Natural hoof balance shoes?

Sv: Natural hoof balance shoes?

Hur jobbar man med verkning för barfotahästar innom denna metod?

Han jag har skor med NBS fram och så vanliga lite rundade skor bak. Varför har jag inte förstått än.

läs Anna Banke, 3rd pg. Traditional Verkning och se om du få non klem på det.

http://www.annabanke.e/?p=36

Förstå inte riktig vad hon menär med Rak Tå Axel och 90 grad vinkel med mer?
Non typ av diagram skulla vara till hjälp.
Az

Min häst har oxå några special skor fram. Dom skall hjälpa honom att rulla över, bli rörligare i bogarna, och inte gräva ner tån som han har tendens till att göra nu. Än ser jag ingen skillnad på hans rörelser.

Ska se om jag hittar bild på den här sortens sko *brb*

Hon menar väl att man verkar så normalt inte med NBHC?

Senast ändrad:

Sättet hur man verkar, renskär sula och stråle, bygger upp symetri i hoven och kortar tån är jättebra och jag förstår att främst hovslagarna i skåne och dom som tidigare gått utbildningen på S***A förstår skillnaden i hur en fysiologisk verkning ska utföras efter att tagit del av Natural Balance.

NBS skon som sådan är en ren katastrof med många barnsjukdomar, det går precis lika bra med vilken sko som helst bara man utgår i från en fysiologisk verkning.

Som en av dom som startade denna utbildning sa " hemligheten ligger inte i själva skon utan i sättet att verka hoven och bygga upp symetrin för en centrerad belastning."
Det är väl tanken med skon- att bara vara i korrigeringssyfte:confused:

Det är få som verkar som du:bow:
Ser en välrenommerad hovis som har längre liggande trakter än tår plus "korta" skor på många hästar och noll utlägg- på alla:crazy: samt är anti att röra ytterväggen- för att korta in tån.
Blir glad när jag ser hästar verkade av Ul....as hovis o adepten på S..v:bow::love:

Vårt "nya" sto hade Natural hoof balance när hon kom, då hon var snubblig, men när det var dags för hovslagaren att komma bytte vi till en "vanlig" sko och hon snubblar knappt alls, ska jag vara helt ärligt så tycker jag att det ser kul ut med den skon ;)

Hon menar väl att man verkar så normalt inte med NBHC?

Ok, jag las´d den america siten. Den Balance Sko är igen mer än en Fång Sko utan sido käpper, tvär tå för att underlätta överrollning.

Som jag förstå enligt deras princip ska man har en x-ray machine med sig utt i fältet för att fästela vinkeln på hovbenen, om man ska vara riktig.
Själva verkning ska hålla till den tänka sätt som när hästens hover växer i vilt tillstånd oavsätt om hästen ska skors och sättas i bruk.

Själva uttbildning för att bli en Fullfärdig Professinal Hovslager är 2 veckor.
http://www.e-hoofcare.com/education/elpo-courses.htm
Az

Jag hoppas att du inte sitter och påstår att man i Sverige kan arbeta och inneha titeln hovslagare, kunna utföra sitt yrke samt inneha den specialkompetens som det faktiskt innebär efter två veckors kurs.

Det är möjligt att det är så i USA, tvivlar dock på det, men def inte i vårt land.

Hade NBS som även gjordes som ringskor på min förra häst.
Hon hade problem med ligamenten runt ena kotan o vrickade sig i tid o otid. Vi provade lite olika skor men efter att hon skoddes som tidigare nämnt så vrickade hon sig inte mer. Tillfällighet? Inte vet jag men det funkade iaf väldigt bra.

Hästen jag har i dag skos vanligt runt om.

Om utbilningen är så kort tycker jag det är konstigt att det inte finns fler sånna sk. hovslagare...

Det är väll två år i Skara eller Uppsala som gäller för våra hovslagare om jag inte minns helt fel.. I Usa läste jag i en häst tidning att man utbildade sig i fyra år... Man kan gå tappsko kurser på två veckor...

Om utbilningen är så kort tycker jag det är konstigt att det inte finns fler sånna sk. hovslagare...

Det finns det gott om såna så kallad hovslager, till-o-med här i sverige som kan inte sko en häst, men snacka o sjunga kan dom :angel:
Az

Det vill väl till att vi som hästägare ser till att inte använda dessa sk hovslagare då...

Det finns det gott om såna så kallad hovslager, till-o-med här i sverige som kan inte sko en häst, men snacka o sjunga kan dom :angel:
Az

:confused: Dubbelpostade du eller tycker bara om att upprepa dig?

Det vill väl till att vi som hästägare ser till att inte använda dessa sk hovslagare då...

First, förlåt mitt PC krånglar.

2nd, Det är inte lätt att vet vem som är bra och vem som är dålig förän dom har sko hästen.
Az

Det är väll två år i Skara eller Uppsala som gäller för våra hovslagare om jag inte minns helt fel.. I Usa läste jag i en häst tidning att man utbildade sig i fyra år... Man kan gå tappsko kurser på två veckor...

Eller längre, jag känna ett par som har sko´t länge men inte tagit slutprov.
Inget som jag vet, som säjer att du måste gå uttbildning, du kan gå in och göra den teoretiska och praktiska prov och få ditt Gäsellbrev.
Az

Jag hoppas att du inte sitter och påstår att man i Sverige kan arbeta och inneha titeln hovslagare, kunna utföra sitt yrke samt inneha den specialkompetens som det faktiskt innebär efter två veckors kurs

Som jag förstått den här utbildningen/kursen på 2 veckor eler vad det nu är, så förutsätter den att man redan är traditionellt utbildad hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023