Naturligare häst

Sv: Naturligare häst

Faktum är att folk mår sämre idag pga att vi kommit så långt från vårt naturliga sätt att vara, det är inte naturligt att köpa maten på ica, genmanipulerad, bepsrutad mat...vi orkar inte ens gå nånstans längre , spelar tvspel o blir feta...många mår dåligt idag och det tror jag kan bero en del på att vi blivit så ytliga och våra kroppar behöver inte göra nåt arbetssamt alls....Lagom är bäst..

men ändå lever vi dubbelt så länge som man gjorde förr..

Jag säger inte att man ska leva på en extrem kant (eller ha hästen extremt åt ena hållet)... Lagom är som sagt absolut bäst! Jag ställde det bara på sin spets!

Förresten tror jag att jag hellre äter lite ica-mat blandat med grönsaker, rör på mig när (plus lite när jag kanske inte helt vill) och hur jag vill än att sitta i en liten grotta o frysa när jag inte är ute o jagar för å få lite mat, Förmodligen skulle jag må precis lika dåligt av att sitta o käka ostbågar o korv och spela tv-spel!

Senast ändrad av en moderator:

JAg äter mat som jag bekvämt har köpt på ica och tar bilen när det blir för långt att gå.Det borde ju alltså kallas onaturligt.. mår jag dåligt av det?
Ja, faktiskt.

Och ännu sämre skulle du må om du blev fullproppad med energi och inlåst 23/24/365.

LIA

nä jag mår inte dåligt av att anpassa mig till min livssituation nu!

Hur hade du mått om du anpassat din livssituation till dina naturliga behov?
Och kanske viktigare, hur skulle du mått i framtiden?

LIA

ja.. jag kan ju alltid sluta jobba o flytta ut i en hydda i skogen o prova hur bra jag skulle må!

Min häst lever förmodligen bättre än jag.. hon äter naturliga produkter, går i en hage större delen av dygnet och får motion och skötsel!

Anledningarna varför vi lever längre nu är definitivt inte för att vi rör mindre på oss, snarare beror det på att vi lärt oss bekämpa och förebygga många sjukdomar, särskilt hos barn och äldre.
Vi har byggt upp ett system som bättre ser till behoven hos de äldre så att de inte behöver svälta ihjäl eller kastas över ättestupan när de inte längre kan göra sig nyttiga...
Vi förlänger liven för våra hästar också på precis samma sätt, behandlar sjukdomar och ser till att de får sina behov tillgodosedda även efter att de inte längre går att rida på. Men däri ingår inte övergödning, inburning eller järnskor i onödan. Inget av det förlänger några liv, snarare tvärtom!

Hur förkortar skor livet på en häst?
Har sett fler hästar som inte klarar av att gå barfota än tvärt om.
Med hjälp av skorna får hästen förutsättningar till allsidig träning.
Självklart finns det de hästar som klarar att gå helt utan skor,
men majoriteten av dem har begrändade användningsområden.

Hur förkortar skor livet på en häst?
Har sett fler hästar som inte klarar av att gå barfota än tvärt om.
Med hjälp av skorna får hästen förutsättningar till allsidig träning.
Självklart finns det de hästar som klarar att gå helt utan skor,
men majoriteten av dem har begrändade användningsområden.

På en häst som KLARAR att gå utan skor förlänger det livet eftersom blodcirkulationen blir bättre o därmed minskar risken för skador. En häst som inte kan gå barfota däremot (som min) skulle antagligen må väldigt dåligt och vara stel och spänd i kroppen efter en tid av att ha gått o spänt sig. :) Anledningen till att de behöver skor är ju just att vi använder dem. Det skulle nog vara fler hästar som kunde gå barfota om vi inte red på dem.

har aldrig på nått sätt påstått att det är bättre att röra sig mindre.

Vi skor den for att alla hastar inte har nog bra hovkvalite, eller for att vissa hastar ar hovomma och inte klarar av att ga utan skor pa vissa underlag.

Håller med dig till viss del:smirk:

Vi började sko hästarna bara för att vi satte dem i arbete, det började med arbetshästen....slet ner sina hovar osv, även belastningewn av ryttaren påverkade hästarnas hovar;)

På en häst som KLARAR att gå utan skor förlänger det livet eftersom blodcirkulationen blir bättre o därmed minskar risken för skador. En häst som inte kan gå barfota däremot (som min) skulle antagligen må väldigt dåligt och vara stel och spänd i kroppen efter en tid av att ha gått o spänt sig. :) Anledningen till att de behöver skor är ju just att vi använder dem. Det skulle nog vara fler hästar som kunde gå barfota om vi inte red på dem.

Precis:bow: ;)

jaha.. lever du som man gjorde förr? Jagar din egen mat, springer runt barfota i djurhudar? För det är ju naturligt för människan eftersom det var så det var förr!! Eller?

Jag bor i lägenhet med massa bekvämligheter och moderniteter. JAg äter mat som jag bekvämt har köpt på ica och tar bilen när det blir för långt att gå.Det borde ju alltså kallas onaturligt.. mår jag dåligt av det? Tänk att det till och med visat sig att människan lever typ dubbelt så länge nu som då!

Dåligt argument. Hästen är praktiskt taget samma djur som den var för tusen år sedan då den levde vild och fri.

Männsikan utvecklas på ett helt annat sätt en hästen. Om man jämför nu och då vi levde i hyddor är det en astronomisk skillnad. Vi utvecklas och anpassar oss.

Hästarna tvingas att anpassas efter oss.

Stor skillnad.

(och jo, det ÄR naturligt för oss att bo i en grotta. Om en människa idag går in i en grotta känns det långt innne väldigt tryggt och bra. Precis som att människor i grund och botten tycker att allt som är annorlunda eller ovanligt är obehagligt-tex en männsika med annan hudfärg mot vad vi sett tidigare. Men det här sitter djupt rotat och finns knappt kvar längre. Varför? För att vi utvecklas och förändras.)

//Gilly

Precis.. De hästar som klarar sig utan skor. Men hur många tar av sin
häst skorna ändå? Bara för att det är naturligt.
Bara för att det är naturligt betyder inte det att hästan mår bra av
det. Det är allt för många som inte inser att deras häst inte
klarar av att gå barfota.

Ska hästen inte användast så finns det nog fler som kan gå barfota,
men ska man använda den så bör man se till individens bästa.
Genom att ta av skorna begränsar man användningsmöjligheterna.
Men det finns de som inte ens klarar av att strosa i hagen utan
att ha ont för att skorna plockats av. ( men skor är ju så dyrt..:smirk: )

Man gör väl vad man kan för sin häst.
Ridningen utvecklas och lika så hästen och för att det ska funka
kanske man ibland måste gå ifrån det naturliga.

Visst, men jag tror personligen inte att de flesta tänker på vad som är bnaturligt för hästarna utan vad som är bäst och bekvämast för dem själva.Och vissa tror ju faktiskt att hästarna lever ett lyxliv i tjusiga boxar med tusen täcken utan hagar. Faktiskt.

men jag gör inte det.

//Gilly

Jag vill nog oxå påstå att hästen har förändrats en del. Den har lagt stor tillit till människan som sin ledare och har oftast inte samma flyktinstinkter. KLART man måste anpassa hästen efter vilket arbete den ska utföra och dess egna förutsättningar, men jag måste ju oxå anpassas efter vilket arbete jag ska utföra - UTVECKLING!! Jag menar inte att hästen ska stå inlåst i en box o enda gång den ser dagens ljus är när den är i en skrittmaskin. ABSOLUT INTE!! Däremot skulle jag aldrig slita av skorna på min häst och bara ge den hö att äta! Hon går ute större delen av dygnet (med täcke om det behövs) hon står på halm och har i princip fri tillgång på hö när hon är inne och får också lite kraftfoder. Hon är skodd på alla 4 hovar. Hon skickar inga som helst signaler att hon på nåt sätt skulle må dåligt! Jag är absolut inte emot lösdrift.

Bara för att det är natuligt för en människa att bo i en grotta betyder inte att det är bättre.

Jag vill nog oxå påstå att hästen har förändrats en del. Den har lagt stor tillit till människan som sin ledare och har oftast inte samma flyktinstinkter.

Jag håller inte med. En häst litar inte på människan "bara för att". Den behöver en människa som behandlar den väl om den ska lita på människan. Ett föl eller en unghäst vars ägare inte är en trygg och bra ledare för hästen får ingen tillit till människan. Hästar som sköter sig ändå gör det ofta för att de måste.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka