Naturen eller ridhus?

hesttjej

Trådstartare
Hej, Tänkte fråga en fråga ang detta med vad som är bäst för hästen, ridhus eller naturen? Jag rider så gott som bara i naturen, småvägar,skogen, åkrar, allt använder jag! Och gör skänkelvikningar och öppnor på vägarna. och min häst har inte varit sjuk sedan jag fick henne, hon är underbar att rida och har blivit mycket gladare och piggare. Tror ni att det har någon påverkan på vart man rider? Hur är era hästar, vart rider ni? Håller de sig friska längre? är de hållbara och "presterar bra" m.m

tänkte att det skulle vara ett kul disskutions ämne ;) Gott nytt år i efterskott ha ha :)
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Grunden för en hållbar häst är variation. Rider man mycket ute blir det oftast en naturlig variation på underlag med lite asfalt, lite grusväg, lite skogsväg osv osv. Det är när du rider på ett och samma underlag hela tiden som du får problem.

Jag har inget ridhus där jag har mina hästar. Rider ute året om och nu på vintern blir det bara på snö (som iofs varierar kraftigt som underlag). Rider ut mer än jag rider på banan och då är jag ändå dressyrtant:p. Kan dock säga att i år saknar jag verkligen ridhus då vädret inte direkt samarbetat.
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Jag försöker på alla sätt och vis att variera ridningen. Men här finns inga åkrar att rida på så en gång i veckan blir det ridhuset, ibland oftare beroende på väder... Jag köpte en ny häst i mitten av året och min idé är att dom håller sig friskare och helare med varierat arbete o underlag. Det ska bli spännande att se hur det kommer te sig i framtiden! Här i kring rider de flesta dressyryttare mycket på banan men i min värld är det negativt både för kropp o knopp :)
 
Sv: Naturen eller ridhus?

I naturen blir det ju olika underlag och mer varierande. Tror inte det skadar att rida i ridhus då och då.. men det är garanterat mycket bättre att ständigt rida ut än att ständigt vara i ridhuset.

På hästar med dålig framåt bjudning rider jag ut mer, eftersom jag tycker att många blir piggare och mer alerta utav det. Så just när jag tränat framåt bjudning är jag alltid ute.

Jag själv försöker rida så varierat som möjligt. Rider ut ungefär lika mycket som jag rider i ridhus/paddock..
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Jag tror att variation är nyckeln. Har man möjlighet till att både rida i ridhus och skogen är det optimalt.
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Jag hade gärna haft tillgång till ett bra ridhus för de där dåliga dagarna när det ösregnar och blåser 15-20 sekundmeter, speciellt när det ösregnat en vecka i sträck utan uppehåll. Men jag föredrar att träna i skogen, det ger variation i underlaget, de flesta hästar tycker det är kul att komma ut och därmed får man fin framåtbjudning + att hästarna får lite miljöträning då man aldrig vet vad man kan stöta på. Hästar som levt hela livet i ett ridhus brukar vara jäkligt på tårna när man tar ut dem i skogen för första gången och de hoppar och skuttar för minsta lilla sten.
 
Sv: Naturen eller ridhus?

jag har endast grusväg och åker att rida på, sommartid rider jag i hagen för att det är sten fritt där och bättre för markarbete . vantrivs att rida ofta i ridhus, tar hellre en sumpig ridbana före mörkt ridhus.

har ingen skog att rida i så vill man rida ut får man lasta och åka iväg. och ska man ändå lasta för att rida så blir det att åka till ridhus, då det inte är så säkert att rida ut ensam i främmande skog på ovan häst :-X
 
Senast ändrad:
Sv: Naturen eller ridhus?

känns bra att så många inte har ridhus och paddock endå, då blir man lite glad hahah!:) har bara ett gammalt kallstall och tusen ridvägar utomhus, men man tager vad man haver
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Mitt riktmärke är att rida 2 pass på ridbana/ridhus i veckan för att få till en ordentlig hoppträning och en dressyrträning utöver det 3-4 pass utomhus i skogen.

Jag vill ha varierad träning och underlag, tänker att jag använder naturen som ridhus och utnyttjar de olika årstiderna.
Nu när det är vinter och snö blir det tex mkt styrketräning och skrittarbete i snön som inte går att få de övriga årstiderna.

Peppar peppar har mina hästar alltid hållt bra och jag kan inte minnas att jag haft en endaste ridrelaterad skada.
Utan de skador som varit har orsakats av yttre våld som tex sparkar osv som är svåra att förebygga.

Jag tror absolut att min hästhållning, sätt att rida och lägga upp träningen spelat roll i hållbarheten hos mina hästar.
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Hästen är gjord för att gå och springa i skogen, så jag tror personligen att terräng är bäst för hästen. :) men ridhus är en bra variation, där kan kan rida dressyrpass, hoppa, longera osv. Som många ovan redan har sagt är variation viktigt.

Jag tror också att en häst som rids i terräng på olika underlag är mer "hållbar" än en häst som sprungit runt runt i ett ridhus hela sitt liv. Såklart påverkar det hur man rider och bottnet i ridhuset, men huvudet om inte annat är friskare hos en skogsmulle skulle jag tro. :)

Jag rider min ena häst kanske en gång i månaden (hopp) på ridbanan, resten av dagarna i terräng, den andra hästen en, högst två gånger i veckan på ridbanan, resten terräng. Rider dressyr i terräng, på vägarna eller på åkern, och tycker att hästen är mycket piggare och ivrigare än på banan. Hade tidigare en äldre herre som gjorde allt man bad om i terräng, men gick och släpade sig fram och struntade i ens signaler i ridhuset.
Kan ännu tillägga att här som jag bor har vi inget ridhus och ridbanan är frusen hela vintern, så det går bara att rida i terräng halva året. Ändå har två hästar hittills härifrån kvalificerat sig till Helsingfors Horse Show (Finland) under de senaste tre åren trots att de inte kunnat träna annat än i skogen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Naturen eller ridhus?

Jag rider typ alltid ut. Har ingen ridbana eller ridhus här hemma men det finns i närheten så ibland åker jag dit men det är ytterst sällan för jag trivs bäst att rida ut och i naturen finns alla träningsmöjligheter!

Hästarna tycker det är roligare att vara ute också och för min häst blir det äventyr att åka till ridhus eller ridbana istället haha!
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Har man bra natur i närheten är det absolut det bästa, men alla har inte det och då får man kombinera uteträningen med ridbana. Ridhus är en fördel när det blåser halv storm och snöblask eller marken är stenhård och knölig.

Sen, även om man har bra natur i närheten behöver det inte förbli så...det råkade jag själv ut för. De tomma hagarna blev kobete, de mjuka grusvägarna fick grovt stenskravel på sig för timmerbilarnas skull, en runda försvann när skogen fälldes, en annan när det kom upp en vägbom som man inte kunde runda eftersom marken var alldeles för sank vid sidan av vägen...:crazy:
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Jag rider varierat och tror precis som de flesta här att det är det bästa för hästen. Jag som är dressyrryttare kör finliret i ridhus/paddock där underlaget är kontrollerat och man kan granska ridningen i speglarna. Man slipper vissa anspänningar som naturen kan ge upphov till och får en hundra procent koncentrerad häst.
Naturen använder jag för att stärka hållbarheten och psyket hos hästen, liksom att hitta motivation och energi till både mig och hästen. Naturen kan även ge en form av mental avslappning som inte ridhus/paddock kan ge (i alla fall hos mig, många av hästarna jag rider kan bli väldigt upptrissade av uteritter så det dem får ut av det är väl mer åt det energiska hållet).
Sen varierar ju ridningen mellan årstiderna, under sommaren blir det mer uteritter medan de isigaste och blåsigaste dagarna vintertid spenderas inne i ridhuset. Att köra ett rejält konditionspass i nysnön är däremot oslagbart vintertid!
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Ganska självklart, hästar är inte till för att gå i manege hela tiden, dom är födda för att vara ute i det fria. Alltså mår dom bäst ute. Min tjej på 13 bast har ALRDIG varit skadat sig och har gått ute hela sitt liv. Däremot hör jag mina kompisar som näsan bara rider inne i ridhus säga att deras hästar har alla möjliga problem, så ute är bäst! Jag har inte tillgång till manege men saknar det, det är svårt att hoppa i våran mini paddock, och det är nästan alltid dåligt underlag. Så i bland vill jag ha manege men jg klarar mig utan :)
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Just nu blir det bara ridhus eller asfalt:(

Åkern vill jag kunna ta hö på även nästa år, sommar hagarna står mer eller mindre under vatten och skogen skulle bli söder tiden på 2 röda som det ser ut nu.

Vill ha uppehåll det känns ju som det har regnar utan uppehåll i 2 år.
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Naturen tycker jag är bäst men ridhus har ju ofta bättre underlag.
Min häst presterar INGENTING på banan. Han blir slö och jätte seg som en gammal skrutthäst och man får skänkla jätte mycket. Han tycker INTE att det är kul alls. Ute blir han lagom pigg och med bra framåtbjudning, gladare också :)

Jag tror att hästar är friskare när de rids ute (iaf i benen). Hästar som tränas och tävlas på bana verkar få fler problem än "skogsmullehästar" - fast det beror säkert på att de inte rids lika hårt kanske, eller nöter på samma sätt och på volt.

Min förra häst var 21 år och aldrig varit sjuk eller skadad och då var han ridskolehäst i ca 10 år (där rids de väl sällan ut) och därefter häst som varierats på bana och ute men mest ridit ut tror jag. Hos mig red vi bara ut. Frisk som få! Men han har aldrig varit en tävlingshäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturen eller ridhus?

Har ridbana men väljer oftast skogen för variation i underlag och backarna och alla skojiga räserövningar man kan göra där runt träden. Det funkar ju super att göra skolor och skv på sträckorna som är plana, typ vägar. Men cirkelarbetet med precision saknar jag ute. Jag har inga åkrar jag kan rida på, men bra grusade plana ytor dock utan hörn eller utmätta referenspunkter. Därför gillar jag ridbanan, den är lagom fast i underlaget, den är plan och har hörn och bokstäver för precisionen. Taktmissar kan man aldrig skylla på underlaget. Man får referenspunkter och kan öva på perfekta cirklar och andra bra vägar med cirklar på ett bra sätt. Ridhus är LYX som jag gärna får mer av än en gång i veckan när jag har tur :D

Annars är skogen platsen för grundträningen för mig och ridbanan använder jag bara om jag känner behovet av att slipa på något specifikt som känns "svajigare" än vanligt. Borde egentligen rida där oftare tror jag...
 
Sv: Naturen eller ridhus?

Naturen och ridhus. Ofta innebär ett pass skogen - ridhus el paddock - skogen. Fast vi har bra möjligheter att variera, det är inte alla som har det. De flesta försöker säkert variera så gott det går utifrån de förutsättningar man har.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp