Naturliga mineraler?

attempt

Trådstartare
Finns det några mineraler som endast innehåller naturliga ingridienser? Eller iallafall så nära naturligt man kan komma? Och som inte kostar skjortan.

Om vi bortser ifrån hästars individuella behov av mineraler, vilket tycker ni är det bästa mineralfodret?

Sv: Naturliga mineraler?

Alla mineraler är naturliga, det finns inga onaturliga mineraler. Mineraler är grundämnen och är för människan omöjliga att fabricera. Däremot så finns det organiska och oorganiska mineraler.

Alla mineraler är naturliga, det finns inga onaturliga mineraler. Mineraler är grundämnen och är för människan omöjliga att fabricera. Däremot så finns det organiska och oorganiska mineraler.

Jag syftade främst på mineralfoder utan kemiska tillsatser.
Hur vet man vilka som är organiska?

Jag syftade främst på mineralfoder utan kemiska tillsatser.
Hur vet man vilka som är organiska?

varför undrar du det?

det är de mineraler som är bundna till vissa aminosyror som är organiska. Jag har nog förstått det som att det är inte alls så att de behöver vara bättre än de som tillförs på oorganiskt sätt.

Vad är en kemisk tillsats? Allt är kemi egentligen.

Det finns däremot en del mineralfoderförsäljare som försöker slå i kunden att deras mineraler är "naturliga" allt för att ta bättre betalt.

Jag gissar att du menar mineraler som är framställda av naturliga råvaror?
Det finns ju mineraler som är syntetiskt framställda, som tex miner och sedan finns det mineraler som är framställda av tex örter eller andra naturliga råvaror.

Jag använder helst showhorse, tillverkas av Wiromin.
Det finns vissa tillverkare som anser att deras mineraler har så bra upptag att det behövs mindre av dem, gå inte på det.
När man räknar ut en foderstat så utgår man ju ifrån vad grovfodret innehåller och det är utifrån vad hästen kan tillgodogöra sig som står på analysen (om det är analys för häst givetvis).
Sedan om inte innehållet i grovfodret räcker så behöver man ju komplettera med mineralfoder.

Kemiskt framställda mineraler är svårare för hästen att ta upp, du kanske behöver ge tre gånger så mycket för att hästen ska kunna tillgodose sitt behov och jag är väldigt osäker på om de syntetiska mineralerna är uträknade efter vad hästen verkligen kan ta upp ur dem.
På människa är det bevisat att naturliga mineraler tas upp till 90-100% hos en människa med frisk mage och tarm, alltså de mineraler som vi får i oss via maten.
Om vi behöver tillskott och då tar syntetiskt framställda mineraler så är det mindre än 10% av innehållet som tas upp, för de flesta är upptagningsförmågan så dålig att ingen skillnad märks alls.
Men använde man naturliga mineraler, tex äter kalcium som är framställt av krossade snäckskal så kan vi ta upp en mycket större del, inte 100% men någonstans mellan 90-100%

Den rekomendation som finns för hästar är alltså vilka behov de har av en viss mineral från grovfodret.
Även om det är en naturligt framställd mineral kan de alltså aldrig behöva mindre av den än sitt behov.

Jag har mailat och ifrågasatt vissa mineralförsäljares lurendrejeri att deras mineraler har ett större upptag än vad de innehåller.
De har valt att inte svara, kanske för att de inser hur otroligt korkat påståendet är och därför hoppas att hästägare som inte tänker till ska fortsätta att köpa deras mineraler.
Mineralerna är säkert är bra och ger bra upptag men som ändå skapar brister eftersom de ges i för liten mängd enligt tillverkarens rekomendation.
Men tillverkaren skrattar säkert hela vägen till banken:grin:

En indikation på att det är lurendrejeri på gång är att det står hur mycket c-vitamin produkten innehåller, det är ganska ointressant för en hästägare att veta det, likaså att det står alla b-vitaminer eftersom en frisk häst tillverkar b-vitamin i tarmen och enda gången det behöver till sättas är vid kolik eller störd tarmflora.
Att hästen behöver extra c-vitamin är ovanligt, den får i sig det genom att äta grovfoder och vill man ge extra så är gran en utmärkt alternativ.
(Observera att gran ska ges i måttlig mängd till dräktiga ston)

Senast ändrad:

Det finns inga syntetiskt framställda mineraler! Åter igen, mineraler är grundämnen som inte går att göra!!! Man kan framställa syntetiska vitaminer men inte mineraler!

Det finns däremot en del mineralfoderförsäljare som försöker slå i kunden att deras mineraler är "naturliga" allt för att ta bättre betalt.

Jag har insett det.
Det är därför det är viktigt med så mkt kunskap som möjligt hos landets hästägare. Buke kan ju vara ett sätt att lära sig mer.

Jag håller med den som svarat före mig. Mineraler kan inte framställas på konstgjord väg.

Detta med mineraler är ganska så komplicerat och jag är ganska säker på att man måste ta reda på vad som gäller för varje mineral för sig (men har inte kollat upp det). Jag svarade i en liknande tråd för ett tag sedan som handlade om selen. Då slog jag upp just selen i NRCs bok om hästens näringsbehov. Där finns alla mineraler beskrivna med behov, upptag olika former osv. Enligt NRC så är det inte ngn skillnad mellan olika selentillskott. Annat än att de organiska tillskotten är mer giftiga än de oorganiska.

Enligt NRC så är det inte ngn skillnad mellan olika selentillskott. Annat än att de organiska tillskotten är mer giftiga än de oorganiska.

Det är visst skillnad mellan olika selentillskott. Organiskt bundet selen (selenjäst) har bättre upptagningsförmåga (biotillgänglighet) än oorganiskt selen (natriumselenit). Det är därför som risken för förgiftning är större när man använder organiskt selen (selenjäst).

Det är ingen skillnad på det selen som finns i selenjäst och det selen som finns i natriumselenit. Selenet i ett organiskt tillskott är inte giftigare. Selen är ett grundämne och hästen känner inte skillnad på om selenet kom från en organisk eller oorganisk källa. Den enda skillnaden är biotillgängligheten.

Selen är dessutom nog det enda mineralet där ett organiskt bundet mineral har bättre biotillgänglighet än ett oorganiskt bundet. Vanligtvis har hästen lättare för att ta upp mineral från en oorganisk källa ("oorganiskt mineral").

Organiska mineraler innehåller nästan alltid en mindre mängd mineral, har lägre biotillgänglighet och är mycket dyrare. Ändå är det organiska mineraler som folk frågar efter. Beats me.

Brunalger är mineralrika och inte så dyra. Jag köper på lösvikt på kvarnen här för ca 20 kr kg.

Brunalger är absolut inte giftigt för hästar.Jod i stora mängder kan vara mindre bra, men kan balanseras upp med kalktillskott. man ska aldrig ge massor till hästarna av något, men rätt mängd är nyttigt.

Senast ändrad:

Fast bara för att en säger det på internet betyder det inte att det ÄR så.

http://www.alg-borje.se/?p=vil&c1=F%F6r+H%E4star&c2=Fodertillskott

Då kan jag ju liksom kontra med detta och vad har vi då? Lika?
Gärna lite RIKTIG forskning på att det bevisat är skadligt i mycket små mängder tack.
Har gett alger i olika former under många år och mina hästar mår jättebra.
Hästarna på Island äter naturligt alger,sjögräs samt betar på salta ängar där gräset innehåller jod, dom är jätte sunda.

Att göra reklam för någon som säljer skiten gör väl inte saken mera rätt?! Vore ju underligt om tillverkare av tvivelaktiga produkter skulle säga något annat än positiva saker. Hänvisa i så fall till oberoende faktainformation!

Vad är det för mening med att länka till sidor som gör reklam för alger?

Det finns en hel del gamla trådar om alger här på forumet. En av dem som har svarat i en del av dem är HelenaHandberg. Hon är mkt väl insatt i det mesta som handlar om utfodring av hästar.

Här är ett exempel på en av de kortare trådarna. Där står det dessutom om vilken sorts mineraler som är mest lättillgängliga dvs det som har diskuterats tidigare i tråden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=844527&highlight=alger+tungmetaller

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?