagar som inte blir till lerbad, åtminstone inte mer än delvis.
Jag ser det även som självklart att du som hästägare ansvarar för att hålla hästen vid god hälsa, såväl mentalt som fysiskt.
Hästar är flockdjur och byggda för att röra sig regelbundet och hela dygnet. Det kan man inte komma ifrån, hur mycket tävlingar man än åker på varje år.