Närma sig hästekipage

Sv: Närma sig hästekipage

Jag vänjer mina hästar vid att det rör sig folk och annat runt oss. Aldrig att jag skulle begära att mitt möte, såvida det inte handlar om motorfordon, ska göra på nåt visst sätt. Jag ska ha koll på min häst, helt enkelt. När det gäller motorfordon finns det lagstiftning i möte med hästekipage men då de flesta inte känner till detta försöker jag även lära mina hästar detta. :cool:

Det värsta är när folk med hundar går in i skogen och gömmer sig i tron att hästarna inte ska se dem och därmed inte bli rädda :crazy:

emelit skrev:
Det värsta är när folk med hundar går in i skogen och gömmer sig i tron att hästarna inte ska se dem och därmed inte bli rädda :crazy:

Ja herregud, precis det har jag retat mig halvt till döds på flera gånger! Senast i förra veckan var det en kvinna med en stor schäfer som gömde sig bakom en gran när jag kom skrittande med medryttarpållen. Han såg ju dem smita in där, så givetvis blev han nervös, fast han i vanliga fall inte är det minsta rädd för varken folk eller hundar. Men de betedde ju sig som rovdjur som tänkte attackera!
Borde man inte som hundägare åtminstone ha lite koll på hur djur funkar? :confused:

Om man möter någon på cykel så är ju det i regel på motsatt sida vägen eftersom de också håller till höger men om en cyklist skulle komma bakom hästen så är det bästa för cyklisten att göra sig hörd i tid.
Om man är på en raksträcka och det är en bit till ekipaget kan man plinga lite försiktigt eller ropa att man är på väg.
På så sätt blir även ryttaren förberedd och kan ta tag i hästen om den skulle bli skrämd.
Fotgängare brukar väl inte gå om hästar? :)
Men det vore jättegulligt om hundägare kunde visa lite mer hänsyn, inte bara mot ryttare, och hålla hunden kort när man möts i skogen eller liknande.
Jag har hundar omkring mig jämt, men dels finns det människor som är rädda och dels finns det hästar som är jätteskraja när det gäller hundar och vilken hundägare vill ha sin älskling ihjälsparkad??

När det gäller bilar så skulle jag bli överlycklig om fler kunde sakta ner farten, om inte för vår skull så för bilens, annars kan min sötnos ge bilen en riktigt snyg repa :devil:
Men sen så är det bättre att man kör om än ligga bakom och trycka för det kan vilken häst som helst få panik av, de tror ju att det stora monstret ligger i bakhåll och väntar på sin lunch. :D

Jag ber om uppmärksamhet genom att ropa typ; hallå, ursäkta till dom hör mig och därefter frågar jag om det går bra att passera. Vore bra om folk gjorde så mot mig som ryttare oxå.

Vad det gäller trafik skulle det vara "great" om dom iaf kunde sakta ner, så att man kan stanna, ifall nått oförutsett händer. Jag tror att man får lära sig det på körskolan, men denna kunskap, verkar försvinna lika fort som första tankningen....

kicki71 skrev:
Vad det gäller trafik skulle det vara "great" om dom iaf kunde sakta ner, så att man kan stanna, ifall nått oförutsett händer. Jag tror att man får lära sig det på körskolan, men denna kunskap, verkar försvinna lika fort som första tankningen....

Jag tror att det är så himla dåligt med informationen på körskolor när det gäller hästar och trafik. Det hänger alltså på oss hipponördar om andra trafikanter ska ha en chans att lära sig hur det ska gå till.

Prata med era bekanta om detta, många gånger blir de tacksamma att någon talar om hur de som bil-, mc-, cykelförare kan/ska göra vid möte med häst.

En del ickehipponördar tror faktiskt att hästen är "trafiksäker" om den rids i trafik, är den inte det så tror de att den naturligtvis inte rids bland bilar och andra hjulingar.

Så allihopa: Berätta hur det kan vara att sitta där uppe, hur hästen kan reagera och hur ni vill att fordonsförare ska bete sig. Det skiljer sig åt mellan olika ryttare, men så väldigt olika är det ju inte. :idea:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 401
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!