Närkontakt med vildsvin

Kalaspinglan

Trådstartare
Ni minns kanske min tidigare tråd om vildsvinen här... Nu har de letat sig ända intill husknuten. Kameran har fångat två grupper, en på fem och en på tre grisar. De kommer med ganska regelbundna tider och stannar ungefär lika länge.

Här om kvällen släppte jag ut vovven för hans egna kvällspromenad. Knappt utanför dörren hör jag hur han skäller och sedan morrar - något han ytterst sällan gör annars. Jag ropar in honom och han kommer, med raggens rest, hög svans och vänder sig hela tiden upp mot skogen och morrar. Sambon slänger på sig ytterkläder och springer ut med vovve och ficklampa. Shumba kastar sig ut och tar spår, dock kommer han tillbaks till sambon vid inkallning. Sambon konstaterar genom att undersöka platsen där de bökat och genom att kika på bilderna (vi har sett att de bökat i närheten tidigare) att det var vildsvinen han skällt och morrat på.

Nåväl, nu har detta upprepat sig vid ytterligare tre kvällar, att hund och gris stött samman. Idag monterade vi upp en lampa med rörelsesensor, och en kvart efter vi lämnat platsen - när sambo och vovve fortfarande var ute - dök de upp. Vi hinner inte reagera innan hunden rusar upp och det enda vi ser är hur grisarna flyger iväg med Shumba tätt efter. Gör en inkallning och han kommer efter två rop. Väl inomhus går han och grymtar och kikar upp mot skogen, han ser nästan lite sur ut...

Vanligtvis så är ju RR en ställande hund, och jag uppfattar vår vovve som en sådan i andra fall - dvs han springer aldrig direkt fram till något utan stannar lite innan han nått fram för att "utvärdera" om han ska avancera eller dra sig tillbaks.

Frågan är nu hur vi ska kunna tolka hans beteende i detta fall... Några idéer från er?
 
Sv: Närkontakt med vildsvin

Nu skyller jag på att jag e lite trött.. Men ja tror inte riktigt att ja förstår va du menar med att tolka hans beteende?..

Vi har oxå ett himla problem med vildsvin här och ja tycker att våra hundar beter sig nästan på samma sätt, skillnaden e att min rusar efter/jagar om han får chansen.
 
Sv: Närkontakt med vildsvin

Frågan är vad det är att tolka.... Han har intresse av att stöta iväg grisarna, kanske till och med springa efter... Sen finns inget mer att tolka!

Ni kallar in honom innan det blir någon direkt jaktlig situation. Alltså finns det inget jaktligt beteende att tolka eller utvärdera.
 
Sv: Närkontakt med vildsvin

Nu skyller jag på att jag e lite trött.. Men ja tror inte riktigt att ja förstår va du menar med att tolka hans beteende?..

Vi har oxå ett himla problem med vildsvin här och ja tycker att våra hundar beter sig nästan på samma sätt, skillnaden e att min rusar efter/jagar om han får chansen.

Hehe.. jag förstår nog inte heller vad jag menar.. :D
 
Sv: Närkontakt med vildsvin

Frågan är vad det är att tolka.... Han har intresse av att stöta iväg grisarna, kanske till och med springa efter... Sen finns inget mer att tolka!

Ni kallar in honom innan det blir någon direkt jaktlig situation. Alltså finns det inget jaktligt beteende att tolka eller utvärdera.

Nej, du har rätt. Det finns inget mer att tolka...

Äh, jag var nog mest ute efter att skriva av mig. Samtidigt som jag givetvis undrar om man kan utläsa om han är rädd för vildsvin? Eller är han för orädd? Har han kanske inte så mycket jakt i sig, eftersom han avbryter så fort vi ropar på honom (eller är han rent av lydig *S*) typ.. :D
 
Sv: Närkontakt med vildsvin

Jag tycker det låter som om han vill köra bort inkräktarna från sitt revir. Min förra tax gjorde detsamma, körde bort inkräktande rådjur & älgar från sitt revir, men i skogen gav hon blanka f-n i dem :crazy: :D Om han inte är 100% i inkallningen annars så är han förmodligen lite rädd för dem, annars är det väll bara att gratulera till god lydnad ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 470
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har sökt på aktivering i forumet men får mest bara upp trådar med ”bruksaktivering”. Och det passar verkligen inte mig och min lilltös...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 903
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 302
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp