Natural hoof balance shoes?

Sv: Natural hoof balance shoes?

Kan du förklara fysiologisk verkning lite mer ingående? Vad menas med det?

Vet du hur ofta den där listan med utbildade NBH-hovslagare uppdateras. Jag vet om en till som bor i Sverige, men som inte är svensk, som har utbildningen. Men det kanske dröjer ett tag innna man kommer med på listan annars är det för att han står under en annan nationalitet eftersom han har flyttat runt en del.

Denna skodde min med NB-skorna, men de måste legat fel, för han fick blåmärken på sulan under skon, då den låg så långt bakåt.

Vad är behörighetskraven på denna skola - är det någon som vet? Det känns tyvärr inte som att de som går den måste ha någon erfarenhet av hästar eller hovslagning sen innan.

Vilken skola syftar du nu på?

Om jag är rätt informerad så finns det bara två eller tre behöriga/utbildade NHB hovslagare i Sverige och de är traditionellt utbildade hovslagare i botten.

Skolan där man utbilar sig till NHB-hovslagare. Jag minns inte var det var den låg den han eller vad den hette, den skolan han hade gått på. därför frågar jag lite till skolan här för att veta om det är den "äkta" han har gått. Men finns det några alternativ?

Jag har sett några filmar han har visat från utbildningen och de så "äkta" ut, som att de var gjorda för utbildningssyfte. Samt att det låter som att det är den ända utbildningen som finns inom området som han har gått. Jag vet att det bara är Mats Thomsson och Anne Blanke som är "kända" NHB-hovslagare här i landet. Men det är ju inte helt omöjligt att det bor fler i landet som har gått utbildningen, men som inte är lika kända pga mindre erfarenhet, färre kunder (av olika anledningar) och inte svenskt medborgarskap.

Han blev klar för mindre än ett år sedan så det är ju inte så konstigt om inte alla känner till honom;)

Bara för att de två var traditionella hovslagare från början betyder ju inte det att det är ett behörighetskrav. Är det någon som vet om det finns några sånna krav?

kl
Men en häst som har dålig överrullning fram, hur åtgärdar man det?

som jag tidigare redan skrivit: Jag fyller på med en länk på deras medlemsregister,, finner man dom inte där så är det tyvärr ingen "äkta" utbildad NBS hovis.

Det finns tyvärr för dagen en massa "kopieringar" vilket har visat sig börjar ge dom seriöst utbildade dåligt rykte.

Inte för att dumförklara dig utan bara för att dubbelkolla att jag har förstått; det finns ingen risk att denna lista inte är helt uppdaterat? Den kanske uppdateras en gång per år?

Någon som kan hemsida-adress till den "äkta" skolan där bl.a. Mats Thomsson har gått?

Ja de två skånska visste jag om sedan förut, fick för mig att det ev ska finnas EN till i en annan landsända men denne någon finns bevisligen inte med på listan då i a f.

Jag gillar inte att du insinuerar att min häst har haft eftersatt hovvård, så är INTE fallet. Hästen kom till mig som åring och hade inte vid ankomsten någon eftersatt hovvård heller och därefter i min ägo har hästen verkats och så småningom skotts av utbildad traditionell hovslagare enligt konstens alla regler och var 7:e vecka.

Hästen blev innan den ö h t utsatts för ngn form av arbete, innan inridning, oförklarligt halt. Blev successivt försämrad, uppvisade kraftig hälta runtom, fångliknande symptom. Utredd på två kliniker, varav en tillhör en av de "stora" i södra Sverige. Behandlad för trolig hovledsinflammation när man inte kunde finna ngn annan egentlig orsak än diffus men kraftig lågt sittande hälta. Hästen svarade ej på injektionerna, ej heller på långvarig vila. Både ordinarie och klinikhovslagare skodde hästen, den förstnämnda provade sulor, underlättade överrullning, satte på en form av heartbarsko ( stavning?), vi provade helt utan skor under vilan - ingen som helst förändring.

Ett enda röntgenfynd gjordes på hästen; ovanligt bakåtlutade vinklar på hovbenen på båda fram, liksidigt. På klinikveterinärs inrådan konsulterades en annan hovslagare. Den hovslagarens arbete resulterade i att hästen efter en skoperiod var helt ohalt, böjprovad på klinik helt u a efter ytterligare period. Hästen skoddes med specialbeslag under första tiden, verkades enligt NB samt skoddes med NB sko m "klack". Kort därefter med en helt "vanlig" NB sko.
Hästen, som var ytterst nära att avlivas ( på inrådan av den "stora" klinikens veterinär ), är idag helt återställd och fullt fungerande. Påbörjat sin grundutbildning i hoppning och dressyr samt rids i terräng på alla tänkbara underlag.

DET är bakgrunden till hur min häst blev sjuk och hur den blev frisk.

Möjligen ett specialfall - men jag undrar hur många hästar med "kotled och hovledsinflammationer" i det här landet som dömts ut kanske hade kunnat räddas genom en för dem korrekt verkning/skoning? Jag tycker det är sanslöst att man inte är beredd att titta närmare på det här utan istället fortsätter i gamla fotspår när det gäller verkning/skoning på hovslagarsidan samt fortsätter att injicera i led gång på gång från veterinärsidan.

Och det där med att alla hästar skulle passa in i samma mall är ingen attityd jag har mötts av från min hovslagare, snarare ett stort intresse, och förmåga, att vilja lösa ev problem hos varje individ.

Wow, det var lång.
Har du non bilder på dessa Specialbeslag? och hur hoverna se utt?
Vill gärna se undersiden oxo.
Az

KL

Jag blir lätt trött på att så många traditionella hovslagare är så förbannat rädda för att ta in annan/"ny" kunskap och att många saknar förmåga att vara självkritiska OCH att de inte klarar att släppa revirtänkandet:mad:
Tycker den samlade kåren att våra svenska hästar är friska i lederna? Nej visst ja, det är ju alltid RYTTARNAS fel - sickna klåpare:cool:

Skulle vilja ställa en fråga?

Om jag med öppet sinne och nyfikenhet besöker en "äkta" NB-hovslagare vid ett par tillfällen just för att lära mig mer om metoden och för att bilda mig en egen uppfatttning.

När jag efter dessa tillfällen känner en tveksamhet inför vissa delar av denna metod och försöker därför hitta vetenskapliga belägg i bla facklitteratur (och då menar jag inte Tidningen Ridsport eller Hästmagasinet) för de påståenden som metoden hävdar stämmer.

Om jag då inte hittar några vetenskapliga belägg så återstår ju bara att med öppet sinne titta på de hästar i min omgivning som är skodda utifrån NB-metoden.

Om jag då upptäcker fall där metoden har haft en positiv effekt på hästar med sjukdomshistoria men en negativ effekt på flera hästar där metoden använts i "förebyggande" syfte.

Om jag utifrån dessa "fakta" kommer fram till att NB fungerar som ett sjukbeslag men att man skall vara försiktig med att använda det som ett standardbeslag.

Hur kan detta göra mig rädd för att ta in ny kunskap, helt sakna självkritik och dessutom bara vara besatt av revirtänkande???

Dina argument är dessutom direkt kopierade från barfota debatten.

Om det fanns en metod som botade allt ifrån ringorm, dålig ridning och nerslag i hoppningen skulle jag vara den förste att ta den till mig!
Om inte annat skulle jag sko mina egna hästar utifrån denna magiska metod och då skulle de per automatik gå från placeringar i 1,40 hoppning till att ta den första individuella Guldmedaljen någonsin i OS nästa gång i London.

Jag vet inte hur du läser...som f-n läser Bibeln möjligen. Det är precis detta jag menar; du förefaller se det antingen SVART eller VITT och jag menar på att varför inte sko optimalt för varje individ UTAN att sätta etikett på det??

Jag poängterade att min erfarenhet INTE är att NB hovslagaren menar att ALLA hästar får en positiv effekt utan det är från individ till individ, däremot så florerar det hela tiden rykten om att "de skor alla hästar enligt samma mall" oavsett - så har jag inte upplevt det. Då skulle man ju lika gärna kunna vända på steken och säga att alla traditionella hovslagare skor alla hästar i precis samma mall och har fastnat i en slags tro att om jag kortar tån så är allt bra.

Min erfarenhet är god, andra kan ha andra erfarenheter men du väljer att direkt nappa på de med negativ erfarenhet. Jag undrar varför? Eftersom skon i sammanhanget inte är det mest väsentliga utan verkningen så förstår jag inte heller varför du väljer att ta fram just SKON som sjukbeslag, då skulle hela metoden vara likställt med sjukbeslag i såna fall!
Jag förstår inte diskussionen där; återigen, sko hästarna på ett för dem optimalt sett, punkt. Sen är det väl INGEN som påstått att genom denna metod skapas svårklasshästar? Det gör varken traditionell skoning eller NB skoningar utan det behövs nog några fler ingredienser, tror du inte?

Jag har sagt till både "vanliga" hovslagare och min nuvarande hovslagare att för mig som hästägare är det fullständigt oviktigt vilken metod som funkar, vad metoden heter, vad skon heter etc etc, det sk-ter jag högaktningsfullt i; för mig är hästens välbefinnande NR 1 och det enda väsentliga. Jag uppmanar alla hästägare att våga fråga, våga ifrågasätta om ngt inte fungerar, det är väl bättre att trampa på en och annan öm tå än att hästen mår dåligt. Funkar allt finemang; då är det väl bara att fortsätta med det man använder sig av, traditionellt eller inte.

Arizona; jag har bilder någonstans, hittar jag dem så mailar jag dem till dig.
Tror annars att Coari kan ha ngn länk m bilder på "klackarna", har för mig att de har lagts ut förut.

Jag poängterade att min erfarenhet INTE är att NB hovslagaren menar att ALLA hästar får en positiv effekt utan det är från individ till individ, däremot så florerar det hela tiden rykten om att "de skor alla hästar enligt samma mall"

Fakta är att de mäter upp hoven får ett givet mått och placerar skon efter det!
En annan sko av samma typ som NB-skon kallad Centre-Fit har markeringar så att det skall underlätta för hovslagaren att verkligen placera skon utifrån de givna måtten.
Man kan kalla det vad man vill men i min värld är givna mått och markeringar en "mall".

Eftersom just dessa mått är en central del i hela konceptet så vill jag få det vetenskapligt verifierat att måtten stämmer annars blir ju mina kunder och deras hästar en form av "försökskaniner".

Eftersom metoden används till i stort sett 100% i deras kundkrets och metoden bygger på en fysiologisk verkning samt att man genom att mäta hoven och placera skon utifrån det så att överrullningen ska ske 6mm framför hovbensspetsen så anser man ju detta vara optimalt för varje individ oavsett ettikett.

Jag förstår inte diskussionen där; återigen, sko hästarna på ett för dem optimalt sett, punkt.

Det är ju just det!

Vad är optimalt för hästen??

Då kan man ställa två frågor rörande NB-metoden:

Är det optimalt för hästen att rulla över 6 mm framför hovbensspetsen?

Stämmer de måttprinciper som används inom NB-koncepet för att lokalisera hovbenet?

Jag ville köpa konceptet då jag hyser stor respekt för den kollega jag besökte men som sagt har jag många tvivel som jag inte har fått svar på!

Därefter har jag dessutom sett flera fall där denna metod varit katastrofal!

Med risk för att låta nedlåtande så är det jätteroligt för dig att din häst svarade så positivt på NB-metoden men eftersom inte ens en respekterad kollega har lyckats ge mig de svar jag ville ha så lär inte du och din häst övertala mig utan egentliga fakta!

KL

Alltså... Jag förstår inte riktigt vad ni bråkar om.:confused:
Kan vi inte bara konstatera att NB-metoden fungerar bra på vissa och sämre på andra? Hästar är trots allt INDIVIDER och ett sätt passar inte för alla, precis som i allt annat gällande hästar och hästhantering. Det är ju det som gör det så roligt! :banana:

Som utomstående betraktare har jag sett en häst bli skodd med dessa skor,(av utbildade personer) den rörde sig avsevärt sämre efter skoningen varvid man tvingades att göra om proceduren. Vad som då förändrades vet inte jag, jag vet ej heller resultatet av åtgärden eftersom jag faktiskt inte gitte stanna kvar längre.

Idag går en häst i vårt stall med dessa skor, det har blivit en preventiv åtgärd inte för att hästen behöver dem utan därför att hovisen har det behovet.;):angel:

Inte för att dumförklara dig utan bara för att dubbelkolla att jag har förstått; det finns ingen risk att denna lista inte är helt uppdaterat?

Någon som kan hemsida-adress till den "äkta" skolan där bl.a. Mats Thomsson har gått?

Inte för att jag heller vill dumförklara dig men det va just hemside- adressen till den "äkta" skolan jag redovisade i bif. länk.

När och om den är uppdaterarad får du skicka ett mail till dom och fråga.

Skulle vilja ställa en fråga?

Om jag med öppet sinne och nyfikenhet besöker en "äkta" NB-hovslagare vid ett par tillfällen just för att lära mig mer om metoden och för att bilda mig en egen uppfatttning.

När jag efter dessa tillfällen känner en tveksamhet inför vissa delar av denna metod och försöker därför hitta vetenskapliga belägg i bla facklitteratur (och då menar jag inte Tidningen Ridsport eller Hästmagasinet) för de påståenden som metoden hävdar stämmer.

Om jag då inte hittar några vetenskapliga belägg så återstår ju bara att med öppet sinne titta på de hästar i min omgivning som är skodda utifrån NB-metoden.

Om jag då upptäcker fall där metoden har haft en positiv effekt på hästar med sjukdomshistoria men en negativ effekt på flera hästar där metoden använts i "förebyggande" syfte.

Om jag utifrån dessa "fakta" kommer fram till att NB fungerar som ett sjukbeslag men att man skall vara försiktig med att använda det som ett standardbeslag.

Hur kan detta göra mig rädd för att ta in ny kunskap, helt sakna självkritik och dessutom bara vara besatt av revirtänkande???

Dina argument är dessutom direkt kopierade från barfota debatten.

Om det fanns en metod som botade allt ifrån ringorm, dålig ridning och nerslag i hoppningen skulle jag vara den förste att ta den till mig!
Om inte annat skulle jag sko mina egna hästar utifrån denna magiska metod och då skulle de per automatik gå från placeringar i 1,40 hoppning till att ta den första individuella Guldmedaljen någonsin i OS nästa gång i London.

Jag får vibbar av att även du va med vid SHF:s årsmöte 2008 och där även deltog i föreläsningarna. På Fredagens föreläsning så va just en av grundarna till NBL föreläsare och M.T. översatte och förklarade. På Lördagen visades även detta upp i praktiken på en av ridskolans hästar. Resultat,,,, lyckat eller mindre lyckat och förklaringen till det mindre lyckade resultatet???

Själv hade jag förmånen ett få en ensam stund i hissen med en annan föreläsare som kommer "ower there" och är invald i hall of fame. Jag ställde en fråga om dagens tidigare föreläsning och hur han med sin enorma erfarenhet ser på detta nytänkande.

Han svarade diplomatiskt, You cant fool a horse but it loks like you can fool a humen.

KL

Alltså... Jag förstår inte riktigt vad ni bråkar om.:confused:
Kan vi inte bara konstatera att NB-metoden fungerar bra på vissa och sämre på andra? Hästar är trots allt INDIVIDER och ett sätt passar inte för alla, precis som i allt annat gällande hästar och hästhantering.

Jag förstår inte varför du uppfattar det som bråk.:confused: Här förs en diskuttion på hög nivå där alla vill föra fram sin sak.

Ditt inlägg va mkt bra när du nämde att hästar är individer och ett sätt passar inte för alla.

Varesig det gäller verkning,skoning,eller hantering.

I just denna tråd handlar det om NBL skon.. Enligt min erfarenhet är det ett mkt bra sjukbeslag på hästar med eftersatt hovvård eller skoningar utförda med en cm lång tåvägg som hämmar överrullningen.

Som med alla tvärtåade skor så ska man ha i minnet att den typen av sko hämmar den fria överrullningen över tåsidodelen men är mkt ohämmande för överrullningen i tådelen vilket avstressar benetes bakre senapparatur.

Jag uppfattar varken mig eller VAT som ngn motståndare till att använda denna sko om så krävs. Jag kan bara tala för mig själv men jag ser denna sko absolut inte som ett "standardbeslag" eller en sko som alla hästar mår "Natural" bra av. Däremot så har jag uppleft mkt goda resultat, och främst snabba resultat på enskilda individer där den som det bästa sjukbeslaget fyller sin funktion.

Man får heller inte glömma att en sjukdomsbild aldrig enbart genom förändrad skoning,verkning kan leda till den enskilda individens primära tillfrisknande utan det krävs även ett sammarbete från vet,chiropraktor,tandläkare,foderanalys,hästägarnes kunskap och inte minst, hästens närmiljö och bruk.

Hej!

Jag finner en del av ELPO's saker mycket svårsmälta.
Och att man ägnar sig åt att utbilda hovslagare på 8 veckor gör ju inte att det känns mer seriöst precis............
Jo, precis så lång är deras hovslagarutbildning. God help me :)

/Mike

Det biter inte så lätt på mig att du försöker låta nedlåtande...är alldeles för gammal för det.

Om du inte har förstått när kollegan förklarade för dig så tycker jag att du kanske ska ta och fråga igen och försöka sätta dig in i det lite bättre. Istället för att kasta skit.

Och du läser fortfarande inte vad jag skriver; även om en metod används så innebär detta inte att man tror att den är optimal för alla individer. Så har jag uppfattat det. Och du, jag tror inte att min häst är den enda som svarat positivt på verkningen, det finns säkert ett antal till...

Men, det kanske är bättre att fortsätta som förut, om sen hästar blir halta så är det ju till syvende o sist hästägarens huvudbry eller hur?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka