Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte 100% säker på att våra grundlagar är skrivna med tanke på att vi ska kunna simulera lynchningar på nu levande människor. Det känns mer som om dessa lagar missbrukas genom att nån funnit ett kryphål.
Och om det skulle vara skrivna för detta ändamål, så leder det i princip fortfarande ändå aldrig till någonting bättre.
Det är lite som att allemansrätten nu håller på att spela ut sin roll, eftersom människor har blivit lite för korkade. Vad Sveriges natur behöver är en allemansskyldighet, som folk kan förhålla sig till.
Varför ska du behöva förlåta kurderna?Dockan kanske var osmaklig men om den kan leda till att vi slipper NATO och allians med Turkiet så förlåter jag kurderna utan att blinka
Det finns nog ingen människa med nån slags omvärldsbevakning som tycker att att gå med i NATO är att gå i allians med Turkiet. Huvudanledningen för Sverige/Finland att gå med i NATO är ju att skapa ökad trygghet i Östersjöregionen, efter att en aggressor synat sina kort i närområdet.men om den kan leda till att vi slipper NATO och allians med Turkiet så förlåter jag kurderna utan att blinka
NATO är en försvarsallians och går vi med så går vi i allians med Turkiet. Det var inte varför jag motsatte mig NATO från början men den påverkan som Turkiet nu har på vårt samhälle har seglat upp som ytterligare en god anledning att hålla sig utanför.Det finns nog ingen människa med nån slags omvärldsbevakning som tycker att att gå med i NATO är att gå i allians med Turkiet. Huvudanledningen för Sverige/Finland att gå med i NATO är ju att skapa ökad trygghet i Östersjöregionen, efter att en aggresson synat sina kort i närområdet.
Du tycker alltså att Turkiet är så genomvidriga att bara vetskapen att befinna sig i samma allians som dem gör override på säkerhetsläget vid Östersjön i allmänhet och säkerhetsläget i Östeuropa (med minst 150.000 döda på mindre än ett år) i synnerhet.NATO är en försvarsallians och går vi med så går vi i allians med Turkiet. Det var inte varför jag motsatte mig NATO från början men den påverkan som Turkiet nu har på vårt samhälle har seglat upp som ytterligare en god anledning att hålla sig utanför.
Vad gäller vapenförsäljning från Sverige till Turkiet så har ingenting oss emellan ändrat sig under den här NATO-processen. Inte heller har Sverige sålt några faktiska vapen till Turkiet under överskådlig tid. Det finns inte heller några planer på att göra det, eller beställningar på Svenska vapen som Turkiet vill lägga.Och ändå kan vi tänka oss att sälja vapen till Erdogan
Jag blir provocerad av att du alltid envisas med att läsa in den värsta möjliga tolkningen i det du läser inget annat. Om du någon gång kunde ägna dig åt att försöka tolka mig positivt så skulle jag vara mycket mer intresserad av att diskutera med dig men som det är nu känns det som om varje ord jag skriver till dig är att ge dig ammunition för nästa attack.
Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.Du tycker alltså att Turkiet är så genomvidriga att bara vetskapen att befinna sig i samma allians som dem gör override på säkerhetsläget vid Östersjön i allmänhet och säkerhetsläget i Östeuropa (med minst 150.000 döda på mindre än ett år) i synnerhet.
Berätta mer om din syn på varför geopolitisk säkerhet inte är en issue idag.
Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.
Samtidigt så hade väl få reagerat så starkt om motsvarande docka föreställande Putin. Jag vet att det sas någon liknande, men jag tänker mer att det understryks att Erdogan inte är vilken politiker som helst, utan en som gör sitt bästa för att hans land blir mer och mer odemokratiskt - dvs. inte så mycket bättre än Mussolini egentligen.
Men varför kryper vi då så förbannat för Turkiet?Det finns nog ingen människa med nån slags omvärldsbevakning som tycker att att gå med i NATO är att gå i allians med Turkiet. Huvudanledningen för Sverige/Finland att gå med i NATO är ju att skapa ökad trygghet i Östersjöregionen, efter att en aggressor synat sina kort i närområdet.
????Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.
Håller helt med. Tycker det här säger mer om Turkiet och de svenska politikernas krypande än om tilltaget och auktionen i sig. Tots allt - en normal politiker i en normal demokrati hade lämnat det därhän. När Reinfeldt blev bränd på bål (alltså en docka av honom då) i Pakistan 2007 var det osmakligt men lämnades typ därhän. En normal politiker hade ju gjort det. Men inte Erdogan och inte nuvarande svenska politiker som uppenbart blivit uppretade trots att de inte har några problem med att låta danskar komma och bränna koraner i Sverige eller nazister marschera och demonstrera på gatorna. Hyckleri är bara förnamnet på Kristersson.
En kritik som inte krävt motkritik hade förmodligen inte hörts. Det är inte som om vi inte tagit emot turkiska och kurdiska regimkritiker under typ två decennier... Och ändå kan vi tänka oss att sälja vapen till Erdogan
Absolut kan man ha två tankar och känslor samtidigt. Jag förstår hur du menar på ett sätt, såklart.Jag har uttryckt kritik även när bilder spridits på ryska soldater lynchade av ukrainska t ex. Och skulle inte tycka att det var rätt att göra en "skenavrättning" av Putin heller, även om jag samtidigt känner en stark avsky mot honom. Jag anser att man måste kunna hålla två tankar och två känslor samtidigt, och att man inte ska sänka sig till samma nivå som den andre. Avsätta och ställa inför rätta, självklart! Hänga och lyncha på torget, nej. Uppmuntra till det senare, nej.
Man måste väl ändå kunna kritisera Erdogan OCH samtidigt kritisera vissa aktioner. Allt måste väl inte betraktas som toppen bara för att det är kritik mot den man ogillar.
Det här att man hela tiden måste välja sida, och alltid vara för allt och alla som är emot Den andre, anser jag faktiskt riskerar att skada demokratin på längre sikt. Det är exakt det här som antidemokraterna önskar, att samhället blir alltmer polariserat. I en vital och öppen demokrati kommer vi ha olika åsikter om vilka metoder som är bättre och vilka som är sämre, och så måste det få vara. Jag är inte mindre kritisk mot Erdogan för att jag kritiserar en specifik aktion från en grupp som också är emot Erdogan.
Absolut kan man ha två tankar och känslor samtidigt. Jag förstår hur du menar på ett sätt, såklart.
Men jag är nog av den motsatta åsikten gällande det sista du skriver, jag har varit mer "sansad" och försökt se lite för nyktert på olika samhällsfenomen förut. Men nu är det så väldigt mycket som eskalerat senaste åren. Både i omvärlden och här hemma i Sverige, senast med den nya spionerilagen som börja gälla vid årsskiftet. Och jag är mer rädd för att vi normaliserar antidemokratiska tendenser för mycket, och att det snarare spelar parterna som står för dem i händerna mer, snarare än att debatten blir polariserad.
Har du kollat rysk media eller var har du hämtat detta märkliga påstående?Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.
Det där var det absolut dummaste jag hört. Ryssland jobbar hårt på att förvärra kriget genom sin retorik där det är DE som eskalerar konflikten dag för dag. Ryssland har inget intresse av fred alls. Jag tittar på Solovyev och Skabeyeva som någon typ av tragisk komedi men ditt resonemang här tyder på att du lyssnar på det de säger och finner det troligt.Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.
För att Bluffe skulle kunna sälja sin egen mor för att uppnå det han vill.Men varför kryper vi då så förbannat för Turkiet?
1. Har du nån bra idé på varför Ryssland ens började kriga?Ryssland vill inget hellre än att sluta kriga, men kan inte göra det på något snyggt sätt nu när omvärlden eldar på kriget. De har varken lust eller kapacitet att anfalla några andra länder på ett bra tag framöver. Och när det väl blir dags står Sverige långt, långt ner på listan.