Nät över nosen?

tinafinis

Trådstartare
Varför har man det på hästen?
Important hade det innan start för att han var het eller att han skulle hålla sig lugn i lördags. Dom tog bort det till loppet.
Varför?
Gör ett nät nytta?
Kan någon vara snäll och förklara?

Mvh tina

Sv: Nät över nosen?

pullarnät kallas det. det är väl meningen att dom inte ska kunna "pulla" med det.
vet inte exakt varför/hur det kan hjälpa...

Nä, jag förstår inte hur ett tunt nät ska kunna hindra dom från att pulla. OK nosen är känslig men ändå? Nån som kanske kan förklara det som är lite insatt?

det är så enkelt att hästar är lite korkade, så med ett nät på mulen, så blir dom lugnare.. (dom tror väl att dom springer in i väggen hela tiden :p )

Syftet är att det sitter något på nosen som ger ett mottryck, alltså "håller tillbaka" nosen lite, vilket då ska få hästen att bromsa upp och vara lite mer försiktig. Hästen upplever det nog så i alla fall. Lite svårt att lägga handen på nosen när man kör, så då sätter man dit nätet istället. Funkar väldigt bra på en del.

Ja man får ha det i loppen oxå. Man tror inte att det ska funka, men det gör det faktiskt.

I så fall en snäll lösning man kan prova ju då de ibland kan vara en hiskelig diskussion ang. bett (syftar på en tråd ja starta)

Vår skulle behöva munkorg, då han vill bita kusken som ligger framför! Trodde nätet var till för detta, men nu fick jag lära mej nåt nytt!::smirk:

Ja, men lite hindrar det kanske. Men då kanske din häst bromsar o de kanske e en effekt ni inte vill ha.

Är du säker på det?
Jag har hört att det inte är tillåtet i lopp.
(har med målfoton att göra)

Såvida inte bestämmelserna ändrats avseende pullnät så får man då ha det på i löp. Det var ju länge sedan jag hade någon häst med behov av pullnät, så jag ska inte svära på vad som gäller nu....

Vår skulle behöva munkorg, då han vill bita kusken som ligger framför! Trodde nätet var till för detta, men nu fick jag lära mej nåt nytt!::smirk:

Fanns en häst när jag jobbade hos Veijo Heiskanen som gick med pullnät i lopp då han alltid försökte bita den kusk som körde framför..
Han lyfte ur en tjej ur vagnen en gång när vi körde fort! Man såg bara att han slickade öronen och sen tog han ett ordentligt tag i jackan på henne och lyfte.. tur att de va vinter och tjejen hade tjock jacka på sig!

Den hästen fick alltid gå i spets i snabbjobben efter de kan jag tala om! men då bromsade han istället den grisen!

Syftet är att det sitter något på nosen som ger ett mottryck, alltså "håller tillbaka" nosen lite, vilket då ska få hästen att bromsa upp och vara lite mer försiktig. Hästen upplever det nog så i alla fall. Lite svårt att lägga handen på nosen när man kör, så då sätter man dit nätet istället. Funkar väldigt bra på en del.

när hästen blir het och pullar så gapar den. när den gapar så trycker nätet över samma nerv som bremsen och verkar lugnande.
den tas ofta bort i lopp pga att den till viss del hämmar andningen.

Jag kan inte se att det står att man inte får använda det, och det är ingen som sagt till att man inte får ha det heller, så ja jag är säker på att man får ha det.

Innan va det så att det behövdes söka dispens för att få använda pullnät i lopp....Nu står det faktiskt ingenting....Hmm, underligt! Tror att man får ha det fram till start mot dispens och det ska tas av innan lopp.....Men e inte säker. Kontakta veterinären på din hemmabana för korrekt svar....

ja det e tillåtet att ha i loppet. ägde en häst i höstas som gick med det.

Är det den hästen jag tror så flyttades den från en annan tränare till Heiskanen p.g.a att hästen kastat sig över skötaren. Om det är samma häst som jag menar var den framförallt hästilsk, men kunde ta ut det på folk om dom kom ivägen. Anledningen till att denna häst flyttades var att ägaren vägrade kastrera, vilket var tränarens krav för att ha hästen kvar. Det måste vara samma häst, beskrivningen låter då väldigt lik, inte kan väl två hästar hos Heiskanen ha samma korkade beteende?

Liknande trådar

Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka