Naturlig betäckning tips önskas..

gylle

Trådstartare
Har nu bestämt mig för att vi provar att betäcka stona naturligt, har pratat med lite olika människor och alla verkar ha olika åsikt om saker och ting så nu vill jag höra era åsikter också....
Hur har det sett ut (eller ser det ut) där ni betäcker ? Underlag ? Staket/bom framför stoet eller ej ? Fick rådet att ställa stoet i uppförslut för att minimera spark risk är detta rätt ? Hur förknippar hingsten stället de får betäcka på senare (med tanke på kan man använda paddock eller ridhus eller risken är stor att hingsten blir knas där sedan ?)
Har även hört om några som håller stoet men har hingsten lös detta kan väl inte vara att föredra eller ?
Som ni ser mkt olika funderingar och får olika svar av alla HJÄLP börjar ju dra ihop sig om man utgår från den knepiga 2 dgr brunsten det första stoet körde så bör hon gå upp i brunst igen om ca 1 vecka. Nästa sak är bör jag flytta om dem i stallet och sätta stoet i boxen bredvid hingsten (kan detta underlätta)?

Sv: Naturlig betäckning tips önskas..

De naturliga betäckningar jag har varit med på har vi gjort på stallbacken, där har det varit vanlig grus/sand backe. Aldrig någonsin ha en lös häst och en som sitter fast/hålls i. Antingen ska båda vara lösa och då släpta i en hage tillsamans. Eller oxå ska båda hållas i. Är man rädd om hingsten så kan man lägga på språnlinor på stoet, jag tycker inte om det men jag förstår att vissa gör det.
Jag skulle råda till att ta hjälp av kunnig hingsthållare som vet vad den håller på med, för i teorin är det ganska så lätt men i praktiken finns det mycket som kan gå fel... Speciellt med en oerfaren hingst som inte "vet att uppföra sig"... Jag ser ingen andledning till att flytta runt hästarna om de redan står i samma stall, det är ju lätt att antingen leda förbi stoet eller hingsten och kolla om stoet "står" för hingsten.
Men som sagt tycker jag att det vore bra om någon kunnig kan vara med er, annars är det risk för skador på både er själva och hästarna.
Jag skulle inte våga ta ansvar för en naturlig betäckning även om jag har jobbat på stuteri och har hållt både sto och hingst vid betäckningar...

Försök göra rutiner vid betäckning som du inte gör annars. Risken är att han kommer att förknippa all uttagning ur stallet med betäckning senare, vilket gör att de blir ganska besvärliga.
I vårt stall har vi en dörr i var ände. Den ena används för utgång till hage/vid ridning osv. Den andra enbart när vi ska samla eller betäcka. De vet med en gång vad som är på gång när man går åt vänster istället för åt höger. Stona ska provas ordentligt innan. Antingen om man kan prova med hingsten i sin box och han får prata med stoet på utsidan (genom fönstret), vilket jag tycker fungerar bäst eftersom hingsten kan nafsa, nypa osv och bli rejält handgriplig. står inte stoet då utan att slå, så gör hon det itne när hon betäcks heller. Boxarna bredvid varandra kan fungera, men jag tycker det är osäkrare. Dessutom brukar hingstarna bli rejält knäppa om de får en ny boxgranne senare, för de tror att de ska få betäcka den med.
Vi använder aldrig språnglinor och inte heller bom framför. När hingsten hoppar upp på stoet så brukar vi stötta henne lite genom att hålla emot på bogen.
När stoet så står för hingst (3-4) dagen i brunsten, så gör vi i ordning stoet (lindar och tvättar) och provar henne en gång till utanför fönstret så vi vet att hon står bra, tar steot till den plats du ska betäcka på (halkfritt)så tar du ut hingsten, antingen med stigbett (fungerar så där) eller med kedja över näsan(fungerar mkt bättre), aldrig kedja i munnen (har sönder munnen så han inte går att rida på flera veckor), så du har kontroll ifall hon inte skulle stå som du tänkt. För de blir otroligt starka unghingstarna om de sätter den sidan till. Du leder hingsten så han kommer från sidan, aldrig framifrån (risk för den som håller stoet) eller bakifrån (kan skrämma stoet). Om allt går som det ska (det kan vara ganska jobbigt när de betäcker första gången) så brukar vi betäcka igen nästa dag, för är det första gången de betäcker kan det vara lite dåligt med spermier i ejakulatet och sedna varannan dag. Nästa sto kan du vänta lite längre i brunsten, för då är spermaproduktionen igång ordentligt.
När vi skickade vår hingst till Danamrk fick ajg filma hur vi brukade göra när vi betäckte med honom så de visste. Roligaste videon jag gjort ;-)
Varför itne åka till en hingstägare som har halvblodshingstar på naturlig betäckning och snappa upp några tips. Synd vi bor så långt isär annars kunde du kommit hit.

Vi har också dörrar på båda hållen i stallet, men tyvärr måste jag använda båda dessa för att gå till hagarna (sommarhagarna på ena sidan och vinter på andra så där sprack det. Tänkte använda hingstbett då jag använder kedja till vardags när vi går till hagen fick tips innan om att försöka skilja på detta. Var med när det ena stoet betäcktes naturligt för en del år sedan och de hade som ett L av telefonstolpar så stoet hade "bom" framför sig och hingsten kom först på den sidan där det var "bom" detta stoet var mkt okomplicerat att betäcka (fick komentar av hingsägaren att de aldrig varit med om ett så enkelt sto) så förhoppningsvis kommer hon upp i brunst först av stona (brukar göra så). De pratar med hingsten varje dag när de går in från hagen han har box som är öppen ut i stallgången och går in först så när damerna skall passera så brukar vi stanna och prata en stund än så länge tycker de bara han är jobbig får se vilken dag det vänder...
Tror du det funkar att vara i paddocken eller ridhuset där är ju klart bäst underlag dock vill jag ju inte att hingsten skall bli knäpp där i fortsättningen och ha tankarna på annat så fort han är där ? Vår stallplan ligger "öppet" ut mot vägen med tidvis en hel del traffik det borde väl störa en del ?

gylle skrev:
Har nu bestämt mig för att vi provar att betäcka stona naturligt, har pratat med lite olika människor och alla verkar ha olika åsikt om saker och ting så nu vill jag höra era åsikter också....
Hur har det sett ut (eller ser det ut) där ni betäcker ? Underlag ? Staket/bom framför stoet eller ej ? Fick rådet att ställa stoet i uppförslut för att minimera spark risk är detta rätt ? Hur förknippar hingsten stället de får betäcka på senare (med tanke på kan man använda paddock eller ridhus eller risken är stor att hingsten blir knas där sedan ?)
Har även hört om några som håller stoet men har hingsten lös detta kan väl inte vara att föredra eller ?
Som ni ser mkt olika funderingar och får olika svar av alla HJÄLP börjar ju dra ihop sig om man utgår från den knepiga 2 dgr brunsten det första stoet körde så bör hon gå upp i brunst igen om ca 1 vecka. Nästa sak är bör jag flytta om dem i stallet och sätta stoet i boxen bredvid hingsten (kan detta underlätta)?

Betäcker enbart naturligt (hanbetäckning) med min hingst. Vi står på stallplan, grov singel. Vana ston stå rutan ngt. framför sig, mindre erfarna eller maideston, som gärna vill svassa runt med rumpan, ställer vi så hon har en ensilagebal framför sig att luta mot. Fungerar alltid bra. På de ston som dessutom svassar runt är vi alltid två personer som håller och står på varsin sida om hennes hals och stöttar. Fungerar mkt. bra och lunga och ostressade ston.
Inga som helst betäckningsskador till dags dato (*peppar, peppar*) och hög dräktighets% (i fjol 100% dräktighet). Inga betäckningsrelaterade infektioner heller.
Aldrig språnglinor på något sto!

Min hingst förknippar inte stallplan direkt med betäckning, men jag har stigbett och longerlina (med haken på linan fäst i stigbett och ringen under köken på grimman) på honom vid betäckning och DET förknippar han med "sex".
I vanlig grimma och vanligt grimskaft = hagvistelse
Träns och sadel = ridning

ALDRIG nån hålla sto och hingst lös eller vice versa! Då ska båda vara helt lösa men då ska också hingsten vara van med fribetäckning. Kan ibland vara svårt att "lära gamla hundar sitta".

Det kan ibland hjälpa sätta stoet i boxen bredvid hingsten. Men ibland kan hingsten också bli heltossig om han får ett sto han inte känner så väl i boxen bredvid sig och kan resa sig och fastna på gallert som skiljer väggen. Jag skulle ej rek. detta.
Min hingst "accepterar" endast de egna stona i boxen bredvid.....men "stressar" bara om främmande ston står i boxen bredvid.

Har tre dörrar till stallet. Alla används och det kan vara till olika saker. Ingen dörr används speciellt för utgång till betäckningen....
Han är van att alla dörrarna kan leda till "vad som helst" & gör inte så stor affär av det....(cool kille :love: :d )

Vi har väg utanför, stör inte speciellt vad jag märkt....Snarare blir de förbipasserande lite förvånade att se detta "live".... :o

Teasar stoet gör vi innan och detta genom att hon och hingsten får nosa på varandra genom boxgallret.
Betäcker varannan dag, startar ofta på stoets 2:a brunstdag.
Vet vi på förhand att stoet har mkt. kort brunst eller ägglossning i början betäcker vi redan dag 1.

Såg Du bör i Skåne. Du är välkommen till oss för att se en betäckning om Du vill. Vi har förvisso "bara" arabhästar, men sex som sex..... :o

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Handbetäckning och fribetäckning hos mig. Hos mig så betäcker vi lite varstans beroende på stoets höjd. Små ston står i uppförslut medan stora ston står i grop. Håller alltid i sto och hingst såvida de inte är helt lösa och sköter det själva. Enda gången vi håller ett sto med hingsten lös är på fribetäckning i hagen om vi ser att stoet inte vill stå still under betäckningen. Då håller vi i grimman MEN vår hingst går med stona och känner dem väl samt är bara 117cm hög.
Vår egen hingst har bara handbetäckts med 2 ggr men det har gått bra hitills. Vi har haft turen att ha ett väldigt villigt och erfaret sto att börja med. Hade tänkt att få honom att förstå att repgrimma=betäckning.
Har inte använt språnglinor men däremot behövt använda brems på ett sto.
Vi testar stoet innan betäckningen. Hingsten står i box med ordentlig dörr och stoet får först nosa och sedan vända rumpan till så hingsten kan nosa där. Se till att alltid ha hjälm på samtliga medhjälpare.

Welsh skrev:
Se till att alltid ha hjälm på samtliga medhjälpare.
BRA, det glömde jag i mitt inlägg....Vi har ALLTID hjälm på oss......den som håller hingst liksom den/de som håller stoet

mvh
Carina på Cesam Arabians

Nu har sto nr 1 gått upp i brunst så det sjunger om det, typiskt hon var beräknad att komma upp i brunst till nästa helg då jag också hade lyckats ordna en erfaren hingsthållare som skulle hjälpa mig men nu är denna borta och jobbar fram till torsdag så det smög sig rejält. :mad: Vad fasiken gör jag nu :confused:
Det knepiga med damen är att hon var inte brunstig när hon gick in från hagen vid 18 tiden utan tyckte att han var jobbig. Klockan 20 däremot så var hon fullkomligt till sig pep och höll på helt oprovocerat på i boxen, la sig mot väggen och skvätte. Tog ut henne i gången till hingsten, han fick nypa och ha sig över hela henne och hon ställde villigt upp sig för honom :angel: Har aldrig varit med om att de slår om så kvickt :o Det jag är rädd för är att sist hon visade brunst så var hon ur brunsten efter 2 dagar bara. När hon blev betäckt för några år sedan var hon också knepig ena brunsten släppte hon ägget efter bara två dagar för att nästa brunst hålla det i 7 dgr. Tog sig dock inte på de försöken dock kom vi då igång sent på säsongen pga en skada. Men man litar ju inte precis på att hon är skolboksexempel på hur länge hon står i brunst efter dessa erfarenheter.
Positivt i det hela är att hingsten verkar mkt sansad och uppvaktande han tog god tid på sig att flörta med henne innan han lite försiktigt började nypa på henne för att så småningom flytta intresset bakåt. Trots att hon i stort sett skvätte honom på näsan och därmed i gången precis utanför boxen var han helt lugn när hon gick därifrån så man kan ju hoppas att han håller sig hyffsat lugn även när han får betäcka.
Men vad fasiken skall jag göra ? Vågar man ge sig på det själv utan erfarenhet, vill ju inte tappa denna brunst och har ju inte hjälp förrän tidigast torsdagkväll och då är det ju troligen för sent ? Någon här inne som har erfarenhet av att vara hingsthållare som befinner sig i närheten av Veberöd/Skurup eller kan tänka sig att ta sig dit, naturligtvis mot ersättning i så fall ? Skulle ju kännas bra mkt tryggare att få hjälp i alla fall första språnget innan man vet hur han beter sig !!! Har några folk jag skall försöka jaga tag på i morgon bitti men vet ju inte om någon av dem kan (eller vill) ställa upp.... Så frivilliga får gärna höra av sig omgående och tar även tacksamt emot tips om ni vet någon som kanske skulle kunna ställa upp...HJÄLP!!!!!!

ta´t lugnt! :)

Visst känns det skrämmande i början men det brukar lösa sig ganska så smärtfritt, hästarna vet bäst själva vad och hur dom ska göra.
Hemma hos oss så både handbetäcker vi och låter hingsten gå på fribetäckning (vilket är hemskt mycket smidigare :angel: ). När vi handbetäcker så gör vi precis som alla ovan har berättat. Hälsa först i stallgången, hingsten står i sin box och stona får stå utanför dörren. Visar dom intresse är det bara tuta och köra. Stoet tar vi ut till bocken på baksidan av stallet och ställs upp där. Alla som på något sätt är delaktiga under betäckningen bär hjälm, hovarna flyger både högt och lågt. (även om det oftast bara är d-ponnyer som betäcks)
Hingsten tar vi ut sedan (med stigbett - då vet han vad som gäller)
Jag leder aldrig honom direkt till rumpan utan till huvudet först i ca 45 graders vinkel mot stoet, låter kanske konstigt men då slipper hon få känslan av att han kastar sig över henne som cowboysarna i westernfilmer, utan han smyger upp på stoet lite snett ifrån sidan och hamnar sedan väldigt lätt på plats.

Sedan är det bara till att stötta stoets sida om det behövs. Med en mara vi har haft krävdes det x antal personer för att hålla henne still. ofta gör han sitt jobb väl, det är fort färdigt och HA INTE BRÅTTOM med att få av honom, mycket sker under de värdefulla få sekunder under tiden han ejakulerar. Vissa oerfarna tror att hingsten är färdig och drar ner honom för tidigt. Låt honom stå kvar tills han själv glider ner alternativt stoet vill gå fram eller åt sidan, så fungerar det i naturen och ofta är det ju mycket gott dräktighetsresultat på fribetäckning.

Det är "ingen ide" att skrämma upp dig med allt du ska vara vaksam på, fler detaljer behöver du muntligen utav någon som kan vara med dig om du hittar det.
Om han skulle råka börja betäcka i ändtarmen som det varnas för i alla böcker kan jag säga att de flesta ston är mycket vakna på att säga ifrån med en gång och småsparka ner hingsten, men håll koll!

hmm, vad mera :confused: det känns som det sitter i ryggmärgen för mycket så man glömmer alla självklara detaljer.

Jag upplever det framförallt som att om man får hingsten rätt placerad emot stoet från början, så går resten som tåget.

Hoppas det löser sig för dig, man vill ju inte börja förlora en massa brunster! Angående ovulation är det sällan lika från brunst till brunst som du säger. Vi betäcker ifrån dag 1 även om vissa hävdar att det är "onödigt". Jag känner ett sto som kan börja visa brunst mitt på dagen - (som svar på din fråga föresten med snabba växlingar - Jovisst, det kan gå undan i knutarna :D ) - och på kvällen har hon ovulerat men visar brunst i ytterligare 5 dagar... Hon var "svår" att få dräktig men det var ju för att veterinärerna var för långsamma :cool:

Lycka till nu!

är han så lugn när du provar så är det nog ingen större fara...
Han kände säkert på doften att hon var i början av brunsten och att det ändå inte var dax att betäcka. Vissa hingstar är jättebra på detta och håller sig på avstånd tills det är dax.

I övrigt har jag *nästan* bara erfarenhet av shettishingstar, som man oftast klarar av att hålla borta från stoet... (min förra hingst var dock en liten hetsporre, som man fick blåhålla med kedja och ett rejält grepp med handen runt nosen innan man kunde släppa fram honom till stoet och så kastade han sig över henne :crazy: )

Pratade med en erfaren hästkarl (med vana av naturligbetäckning och hingstar) nu på morgonen. Han tyckte inte man skulle handbetäcka utan släppa ihop dem istället :eek: Han menade på att det är bästa sättet på en unghingst som inte har betäckt tidigare. Han föreslog dock att första gången kunde vara lämpligt att släppa dem i ridhuset så att man hade en begränsad yta så att man med hjälp av långpisk i värsta fall kunde gå in och skilja dem åt om stoet inte ville. Han menade på att skaderisken på både folk och hästar minimerades av detta just för att man inte visste hur hingsten reagerade. Han har träffat båda hästarna flera gången (framför allt stoet) och vet hur de är och tror inte det blir några som hellst problem. Nu blev jag riktigt villrådig. VÅGAR MAN GÖRA SÅ HÄR ? :eek: :eek: :eek:

Ingen som har några åsikter om detta ????? Måste ha bestämt mig för hur jag skall göra till i eftermiddag, får hit en som hjälper mig vid 4-5 tiden (tyvärr ingen erfaren hingshållare utan endast en "vanlig" hästmänniska) så då måste beslutet vara fattat, och jag vet sannerligen inte vilken variant jag skall köra, alla verkar ha olika uppfattning. :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag kan svara igen. Att ha dom fribetäckning är mycket smidigt. Hästarna vet bäst själva hur dom ska bete sig vid betäckning, även den mest oerfarne hingst får fram de märkligaste beteenden. Han kommer att ha full kontroll. Vi glömmer av att hästens instinkter ligger djupare än vad vi människor kan ana, och att vi sätter dom istall och förmänskligar dom gör inte att instinkterna försvinner.
Det låter som en bra idé att släppa dom i ridhuset. Go for it!
Det där med långpisk kommer inte att fungera. Man kan inte sära på ett par hästar på en såpass stor yta, dom kommer att springa iväg. Men är stoet inte mottagligt så kommer hon med största sannolikhet att kicka bort honom, och det kommer han antagligen att acceptera. Det kan ta några minuter dock.
Skynda dig ut nu innan brunsten gått över :)

Tack för dit svar, börjar bli ett nervöst vrak här nu (jag som aldrig blir nervös för någonting....) Är så rädd för att något skall gå fel. Vågar inte vara helt ensam när jag släpper ihop dom om något skulle gå åt pipan utan det blir när hjälp anländer vid 4-5 tiden förhoppningsvis har ju inte brunsten gått ur då med tanke på att hon började visa kl 20 igår kväll. Är så brunstig så hon vet inte var hon skall ta vägen, var ute ett antal gånger i natt och försökte prata förstånd med damen som stod och pep och tryckte sig mot väggen och slog. (Jättekul när man sover vägg i vägg med stallet). Hingsten låg i godan ro och sov 1 box längre bort. Hon tittade längtansfullt bort till hingsten i hans hage när hon gick ut imorse och blev grymt besviken när jag släppte in henne till satkärringen i deras vanliga hage.
Har aldrig varit med om att ett sto har exploderat upp i en sådan brunst direkt tycker det brukar komma lite smygande, har du det ?
Har du hingsten oskodd när han går på fribetäckning ? Killen här rid ju och tävlar och klarar inte att gå oskodd nu när det är så torrt och hårt ute. Funderade på om man skulle linda om framhovarna med typ vettrap eller silvertejp eller dylikt? Funkar det att ha lindor på frambenen tänkte det skyddar ju en del om stoet skulle slå eller tom heltäckande vanliga skydd, funderade först på transportskydden (helt mjuka) men kom sedan på att det kanske inte är så smart att han förknippar transportskydden med betäckning inte så kul när man skall iväg och tävla sedan.
Om man släpper dem hur skall man göra vem skall man släppa först hingst eller sto eller skall man släppa dem samtidigt ?

Min hingst rids också och har skor runtom, men ingen stoägare har någonting att invända, oftast är det ju stoet som slår, inte hingsten.
Det är ganska så vanligt (speciellt vid tappning av någon anledning) att man lindar frambenen som ett stallbandage. så högt upp på knät det går och sedan ner under kotleden. Så slipper stoet få en hård trakt-kant ifrån skon inkörd i revbenen :smirk:

Vi släpper alltid stoet först så hon får en chans att "se vad som ska komma" och ställa sig. Om man släpper hingsten först så hinner ni inte med att släppa stoet förrän han redan är över er. och "släppa och släppa", när vår går på fribetäckning så är det oftast på bete, dvs dygnet runt. Men nu när det varit så kallt under några dagar så har dom stått inne nattetid, och då tar vi ut stona först på morgonen och hingsten sist.

jag har aldrig varit med om smygande brunster faktiskt. Ofta börjar dom brunsta "torsdag klockan 14" :D och det slår sällan fel. oftast syns det ju bäst från en dag till en annan, dvs att förändringen kommer över natten, men det har även inträffat att stoet varit segt på morgonen men på eftermiddagen står hon och skvätter vid grinden.
Det värsta med betäckningssäsong är inte betäckningarna utan stona :devil: Dom är så tjuriga och svartsjuka på varandra så det liknar inget annat :eek: . Nu på eftermiddagen bytte jag hage på ett sto som nästintill är färdigbetäckt (för att det kom ett nytt sto till hagen som inte sto nr 1 tillät hingsten att betäcka...), släppte in henne till mina två som går för sig själva för tillfället. Då flög fan i den nya som gav sig på mitt ena och skulle döda henne, dom bara slog och slog fast dom varit "staket-kompisar" under ett par veckor. Det var bara till att ryta allt man kunde och kasta allt man kom öve rpå dom, nu står min inne med svullen bakdel, halt på ett bakben och blod rinner ur ögonvrån. Kul! :devil:

Ja, visst är kärringarna underbara ibland, av någon anledning så är det allltid dem som man med jämna mellanrum har lust att vrida nacken av...... Sto nummer 2 (som ännu ej gått upp i brunst) som sedan skall betäckas är en sådan satkärring utan dess like när hon sätter den sidan till. Hon är helt säker på att hon är boss över alla på hela gården (inklusive oss tvåbenta) Hennes vilja är lag.....enligt henne. Behöver jag säga att vi har lite vilda diskutioner ibland hon och jag, kan säga att till henne ansöker man inte (som till många ston) man hade fått avslag direkt om det gällde något hon inte kände för, utan konversationen med henne brukar se ut så här - Jag - Nu gör vi det. Hon - NEEEEEJ Jag - Hör du vad jag säger NUUU gör vi det. Hon - NEEEEEJ Jag - Nu jävlar blir jag riktigt förbannad, skall vi göra det nu eller skall jag behöva bli riktigt arg. Hon - Okey då vi gör väl det om du så nödvändigt vill det. Som tur var gäller det inte på hoppbanan där disskutionen i stort sett är omvänd. Jag som säger NEEJ och hon som tjatar (Hon har aldrig hört talas om att det finns någon som hellst anledning att gå lugnt och sansat på en hoppbana varför skall man göra det, hon är ju quick i fötterna ju. Tur att vi hinner "träna" först med detta mer normalt funtade sto först innan det är dags för den andre damen (Funderar starkt på att inhandla hockeyutrustning till hingsten först)

Nej enligt mig betäck för hand, har du ylle togglor till stoet sätt på det, ha ett dressyr spö i hand på både den som håller hingst o sto. Var beredd kolla stoet och se till att hon är riktigt brunstig sså hon står.
Kolla stoets noga, alla ston kan ibland slå, men den som håller stoet får vara med och hålla ett dressyr spö som kan peta undan stoets bakdel när hingsten hoppar av.

Har stoet blivit betäckt förut naturligt.

Ta det bara lugnt håll koll så hingsten lyssnar på dig, låt han gå på från sidan så är det inte lika lätt att bli sparkad.

Sätt stallbandage på hingsten över framknäna rejäla paddar med fliesbenlindor lycka till!

Har varit med om att hingstar som inte har betäckt förut kan vända aslet mot märren och slå då dom inte riktigt vet vad det frågan om, så det gäller att den som håller stoet har detta mellan sig och hingsten.

Hur har det gått med betäckningen?

Jag betäcker för hand med min hingst och har träns och longerlina samt handskar och hjälm. Om det är första gången för stoet kan det vara bra att ha brems på henne ifall hon blir lite förskräckt när han går på. Men man måste givetvis prova henne ordentligt innan och vara säker på att hon verkligen är brunstig!
Vi har inte ställt stoet mot något utan hållt till i en hage.

Betäckningsrapport 1

Nu har första betäckningen ägt rum, bestämde oss för att trots allt hålla dem. Höll till nere i ridhuset.

Hingsten var kolugn, började mkt försiktigt med förspel och fortsatte sedan med förspel och så lite mer förspel...... stoet sa bara kom igen nu. Fick till slut mana på honom att det faktiskt var tillåtet att hoppa upp på henne, gick bra upp från sidan men hade vissa problem att komma upp, stoet hjälpte till för glatta livet, man hörde riktigt hur hon sa men se till och kom upp någon gång skall det vara så svårt...... Tillslut kommer han äntligen upp och går då naturligtvis in i felhål ser det direkt och min lydiga lilla gosse backar snällt ner igen när jag tar tag i honom. Tyvärr är han som andra nybörjar pojkar och den lilla stimulering han han få av det gjorde att när han var påväg ner så kladdade han. Pausade en stund och kollade stoet så att det inte såg ut att ha blivet någon skada (hanvar inte särskilt djupt inne utan bara spetsen) allt såg bra ut och på den stunden tände han till igen så vi kom fram till att även om det blir ett "tom skott" så får han försöka igen, denna gången var han bättre på att komma upp och en medhjälpare styrde ner honom i rätt hål med ett spö, dock började nu stoet att vandra iväg framåt, hon som höll stoet kämpade som en gnu för att få stopp på henne utan att lyckas så bra trots kedja under hakan. Lillkillen hoppade med för glatta livet och "avslutet" kom med halva inne ungefär. Så nu måste vi bara se till att få något som stoppar stoet från att ge sig iväg på promenad tills imorgon när vi gör ett nytt försök. Hade turen att få med en tredje medhjälpare som tidigare jobbat på ett stort travstuteri och varit med om massor av naturliga betäckningar och hennes kommentar var. Maken till snäll och lydig hingst har hon aldrig sett. Han stod lugnt och pratade med stoet när vi pausade och han följde snällt med mig upp i stallet som om han var på väg in från hagen när vi var färdiga. SÅ för sitt temperament får hingsten klart högsta poäng sedan att det inte är så lätt att få rätt på alla saker första gången får man väl ha lite förståelse för det blir säker bättre med lite träning (och om stoskrället kan se till att bli kvar på ett ställe skulle ju underlätta en del...)

Skall man sätta något framför henne eller skall man använda brems ? Hon är ju guda snäll och ställde verkligen upp för övrigt så känns nästan lite elakt att sätta brems på henne då, vad tycker ni som har erfarenhet ?

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka