Naturligare häst

Sv: Naturligare häst

Det beror väl helt på vad man ska ha den till.

Vad är det som säger att hästen är mer road av att gå ute i en
hage och skrota dygnet runt och som på sin höjd får än tur i skogen
ÄN att stå uppstallad, träna och motionera och vara ute i hagen
på dagarna?

Hästens natur säger det.

Men däremot.Vad säger att man bara rider i skogen en sväng bara för att man har hästen på lösdrift? Menar du att det inte går att träna hästen när det går på lösdrift eller vad? Det finns dessutom en miljon saker man kan göra med hästen förutom att rida...

Vi diskuterar vad som ar naturligt for en hast, inte hur vi som manniskor vill ha vara hastar.

Hasten ma ha blivit framavlad men det ar fortfarande ett djur med instinkter.

Du kan inte andra pa vad som ar naturligt for Den.

Det ar som att pasta att du kan andra pa naturens lagar. helt omojligt...

Ja precis.
Hur vet man det?

*knapplån*

Självklart vill man det bästa för hästen men sen vad det är , är ju så olika .
Nu har vi ju avlat fram så olika raser till olika användningsområden. Och alla passar inte till allt.

Vi kan inte dra alla hästar över en kam och tro att de vill vara som vildhästarna (fast i fångenskap)

Och var den gränsen går är ju så olika .Vissa vill ha barfota ,ute dygnet runt,utan täcke, med bara stråfoder. Andra kanske har hästen på stall på natten och den tredje kanske har sin häst inne dygnet runt,med täcke dygnet runt. Alla är vi ju så olika och alla tycker ju olika vad som är okej för hästen att tåla.

Det beror väl helt på vad man ska ha den till.

Vad är det som säger att hästen är mer road av att gå ute i en
hage och skrota dygnet runt och som på sin höjd får än tur i skogen
ÄN att stå uppstallad, träna och motionera och vara ute i hagen
på dagarna?

Nej det beror inte pa vad man ska ha hasten till.

Saker ar fortfarande naturligt utefter dess egen naturliga instinkt. Naturens lagar gar inte att andra pa. Vi har forsokt i tusen ar med hasten och Anda sa ar den fortfarande ett flyktdjur som pa en vecka kan bli vild om den slapps ut i vilt tillstand.

Sedan kan det diskuteras vad som ar mojligt ur var egen egoistiska synvinkel nar dte galler att h hast naturligt. Det ar olika fran manniska till manniska.

Blanda inte ihop sakerna.

En häst är en häst och inget idrottsredskap, även om många föredrar att betrakta den så!

LIA

*stor djup bugning* Sa sant, sa sant LIA.

Jag alskar fortfarande uttrycket

En hast ar en hast aven utan sin ryttare, en ryttare ar bara en manniska.

Nä så menar jag inte .
Men man får väl acceptera att andra tror på andra saker.
Klart man får ha åsikter det är väl meningen på ett forum?

Men jag menar att man får ju se till hästen också. Jag tror som sagt inte alla hästar passar till allting.

Jag tror att vi har redan ändrat på naturens lagar .:cry:
Speciellt inom andra raser som katter och hundar där man har avlat fram djur som knappt klarar sig utan människan . :mad:
Tack och lov har vi ju inte kommit dit med hästarna .:bow:

Och vi diskuterade väl om hur man kunde göra för att få det naturligare för hästen ? Och här i Sverige bestämmer ju vi männsikor över hästen så det blir ju hur vi vill ha det i slut ändan.
Jag hoppas bara att det blir så likt som möjligt så som hästen vill ha det.
Och det är där jag menar att alla hästar vill nog inte lika. Så det gäller att lyssna.

Speciellt inom andra raser som katter och hundar där man har avlat fram djur som knappt klarar sig utan människan . :mad:

Och vi diskuterade väl om hur man kunde göra för att få det naturligare för hästen ? Och här i Sverige bestämmer ju vi männsikor över hästen så det blir ju hur vi vill ha det i slut ändan.
Och det är där jag menar att alla hästar vill nog inte lika. Så det gäller att lyssna.

Men här är det hästar och hästar har som sagt inte ändrats särskilt mycket på grund av människan. Jag tycker inte man kan säga att den och den hästen "passar inte" att leva ett så naturligt liv som möjligt.

Självklart ska de leva så naturligt som möjligt !! Jag har aldrig sagt något annat. :mad:

Men för vissa kanske det inte är möjligt att gå barfota t.e.x.
Men de kanske kan gå ute dygnet runt utan täcke .

Andra kanske kan gå barafota men inte riktigt klarar sig utan ett regntäcke utan att huttra sönder.

Nu kanske jag överdriver lite:D men jag menar att alla kanske inte kan vara totalt naturliga men då får man ju lov att försöka göra det mesta av situationen.:)

Tillägger att jag strävar efter naturlighet själv .Barfota , bomlöst, bettlöst, ute ,bara ståfoder m.m. Men min ena häst tycker jag behöver täcke när det är riktigt ruggigt . Och visst det kanske är min hjärna som spökar. Men han blir stel och får ont av att spänna sig när han fryser så när det är riktigt illa väder får han täcke och det tror jag han trivs med.

Och visst ,jag tror att vi avlat fram lite för klena hästar till vårat väder redan. Säger inte att de inte klarar det men jag tror de klarade det bättre förr.

Visst är det så. Jag har själv en häst som inte kan gå barfota. Det lät som att du menade att vissa hästar inte passar att gå på lösdrift. Men det tror jag att alla gör.

Ja lösdrift tror jag( eller jag t.o.m vågar säga jag vet) att alla hästar klarar det. Förstår inte om någon skulle säga att de inte kan det.
Skönt att vi förstår varann:)

Men om man nu återgår till tråden så tycker jag att man skulle fodra mer på golvet heller i mark höjd.

Krubbornas och vattenhoarnas höjd förstår jag inte riktigt . Det är väl för att det är smidigast för människan?

Vattenkoppar förstår jag inte heller varför man inte har hink med påfyllnings slang eller flottör(stavning?) koppar. Det måste ju vara naturligare för hästen?

Jag håller med. Min häst har vattenhinken upphängd i boxen av den anledningen att vattnet inte skulle bli så trevligt annars. Finns inga vattenkoppar i stallet o även om det fanns skulle jag ha hink. Hö fodras på golvet/marken. Det enda hon får i krubban är lite lusern o mineraler så det blir inte mycke tid hon äter på den höjden. :D

Alla hastar vill inte ha lika nej, men alla hastar passar bast under de forhallanden som en vild hast har. Eftersom de ar hastar...

Daremot betyder det inte att det ar forenerligt med Oss.
Om hasten ar hovom skulle den anda kunna ga barfota om den levde vild. For det forsta skulle den valja de omraden som var mjuka till att borja med, sedan skulle hasten vanja sig allteftersom. och dessutom skulle den inte behova bara oss.

En frusen hast skulle inte finnas i vara breddgrader, eftersom den antingen skulle bli svag och do eller bege sig soderut. Om nu hastar har den instinkten att bege sig soderut.

Men att vi rakar ha hastarna i var tjanst (saknar atmostroftecken pa denna dator) sa innebar det inte att vi per automatik har ratten att gora som vi behagar.

Nej men det har jag väl aldrig sagt??
Tråden handlar om vad vi här kan göra för att få det naturligare för hästen. Och då har det kommit tips om det. Självklart stämmer det du säger, men vi bor i Sverige och pratar inte om vild hästar utan om våra tamhästar och vad vi kan göra för dom . Hur hästarna beter sig i det vilda ,väljer mark att gå på och drar sig till varmare breddgrader funkar ju inte här ,så nu pratar vi väl under våra förutsättningar med våra tama hästar och vad vi kan göra för dom ????Och det är klart att vi inte har rätt att göra vad som helst .

Och jag tror inte att alla hästar passar bäst under samma förhållande som vildhästar. Många skulle då inte klara sig som du själv säger ,men skulle må bra med en bra människas hjälp.
Men det är väl där våra åsikter går i sär och det accepterar jag att du tycker annorlunda.

Kan du acceptera min tro?

Nej men det har jag väl aldrig sagt??

Och vi diskuterade väl om hur man kunde göra för att få det naturligare för hästen ? Och här i Sverige bestämmer ju vi männsikor över hästen så det blir ju hur vi vill ha det i slut ändan..

Dessa ord uppfattar jag som att du anser att vi har ratten att gora som vi vill med hasten.
Jag anser inte att jag bestammer over mina hastar. Jag vardar dom och ska se till att de har det bra, som tack for att jag far rida och umgas med dom.

Tråden handlar om vad vi här kan göra för att få det naturligare för hästen. Och då har det kommit tips om det. Självklart stämmer det du säger, men vi bor i Sverige och pratar inte om vild hästar utan om våra tamhästar och vad vi kan göra för dom . Hur hästarna beter sig i det vilda ,väljer mark att gå på och drar sig till varmare breddgrader funkar ju inte här ,så nu pratar vi väl under våra förutsättningar med våra tama hästar och vad vi kan göra för dom ????Och det är klart att vi inte har rätt att göra vad som helst

For att kunna saga vad som ar naturlgt for en tamhast maste vi utga fran vad som ar naturligt for en vildhast.

Och varfor skulle det Inte fungera har?
Jag tycker det fungerar alldeles utmark om man har en for hasten valanpassad losdrift, och i ovrigt valanpassad situation.

Som jag sa i en annan trad, en losdrift och en for hasten valanpassad losdrift ar inte samma sak.

Lösdrift tycker jag är en självklarhet. Varför tog du upp det?

Jag anser inte att vi har rätten till det . Men i verkligheten så är det människan som bestämmer. Och det blir som vi vill.

Sen hoppas jag att de flesta människor vill som hästen vill.

Lösdrift tycker jag är en självklarhet. Varför tog du upp det?

Jag anser inte att vi har rätten till det . Men i verkligheten så är det människan som bestämmer. Och det blir som vi vill.

Sen hoppas jag att de flesta människor vill som hästen vill.

Jag tycker tanken att bestamma over sin hast later illa.

Jag ser hellre det som att vi har ansvaret att varda hasten. inte bestamma over den.

Losdrift var ett exempel pa din kommentar om att alla hastar ar olika och det galler att lyssna till varje individ.
Vad jag syftade pa var att alla hastar passar utan tacke... ibland, under ratt forhallanden.
Alla hastar passar oskodd, under ratt forhallanden.
Alla hastar passar att ridas utan bett och sadel, under ratt forhallanden...

Det innebar inte att alla klarar av att erbjuda de ratta forhallanderna pga brist pa kunskap.

Ex tacke... en hast kan ga utan tacke en riktigt varm dag.
Oskodd passar all hastra om de far ga pa ratt underlag. osv.

Ja visst låter det illa ,men jag säger inte det.

Jag säger att människan gör det. Det innebär inte att jag själv gör det.

Ja självklart passar det under rätt förhållanden .

Men ibland kanske man aldrig har rätt förhållanden . Man kanske bor så tokigt att det inte går att rida hästen oskodd. Och då väljer man att sko den . Det behöver ju inte alltid bero på okunskap.

Men nu tycker jag vi återgår till tråden och tipsar om vad man kan göra för sin häst så den får ett så naturligt liv som möjligt

jaha.. lever du som man gjorde förr? Jagar din egen mat, springer runt barfota i djurhudar? För det är ju naturligt för människan eftersom det var så det var förr!! Eller?

Jag bor i lägenhet med massa bekvämligheter och moderniteter. JAg äter mat som jag bekvämt har köpt på ica och tar bilen när det blir för långt att gå.Det borde ju alltså kallas onaturligt.. mår jag dåligt av det? Tänk att det till och med visat sig att människan lever typ dubbelt så länge nu som då!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka