Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nä, men det är ju lättast med att börja lära hästen att backa när man står bredvid den och gör det själv, samtidigt som man säger "backa". I början fick jag även förstärka med en lätt pick på Ellas bog för att hon skulle förstå, och sedan berömma jättemycket
Man kan lära hästen backa vid klapp på bogen, t.ex att man står framför och klappar stegvis hårdare tillsammans med kommandot "back" så kommer den lära sig att backa genom detta. Eftersom man stegvis ökar trycket lär sig hästen snabbt att backa vid lätt tryck och bara klappningar utan direktkontak. Är bra att lära dem då det kan vara bra att ha när man ska rida utan träns om man är intresserad av det, för då man kan göra det med fötterna!
Pålle min kan backa om jag står framför och viftar lite på pekfingret, med eller utan huvudlag. Han kan även backa om jag står bredvid bogen/magen och säger kommandot, både med huvudlag och utan. Men sen då?
När jag ställer mig bakom honom och ber honom backa mot mig, så vänder han sig om och kommer till mig.. Hur ska jag göra då?
Aha! Det "problemet" hade jag också i början, och har fortfarande då och då när Ella inte fattar.
Men ha ett långt spö som du håller vågrät nån decimeter från hästens sida, och så backar du bara rakt bakåt och säger "back". Om hästen försöker vända viftar du till lite med spöet för att markera att du vill få den att gå rakt bakåt.
Sen gör jag så att när jag vill få hästen att backa, backar jag själv rakt bakåt och vill jag få hästen att svänga så vrider jag mig själv, så att jag svänger så som hästen ska svänga
Aldrig tänkt på att jag håller på lite med NH för jag tycker att det är mer markövningar att springa med hästen löst bredvid sig mm.
NH ser jag mer som buga,lyfta hovarna och gå över främmande föremål mm.
Man lär sig alltid ngt nytt varje dag
Nja, jag skulle vilja påstå att NH inte är övningar eller specifika saker man gör med sin häst. NH är ett sätt att vara med sin häst, så att den förstår en. Människan lär sig hästens kroppspråk och lär sig starta en kommunikation och dominera hästen genom denna på ett mycket fint sätt. Man blir samspelta och häst och människa förstår och tycker om varandra
hm... det funkar inte.. provade precis det du skrev med att hjälpa till med ett spö...
Men det funkar att få honom att backa ur transporten medan jag själv står bakom, så jag försökte göra exakt samma sak idag.. men det funkade inte heller jag kanske är lite för ivrig, så jag ger fler kommandon än vad jag egentligen menar..
Äsch, jag jobbar med andra saker.. det är inte det viktigaste för mig just nu... haha
Ett annat sätt är att skilja på att backa för en rörelse (driving game på pnh) eller för ett tryck (pp game) eller för båda.
Jag börjar med att gå undan för tryck och lämpligast när jag tar i svansen.
När jag kunde med minimalt tryck utföra det, lade jag enkelt över med en rörelse - viftning bakåt bakom hästen. När han kan göra det klockrent avancerar jag att springa bakåt, ju intensivare jag är med mina rörelser desto snabbare ska han bli.
Alla gör olika, men detta funkar så bra för oss.
För övrigt är W mer backad än han gått framåt höll jag på att säga.
Suverän övning att få kroppskontroll och medvetenhet.
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.