Natural hoof balance shoes?

Sv: Natural hoof balance shoes?

Tack för dina ord, de värmer för det känns motigt emellanåt när man hamnar i ngt slags getingbo av olika "läger". Jag har agerat utifrån just min hästs bästa. Han mår bra nu, han tränas i två discipliner och utvecklas fint för sin ålder.

Jag hoppas vi får ett bra "kvitto" när han visas på kvaliteten i höst på att vi har agerat rätt.

Jag har haft turen att mot slutet träffa på en prestigelös och öppen veterinär som lyssnade och var beredd att diskutera olika lösningar. Det är så viktigt att de behåller ett öppet sinne på kliniken, kör man fast på ett spår så finns det kanske ett annat man kan prova istället.

Min nuvarande hovslagare är också en sådan person, han utgår från hästen och dess välbefinnande.

Jag är inte intresserad av att övertyga ngn egentligen utan bara beskriva hur jag har gjort och vilket resultat det har haft så här långt.

Sv: Natural hoof balance shoes?

Har haft min häst skodd med "natural balance skor" i ca ett år och han har varit halt ungefär lika länge, med kortare perioder när han fungerat.
Har precis nu fått höra på flera olika håll ( = 3 hästägare som provat, en hovslagare, två veterinärer förkastar dessa skor helt...) att vissa hästar blir halta av dessa skor. Jag rådgjorde med min veterinär, som sa att visst kan de bli halta om man inte verkar på ett speciellt sätt. Så ska du sätta på dessa skor måste hoven special-verkas. Ska tillägga att de från början sattes på då han behöver maximal överrullning, är lite krokig i sina framben och överlag mkt känslig och har MKT tappskor, ...

NB-metodens sätt att verka skiljer sig inte nämnvärt från en fysiologisk verkning utförd av en hovslagare som skor enligt "modernt" traditionellt hovslageri. (se coaris mkt pedagogiska tråd)

Vad man däremot inte tar hänsyn till enligt NB-metodens verkning är hästens benställning (statisk balans), den anses oviktig, utan man läser och mäter hoven och utifrån det anser man sig se hur man skall verka för att hovbenet skall vara markparallellt vid belastning.

Kanske en av anledningarna till att din häst med "lite krokiga" framben inte funkade så bra med denna metod.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka