Naturlig betäckning och caslick op

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tez1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 033

Tez1

Trådstartare
Hur gör ni med era ston som betäcks naturligt och behöver sys?
Syr ni dem efter första dräktighetskontrollen eller vid senare tillfälle?
Om man inte syr hur stor är risken för resorb eller kast?
Hur "illa" ser de ut i baken för att ni ska bestämma er för att sy i hop?

/T

Sv: Naturlig betäckning och caslick op

Mitt sto är sydd. Hon blev det efter någon av sina 2 fölningar (vilken vet jag inte) då hon vart slapp och fick någon infektion. Tror det var den senaste...
Jag betäcker inte naturligt, har sett hur det gått till och tycker det är lite bisarrt, dessutom finns det större utbud om man väljer semi. men det är ju upp till var och en..
På semi behöver man självklart inte klippa upp dem,(har aldrig hört om det iaf) och det har ju sin fördel för då slipper man klippa upp dom inför betäckning, sy ihop dom efter och klippa upp dem igen innan de ska föla.
Jag kommer ta ut vet några/någon dag/ar innan, när man ser att det är på G.
Man ska ju helst sy dem snarast efter fölning/betäckning, om de har haft problem med förslappning eller att de suger in luft, är infektionsrisken stor.(tror det är ganska stor risk att de kastar vid ev. infektion, vet dock ej säkert) Så för att inte ta några risker skulle jag göra det snarast, vet inte skälet för att vänta om man har ett sto med det problemet? Kommer göra det själv direkt efter fölning för att slippa ev. infektioner..

Och slappa ston ska man avla på?:crazy:

"Jag betäcker inte naturligt, har sett hur det gått till och tycker det är lite bisarrt"

Och naturlig betäckning är väl ändå det bästa?
Hur gjorde hästarna för 100 år sedan?
Detkan väl inte vara bissart med något som är naturligt?

Sys kan ston behöva efter fölning, inget konstigt med det, om fölet varit mycket stort.Men att sy/öppna för betäckning, ska väl ändå inte behövas?

Hon var slapp efter fölningen för fölet var stort. Hon fick en infektion, de beslutade att det var bäst att sy henne, mer än så var det inte. Jag ska inte behöva berätta hela historien, så var det,inget mer med det, hon fungerar utmärkt som avelssto, har aldrig haft problem med något efter det. Pratade med vet, inga problem sa han. Jag litar på honom, mig själv och andra hästkunniga i mitt område.
Jo man bör klippa upp dem, beroende på om hingsten är stor eller inte. Annars kan det inte behövas.
Fribetäckning är naturligt för mig, men inte att sätta på språnglinor, trycka in stona i nån liten spilta, etc.
Det är upp till var och en, det här är vad JAG tycker och gör, och alla får göra vad de känner blir bäst för sig och sitt sto. punkt.

Bara för att man betäcker naturligt behöver man varken ha språnglinor eller ställa upp stoet i en spilta. Stallplan fungerar bra.

Mitt sto är både betäckt naturligt och inseminerad, men jag skulle aldrig släppa henne på fribetäckning om jag inte kände hingsten oh visste att han var erfaren och betedde sig väl mot ston.

:angel: Återgår till frågan....

Vem och vad avgör om stot ska sys. I mitt fall gäller det ett maidensto som har lite lutning på slidmynningen och det är ganska ofta den sista lilla "bajs-slatten" hamnar på mynningen. Är det befogat att sys eller ska man inte avla på ett sånt sto? :crazy:
Hon är inte slapp eller haft infektioner tidigare.

/T

Fribetäckning är naturligt för mig, men inte att sätta på språnglinor, trycka in stona i nån liten spilta, etc.

Men lilla vän du gör mig mörkrädd av okunskap!
Du har sett en naturlig betäckning och vet därmed hur det går till - bra för så går det till inom alla djurslag och även hos människor och våra gelikar primaterna - och det innebär INTE i denna nutid att man sätter på stona några språnglinor. Om det är det din hästkunniga omgivning lär dig så hade jag tagit den hästkunskapen med en skaplig nypa salt.
Eller det kanske går till så att man trycker in dom i en liten spilta och låter hingsten komma bakifrån och sätta på stoet vare sig hon samtycker eller ej? Är det så man gör som du har sett?

En fråga: Kan du redogöra för mig förfaringssättet hur det ser ut när du insemiNerar ett sto?

:angel: Återgår till frågan....

Vem och vad avgör om stot ska sys. I mitt fall gäller det ett maidensto som har lite lutning på slidmynningen och det är ganska ofta den sista lilla "bajs-slatten" hamnar på mynningen. Är det befogat att sys eller ska man inte avla på ett sånt sto? :crazy:
Hon är inte slapp eller haft infektioner tidigare.

/T

Hur vet du att hon inte är infekterad? Är det ett nog bra sto så skulle jag inte tveka att avla på henne men är hon högst medelmåttig skulle jag inte vilja göra det p.g.a. risken att föra vidare ett exteriörfel i. o. m. slidans fellutning. Innan möjligheten till caslick skulle ston med allför lutande slidmynning antagligen ha raderat bort sig själva genom att inte bli dräktiga p.g.a. infektioner.

Helt 100 är jag ju inte på att hon är infektionsfri. (Ska bakt. testa innan det ev. är dags)
Men jag antar att om hon skulle ha infektion borde hon väl få feber och/eller flytningar?

Läste i en tråd här att många ansåg att det inte var så kraftiga anlag att sto lämnar en lutning vidare till sina stoföl.

/T

Men jag antar att om hon skulle ha infektion borde hon väl få feber och/eller flytningar?

/T

En coli-infektion sys inte "utifrån". Du bör nog ta ett bakterieprov, innan du testar att betäcka henne. Jag kan trästa dig med att det brukar vara väldigt lättbehandlat. Sen bör hon nog sys, om hon hade coli.

Det är nog lika stor risk/chans som med allt annat! Veka kotor, rakhasig, välliggande bog etc.

Syns inte på dem om de har infektion,däremot vid betäckning så brukar den blossa upp och iom det så blir de inte dräktiga.Ofta beror det på att ngn valack varit på dem ngn gång i livet.Ta prov innan så sparar du tid.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 774
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 661
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka