Näring i gräset?

CallMeAce

Trådstartare
Hur mycket näring på ett ungefär finns det fortfarande kvar i gräset? Jag bor i Halland. Ska man anta att ens häst klarar sig på gräset dygnet runt fortfarande tillsammans med kraftfoder en gång om dagen? Hästen rids inte speciellt hårt och har tjock mage men revbenen börjar synas pyttelite. Känner man över revbenen så känner man dom men under fett eller så :D men man börjar skymta dom iallafall o hästen är ett grövre halvblod på 5 år.

Vi har lite problem nämligen i stallet med att vissa vill ta in hästarna nu och vissa vill det inte, de går fortfarande på bete i en megahage så gräs finns det.

Men jag känner att jag vill börja ta in min häst eftersom jag ska börja rida mer och det är ändå en bit in i oktober. Men man kanske inte ska stirra sig blind på att hösten har kommit...

Sv: Näring i gräset?

Våra hästar får inget hö, dom går på bete dygnet runt. Är dom inne får dom lite hö kanske 2 kg, samt halm. Och de är på gränsen till för tjocka (ej bara mage, utan jämnt fint hull). Dom rids lätt-normalt alla tre.

Mina går också ute dygnet runt fortfarande. Det är två stora kallblodshästar, som har ca tre ha bete till sitt förfogande, och de har då inte tacklat av något alls - varken i hull eller i arbetsvilja.
De får visserligen liiiite kraftfoder, men det har de fått hela sommaren eftersom de rids regelbundet. Hö har jag inte börjat ge - de skulle ändå bara rata det till förmån för gräset.

Immer

Jag svarade i tråden förut, men datorn blev käpp så det kom inte med. :mad:

Jag tror inte att det är så värst mkt näring kvar i gräset. Fick börja ge kraftfoder (hö ville han inte ha) till min lättfödda nordis (som iofs rids ganska hårt)eftersom han började "tappa" lite, blev slöare och surare. Det berodde nog också på att han sätter päls eftersom han har det ganska jobbigt då.

Jag tog in dem förra helgen och efter det blev han mkt gladare och piggare, så nu äter han bara hö och lite kraft för proteinets skull.

Jag har inte börjat utfodra mina hästar med hö ännu och kommer vänta ett tag till. Att näringsinnehållet sjunker tror jag för de flesta hästar inte är något problem eftersom en häst kan öka omsättningen av foder i tarmen. Ett problem som kan vara med hösten är att gräset blir väl blött och hästen blir lös i magen av för mycket vätska och av den anledningen tappar hull och energi. Då kan det vara bra att börja stöd utodra med hö/halm etc. (Våra kor o får får det på betet nu.) En hage med gamalt tort gräs kan oxå funka stabiliserande för magen.

Här i Uppland är det fortfarande mycket näring kvar i gräset och det växer fortfarande. Energin verkar det inte vara någon brist på, däremot lite mindre protein.

Mina shettisar går ute på dagarna och får bara en hötuss inne, däremot får de Krafft plus grön för proteinets skull. De går upp lite i vikt, så jag får begräsa utevistelsen en aning.

D-ponnyn, som tränar ganska hårt och står inne på natten, får ungefär en tredjedel av den högiva jag tänker ge i vinter. Däremot får han full kraftfoderranson.

En bonde som har kalvar här i närheten mäter sina kalvar med viktmåttband varje vecka för att se när det är dags att ta in dem. De går fortfarande upp i vikt vecka för vecka.

Att näringen sjunker under året är delvis en myt. Det som påverkar är gräsets utvecklingsfas. Går gräset upp i ax och strået blir mer fiberrikt (som i gammalt gräs) så sjunker proteinhalter och näringsvärde per kg. Har man ett bete som putsas eller betas så att gräset inte får gå i ax utan blir mer som en villagräsmatta så håller näringsvärdet över hela säsongen.

Eftersom man numera får gårdsstöd som gör att fler och fler håller betesdjur på åkermark så ökar spridningen i hur ett bete kan se ut. På välputsad åkervall så håller näringsvärdet på ett annat sätt än ett svagt betat skogsbete. Däremot ger skogsbetet mer variation.

Kortare dagar och lägre medeltemperatur gör förstås att mängden gräs som produceras minskar nu på hösten.

Jag bor ju också i Halland.
Och jag ger mina kraftfoder 2 ggr/dygn + 5-6 kg hö.

De går ute dygnet runt ännu, gräset är grönt och fint, och det är ju inte särskilt kallt ännu heller.

Om inte vädret blir allt för hemskt så tänker jag låta dem gå ute över Flyingeveckan- sedan kommer de hem igen...

Detta för att min son ska slippa mocka och släppa ut och in när mamma åker iväg på nöjen:)

ja ska nog ha ute min häst längre jag med :) verkar som alla här (hittills) fortfarande har ute sina hästar, så länge det inte blir ruskväder igen ska hon få gå ute...

Ja jag bor omkring Halmstad.

Vi har sådant där "gräsmattegräs" liknande i vår hage, alltså jämnt betat så det hinner inte växa upp och bli "överblommat" emellan.

I vinterhagen som har stått tom hela sommaren är det dock övervuxet och utblommat, men hästarna har iaf något att pilla med under tiden innan snön kommer.

Senast ändrad av en moderator:

ja ska nog ha ute min häst längre jag med :) verkar som alla här (hittills) fortfarande har ute sina hästar, så länge det inte blir ruskväder igen ska hon få gå ute...

Klart att du ska!
Mina hästar äter bara gräs.
I natt stod dom inne dock, och åt gärna av höet de fick. Men i hagen vill de ha gräs och inget annat! :D

Så länge de själva vill gå ute och du har möjlighet till det ska de få vara ute.
Det kanske kan vara bra att börja stödfodra lite nu ändå eftersom betessäsongen går mot sitt slut?

ja hon får hö när hon kommer in vid ridning o så o så får hon kraftfoder varje dag. ja misstänker att hon växer fortfarande så d är därför ja är lite nojjig över näringen i gräset o så...

OM hon är så gammal så hon rids så är eventuell tillväxt inget som tar särskilt mycket extra näring.
Ser det ut som att hon håller på att tappa hull så kan du välja på att ta in henne eller att öka kraftfodergivan litegrann.

Mina pållar är ute dygnet runt fortfarande och de som har normalt näringsbehov får inget tillskott än. Men de får snart lite hö i hagen, en gång om dagen, för gräset börjar bli nerbetat.

Vad gäller näringbehovet så här års så är det faktiskt ganska bra, om man bara har en bra tillväxt. Det är ju mkt vatten i gräset dock = inte så högt ts. Jag har köpt ensilagebalar skördat i början av oktober för några år sen. Och bortser man från allt :devil: vatten i balarna så var det HÖGT proteininnehåll. Analysen sa 150 g smb rp/kg ts, fast det var iofs en sanning med modifikation, för det var en stor andel s.k NPN, non protein nitr"nånting, dvs kväveföreningar som inte är proteiner. Men det var ju ÄNDÅ höga värden...

men som hon ser ut nu, alltså stor mage med revbenen skymtandes under huden...så känns det lite som gräset ger henne bukfylla men inte tillräckligt med näring. eller är det feltolkat?

precis va ja tänkte också..men då räcker tydligen inte kraftfodret. revbenen syns ju inte mycket, de skymtas bara men eftersom hon har tjock mage ska de ju inte göra det.

I det korta gröna gräset är energi- och proteininnehållet fortfarande mycket högt. Om hästen tappar i hull tyder det snarare på att den inte hinner äta den mängd den behöver. Gräset innehåller mycket vatten nu på hösten och är gräset kort kan det vara svårt för vissa hästar att hinna äta tillräckligt många kg.

Gräset kommer att fortsätta hålla ett högt näringsinnehåll så länge det tillväxer. Tillväxten avtar kraftigt då dygnstemperaturen understiger +10 grader och upphör vid +5.

Skumt. Är jag den enda vars hästar INTE tycker att näringsvärdet i gräset är tillräckligt? Mina hästa käkar hö för glatta livet;) . Och jag bor i Skåne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 470
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka