Sv: Naturliga mineraler?
Varför inte tagga ner tonen lite? Jag förstår inte varför du är så ovänlig?
Dessutom så motsäger du dig själv i texten ovanför. det är klart att det är skillnad på de olika föreningar som selen kan ingå i. Men själva grundämnet selen är naturligtvis det samma.
I NRC senaste upplaga står det om selen
"Selenium in forages and seed grains is normally present as organis selenium in the form of selenocysteine and seleno methionine. Sodium selenite and sodium selenate are common inorganic sources of supplemental selenium and no differences in bioavailability between the two sources where observed......... reported a trend for the apparent absorption of selenium from selenium-enriched yeast to be greater than from sodium selenite"
Jag antar att det är sådan jäst du menar? Nu framgår det inte av texten vad det är för tillsats som man har använt men varför skulle det vara just organisk selen?
Lite senare i avsnittet om selen kan man läsa
"The chemical form of selenium can influence its toxicity with organic selenium compound found i plants (......................) being the most toxic,"
NRCs bok "Nutrient requirements of horses är en mkt intressant bok. Den är skriven av en grupp av några av världens främsta forskare inom ämnet och deras riktlinjer används vad jag förstår i flera länder bla Sverige.
Om du har läst något annat som motsäger detta så tar jag gärna del av det.
Det är visst skillnad mellan olika selentillskott. Organiskt bundet selen (selenjäst) har bättre upptagningsförmåga (biotillgänglighet) än oorganiskt selen (natriumselenit). Det är därför som risken för förgiftning är större när man använder organiskt selen (selenjäst).
Det är ingen skillnad på det selen som finns i selenjäst och det selen som finns i natriumselenit. Selenet i ett organiskt tillskott är inte giftigare. Selen är ett grundämne och hästen känner inte skillnad på om selenet kom från en organisk eller oorganisk källa. Den enda skillnaden är biotillgängligheten.
Selen är dessutom nog det enda mineralet där ett organiskt bundet mineral har bättre biotillgänglighet än ett oorganiskt bundet. Vanligtvis har hästen lättare för att ta upp mineral från en oorganisk källa ("oorganiskt mineral").
Organiska mineraler innehåller nästan alltid en mindre mängd mineral, har lägre biotillgänglighet och är mycket dyrare. Ändå är det organiska mineraler som folk frågar efter. Beats me.
Varför inte tagga ner tonen lite? Jag förstår inte varför du är så ovänlig?
Dessutom så motsäger du dig själv i texten ovanför. det är klart att det är skillnad på de olika föreningar som selen kan ingå i. Men själva grundämnet selen är naturligtvis det samma.
I NRC senaste upplaga står det om selen
"Selenium in forages and seed grains is normally present as organis selenium in the form of selenocysteine and seleno methionine. Sodium selenite and sodium selenate are common inorganic sources of supplemental selenium and no differences in bioavailability between the two sources where observed......... reported a trend for the apparent absorption of selenium from selenium-enriched yeast to be greater than from sodium selenite"
Jag antar att det är sådan jäst du menar? Nu framgår det inte av texten vad det är för tillsats som man har använt men varför skulle det vara just organisk selen?
Lite senare i avsnittet om selen kan man läsa
"The chemical form of selenium can influence its toxicity with organic selenium compound found i plants (......................) being the most toxic,"
NRCs bok "Nutrient requirements of horses är en mkt intressant bok. Den är skriven av en grupp av några av världens främsta forskare inom ämnet och deras riktlinjer används vad jag förstår i flera länder bla Sverige.
Om du har läst något annat som motsäger detta så tar jag gärna del av det.