NATO - ska vi gå med?

Så vad var då poängen med ditt inlägg. Rent krasst ska Sverige be Turkiet dra åt helvete då de försöker lägga sig i vårt styrelseskick och vårt rättssystem.
Kom direkt från snöskottning, och 'ja' var ungefär vad mina fingrar tillät mig skriva just då.
Efter att länge stångats med mitt förstainlägg.

Exakt vad skulle Sverige vinna på att be Turkiet dra åt helvete?
Om man talar om att Turkiet inte ska lägga sig i Sveriges inre angelägenheter så ber man dem konkret att dra åt helvete.
Vad tycker du att Sverige ska svara på sånt här? Anser du att Sverige ska hjälpa en osäker småpojke att få till en kukförlängare och stötta genom hans personliga osäkerhet och maktfullkomlighet?

För ett par veckor sedan körde tv-programmet Svenska Nyheter "Kurdiska Nyheter" som drev narr med Erdogan.
Sveriges ambassadör kallades upp då också, och förklarade stoiskt hur svensk stats-tv var skilt från regering och riksdag, och att i vår demokrati får vem som helst mer eller mindre säga vad som helst, framför allt i vår statliga television.
Fast det här är konkret att på ett diplomatisk sätt be Turkiet att dra åt helvete.

Jag tycker det är osmakligt att vi öht förhandlar med en nation som leds på det sättet Erdogan leder Turkiet. Är det värt att sälja ut mänskliga rättigheter och själva grunden till vår demokrati för att få vara med i västvärldens kärnvapenklubb?

Vem "kryper" vi helst för NATO-landet Turkiet för att få komma med i NATO (där många av de länderna vi står allra närmst är med) eller för ryssen när han kommer hit och vill ha Gotland?

Vem "kryper" vi helst för NATO-landet Turkiet för att få komma med i NATO (där många av de länderna vi står allra närmst är med) eller för ryssen när han kommer hit och vill ha Gotland?
Vi behöver inte krypa för någon. Tidigare regeringen såg till att vi fick utfästelser om försvar från USA och många europeiska länder under ansökningstiden till NATO; vi sitter inte i sjön. Sverige har redan uppfyllt vår del av avtalet med Turkiet - nu är det upp till dem att göra sin del.

Stoltenberg i Agenda:

https://www.svtplay.se/video/36544727/agenda/son-20-nov-21-15?position=114&id=8o1o5o7

Nu blandar du ihop våra politiker med vad jag sade: svensk diplomati.

Jag hoppas att det framgått tidigare hur måttligt imponerad jag är över den nya regeringen, och hur de hanterar Turkiet.
Våra diplomater är väl främst politiker som fått fina uppdrag som tack för trogen tjänst?

Våra diplomater är väl främst politiker som fått fina uppdrag som tack för trogen tjänst?
Fast så är det väl ändå inte? Diplomater rekryteras ju då och då av UD precis som vilka tjänstemän som helst, utan politisk bakgrund. Att fd politiker blir ambassadörer och kanske får andra högre befattningar vid ambassader förekommer absolut. Men jag tvivlar på att denna rekryteringsbas utgör bulken i diplomatkåren.

FB_IMG_1669316187516.webp

https://sverigesradio.se/artikel/hd-stoppar-utlamning-av-journalist-till-turkiet

Tack och lov att vi fortfarande lever i ett land där det finns ett självständig rättsväsende. Särskilt som Erdogan krävt offentligt att just Bülent Kenes skulle utlämnas eftersom han anses tillhöra en i Turkiet klassad terroristorganisation. I Sverige blev han klassad som flykting, och det är det inte många asylsökande som görs.

Är helt äcklad över hur Kristersson, Billström et al kravlat på marken och fjäskat för Erdogan.

Over to you, US and NATO. Mtp det rådande läget i Ukraina behöver NATO just nu Sverige och Finland mer än vi behöver dom.

https://sverigesradio.se/artikel/hd-stoppar-utlamning-av-journalist-till-turkiet

Tack och lov att vi fortfarande lever i ett land där det finns ett självständig rättsväsende. Särskilt som Erdogan krävt offentligt att just Bülent Kenes skulle utlämnas eftersom han anses tillhöra en i Turkiet klassad terroristorganisation. I Sverige blev han klassad som flykting, och det är det inte många asylsökande som görs.

Är helt äcklad över hur Kristersson, Billström et al kravlat på marken och fjäskat för Erdogan.

Over to you, US and NATO. Mtp det rådande läget i Ukraina behöver NATO just nu Sverige och Finland mer än vi behöver dom.
Verkligen jag tyckte förra regeringen kröp lite väl mycket för Erdogans nycker men de stod ju stadigt jämfört med den här. Finns det något som är heligt för Kristersson?

Verkligen jag tyckte förra regeringen kröp lite väl mycket för Erdogans nycker men de stod ju stadigt jämfört med den här. Finns det något som är heligt för Kristersson?
Det är så jävla fullständigt onödigt som båda regeringarna hanterat det här.
Ok att man skrev det där avtalet - men där skulle det också stannat. Med ett tydligt "Ha en bra dag!" till den turkiska delegationen.
Se'n inte ett ljud härifrån.

Alltså det går bra nu för Bluffeson och kompani.
Jag ska erkänna att jag skrattade så jag om bilen fortfarande rullat hade kört i diket när jag på Ekot hörde om Erdogan dockan. Allt Bluffes skoputsande med tungan helt förgäves. Ja man kan definitivt diskutera smakligheten i det hela men reaktionen från Erdogan var mycket talande.
När jag så nu hittar det här så blir aktionen mer intressant i mina ögon då det faktiskt hade en rejäl tanke bakom sig och inte bara var ett infall på fyllan. (Hoppas de inte gjort den till plus nu bara de gör ju gärna det)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...som-skapar-diplomatisk-kris-ligger-i-baksatet

Alltså det går bra nu för Bluffeson och kompani.
Jag ska erkänna att jag skrattade så jag om bilen fortfarande rullat hade kört i diket när jag på Ekot hörde om Erdogan dockan. Allt Bluffes skoputsande med tungan helt förgäves. Ja man kan definitivt diskutera smakligheten i det hela men reaktionen från Erdogan var mycket talande.
När jag så nu hittar det här så blir aktionen mer intressant i mina ögon då det faktiskt hade en rejäl tanke bakom sig och inte bara var ett infall på fyllan. (Hoppas de inte gjort den till plus nu bara de gör ju gärna det)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...som-skapar-diplomatisk-kris-ligger-i-baksatet

Jag tycker det var ett fruktansvärt osmakligt tilltag att "påminna" politiker att de ibland blir mördade. Vad var så roligt?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 350
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: dobbis
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 036
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka