Natural hoof balance shoes?

fjordtokan

Trådstartare
Någon som har nån erfarenhet?

Här finns det en bild på skon.
Har fått tips om dem till min häst men ville gärna veta mer.

Sv: Natural hoof balance shoes?

Ja, hade ute en hovslagare idag som skodde med de skorna. Han importerade dock skor från USA samt var utbildad där.

Freaky_Em Jag vågar inte förklara för det är för nytt för mig. :p

Här har du lite tidigare info i samma ämne, trådar som funnits tidigare på hästvård.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=501036

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918645

En läsvärd blogg i ämnet

http://www.annebanke.se/?p=36

Tack,, då slapp jag det.

Jag fyller på med en länk på deras medlemsregister,, finner man dom inte där så är det tyvärr ingen "äkta" utbildad NBS hovis.

Det finns tyvärr för dagen en massa "kopieringar" vilket har visat sig börjar ge dom seriöst utbildade dåligt rykte.

Här är Länken: http://www.e-hoofcare.com/support/search/farrier/elpomemlist.html

I södra skåne där det finns ett par hovslagare som bara skor med NBS!

Min åsikt: Jätte bra sjukbeslag där hästen av någon anledning behöver kort tå
och lätt för att rulla över! tex fång, spatt

Hästar som jag har sett före/efter och under NBS

Häst 1: ponny med fångtendens: fick lättare att röra sig.
Häst 2: Halvblod: Tappade väldigt mycket gång, blev nästan lite symaskin över henne.
Häst 3:Halvblod: Fick anmärkningen upprättade kotor bak på försäljnings besiktning, vilket hon inte hade innan NBS.

Min häst är skodd med sådana skor och jag är mer än nöjd. Han var på väg att bli utdömd redan som 3-åring och är nu ett drygt halvår senare inriden och i full gång med sin utbildning. Hans steglängd har inte försämrats, tvärtom.

Sen ska man kanske inte hänga upp sig bara på typ av sko utan även se till helheten, hur hoven verkas etc. Jag är för ny på detta för att kunna redogöra för det men min erfarenhet av NB skoning som sagt är mkt god.

*delvis knapp*

Vad anser ni om denna typ av hovvård/skoning?

Sättet hur man verkar, renskär sula och stråle, bygger upp symetri i hoven och kortar tån är jättebra och jag förstår att främst hovslagarna i skåne och dom som tidigare gått utbildningen på S***A förstår skillnaden i hur en fysiologisk verkning ska utföras efter att tagit del av Natural Balance.

NBS skon som sådan är en ren katastrof med många barnsjukdomar, det går precis lika bra med vilken sko som helst bara man utgår i från en fysiologisk verkning.

Som en av dom som startade denna utbildning sa " hemligheten ligger inte i själva skon utan i sättet att verka hoven och bygga upp symetrin för en centrerad belastning."

Hur jobbar man med verkning för barfotahästar innom denna metod?

Han jag har skor med NBS fram och så vanliga lite rundade skor bak. Varför har jag inte förstått än.

Efter verkning fick min unghäst ungefär 10 cm längre steg och såg inte alls ut som en isis längre.

När hon travade såg hon ut som en isis med frambenen. Dvs höga knälyft men kom inte så mkt framåt (nu blir jag väl dödad).

Sedan ca ett halvår tillbaka skor vi två av våra hästar mad sådana. Båda två har tidigare varit ganska "framtunga" i ridningen, men sen vi bytte skor (hade tidigare vanliga "standardskor") är de som pånyttfödda! De rör sig mycket lättare i både bak- och framdel och ligger inte alls lika mycket och drar nedåt i handen längre!:D
Så mina erfarenheter av dem är enbart positiva!:bump:

Nyfiken men har svart att oppna lankar pa mitt internet.

Vad ar de for material? Svart att se pa bilden (som jag faktiskt lyckades fa upp) om det ar jarn (mest trilgt antar jag) eller aluminium. Harover (nu tanker jag pa florida) ar det fruktansvart vanligt att de skor med allehanda markliga skor, ofta i aluminium. Inom travet, dar jag ar aktiv for narvarande kan jag mycket val forsta att det behovs en uppsjo skor men inom ridhastarna dar man inte anvander samma farter kanns det lite overkill.
Pa bilden ser det ut som ett bra sjukbeslag men som sagt - ser ut som att man kan fa for mycket overrullning pa en hast som inte har problem sedan tidigare.

Finns de i olika vikt? For det har ju en valdig betydelse for steget som nagra namnt tidigare.

Enligt min hovslagare finns det sko som ger olika grader av överrullning. Och som namnet säger är väl skon till för att ta fram hästens naturliga steg. Och de finns säkert i flera material, men de jag har sett har varit av järn. :)
Tyvärr har jag inga övergripande kunskaper om detta, utan talar enbart utifrån egen erfarenhet, samt det jag lärt mig av min hovslagare.

har haft på mitt fullblodssto men funkade inge bra på henne. Började gå med dubbelslag. Hon fick det för att få hjälm m överrullningen. Men nu har hon vanliga skor igen.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka