Näring i gräset?

Sv: Näring i gräset?

Nej, jag tror inte att du är ensam om att ha hästar som uppskattar höet nu. Det har mina gjort cirka tre veckor eller lite till. Min gamle brukar aldrig äta hö om han inte behöver det. Nu rekommenderar foderexperter och veterinärer på Hippson att man börjar fodra med hö för att undvika kolikfallen på hösten. Jag började för cirka tre veckor sedan med ett hömål på sommarbetet.

Foderexpert på Hippson är bl.a. jag det :-)

Hö är jättebra att lägga ut om hästarna äter av det. Då hinner magen anpassa sig till installningen och som sagt det tar tid att äta den stora mängd gräs som behövs för att täcka behovet då ts-halten är så låg som nu. Temperaturen ute börjar sakt sjunka nu dessutom och det dröjer inte länge innan näringen sjunker och då går det ganska så snabbt.

Men tänk på att det fortfarande är bönder ute och skördar ensilage...
Och de kommer garanterat få bra värden på sitt foder.

Petar upp denna tråden då jag är orolig och nojig för hur man ska göra så här års. Våra går ute än, har inte provat ge dom hö för det är så mkt gräs kvar i hagen..
Jag personligen vill ge dom hö på kvällen eller att dom står inne och äter hö.
Hur är det i gräset nu den 14 oktober :D
Det var garanterat under 5 grader i natt och i går natt med för den delen. har gräset slutat växa nu då? Hur ser näringsinnehållet ut?
Vi har mkt gräs kvar, men hästarna ställer sig gladeligen och käkar halm när de kommer in.. KAN bero på TS brist eller?

Senast ändrad av en moderator:

Svarade i tråden på hästvård också, lägger in samma svar här:

Skottbildningen på vallväxterna avstannar vid en tempratur på 8-10 grader, och en jordtempratur på 6 grader.

Vet inte hur varmt det är i jorden , men det lär väl knappast växa längre nu med tanke på dygnstempraturen?

Det är väl när dygnsmedeltemperaturen är under 5 plusgrader som gräset slutar växa? Inte för att termometern någon gång under natten går ner till nära nollan.

Förra året växte gräset hos oss ända in i december.

Immer

*kl*
men det är väl fortfarande ett problem när det är så mycket vatten i gräset som det är nu? så för att hästen ska få i sig tillräckligt måste den äta såna mängder för att få i sig tillräckligt med torrsubstans, där näringen finns. frågan är då om den hinner få i sig allt den behöver trots att det finns näring i gräset.

men magrar de inte av borde det väl inte vara något problem. men min har en stor mage men revbenen skymtas. hon är 5 år o växer förmodligen fortfarande. då känns det som man inte ska chansa, eller?

Det är väl när dygnsmedeltemperaturen är under 5 plusgrader som gräset slutar växa? Inte för att termometern någon gång under natten går ner till nära nollan.

Förra året växte gräset hos oss ända in i december.

Immer

Ja, det är medeltemperaturen det handlar om. 8-10 grader enl. Christina Planck & co.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka