Natural hoof balance shoes?

Sv: Natural hoof balance shoes?

Det ENDA som förändrades i min hästs fall var följande; byte av hovslagare och typ av skoning. Så påståendet att det alltid måste vara en rad faktorer och personer inblandade för tillfrisknande stämmer inte på alla hästar.

F ö så måste ju min HÄST ffa vara jä-ligt skicklig på att "fool us humans" när han lyckas simulera sig frisk och övertyga både klinikveterinär, tränare och ägare! Varför är det så svårt att SE PÅ RESULTATEN och agera utifrån det??

Funkar det på en del individer, använd det. Funkar det inte på andra, använd er av era traditionella kunskaper. Svårare är det väl egentligen inte?

Det biter inte så lätt på mig att du försöker låta nedlåtande...är alldeles för gammal för det.

Om du inte har förstått när kollegan förklarade för dig så tycker jag att du kanske ska ta och fråga igen och försöka sätta dig in i det lite bättre. Istället för att kasta skit.

Och du läser fortfarande inte vad jag skriver; även om en metod används så innebär detta inte att man tror att den är optimal för alla individer. Så har jag uppfattat det. Och du, jag tror inte att min häst är den enda som svarat positivt på verkningen, det finns säkert ett antal till...

Men, det kanske är bättre att fortsätta som förut, om sen hästar blir halta så är det ju till syvende o sist hästägarens huvudbry eller hur?

På vilket vis har jag kastat skit??

Jag har läst precis vad du har skrivit och första gången din häst skoddes enligt NB-metoden så kilades den ganska extremt. En häst som skos med en tvärtåad sko och dessutom kilas både med kilsula och kil från markytan sett, det är enligt min mening ett klart exempel på ett sjukbeslag.

Det faktum att din häst med en ganska komplicerad sjukdomshistorik blev hjälpt av detta, och säkert fler än det förändrar enligt min mening inte det faktum att ett antal hästar som skotts enligt NB-metoden i "förebyggande" syfte långt ifrån uppvisar samma positiva resultat.

För min del bekräftar det bara beslagets funktion som ett sjukbeslag och inte som ett standardbeslag!

Att jag som uppfödare, tävlingsryttare, hästägare samt hovslagare skulle skita i om mina kunders hästar blir halta anser jag däremot vara smutskastning på ganska låg nivå!!

Har precis talat med M.T för att försöka reda ut detta.

Som jag fått information om så är det endast dessa två personer som i Sverige är certefierade.
Sedan finns det tydligen även andra utbildningar typ ELPO's men där man inte blir certifierad utan utövare.

Man vill poängtera att oberoende av om man är certifierad eller inte så har man klarat slutprovet för just den utbildningen man har valt att gå. Olika utbildningar har olika slutkrav inte att förglömma. Hur man sedan i sin vardag lever upp till sin yrkestålthet står vare sig en certifiering eller annat godkännt slutprov till svars för.

Precis som för oss som innehar Gesällbrev eller är medlemmar i SHF, det garanterar bara att vi vid avläggandet av provet även klarat det. Att vi sedan dagligen inte lever upp till dom kraven som vid provtillfället krävdes kan inte Hantverksrådet stå till svars för utan det är endast upp till den enskilde yrkesutövarens personliga yrkesstålthet att vid varje individuellt arbete uppfylla grundkraven.

Kort sagt,, fuskare kommer endast att leda till okollegialt uppträdande och ge yrkes kåren dåligt rykte.

För min del bekräftar det bara beslagets funktion som ett sjukbeslag och inte som ett standardbeslag!

Jag tror faktiskt jag har skott med dom mesta beslagen eftersom jag under lång tid har haft "nöjet" att sammarbeta med C.J. Att sammarbeta med denna perfectionism kräver både mkt tid,olika balanceringar, sjukbeslag ex under ofta så kort tid som 5 ggr på en månad. Till saken hör att under ett akut trauma så kan även akuta skoningsåtgärder krävas och under en rehabeliteringsperiod så krävs många gånger ett antal olika sjukbeslag för just den enskilda individens rehabelitering..

Åvanpå allt så säger denna man "Make it simpel" när man ställer frågan om vilket beslag som för dagen är mest anpassat för denna enskilda individ utifrån sjukdomsbild.

Med detta menar denna "danskamerikan" att man har inte uppnått ett fullständigt tillfrisknande (varesig som Veterinär eller hovis) åter på sikt funger fullt ut med en ren bacik fysiologisk skoning.

Vi kan eller kommer heller aldrig kunna lura hästens extriöra förutsättningar genom att manipulera hoven med olika typer av sjukbeslag till leda. En individ som aldrig kommer ur sin bild med sjukbeslag är inte en frisk sund häst och kommer heller aldrig att bli det. Orsakern kan vara många, men den främsta orsaken är i så fall att man använder sig av konstgjord andning och ser sig blind på det secundära problemet.

Detta brukar alltid förr eller senare visa sig.. Jag vet massor av trådar på just detta forum där man ropar hej,, för att ett halvår senare gråta hejdå.

Skon plus "klack" ( skruvas på skon )finns ett korrekt namn på det men kan hittar det inte ur minnet, kilsula ligger väl mellan hov och sko (?), det var helt klart en specialåtgärd, ett sjukbeslag i det akuta skedet - har aldrig påstått annat, jag talade om den standard NB skon. Det trodde jag framgick tydligt.

Ang hur du personligen skor så var mitt inlägg INTE riktat specifikt till dig utan till hovslagare i allmänhet, och i synnerhet de då som förkastar andra lösningar än de traditionella. En åsikt som jag är i min fulla rätt att uttrycka hoppas jag.

M a o så borde min häst avlivas? Märkligt sätt att resonera på tycker jag. Se skon som ett hjälpmedel, om det sen krävs att man använder en typ av sko eller en typ av verkning livet ut - vad spelar det för roll?? Är inte slutmålet att hästen ska må bra samt ska kunna arbeta? Eller finns det belägg för att det skulle innebära ngn form av SKADA för hästen, en negativ framtid. Var finns de vetenskapliga beläggen för sådana påståenden då?

Det är ju ungefär som att säga att de som lever med t ex pacemaker borde ju egentligen inte få leva eftersom de måste ha ett hjälpmedel livet ut för att hjärtat ska fungera.

Målet att sko så enkelt som möjligt är väl självklart, ingen väljer väl att ÖVERbehandla, onödiga kostnader och arbete. Att däremot påstå att målet MÅSTE bestå i att återgå till traditionell sko och dito verkning är ju bara återigen ett sätt att stänga ute det som är nytt. Bakåttänkande.

Hej!

Jag finner en del av ELPO's saker mycket svårsmälta.
Och att man ägnar sig åt att utbilda hovslagare på 8 veckor gör ju inte att det känns mer seriöst precis............
Jo, precis så lång är deras hovslagarutbildning. God help me :)

/Mike

Det finns många bra hovslager i USA som har gott non av dom 8 vecker kurser i grund uttbildning och lägt till extra kurser i sjukbeslag.
En skola som har gott om häster att sko, där kan man lära sig rätt fort mot en skola vars kurs på 1 år som har igen häster alls! mycket snack - igen verkstad.
O J T, on the job training, you learn by doing.
8 vecker tycka jag är för kort att lära sig hästens anatomi, olika ben/hov sjukdomer och smidja som tillhör fullvardig hovslageri.
I alla häntveketsgrupp är det alltid vissa som har en naturlig handelag och andra som klara aldrig av det oavsätt hur länge dom gå i en uttbildning.
Hur många känna du som är tusen konstnär och dom som kan inte gå igenom en dörr utan att slå sig i huvudit.
Az

Ang hur du personligen skor så var mitt inlägg INTE riktat specifikt till dig utan till hovslagare i allmänhet, och i synnerhet de då som förkastar andra lösningar än de traditionella. En åsikt som jag är i min fulla rätt att uttrycka hoppas jag.

Du får uttrycka din åsikt hur mkt du vill men eftersom dina erfarenheter och kunskaper rörande traditionellt hovslageri och NB-metoden sträcker sig till erfarenheter rörande din egen häst så måste jag erkänna att jag börjar tappa intresset över att diskutera detta med dig!

När sen argumenten hamnar på den nivån att om inte alla inte tycker som du så kommer alla per automatik att sko hästar halta och dessutom skita i det. Då tröttnar jag definitivt!!

Det tycker jag är tråkigt eftersom det i övrigt är en mkt intressant tråd med många läsvärda inlägg från kunniga personer inte minst från coari!

M a o så borde min häst avlivas? Märkligt sätt att resonera på tycker jag. Se skon som ett hjälpmedel, om det sen krävs att man använder en typ av sko eller en typ av verkning livet ut - vad spelar det för roll?? Är inte slutmålet att hästen ska må bra samt ska kunna arbeta?

Du läser inte,, eller vill inte ta del av det jag skrivit,, Naturligtvis så är skon ett hjälpmedel,,, det är alla sjukbeslag. Ett sjukbeslag som den enskilda individen tvingas gå med livet ut är enligt mig en individ med kronisk skada och ingen häst i min värld mår bra av att gå resterande livstid med ett sjukbeslag.

Jag säger nu INTE att din häst har en kronisk skada eller ett sjukbeslag den för all framtid kommer att behöva ha..

Andas och återkom i denna tråd om ett år, så får vi då se hur det har utvecklat sig och om både du och din häst fortfarande är av samma uppfattning som för dagen.

Det biter inte så lätt på mig att du försöker låta nedlåtande...är alldeles för gammal för det.

Det är mkt svårt för att inte säga helt omöjligt att lära gammla hundar sitta. Däremot så är det en gyllene regel att ju äldre hundarna blir, ju ofta hugger dom på allt som dom inte kan analysera.;)

Personligen gillar jag lite mothugg.:o

Du får uttrycka din åsikt hur mkt du vill men eftersom dina erfarenheter och kunskaper rörande traditionellt hovslageri och NB-metoden sträcker sig till erfarenheter rörande din egen häst så måste jag erkänna att jag börjar tappa intresset över att diskutera detta med dig!

Sluta då med att diskutera, använd "ignore funktionen"

Dina kunskaper och erfarenheter vill däremot jag gärna höra mera om. Tråden har aldrig varit så intresant sedan du började delta.

Det är alltid intressantare att diskutera med personer som tycker som du eller hur...och har man inga andra argument så kan man ju alltid försöka "skrämma" folk med sin kunskap och utbildning och ange det som skäl att ingen icke yrkeskunnig ska få ha ngn åsikt.

Jag tycker inte heller att det är så intressant att diskutera med dig - du tillför inte så mycket nytt, inget jag inte hört förut om jag säger så.

Det är alltid intressantare att diskutera med personer som tycker som du eller hur...och har man inga andra argument så kan man ju alltid försöka "skrämma" folk med sin kunskap och utbildning och ange det som skäl att ingen icke yrkeskunnig ska få ha ngn åsikt.

Jag tycker inte heller att det är så intressant att diskutera med dig - du tillför inte så mycket nytt, inget jag inte hört förut om jag säger så.

Kan du inte ge dig nu och i stället tillföra tråden en vidareutveckling??

Som jag ser det just nu så slåss du med alla medel för att tråden ska låsas och tas bort.. Varför kan man ju bara gissa sig fram till.

Jag hoppas faktiskt inte att du lyckas med din "kupp" för det finns mkt intressant att ta del av från dom andra som skriver i tråden.

Gå å Lägg dig nu, krama kudden å dröm om mig. :p:crazy:

Vad har du för vetenskapligt belägg för att hästen tar skada av att gå med ett sjukbeslag en längre tid eller så länge den lever? Är det bara ngt du anser eller? Nu anser jag inte att min häst går med sjukbeslag eftersom jag inte ser NB skon som ett sjukbeslag så där är vi inte överens heller.

Jag känner mkt väl igen det du säger; "vänta bara om ett år så ska du se att det går åt..." Har jag hört en del andra säga också.

Jag känner så här; min häst hade mkt stora besvär och smärta, han hade inte många veckor kvar att leva när vi hittade lösningen eftersom jag tyckte att om vi inte hittade en snabb lösning på detta så var det inte längre försvarbart att låta hästen gå med smärta. Nu är han en levnadsglad fyraåring i full action, skulle han sedan inte hålla för ett livslångt arbete så har han i a f fått en chans och mer tid. Min ordinarie hovslagare klarade inte att lösa problemet och få hästen smärtfri - vad skulle du som hästägare ha gjort? Sagt; nej nej, för sjutton jag vill inte prova ngt annorlunda, vi avlivar hellre, dessutom kan vi inte stöta oss med traditionella hovslagare?

Nog om detta; jag LOVAR att jag i slutet på sommaren, då det gått ett år, gladeligen ska återkomma med rapport. Då hoppas jag också att åtminstone en och annan är beredd att erkänna att metoden KANSKE kan fungera ändå.
Sen får vi väl återkomma årligen då för rapport till de mest misstrogna.

OCH går det åt h-v-te så lovar jag att rapportera det med för den delen. Så kan de misstrogna få säga "vad var det vi sa"...

Varför skulle tråden låsas menar du? För att jag vågar ha en avvikande åsikt, dvs en som avviker från din egen och från VAT då? Är det inte bättre då att ni PM:ar varandra och utbyter era kunskaper och erfarenheter, dunkar rygg helt enkelt?

Det finns kanske andra som vill fortsätta diskutera i tråden än ni två, eller vill ni begränsa den till enbart hovslagare och enbart de som tycker "rätt" saker?

Konstig inställning. Själv är jag väldigt mån om att framföra mina positiva erfarenheter här just p g a såna som ni, för man möter verkligen en MASSIV vägg av folk inte är kapabla att acceptera det som är annorlunda eller nytt.
Vad är ni rädda för egentligen? Kan veterinärer släppa ner garden så borde väl ni kunna.

Du kanske ska ta och vila huvudet på en kudde du med;);) Själv ska jag jobba.

Okej, det var dåligt formulerat. Det jag menade är "kan inte alla sluta ta illa upp av det andra skriver?" Jag tvivlar på att någon menar något elakt. :D

Varför skulle tråden låsas menar du? För att jag vågar ha en avvikande åsikt, dvs en som avviker från din egen och från VAT då? Är det inte bättre då att ni PM:ar varandra och utbyter era kunskaper och erfarenheter, dunkar rygg helt enkelt?

Vad är ni rädda för egentligen? Kan veterinärer släppa ner garden så borde väl ni kunna.

Övertala mig då med att svara på två frågor som jag ställde tidigare i denna tråd!

Är det optimalt för hästen att rulla över 6 mm framför hovbensspetsen?

Stämmer de måttprinciper som används inom NB-koncepet för att lokalisera hovbenet?

Det är ju ungefär som att säga att de som lever med t ex pacemaker borde ju egentligen inte få leva eftersom de måste ha ett hjälpmedel livet ut för att hjärtat ska fungera.

Eftersom du använder en liknelse så gör jag detsamma!

Om man är sjuk och det behövs antibiotika för ett tillfrisknande så får man det utskrivet och äter det under en period.
Om inte den antibiotikan "biter" så får man utskrivet en annan sort och kan i de flesta fall tillfriskna.

Det faktum att antibiotikan bidragit till ett tillfrisknande är ju inte detsamma som att det skulle vara bra för en person att ständigt gå på antibiotika i "förebyggande" syfte för att inte bli sjuk!
Det skulle tvärtom vara direkt skadligt!

NB-metoden/skon är för mig ett sjukbeslag men jag kan förstå att den marknadsförs som ett universal eller förebyggande beslag av dess uppfinnare och tillverkare.

Det säljs ju betydligt större volymer om det kan säljas i som ett "förebyggande" standardbeslag som dessutom påstås förbättra hästens rörelser avsevärt.

Kan man utöver det sälja in ett helt koncept med bla en certifierad utbildning och dessutom därigenom lyckas knyta duktiga, väl ansedda hovslagare som
kollegerna beundrar till detta koncept så lär det ju bli helt andra försäljningssiffror jämfört med att marknadsföra det som ett sjukbeslag!

Om sen någon tvivlar lite på metodens förträfflighet och vill ha lite svar på sina tvivel så är det bara att trycka på copy/paste så har man argumenten kopierade från barfotadebbatten och kan på så vis trycka ner tvivlarna och de frågvisa med argument såsom "traditionella bakåtsträvare, revirpinkare" osv.

Kort sagt så har jag inte fått svar på de funderingar jag har angående NB-metoden och det beror definitivt inte på att jag inte har satt mig in i det eller frågat ordentligt!!
Om jag då trots det skulle använda mig av metoden så använder jag ju mina kunders hästar som försökskaniner.

,

Har inte läst hela tråden då den är lång,men vill bara tala om min erfarenhet.
Har haft min häst skodd med "natural balance skor" i ca ett år och han har varit halt ungefär lika länge, med kortare perioder när han fungerat.
Har precis nu fått höra på flera olika håll ( = 3 hästägare som provat, en hovslagare, två veterinärer förkastar dessa skor helt...) att vissa hästar blir halta av dessa skor. Jag rådgjorde med min veterinär, som sa att visst kan de bli halta om man inte verkar på ett speciellt sätt. Så ska du sätta på dessa skor måste hoven special-verkas. Och var uppmärksam på om hästen verkar få problem...
Har nu såklart bytt till "vanliga" skor, så vi får väl se vad som händer med min häst.
Ska tillägga att de från början sattes på då han behöver maximal överrullning, är lite krokig i sina framben och överlag mkt känslig och har MKT tappskor, så hovslagaren trodde att dessa skor skulle vara bra. Sen NB-skorna sattes på har han inte trampat av sig en ENDA sko, vilket ju jag tyckte var mkt positivt. Hans rörelsemönster måste ju ha ändrat sig då eller? För övrigt har inte jag märkt någon skillnad i steget el. dyligt förutom då att han blev halt...

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara ge dig eloge för ditt sätt att argumentera och ta flera andvändare som gaddar ihop sig i sak, detta ser jag tyvärr så ofta på buke generellt , dessutom ofta med ord under bältet när vettiga ord tryter.
I sak tycker jag att ditt sätt att se din hästs problematik är vettig. Man borde mer kunna individuellt med kliniker och vet bakom ryggen se vad som praktiskt fungerar. Utvecklas din häst ridmässigt med en egen bjudning och sätter de muskler som den ska borde praktiken fungera.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka