Natt/helgöppna hästkliniker

Tussemaja

Trådstartare
Vet att det varit uppe en linande tråd tidigare. Frustrerad! Har googlat på natt/helgöppna hästkliniker men får bara upp ett fåtal, ca 50 mil från mig... :-( Har för mig att Örebro ATG har utökat sina öppettider, men hittar inget om det på deras hemsida. Nån som vet (obs, inget akut behov just nu, men bra att ha koll...)

Sv: Natt/helgöppna hästkliniker

Vet att det varit uppe en linande tråd tidigare. Frustrerad! Har googlat på natt/helgöppna hästkliniker men får bara upp ett fåtal, ca 50 mil från mig... :-( Har för mig att Örebro ATG har utökat sina öppettider, men hittar inget om det på deras hemsida. Nån som vet (obs, inget akut behov just nu, men bra att ha koll...)

Vet att helsingborg har nattöppet och tror även slöninge har det. Men kanske långt ifrån dig?

ATG i Örebro hade inte det förra året i allafall, de har kanske ändrat?

Vi har alltid åkt till Strömsholm vid nattliga besök.

Coop

Ja, det var just det jag har för mig att jag läst nånstans. Men kan inte hitta. Å det verkar inte gå att maila direkt till kliniken (mer än beställa tid). Får väl ringa då...

Ja, det finns några få natt/helgöppna, men Strömsholm ligger ca 35 mil från mig. Helisngborg 50 sådär... Lätt som en plätt att kvista iväg mitt i natten med sjuk häst :-( Tittade på en karta över hästkliniker allmänt. Det finns gott om från skåne och en bit uppåt landet på östra delen av Sverige, men västra är katastrof... Känner mig frustrerad, för enl djurskyddslagen ska man skydda sitt djur mot lidande, och hur gör man det om man står med en häst som inte klarar en lång resa. Då är det troligen avlivining som gäller, och då skyddar man ju iof djuret för lidande. Men inte på det sättet man skulle kunna önska sig, ju....

Hur ser det ut på Ultuna nu då? Har dom stängt sin nattjour?

/Lavinia, som *peppar peppar* sluppit åka in på jourtid so far

Vet att helsingborg har nattöppet och tror även slöninge har det. Men kanske långt ifrån dig?

Slöinge har endast öppet jourtelefonen till 21, därefter jobbar de endast med patienter som redan har anlänt/ anmält ankomst :)

btw- härifrån är närmsta nattöppna Strömsholm, då har det blivit morgon igen... ;)

Jamen är det inte hemskt....?! Att man inste ska kunna ge sina hästar hjälp nattetid och på helger. För det är ju långt ifrån självklart att en sjuk häst klarar en resa på 5-8 timmar...Och det är inte heller självklart att man kan få ut en distriktare inom någorlunda rimlig tid, för att ge "första hjälpen", smärtstillande, kramplösande å sånt där... Kan dröja mååånga timmar. Jag förstår ju att det är en ekonomisk fråga, men jag skulle gladeligen betala bara möjligheten till hjälp fanns. Örebro eller Karlstad borde verkligen ha öppet.

Skara har väl inte nattöppet längre, men såvitt jag vet har de iallafall öppet på helgerna. Vet inte hur långt det är från Örebro, men det känns som närmre än Helsingborg iaf :D

Örebro har kvälls öppet på torsdagar, men ej natt. Och öppet tävlingsdagar.
Jag skulle åka till strömsholm.

De gånger som jag har behövt åka in akut kvällstid har min veterinär varit den som har hållit reda på vart jag skulle åka. Hon har också ringt och förvarnat dem, då hon har något specialnummer till kliniken som vi vanliga dödliga inte har.

Med det vill jag säga: prata med din vanliga veterinär om vad som gäller om du skulle behöva åka in akut.

Jo, jag vet att det finns ett fåtal nattöppna, bland annat Strömsholm som ju är narmast mig- ca 35 mil... Det jag tycker är jobbigt är att det är så långt undan. Tar ju flera timmar... Borde finnas den möjligheten lite mera utspritt i landet... Inte mycket att göra åt detta antar jag, men gnälla lite kan man ju alltid kosta på sig... ;-)

Ja, det finns några få natt/helgöppna, men Strömsholm ligger ca 35 mil från mig. Helisngborg 50 sådär... Lätt som en plätt att kvista iväg mitt i natten med sjuk häst :-( Tittade på en karta över hästkliniker allmänt. Det finns gott om från skåne och en bit uppåt landet på östra delen av Sverige, men västra är katastrof... Känner mig frustrerad, för enl djurskyddslagen ska man skydda sitt djur mot lidande, och hur gör man det om man står med en häst som inte klarar en lång resa. Då är det troligen avlivining som gäller, och då skyddar man ju iof djuret för lidande. Men inte på det sättet man skulle kunna önska sig, ju....
Jag har ambulanstillägg på min försäkring för riktigt akuta tillfällen.

Jag har en kompis som jobbar som distriktare, stor del av hennes jourer handlar om att få hästarna i så pass okej skick att de kan åka till natt/helgöppna kliniker. Så det är väl det som är tanken med distrikare.

Skara.

Har hört att ATG på Färjestad (Karlstad) har blivit uppköpta och de ska tydligen planera nattöppet - men det är bara rykten som jag hört så sanningshalten är väl lite tveksam.

Har Skara nattöppet igen? Enligt deras hemsida har de jouröppet
Vardagar kl.07.00-21.00 samt helger 07.00-21.00
Skulle ju vara väldigt skönt OM de hade det, har betydligt närmre dit än till andra kliniker.

Jag har en kompis som jobbar som distriktare, stor del av hennes jourer handlar om att få hästarna i så pass okej skick att de kan åka till natt/helgöppna kliniker. Så det är väl det som är tanken med distrikare.

Här så finns distriktet runt 1 timme bort OM dom är på stationen.. annars kan dom vara lite vart som helst och ta mycket längre tid... Vilket gör att hästen du har kanske hinner bli riktigt dålig under tiden man väntar på distriktet och sen då få in hästen i transporten och åka i 4 timmar för att komma till strömsholm...
Det kanske inte hästen klarar av och det är det som tussemaja menar att det är så långt till allt här och tar för lång tid så oftast så "hinner" man inte hjälpa hästen

Samma här, jourdistriktet är jättestort och veterinären kan vara upp till 2 timmar bort, särskilt på vintern om det är halt. Dessutom är han kanske redan upptagen med en annan sjuk häst.

Skara har såvitt jag vet INTE nattöppet. Närmaste här är 6 timmars färd. Det är ju i princip hopplöst.... :( Finns dock möjlighet att åka till Oslo som är drygt 2 timmars resa, men man vet aldrig hur lång tid det tar i tullen.

Tycker det är för jäkligt att alla veterinärer och kliniker är koncentrerade till endast två områden i landet! :mad: Ännu ett skäl att flytta tillbaka till Norge, där finns det faktisk båda lokal veterinärjour och en chans att nå kliniken i tid. :crazy: Dessutom många privatpraktiserande veterinärer så man inte är tvungen att använda mindre skickliga distriktare...

Har det alltid varit så dålig veterinär/kliniktäckning i Sverige?? Sverige skall liksom vara ett hästland? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 290
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 848
Småbarn Vad kan vara orsaken? Skrev med min närmaste vän i dag, plötsligt blev det tyst länge trots att vi var mitt uppe i en "viktig"...
2
Svar
21
· Visningar
4 006
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 340
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka