Narig och flagig på Skapet

T

trean

Såg idag att min häst är alldeles narig och flagig utanpå Skapet.
Där flagorna fallit bort är huden alldeles rosa :(
Förstår inte alls vad det är eller vad jag kan sätta på för att eventuellt mjuka upp huden och läka det.
Han går på magert bete och har aldrig sett ut så här förut.
Någon som kan komma med ideer om varför det blivit så samt ge mig tips på vad jag kan göra åt det?

Sv: Narig och flagig på Skapet

Långvarigt smutsig eller fuktig? Det låter inte riktigt som insektsangrepp men de gillar ju annars den lite lättåtkomligare huden på skap och juver.

Tvätta med ljummet vatten och en mjuk svamp eller trasa och ta på nån sårsalva så försvinner det förmodligen på tre dagar. Håll sen lite koll och se om han lätt blir smutsig eller kletig på skapet. Blir han det får du helt enkelt hjälpa till att tvätta av honom lite då och då.

Ta på dig ett par handskar, smörj in rikligt med barnolja på kvällen, ej i direkt soljus då det bränner annars. När du smörjer in så följer dom flesta flagorna med. Sedan är det mjukt & fint ett tag :) Min valack älskade det *LOL*

Tack för svar. Detta är alltså utanpå, på förhuden ända bak mella låren. Ja han går ju ute och det regnar hela tiden så han har säkert varit både våt och fuktig. Däremot inte smutsig.

Jag måste bara inflika att höljet som jag antar att du menar att han har problem på heter skapet.
Förhuden sitter på själva snoppen.. :)

Ja precis :) Det såg bättre ut idag efter att jag tvättat och smort in det igår :) Frågan är bara hur det kunnat bli så ??

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 493
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 702
Senast: Luff
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 940
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka