Naturliga mineraler?

Sv: Naturliga mineraler?

Det är visst skillnad mellan olika selentillskott. Organiskt bundet selen (selenjäst) har bättre upptagningsförmåga (biotillgänglighet) än oorganiskt selen (natriumselenit). Det är därför som risken för förgiftning är större när man använder organiskt selen (selenjäst).

Det är ingen skillnad på det selen som finns i selenjäst och det selen som finns i natriumselenit. Selenet i ett organiskt tillskott är inte giftigare. Selen är ett grundämne och hästen känner inte skillnad på om selenet kom från en organisk eller oorganisk källa. Den enda skillnaden är biotillgängligheten.

Selen är dessutom nog det enda mineralet där ett organiskt bundet mineral har bättre biotillgänglighet än ett oorganiskt bundet. Vanligtvis har hästen lättare för att ta upp mineral från en oorganisk källa ("oorganiskt mineral").

Organiska mineraler innehåller nästan alltid en mindre mängd mineral, har lägre biotillgänglighet och är mycket dyrare. Ändå är det organiska mineraler som folk frågar efter. Beats me.

Varför inte tagga ner tonen lite? Jag förstår inte varför du är så ovänlig?
Dessutom så motsäger du dig själv i texten ovanför. det är klart att det är skillnad på de olika föreningar som selen kan ingå i. Men själva grundämnet selen är naturligtvis det samma.

I NRC senaste upplaga står det om selen
"Selenium in forages and seed grains is normally present as organis selenium in the form of selenocysteine and seleno methionine. Sodium selenite and sodium selenate are common inorganic sources of supplemental selenium and no differences in bioavailability between the two sources where observed......... reported a trend for the apparent absorption of selenium from selenium-enriched yeast to be greater than from sodium selenite"
Jag antar att det är sådan jäst du menar? Nu framgår det inte av texten vad det är för tillsats som man har använt men varför skulle det vara just organisk selen?

Lite senare i avsnittet om selen kan man läsa
"The chemical form of selenium can influence its toxicity with organic selenium compound found i plants (......................) being the most toxic,"

NRCs bok "Nutrient requirements of horses är en mkt intressant bok. Den är skriven av en grupp av några av världens främsta forskare inom ämnet och deras riktlinjer används vad jag förstår i flera länder bla Sverige.

Om du har läst något annat som motsäger detta så tar jag gärna del av det.

Brunalger är absolut inte giftigt för hästar.Jod i stora mängder kan vara mindre bra, men kan balanseras upp med kalktillskott. man ska aldrig ge massor till hästarna av något, men rätt mängd är nyttigt.
Förklara gärna hur lite kalktillskott balanserar upp ett jodöverskott?

Viktigt att veta är att algerna ska komma från rena hav, tex Island.
Svarar genom att länka till ett inlägg i en gammal lång tråd om alger...
Tyvärr får jag göra dig besviken. En del av världens avfall samlas runt Island. Både tungmetaller och radioaktivitet. Jag har inga analyser av alger tillgängliga men bland torsk och musslor runt ön överskrids gränsvärdena av bl a kadmium, zink och koppar (Shah mfl 2003). Fisk och musslor lever på alger. HH
Jag rekommenderar läsning av den tråden....

Det enda som har fungerat på min hosthäst är alger. Jag ger 1/4 dl om dagen ca 4-5 mån om året. Har även gjort detta med en annan häst som hostade för många år sedan. Har inte märkt några som helst negativa reaktioner hos hästarna. Faktum är att päls och hovar på just dessa hästar har varit extra fina.Hostan är som bortblåst. Jag använder mig av huvudet när jag ger örter och alger. jag tror på moder naturs sätt att hela. (bara för det betyder det inte att jag inte konsulterar veterinär i första hand vid sjukdom) Har provat riktiga medeciner till mina hosthästar, men fick inte alls samma positiva resultat. Jag anser faktiskt att jag själv kan se bäst hur mina djur mår. ALLT som odlas/fiskas ur haven osv innehåller farligheter som människan släppt ut. Det går inte att komma ifrån längre. Skulle jag se att mina djur blir dåliga så kommer jag att sluta ge alger,men min gammelvalack gick på alger (mer än min nuvarande) under säkert 7 år. Och han blev 25 år gammal (travare) och det var ett bakben som gav upp till slut.

Har nu läst dom gamla alg trådarna och får fortfarande inga bevis för att alger är farligt. Inga prover verkar ha tagits för att mäta tungmetallerna i just algerna. Jag ger bara 1/4 dl per dag, alltså inte ens nära maxdosen för jod, och min häst är inte dräktig. Jag vill faktiskt ha RIKTIGA bevis för saker och ting. Fram tills dess ger jag det som jag ser att min hosthäst mår bra av.

Man kommer tydligen knappt upp i maxdosen för vad som är farligt för hästar när man ger en dl per dag. (gav visserligen min gammelvalack en dl förr och han åt det i 7 år. Han blev 25 år gammal och det var benen som gav upp.) Jag anser ingenting. Det är SLU som anser det.Som sagt. Fortfarande inga som helst bevis utan bara lösa antaganden. Jag ger inte alger som mineraler, jag ger dom för att min häst hostar. Alger innehåller dock en del mineraler och vitaminer, så om man vill kan man ge det som tillskott. Då får man tillsätta kalk för det innehåller dom inte. Jag säger inte att alger är bättre än mineraler, jag säger bara att man KAN använda dom för ändamålet eftersom dom är mineralrika. Men i mitt fall ger jag dom som sagt pga hosta. Och i det ändamålet fungerar dom utmärkt. Inget annat gör det så bra som algerna för min häst och jag tänker inte sluta för att det sitter ett gäng outbildade människor utan bevis på buke och skriker "tungmetall". Analysera gärna alger och kom tillbaka med resultatet, och seriös forskning på vad det gör med hästens kropp.

Senast ändrad:

Varför är du så otrevlig?

Det blir inte mkt till diskussion om du inte svarar på motargument/frågor och bara blir arg?

En dl alger säger ju ingenting om hur mkt jod den får? Det hade varit intressant att veta vad du anser som maxdos för jod.

Nu har jag ingen hästutbildning eller liknande så att du inte tror mig kan jag förstå. Men jag kan än en gång tipsa om bra trådar här på forumet som handlar om att ge alger till sin häst.Här får du ett exempel. Alla som svarar i den är inte outbildade inom detta område. Jag skulle inte få för mig att ge alger till min häst efter att ha läst den.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=730813&highlight=alger+studie

När det gäller att analysera alger så är det vad jag förstår tveksamt att göra det i undersökande syfte. Det är tydligen ganska stor skillnad på hur mkt de innehåller. Så om man vill göra det så måste man analysera just det parti man ska ge till hästen.

Jag har läst alla trådar (se ovan) och det är i dom trådarna man får fram att 1 dl skulle vara runt maxdosen för jod. Om man inte kan analysera algerna och få ett riktigt värde hur kan man då veta att det är skadligt? Då är det alltså verkligen bara löst spekulerande och inget annat! Jag själv vet inget om jod, och är inte utbildad. jag använder mig själv som exempel då både jag och mina hästar ätit/äter alger och mår mycket bättre idag än innan. Om vi mår bättre kan det inte vara farligt. Jag är ganska trött på an massa motstånd som inte har något riktigt att komma med, förutom spekulationer.

Jag förstår inte varför man vill ge alger och vitlök osv bara för att man inte är övertygad om att det är farligt! Vad gör det för nytta är väl en större fråga? Jag tror tex inte att rödkål och prinskorv är farligt i små mängder men jag vet inte vilken nytta det skulle göra. Att säga att om man mår bättre så är det inte farligt är nog väldigt naivt. Jag mår bättre om jag äter Ipren 400 hela dagarna men jag är tveksam till att det är ofarligt att göra detta. Jag mår många gånger väldigt bra efter några glas vin men jag är tveksam över långtidseffekten.

Jag har läst alla trådar (se ovan) och det är i dom trådarna man får fram att 1 dl skulle vara runt maxdosen för jod. Om man inte kan analysera algerna och få ett riktigt värde hur kan man då veta att det är skadligt?

Du svarar fortfarande inte på frågan. Jag antar att du menar 1 dl av fodertillskottet? Det är klart att man kan analysera alger men om man vill veta hur mkt jod det är i den dl man ger till sin häst så måste man analysera just det som finns i den förpackningen. Det går alltså inte att säga att man kan ge 1 dl för det kan innehålla vad som helst.

Jag har fått lära mig på en föreläsning på SLU att man inte ska ge alger för att de bla kan innehålla för mkt jod.

Fast min häst hostar en hel del utan algerna höst/vinter, trots test med silage,blött hö, lösdrift osv. Har provat slemlösande veterinära preparat som inte gett samma resultat och som garanterat skulle vara skadliga att ge under längre tid. Så om 1/4 dl alger om dagen under de värsta månaderna hjälper tycker du ändå att jag ska låta bli? Och du jämför det med att ge prinskorv?

Fast jag måste ju tyvärr dementera påståendet att hästar i det fria själva kan reglera intaget av olika mineraler och näringsämnen (vilket påstås i texten som länkats till).

Så vitt man har kunnat fatställa hitintills kan hästar inte känna vad de behöver få i sig, möjligtvis med undantag för salt. En mineralbrist kan möjligtvis utlösa en allmän känsla av obalans som leder till att hästen kan tugga i sig lite av varje, dock kan de inte selektera "rätt" ämne.

Det innebär också att man inte ska gå runt och tro att hästen ratar sådant som inte är nyttigt. Ska man ge en massa tillskott bör man ta reda på hur det påverkar hästen.

Parallellen till Ipren var riktigt bra, den ska jag komma ihåg!

Fast min häst hostar en hel del utan algerna höst/vinter, trots test med silage,blött hö, lösdrift osv. Har provat slemlösande veterinära preparat som inte gett samma resultat och som garanterat skulle vara skadliga att ge under längre tid. Så om 1/4 dl alger om dagen under de värsta månaderna hjälper tycker du ändå att jag ska låta bli? Och du jämför det med att ge prinskorv?

Ibland är det nog så att man måste väga fördelarna mot nackdelarna och då ta risken att hästen får i sig ngt skadligt med ex alger. Men då tycker jag att man sak vara medveten om risken man tar. Det innebår ju inte att det är ofarligt. Det är inte bra för en häst att hosta heller.

Ja precis, jag använder personligen inte algerna som mineraler, utan ger ett fullfoder samt lite kalk brevid. (uträknat). Jag anser helt klart att min häst mår bäst på det här sättet och jag ger inte NÅGOT "bara för att". Har aldrig gjort och kommer inte att göra heller. Mina hästar är hästar som egentligen skulle klara sig fint på hö av bra kvalitet samt mineraler. Jag ger en väldigt liten mängd av ett bra fullfoder samt alger (till hosthästen). Grovfoder får dom i princip fri tillgång på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?