Sv: Naturliga mineraler?
Jag gissar att du menar mineraler som är framställda av naturliga råvaror?
Det finns ju mineraler som är syntetiskt framställda, som tex miner och sedan finns det mineraler som är framställda av tex örter eller andra naturliga råvaror.
Jag använder helst showhorse, tillverkas av Wiromin.
Det finns vissa tillverkare som anser att deras mineraler har så bra upptag att det behövs mindre av dem, gå inte på det.
När man räknar ut en foderstat så utgår man ju ifrån vad grovfodret innehåller och det är utifrån vad hästen kan tillgodogöra sig som står på analysen (om det är analys för häst givetvis).
Sedan om inte innehållet i grovfodret räcker så behöver man ju komplettera med mineralfoder.
Kemiskt framställda mineraler är svårare för hästen att ta upp, du kanske behöver ge tre gånger så mycket för att hästen ska kunna tillgodose sitt behov och jag är väldigt osäker på om de syntetiska mineralerna är uträknade efter vad hästen verkligen kan ta upp ur dem.
På människa är det bevisat att naturliga mineraler tas upp till 90-100% hos en människa med frisk mage och tarm, alltså de mineraler som vi får i oss via maten.
Om vi behöver tillskott och då tar syntetiskt framställda mineraler så är det mindre än 10% av innehållet som tas upp, för de flesta är upptagningsförmågan så dålig att ingen skillnad märks alls.
Men använde man naturliga mineraler, tex äter kalcium som är framställt av krossade snäckskal så kan vi ta upp en mycket större del, inte 100% men någonstans mellan 90-100%
Den rekomendation som finns för hästar är alltså vilka behov de har av en viss mineral från grovfodret.
Även om det är en naturligt framställd mineral kan de alltså aldrig behöva mindre av den än sitt behov.
Jag har mailat och ifrågasatt vissa mineralförsäljares lurendrejeri att deras mineraler har ett större upptag än vad de innehåller.
De har valt att inte svara, kanske för att de inser hur otroligt korkat påståendet är och därför hoppas att hästägare som inte tänker till ska fortsätta att köpa deras mineraler.
Mineralerna är säkert är bra och ger bra upptag men som ändå skapar brister eftersom de ges i för liten mängd enligt tillverkarens rekomendation.
Men tillverkaren skrattar säkert hela vägen till banken
En indikation på att det är lurendrejeri på gång är att det står hur mycket c-vitamin produkten innehåller, det är ganska ointressant för en hästägare att veta det, likaså att det står alla b-vitaminer eftersom en frisk häst tillverkar b-vitamin i tarmen och enda gången det behöver till sättas är vid kolik eller störd tarmflora.
Att hästen behöver extra c-vitamin är ovanligt, den får i sig det genom att äta grovfoder och vill man ge extra så är gran en utmärkt alternativ.
(Observera att gran ska ges i måttlig mängd till dräktiga ston)