Natural Trick Traning

F

Findy Lee

Hoppas (och tror) att den här tråden har hamnat rätt!

http://www.trick-training.nu/

Är det någon här som ägnar sig åt det? Jag funderar på att börja lite så smått med det då jag tycker att det verkar både intressant och vettigt!
Skulle vara kul att höra åsikter från någon/några insatta!:bump:

Sv: Natural Trick Traning

Tveksam till om tråden ska ligga här, men strunt samma.

Jag tränar lite trick med min travare ibland. Det går i perioder vad vi har lust med och så. Köpte en jätte bra bok med tricken Bergsgeten, buga, kompliment, ligg och sitt. Håller på med det förberedande arbetet för bergsgeten just nu. Har lärt honom plocka upp grejer, och håller på att utveckla det till apportering, han kan stå still medan jag går iväg (han står alltid löst på stall gången hemma). Han börjar inte äta ur krubban förren jag säger varsågod och så lite andra små trick.

Hoppas på att kunna få åka till Hellekis säteri som praktikant för att lära mig mer (om både trick, NH och AR) när jag gått ut gymnasiet. (PS om nån varit där PM gärna!)

jo de e möjligt att tråden ligger fel.. jaja kan inte hjälpas!
Kul med ett svar i alla fall!

jag har tränat mina hästar (4 st) enligt NTT
o även hade jag det som mitt projektarbete i sista ring.
jag tycker att det är väldigt kul o man får en fin respons utav hästarna :)

finns massvis med trådar om just NTT :smirk:

Jag tränar trick, men inte enligt NTT's "trappa". Hästen kan tex inte göra yoga, magen tar emot :smirk: Så vi tar saker som de kommer ungefär, mixar och hittar på lite hur som helst. Funkar fint för oss. Jag har så svårt för att följa "färdiga modeller", tröttnar alltid på sakerna då. Det smittar av på hästen och allt går utför.

Jag tränar allt inom trick och även frihetsdressyr. Har ett litet cirkusnummer vi gärna visar upp på olika tillställningar. :bump:

Kul att det är fler och fler som vaknar och ser möjligheterna till detta underbara sätt att kommunisera med sin häst.

Vill också tillägga att jag inte heller följer någon utbildningstrappa utan lär in vad just DEN hästen är lämpad för.
Lycka till!

Jag gör lite samma sak, följer ingen lära eller lärare utan hittar själv på lite saker att öva på. Jag kallar det mer tillitsträning. Vi hittar på lite olika saker att utsätta oss för för att visa mina hästar att jag kan lita på dom och dom på mig. Vet inte om man kallar det trick direkt...mer övningar? Rider med paraply, går upp på saker, går över pressenning osv...

jag håller på med NTT, och har gjort det i något år nu.. har även utbildat mig och min häst såpass mycket så jag numer får titulera mig som instruktör på silvernivå. jag tycker att det är jättekul och har verkligen gett mig och min häst en djupare relation..

Jag tränar allt inom trick och även frihetsdressyr. Har ett litet cirkusnummer vi gärna visar upp på olika tillställningar. :bump:

Kul att det är fler och fler som vaknar och ser möjligheterna till detta underbara sätt att kommunisera med sin häst.

Vill också tillägga att jag inte heller följer någon utbildningstrappa utan lär in vad just DEN hästen är lämpad för.
Lycka till!

Vad brukar ingå i cirkusnr då?

Jag gör lite samma sak, följer ingen lära eller lärare utan hittar själv på lite saker att öva på. Jag kallar det mer tillitsträning. Vi hittar på lite olika saker att utsätta oss för för att visa mina hästar att jag kan lita på dom och dom på mig. Vet inte om man kallar det trick direkt...mer övningar? Rider med paraply, går upp på saker, går över pressenning osv...

Hästen jag vill hålla på med gick på pressenning när han var 1 så han har ju lite grund i alla fall!:bump: det är kul att man kan få hästen att lite på en så pass att den vågar göra saker som den normalt skulle tycka var läskigt!

jag håller på med NTT, och har gjort det i något år nu.. har även utbildat mig och min häst såpass mycket så jag numer får titulera mig som instruktör på silvernivå. jag tycker att det är jättekul och har verkligen gett mig och min häst en djupare relation..

Jag har vart inne på deras hemsida som sagt och där kollade jag på vilka instruktörer som fanns och konstaterade att det inte skulle skada om någon i stockholm engagerade sig!
:banana:

började igår o testa lite me min häst , fatta direkt va de handlade om o kunde på 45 min både stanna , inkallning o buga o yoga... sååå himla kul!!!

Vad brukar ingå i cirkusnr då?

I mitt cirkusnummer ingår buga, yoga, levade, spansk skritt och div lekar med rockringar. Dessutom har jag en del med frihetsdressyr (longering utan lina) där vi byter varv, gör piruetter, halter, ryggningar och inkallningar.

Sen använder jag min egen kropp och utför lite akrobatik på och runt hästen, tex rockar rockring ståendes på hästen, halvspagat när hon bugar, står på händer mot hästen och balanserar eld på ena foten.. osv. Jag har gått cirkusskola själv och fått mycket inspiration därifrån.
Cirkusnumret och många av hästens färdigheter har jag tränat in med hjälp av utländska tränare.

Håller med om att det är lite dålig aktivitet i Stockholmsområdet. Har försökt dra igång saker åtskilliga gånger men det är svårt att få intresserat folk. Kanske skulle prova igen?

Jag tycker att Trick training är ett utmärkt sätt att umgås med sin häst! :)

Jag har precis fått en ny häst, och har bara börjat med att träna från marken att hon ska gå bakom mig, stanna, backa osv. Hon är väldigt lättlärd. Så småningom ska jag börja att lära henne kompliment!
Den förra hästen, som var min medryttarhäst, lärde jag att tacka med båda benen (kunde få honom att tacka båda benen när jag stod på samma sida, om ni förstår). Han gjorde det även utan att man petade till honom på benen.

Min andra häst får jag inte lära några tricks, men hon är väldigt dominant och skulle säkerligen använda tricken mot människor. Däremot är hon extremt duktig på att tvärstanna och backa typ 250 m på kommando.

Har tränat för en duktig cirkusmänniska, med en av hennes hästar, det var otroligt kul och väldigt lärorikt. Helt underbart att utföra levade, kompliment, sitta, ligga och massvis med annat :)

Jag har länge tänkt börja träna trickträning, men har aldrig riktigt kommit igång. Har köpt böckerna "Frihetsdressyr och cirkuslektioner" och "Dansa med hästar", ska även köpa en bok om lydnadsträning med häst som förhoppningsvis kommer ge mig inspiration. När jag nu kommer hinna läsa dom..:p

Jag har länge tänkt börja träna trickträning, men har aldrig riktigt kommit igång. Har köpt böckerna "Frihetsdressyr och cirkuslektioner" och "Dansa med hästar", ska även köpa en bok om lydnadsträning med häst som förhoppningsvis kommer ge mig inspiration. När jag nu kommer hinna läsa dom..:p

vem har skrivit den förstnämnda?

Askaplaska: Ja det tycker jag absolut att du ska göra! Verkar som att det är full aktivitet i ditt cirkusnr i alla fall! Kulkul:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 629
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka