Natural Trick Traning

Sv: Natural Trick Traning

Hej! I boken cirkuskonster tar de rep ock dyl till hjälp. Det är knappast nödvändigt. Blir hästen tvingad eller känner sig fast kan man ju förstöra relationen istället för att bygga upp. Vi träna enligt ntt och har även varit på Hållekis några gånger. Hästarna lär sig jättesnabbt om motivationen är rätt. Vår Haflinger lärde sig upp till silvernivån på ett år. Fast det är ju ingen tävling, huvudsaken är att man stärker relationen.

Hej! I boken cirkuskonster tar de rep ock dyl till hjälp. Det är knappast nödvändigt. Blir hästen tvingad eller känner sig fast kan man ju förstöra relationen istället för att bygga upp. Vi träna enligt ntt och har även varit på Hållekis några gånger. Hästarna lär sig jättesnabbt om motivationen är rätt. Vår Haflinger lärde sig upp till silvernivån på ett år. Fast det är ju ingen tävling, huvudsaken är att man stärker relationen.

Ah, Kul! Ja har inte hunnit börja än men de kanske kommer en tid nån gång då man inte har så förbannat mycket annat att göra:devil::p

Jag har börjat lite men vet inte riktigt hur jag ska fortsätta så jag har lagt det där på is ett tag..
Hon kan Buga, ruska på huvet, piruetter åt båda hållen, (nästan) ta godis under bakbenet, kliva upp på nått, påbörjat spansk skritt men vart lite farligt med flaxande ben åt alla håll! Känner jag vill först lära henne ligga och sitta och sånt innan hon får lära sej stegra men tro mej det kan hon redan, hon gjorde det en gång för att chansa om det var rätt när hon inte förstod vad jag menade..
Men det var ingen riktig upp i himlen..
Här kommer nån bild:

IMG_0137-1.jpg

IMG_0133-2.jpg

Oc här är hennes mamma, hit ska vi oxå komma en dag!

IMG_0110.jpg

IMG_0109.jpg

Visst tar de upp rep, men om du läst boken märker du att de inte använder dem för att tvinga hästen. Jag har utgått från den boken när jag tränar, fast just repbiten fick jag inte till så den struntade jag i. För oss har det fungerat utmärkt.
Hästen är en sån som lär långsamt, men när han väl kan så sitter det!

Han är lite av den typen som ger fulla fan i att du petar på hans ben. Hur fasen får man honom att göra saker då? :rofl: Säg nu inte clicker, grejen är att jag kan peta på hans ben hur mycket jag vill, han står bara där som "jaja, lilla gumman det blir säkert bra. Vad får vi till middag?". Okej, han kan buga bara jag petar på hans framben, men det tar tiid. Tips tips tips! Vill lära honom bergsget och spansk skritt.
Ligga ner ska vi med lära oss, men efter att ha studerat hans teknik inser jag att vi har ett problem. Hur fasen ska man lära honom att kasta sig platt på sidan? :rofl: Han bara kastar sig ner på ena bogen, utan att gå i cirklar eller något sådant. Han bara störtar. Ser livsfarligt ut, men han verkar gilla det :p Tips på hur lära på kommando? Ska fasen ägna hela julhelgen åt tricksande :D

Han är lite av den typen som ger fulla fan i att du petar på hans ben. Hur fasen får man honom att göra saker då? :rofl: Säg nu inte clicker, grejen är att jag kan peta på hans ben hur mycket jag vill, han står bara där som "jaja, lilla gumman det blir säkert bra. Vad får vi till middag?". Okej, han kan buga bara jag petar på hans framben, men det tar tiid. Tips tips tips! Vill lära honom bergsget och spansk skritt.

:rofl:
haha känner precis igen det där.. verkar som min tycker att "vad ska det här vara bra för? men jaja, om du tjatar kan jag väl lyfta på benet då? så, nöjd nu?"

ser fram emot tips från någon!

tränar min bus ibland, hon kan yoga,cirkusbuga, vanlig bugning & kompliment än så länge och lyfta alla hovar utom höger bak på komando :p ärde kompisens häst att flema på komando idag :D hoppas att hon inte har något emot det :p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 629
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka