NATO - ska vi gå med?

Jaha, då har Erdogan skrivit på och skickat vidare till parlamentet angående Sveriges NATO-inträde. Jag måste säga att jag är lite förvånad.
Jag är övertygad om att det är ett spel för gallerierna. Nu kan Erdogan säga att han gjort sitt och så har han talat om för sina underhuggare hur de ska rösta.
Jag tror på att Turkiet godkänner den dag jag ser det.
(Nej jag kommer "aldrig" köpa en semester till Turkiet)

Jag är övertygad om att det är ett spel för gallerierna. Nu kan Erdogan säga att han gjort sitt och så har han talat om för sina underhuggare hur de ska rösta.
Jag tror på att Turkiet godkänner den dag jag ser det.
(Nej jag kommer "aldrig" köpa en semester till Turkiet)

Jag tror inte att Erdoğan skulle vara nöjd med att låta sina egna rösta emot honom, därtill är hans stolthet alldeles för stor. Dock har han ju inte egen majoritet, och risken är väl oppositionen röstar mot...

(Och oavsett så skulle inte jag heller ge min semesterkassa till Turkiet!)

Jag tror inte att Erdoğan skulle vara nöjd med att låta sina egna rösta emot honom, därtill är hans stolthet alldeles för stor. Dock har han ju inte egen majoritet, och risken är väl oppositionen röstar mot...

(Och oavsett så skulle inte jag heller ge min semesterkassa till Turkiet!)
"Recep Tayyip Erdogan lämnade över den svenska ansökan till parlamentet på måndagen, enligt Turkiets regeringskansli.

Likaväl som presidenten kan få sitt parlament att rösta ja, kan han få det att rösta nej till ett svenskt Natomedlemskap, säger Paul Levin, föreståndare vid Institutet för Turkietstudier på Stockholms universitet.

– Huruvida parlamentet röstar ja eller nej tror jag beror mycket på om Erdogan vill att det ska göra det eller inte. Om han sätter hård press på parlamentet, då tror jag att han kan få det att rösta ja."

Källa: DN

"Recep Tayyip Erdogan lämnade över den svenska ansökan till parlamentet på måndagen, enligt Turkiets regeringskansli.

Likaväl som presidenten kan få sitt parlament att rösta ja, kan han få det att rösta nej till ett svenskt Natomedlemskap, säger Paul Levin, föreståndare vid Institutet för Turkietstudier på Stockholms universitet.

– Huruvida parlamentet röstar ja eller nej tror jag beror mycket på om Erdogan vill att det ska göra det eller inte. Om han sätter hård press på parlamentet, då tror jag att han kan få det att rösta ja."

Källa: DN

Andra Turkiet-kännare (det bör ha varit Michael Sahlin, men jag ska inte svära på det) håller det för troligt att Erdoğan kan ha tummen i ögat på sina egna men inte alltid har så lätt att hantera oppositionen. Det är möjligt att det är en dagsfråga hur mycket det svänger mellan parterna, där liksom här.

Oppositionen är väldigt för att reparera Turkiets skadade relationer med Europa, och väldigt för Sverige in i NATO.

Skulle oppositionen vunnit valet hade Sverige varit NATO-medlem idag.

Varje gång det hurras om att nu är Sverige klart för NATO så börjar evighetssagan igen. För att vara ärlig, jag ser hellre att Sverige inte går med än att vi ska lägga oss platta för diktaturer (och ja, jag inkluderar Ungern). Det är inte värt att vi tummar på det viktigaste vi har, demokrati.
Det sägs att det Turkiska utrikesutskottet kommer rösta om Sveriges medlemsskap i NATO i deras parlamentet på torsdag 16/11. Och att Erdogan vill ha ett positivt besked med sig till Berlin på fredag.

Mig veterligen har Sveriges regering inte över huvud taget hanterat, kommenterat eller ens brytt sig den sista tiden, än mindre lagt sig platt mot mark och stubb för någon diktatur.
Taktiken har istället varit att sätta Turkiet - och Ungern - på en hövlig [Ignore].

Så om nu detta går i hamn visar det att Erdogan verkligen är den bazaar-mattförsäljare som han utmålades som redan från början; så länge han tror att han kan vinna nåt, så fortsätter han med sina ensidiga och ostrukturerade 'förhandligar'.

Det sägs att det Turkiska utrikesutskottet kommer rösta om Sveriges medlemsskap i NATO i deras parlamentet på torsdag 16/11. Och att Erdogan vill ha ett positivt besked med sig till Berlin på fredag.

Mig veterligen har Sveriges regering inte över huvud taget hanterat, kommenterat eller ens brytt sig den sista tiden, än mindre lagt sig platt mot mark och stubb för någon diktatur.
Taktiken har istället varit att sätta Turkiet - och Ungern - på en hövlig [Ignore].

Så om nu detta går i hamn visar det att Erdogan verkligen är den bazaar-mattförsäljare som han utmålades som redan från början; så länge han tror att han kan vinna nåt, så fortsätter han med sina ensidiga och ostrukturerade 'förhandligar'.

Mmmm

Det ska också bli intressant att se hur Orban hanterar situationen om Turkiet godkänner. Han har ju hela tiden sagt att Ungern inte ska bli sist. Nu ligger han lite pyrt till angående det löftet om Erdogan plötsligt gör den där underskriften. Om han bryter det lär hans redan lågt värderade "aktier" inom EU sjunka ännu mer i värde och det lär han knappast ha råd med nu när Polen bytt regering så han saknar det stödet han hade därifrån.

Det ska också bli intressant att se hur Orban hanterar situationen om Turkiet godkänner. Han har ju hela tiden sagt att Ungern inte ska bli sist. Nu ligger han lite pyrt till angående det löftet om Erdogan plötsligt gör den där underskriften. Om han bryter det lär hans redan lågt värderade "aktier" inom EU sjunka ännu mer i värde och det lär han knappast ha råd med nu när Polen bytt regering så han saknar det stödet han hade därifrån.
Jag tror det är svårt för Orbán att sjunka lägre än vad han redan ligger, vid Puttes fötter.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 339
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama