Naturligare häst

Q

Queen

Vad kan man göra för att få hästen att leva mer som vildhästen och därmed må bättre?
Då menar jag t.ex. låta hästen gå barfota.
Men finns det något mer man kan göra?

Låta den få gå ute i hagen dygnet runt eller om det inte är möjligt att låta hästen få fri tillgång till hösilage, ensilage eller dylikt när den står inne.

Tja...Låt pållen gå barfota och på lösdrift året om...Med nåra hästkompisar....Mina pållar går barfota och dom går ute året om! Dom får även hösilaget på fri tillgång och även lite kraftfoder och dom mår gott! (Just nu ä dom på sommarbetet)...

//Carolrita

Okej!
Men de kan inte drabbas av något hemskt som kolik eller liknande då?

Hästar är gjorda för att äta stråfoder 16-18 timmar per dygn, samt dricka stora mängder vatten. Enligt mina "källor" beror många kolikfall pga för lite stråfoder och för lite vatten (speciellt på vintern är det väldigt vanligt med torrkolik hos hästar som går ute mycket).

Att hålla häst så likt det fria livet som möjligt.

Dvs.

* Ute så mycket som möjligt i så stor hage som möjligt.
Eftersom hästar är födda till att leva i det fria och då vandra och inte gömma sig i små "grottor".

* Tillgång till mat så ofta som möjligt, gärna bal i hagen (svårt på våren...)
Som någon sa, hästen är gjord att äta länge. Den har liten magsäck vilket innebär att den ska äta lite men ofta.

* Att hästen får gå i flock om möjligheten finns.
Hästen är ett flockdjur och den trivs och känner sig trygg med andra hästar. Det är även en fråga om uppfostran som sker i flocken, och ett socialt liv.

* Att man inte "lindar in hästen i bomull", dvs. är överbeskyddande .
Ta givetvis hand om sår och liknande, men utsätt din häst för saker mentalt. Låt traktorn köra förbi hagen, och gärna tuta samtidigt, be killkompisen komma med crossen och köra förbi så det låter lite lagom. Hästar som inte utsätts för läskiga saker och blir sysselsatta "mentalt" blir snart uttråkade och hittar på att saker är läskiga. Men här måste man använda sunt förnuft och ta det i lagom stora mängderoch i lagoma steg.

* Sedan är det en fördel att ha etologiska kunskaper, (kunskapen om djurs beteende), och sträva efter att bli den positiva ledaren för hästen. (en häst som har en ledare är trygg, en häst som måste vara sin egen ledare kan aldrig slappna av helt och hållet och känna sig trygg).

Tänk själv om ni blev bortförda av rymdvarelser, eller bara en väldigt ovanlig stam i djungeln. Skulle ni inte vilja bli förstådd, att de viste vad ni sa, att de visste vad ni mådde bäst utav. Att de förstog era önskningar? Och lät er ha ett så drägligt liv, som var så likt erat normala- det ni levde innan ni blev bortförd, som möjligt.

* Gärna då barfota, om möjligheten finns.
Bla. för att hästens ben inte har möjligheten att med hjälp av hjärtat pumpa upp blodet från benen upp till hjärtat igen (när det väl runnit ner), därför har strålen till uppgift att pumpa upp blodet. När man sätter på skor på en häst låter man inte hoven vidga sig lika mycket längre, det försämrar hovmekanismen och även strålens möjlighet att pumpa upp blodet. Vilket ger sämre blodcirkulation i benen och alltså sämre benkvalite.

* Variation så den inte får göra exakt samma sak varje dag.
Hur skoj är det att göra samma sak varje dag? Även om man säger att hästen är ett vanedjur som skall ha regelbundna tider på fodring osv. så måste den ha variation i vardagen, ex. vid ridning.

* Inga täcken i onödan, om möjligheten finns.

Hästens hud kan bla. inte andas ordentligt, vilket ger en häst som inte mår 100% bra. Hästen mår oftast bättre utan.

Som du ser är det mycket "om möjligheten finns", och det är för att hästar är individer och därför kan man inte dra alla över en kam, sedan kommer det in saker som tex. väder och vind. Har man arktisk kyla och en häst som har dålig rygg (muskelproblem) så är det kanske inte alltid bra att låta den gå på lösdrift.

Så jag brukar säga att man ska sträva efter att hålla häst så naturligt som möjligt efter de förutsättningar man har.

Jobba hästen fritt från backen utan longerlina och en massa huvudlag och inspänningar. Det beror ju iof sig vart man vill komma med sin häst rent kunskapsmässigt.
Många ggr är det ju befogat att träna tömkörning/longering med inspänning, men det alternativa är ju att låta hästen springa fritt runt en i tex, en roundpen.Eller i varje fall en mindre inhägnad där man kan lära sig att läsa hästen och använda sig av hästars egna metoder.

Sv: Naturligare häst

Vad kan man göra för att få hästen att leva mer som vildhästen och därmed må bättre?

barfota, lösdrift, fri tillgång till hö, hästar äter naturligt ca 16 timmar om dygnet

Låta hästen gå på lösdrift, fri tillgång på grovfoder, flocktillvaro, stora ytor att röra sig på, undvika täcke.

Sen ska tilläggas att alla hästar kan inte gå utan skor, deras hovar klarar helt enkelt inte av det. Det är en svaghet vi avlat fram. Sen kan det också vara så att om en häst rids hårt så kan det vara bättre att ha täcke på den om den går ute dygnet runt för att undvika att den sätter för mkt päls tex.

det funkar jättebra att ha dom barfota och ute dygnet runt, året runt, hade det varit så att hästarna (islänningar) hade blivit ömma om hovarna så skulle jag använda boots just när man rider..

Hästar drabbas inte av kolik av att äta grovfoder (hö eller hösilage). Däremot kan det få det av kraftfoder (havre, betfor mm), det är mat som de inte är gjorda för att äta. Grovfoder tar dessutom mycket längre tid att tugga, varpå deras magar kan bearbeta födan under tiden.

Anledningen till varför de ska ha fri tillgång är att de är gjorda att äta nästan konstant hela dygnet. Förutom när de sover och med undantag för en del avbrått. Hästens mage behöver arbeta konstant och hålla igång för att fungera korrekt. Det är så den är gjord att användas och det är alltså det hästen mår bäst av.

Hästar bör också ha stora ytor att röra sig på dygnet runt efter som att de är gjorda att röra på sig större delen av dygnet. De är vandringsdjur och behöver därför också använda kroppen så. Deras stora vikt på de smala benen orsakar led- och benproblem, och dessutom så påverkas även tarmar och andra delar av kroppen negativt av stillastående.

De bör vistas i flock konstant och med möjlighet att kunna gå undan för andra hästar då de naturligt lever i flock och har ett mycket starkt flockbeteende som kan störas när de står i boxar intill varandra. De kan inte heller tala till varandra till 100% i en box efter som att kroppsspråket innebär i stor utsträckning att flytta och påverka andra hästens rörelser och inte sina egna. Vilket inte är möjligt i en box.

Skor har vi på våra hästar då vi, när vi rider, sliter mycket på hästarnas hovar. Vi rider också ofta på underlag som sliter lite extra.

Jag vet inte om det blir att "leva som vildhäst", men kanske lite ändå.
Förutom det andra skrivit, släpp hästen i nya miljöer. Låt den fnula runt och upptäcka vad som döljer sig i backar och buskage, eller varför inte i vedboden. Jag släpper min körhäst fri att på egen hand strosa runt på gården. Hon frågar själv efter att få gå ut ur hagen trots lösdriften, så jag tror att dom har ett ganska stort behov av att knalla runt och nosa på saker och ting. Som hundar.
Gården ingår ju också i "reviret", dvs dom områden som är bekanta och där dom tillbringar en del tid annars också.

LIA

Jag vet inte om det blir att "leva som vildhäst", men kanske lite ändå.
Förutom det andra skrivit, släpp hästen i nya miljöer. Låt den fnula runt och upptäcka vad som döljer sig i backar och buskage, eller varför inte i vedboden. Jag släpper min körhäst fri att på egen hand strosa runt på gården. Hon frågar själv efter att få gå ut ur hagen trots lösdriften, så jag tror att dom har ett ganska stort behov av att knalla runt och nosa på saker och ting. Som hundar.
Gården ingår ju också i "reviret", dvs dom områden som är bekanta och där dom tillbringar en del tid annars också.

LIA

jo så gör jag också ibland, brukar släppa ut han när jag mockar, annars går han o kliver på fötterna hela tiden, han är översocial :D

Ja...barfota, låta hästen leva på hö då hästen faktiskt inte är skapt till att äta spannmål...lösdrift... arbeta hästen så mycket firån markens om möjligt då den inte heller är skapt till att bära saker... finns många skaer man kan göra... Bara att fundera över hur dom lever ute i naturen och anpassa sig efter det. Att bara sluta ge hästar hö i ett hönät kan bidra till en naturligare hästhållning. Bara vara påhittig :angel:

Tyckte sammet hade många bra tips.

Senast ändrad av en moderator:

det funkar jättebra att ha dom barfota och ute dygnet runt, året runt, hade det varit så att hästarna (islänningar) hade blivit ömma om hovarna så skulle jag använda boots just när man rider..

Min häst kan inte gå barfota. Hon var barfota två månader i somras på betet. Så fort hon gick på något hårdare än gräs hade hon ONT. Hon mådde verkligen inte bra av det. Skrittade henne på sandstigar sista veckorna innan hon fick skor, så fort hon trampade på en sten (som låg på sanden alltså) så haltade hon till. Och det var även när jag ledde henne. Skulle aldrig utsätta henne för det, för just HENNE så passar det inte med barfota.

Min häst kan inte gå barfota. Hon var barfota två månader i somras på betet. Så fort hon gick på något hårdare än gräs hade hon ONT. Hon mådde verkligen inte bra av det. Skrittade henne på sandstigar sista veckorna innan hon fick skor, så fort hon trampade på en sten (som låg på sanden alltså) så haltade hon till. Och det var även när jag ledde henne. Skulle aldrig utsätta henne för det, för just HENNE så passar det inte med barfota.

Okej, well det beror väl somn sagt på, t.ex en 15 årig häst som haft skor hela sitt liv kanske inte klarar av det, menmen kan inte yttra mig så mkt om just din häst för jag har ingen aning om hur det såg ut eller hur längre hon haft skor innan du tog av dom..

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka