Närma sig hästekipage

morris

Trådstartare
Vad anser ni vara det bästa sättet för en "utomstående" att närma sig ett ryttare/häst?
Fick den frågan idag och visste inte riktigt vad jag skulle svara... Hur skulle ni vilja att cyklister, fotgängare eller vad det nu må vara ska göra för att inte skrämma hästen när de ska om?

Sv: Närma sig hästekipage

Sakta ned farten framförallt!! Och om man har en cykel som gnisslar tycker jag att man ska stanna. Men framförall, tänka efter lite!!

Och kommer man cyklande bakifrån kan man gott säga till att man är där. Fråga om det är ok att cykla förbi. En del hästar blir ju nervösa om man håller sig bakom, så då är det ju bättre att se till att komma förbi fort. Andra hästar får kanske panik just av att det går fort förbi.

Jag råkade ut för detta i somras (cyklande). Kom bakom en häst och ryttare. Jag märkte att hästen blev nervös och ville inte cykla förbi, så jag frågade ryttaren. Då vände hon hästen så att vi möttes istället och då gick det mycket bättre!! Det var en unghäst kan ju tilläggas.

Så ja, kommunikation är väl ett bra ord!!

På samma sätt som du närmar dig en häst bakifrån, genom att ge sig till känna.
Nu menar jag inte med en busvissling eller liknande. :devil:

Om det är en fotgängare då? Bör denne göra ryttaren uppmärksam på att h*n kommer - och hur isf - eller är det ryttarens ansvar att ha koll på allt runtomkring?

Fast fotgängare är ju oftast tystare och färdas inte så snabbt. Men göra ryttaren uppmärksam på en, såklart. Men är det så vanligt att man blir "omkörd" av en fotgängare när man rider? Dem möter man väl mest. Eller rider om.

Jo, men det var en sådan situation jag blev frågad om tidigare idag! Visste inte riktigt vad jag skulle svara eftersom det (som du säger) är vanligare med tvärtom... Och i det fallet var det väl just "tystheten" som var problemet.

Tänkte att ni här på buke hade några idéer... :crazy:

svår fråga. beror på hästen. min häst blir nervösare om bilar/cyklar kör sakta eller ligger efter och snigle kör än om de kör/syklar om i ett bra tempo.

Det värsta som finns är när cyklister, joggare och bilar sänker farten och ligger bakom hästen. Sänka farten ärväl en självklarhet, men läs av hästen och kör förbi!

råkade möta en stooor skolbuss på en liten liten grusväg en dag. hästen upptäckte den förstås innan jag gjorde det. när hästen började visa att hon inte tänkte gå förbi det där stora morrande åbäket stannar snälle chauffören och stänger av motorn :D hästen dummar sig och tänker inte gå förbi ändå, jag tycker det känns onödigt att behöva hindra bussen, så jag hoppar av o leder hästen förbi. jag vet, skulle egentligen fått henne förbi bussen ändå, men ibland får man fuska lite :angel: chauffören ler och vinkar åt mig och väntar tills jag kommit helt förbi bussen innan han startar och sakta kör iväg.. tänk om fler tänkte på det viset...

Jag tycker att det är bra om man pratar lite med ryttaren, så att hästen hör att man kommer.

Jag tycker faktiskt att man som ryttare har ansvar att "hålla koll" på cyklister och fotgängare när man rider ut i "trafiken"!

Om jag möter fotgängare när jag rider så håller jag bra avstånd (bakifrån kommer sällan fotgängare - hästen går snabbare!). Det kan ju vara en hästrädd person jag möter. Jag tycker att det är att visa hänsyn.

Cyklister kommer naturligtvis snabbare, så det är svårare att parera möte/att bli omkörd av dom. Men jag försöker hålla koll och hålla avstånd! Även där av hänsyn mot mina "med cyklister".

Om jag vet att jag har en mkt trafikrädd häst, som reagerar på medtrafikanter, varesig det är fotgängare, cyklister eller bilister så försöker jag välja vägar och tider jag rider. Behöver kanske inte rida de mest trafikerade vägarna på de tider som mest folk är ute!

Tycker att det är mitt ansvar som ryttare!

Norrland

Jag håller med om att det är bättre med lite fart när bilarna kör om när man rider. Dvs, att de inte snigelkör bakom och bredvid. OM jag har en "trafiksäker" häst (dvs så trafiksäker in häst kan bli).

Om hästen däremot är lite osäker i trafiken så föredrar jag att bilarna sniglar. Då hinner chauffören reagera om hästen t ex slänger ut baken mot bilen, eller kastar sig ut i vägbanan.

Men, jag kan inte begära att bilisten ska kunna läsa av hästen och anpassa tempo efter det. 99% av alla bilister är inte hästkunniga. Jag tycker själv att det kan vara svårt att "läsa av" hästar när jag kör om dom. Hur ska bilisten veta om min häst osäker?

Återigen så tycker jag att ryttaren har ansvar mot sina medbilister (såsom mot medfotgängare och medcyklister). Om jag vet att min häst är osäker i trafiken så måste jag välja mina vägar och tider. Vara ute på vägar och tider då det är lite trafik.

Och till sist men inte minst - om hästen är osäker så måste jag ta ansvar och miljöträna den!

Norrland

Är det inte bättre att du som ryttare vinkar förbi bakomvarande?

Märker jag att någon närmar sig för fort, så ger jag tecken att dom ska sakta ner.
När dom gjort det tackar jag :bow: och vinkar förbi dom.

Nu är ju min medryttarhäst ganska trafiksäker och struntar i både bilar och motorcyklar.
Hur det är med lastbilar och bussar vet jag inte. Har aldrig råkat ut för sådana när jag ridit.

Jag tycker man som fotgängare skall göra sig till känna genom att ropa nånting. kom runt en krök i skogen i galopp på en stig som normalt bara jag använder, plötsligt stod det en jägare med hund mitt på stigen, tur att man har en häst med snabba reaktioner! Han måste ha hört mig komma och kunde ju i alla fall flyttat sig från stigen? Han kanske trodde att jag var en älg? ;)

Här har vi problem med en kvinna och hennes hund. Börjar hästen bli tittig så kan man med säkerhet se henne och hennes hund bakom nästa buske. De gömmer sig. :)

Sen är det motions/tävlingcyklister som helt ljudlöst och plötsligt swichar förbi, gärna i bredd, gärna så nära hästen som möjligt.

Sen tycker jag att framför man sin häst i trafiken så är man skyldig att följa regler och att visa hänsyn. Man måste ha uppsikt på sina medtrafikanter, både cyklar och bilar.

Det är inte smart att rida en halv-trafiksäker häst på normalt trafikerade vägar. När bilar får stanna mm mm så finns det alltid någon idiot i en bil som inte varit uppmärksam och börjar tuta för att sedan blåsa om.

Min sambo har en åsikt och det är:
-Pallar inte hästen trycket i trafiken, så har den inte på vägen att göra.

Delvis kan jag faktiskt hålla med honom. Även om alla ska visa hänsyn mot varandra i trafiken, så görs inte det. Rider man på en 70 väg så ska man räkna med att de flesta kör i 70 km i h.

Det viktigaste är väl att de tittar och tänker först. Att de lägger märke till hästen, om den är tittig eller liknande, när de närmar sig. Om någonting händer bör de stanna - i de flesta fall. Cyklister och andra åkare bör sänka farten så mycket de kan och vara beredda att stanna. Om hästen verkar väldigt rädd och börjar kasta sig ska man direkt stanna och kanske fråga ryttaren om han/hon vill rida förbi istället eller liknande.

Det jag kan känna är lite olustigt är när cyklisterna/bilisterna saktar ner för att visa hänsyn och när man har mötts så rivstartar de...

Min häst bryr sig inte alls om detta och det är jag tacksam för, men JAG hoppar ju till när tex en bil som man precis har mött kör iväg med däcktjut, eller grus sprättandes runt däcken mot hästen...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 401
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter