När vet man när det är dags ?

mandaaa_

Trådstartare
När vet man när det är dags att säga hejdå till sitt hjärta egentligen ?

Min lilla trosa är omgivningsallerisk, mot damm, kvalster och pollen från gräs, buskar och träd.
Damm och kvalstret upptäckte vi i okotber 2009 och hon funkar bra på vaccinet.
Hon får en spruta varannan vecka men jag märker att vaccinet har gått ur kroppen när det är ca 2 dagar kvar tills nästa injektion, sen tar det ca 2 dagar till innan det börjar verka.

Vanligtvis så brukar hon klia sig lite mer än vanligt och även slicka lite på tassarna, men ibland biter hon sönder dom så att dom varar och hon inte kan gå.
Men det händer inte ofta, men det händer.

I juni blev hon värre och då upptäckte vi pollenallergin.
Vi beställde ett nytt vaccin som jag borde få om ca 2 veckor, men pollensäsongen är över och enligt veterinären borde hon inte ha några symptom från det nu.
Vet. skrev ut smärtstillande som jag kan ha hemma och använda när hon väl biter sönder sina tassar.

I söndags fick hon sin spruta och på måndagsmorgonen hade hon bitit sönder ena baktassen.
Hon haltar, kliar sig väldigt mkt och är väldigt deppig.
Igår kom hon inte ens fram och sa hej till min pojkvän när han kom hem, och i vanliga fall springer hon till dörren och viftar på svansen när hon hör hans bil på parkeringen.

Jag ska ge smärtstillande idag och se om hon blir bättre.

Jag känner att jag inte vill ge upp ännu, eftersom att hon inte fått sitt nya vaccin ännu och det kanske ändå har med det att göra nu när hon kliar och biter sig mer.
Men samtidigt så vill jag inte dra ut på hennes lidande i onödan.
Vanligtvis så får dom inga nya allergier efter att dom är fyra (vilket hon blir nästa år), men hinner hon utveckla fler allergier tills dess ?

Kommer hon sluta som en fyraårig staffe som är allergisk mot över 7 saker, som måste gå på smärtstillande ibland och som får vaccin två gånger i veckan.
Är det verkligen rätt ?
Hur länge ska man kämpa innan man ger upp för hundens skull ?

Jag skulle kunna lägga ner alla pengar i världen och hela mitt liv på henne och hennes medicinering så det handlar inte om något sånt, men jag vill inte orsaka onödigt lidande.
Men jag vill ju heller inte ge upp för tidigt...
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Ifall jag hade haft en hund eller ett annat djur som jag vet lider så hade jag valt att ta bort djuret. Det är en "positiv" sak med att ha djur, man kan hjälpa dem så att de slipper lida mer.

Ifall du är osäker på om din hund lider eller inte, så kan du fråga veterinären.

Svaret på din fråga - ifall man ser att hunden lider, då ska man ta bort den.
 
Senast ändrad:
Sv: När vet man när det är dags ?

Jag har pratat med min veterinär, jag sa något i stil med "Hur märker jag om jag borde ge upp?" och hon blev väldigt förvånad och sa "vadå ? pratar vi tråkigheter nu ?" sen tolkade jag henne och hennes svar som att hon tyckte vi skulle kämpa in i det sista, tills det inte finns någon annan utväg, om hon fick bestämma/rekommendera. Men hon sa även "du känner ju din hund bäst".
Så det kändes lite som att vi tänker olika, jag tar hellre bort innan det går för långt medans hon tyckte vi skulle hålla på tills det inte gick längre.

Ang det här med att hon lider.
När hon har vaccinet i kroppen så lever hon helt normalt.
Det är 2 dagar innan nästa spruta och 2 dagar eftersom som hon får mer symptom.
Det här att hon biter upp tassarna händer absolut inte varje gång, men det händer ibland.

Så hon mår ju bra mesta tiden, men hon mår dåligt ibland.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Jo precis, du känner din hund bäst. Du vet ju hur hon brukar bete sig och hur illa gör det en inte när man ser att de mår dåligt?
Låter ganska illa när hon väl gnager sönder sina tassar :(
Hur länge har hon varit sjuk? 2009?

Har haft hund i hela mitt liv o har ingen erfarenhet av allergier.
Är det fler hundar från samma kull som har dessa problem?

Det är upp till dig helt klart! Man vill ju inte att ens bästa vän ska lida.
Håller tummarna för er!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

det är ju just det här med gangandet som gör att jag funderar på när man ska ta bort henne.
Hon mår jätte dåligt då, men när hon inte biter så mår hon jätte bra och är precis som vanligt.

Hon fick symptom i slutet av sommaren 2009, så vande vi in henne med vaccinet under vintern och sen i april-juni utvecklade hon en ny allergi mot pollen.
Oftast utvecklar dom nya allergier fram tills dom är fyra och sen är dom "färdiga" men dom får ju vaccin hela sitt liv.

Hon är enda i kullen, uppfödaren har aldrig hört att någon av hans valpar haft allergier.
hon har haft demodex också, och då har dom ju sämre immunförsvar så jag tror att det har med det att göra, hon är en svag individ helt enkelt.

Tack för stöd !
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Jag har haft en allergisk hund. Vi kämpade rätt länge med medicinering och vaccinsprutor. Men en dag insåg vi att det inte längre var för hennes skull som vi hade henne kvar. De dagar hon hade ett drägligt liv var försvinnande få jämfört med de dagar som det var dåligt eller väldigt dåligt. :( Det var ju liksom inget hundliv. Förutom att min kliade sig och ofta fick infektioner så ville hon inte gärna gå ut, blev orolig av andra hundar osv.
Vi fick iallafall några år med vår Doris och det är vi glada för!!!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

nej precis, det är ju inget vettigt hundliv och jag vill lixom inte att trosan ska hinna komma dit.
jag vill inte att hon ska behöva ha färra bra dagar än dåliga, men det känns som om jag kör rysk roulette för hur vet jag om det kommer bli så eller inte..

Min får också infektioner lätt.
Hon har haft två stycken med bara några månaders mellanrum, och innan dessa och innan allergierna har hon aldrig ens haft någon infektion.

vad tråkigt att det gick så långt med Doris :(
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Varför kan inte intervallerna för sprutorna kortas så att du slipper de 4 dagarna som hunden mår sämre och biter på tassarna/kliar sig. Har en vännina som hade en allergisk schäfer som de kämpade med. En dag slutade hon helt. Klådan försvann och hon kunde äta vad som helst. Din hund är inte gammal och medicinerna hjälper. Jag skulle lita på veterinären och så ser du själv när det är dags för den att lämna jordelivet.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

I dina kläder skulle jag avliva hunden!

Jag skulle inte "orka" gå och titta på min hund varje dag med frågeställningen "Hur mår hon idag egentligen?

Livslång behandling, cortison, vacciner osv. kan så klart "hålla liv i" hunden en tid till... Men för vems skull?

/Swat
 
Sv: När vet man när det är dags ?

I dina kläder skulle jag avliva hunden!

Jag skulle inte "orka" gå och titta på min hund varje dag med frågeställningen "Hur mår hon idag egentligen?

Livslång behandling, cortison, vacciner osv. kan så klart "hålla liv i" hunden en tid till... Men för vems skull?

/Swat

Instämmer.

Jag tycker det låter jättejobbigt att gå runt och hela tiden, hela hundens liv, tvingas se till att den har tillräckligt mycket medicin i sig för att det ska fungera. Och just att inte heller veta hur hunden egentligen mår.. Nej, jag hade nog avlivat i ditt läge. :(
 
Sv: När vet man när det är dags ?

mandaaa!

Du kommer att "veta" när det är dags. Du kan tillräckligt mycket om din hund och känner den så väl nu så jag är övertygad om att du både kommer att se och känna när det är dags, det märks på ditt sätt att skriva om Trosa.

Många styrkekramar!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Jag tänkte för två dagar sedan starta en exakt likadan tråd som den här för jag har det ungefär som du med en allergisk staff.
Jag vet precis hur du har det och hur det känns att se sin hund så otroligt dålig.
För tillfället har han fått fula furunklar mellan varje tå som är så stora så jag vet inte om de ens kommer att gå bort. Tvättar med schampot torkar och smörjer in och han går på sin kortison och får sitt hypovaccin varannan vecka.
Jag kan inte heller räkna riktigt hur många infektioner han haft på diverse ställen, svampangrepp och dyl efter ett frenetiskt kliande. Han åker kana på magen på gräsmattan/vardagsrumsmattan tills underredet blöder och är helt uppskrapat om man inte har koll.

Vi upptäckte hans allergi ganska fort redan när han var liten, han är fem nu. I oktober har vi sprutat honom i två år. Enligt vet Susanne Åhman skulle han förhoppningsvis blivit bättre vår 2010 och här är vi nu. Det har kanske skett en liten förbättring men vad skulle hända om jag tog bort kortisonet helt? Senaste åren har han fått 3/4 dels tablett varannan dag, utan det skulle det inte funka.

Imorgon ska vi till Veterinären igen för furunkulosen och jag är förberedd på en lång antibiotika kur på säkerligen minst en månad.

Tycker synd om dig, det är aldrig kul att se sitt djur lida. Det ska juh vara kul att ha hund!

Jag vet inte om du borde ta bort din, velar själv. Min är åtminstone pigg men ändå.

KRAM!
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Till er som tycker att jag borde avliva:
Jag känner som ni tror, jag hatar att behöva kolla igenom alla tassar på morgonen för att se om några är trasiga.
Jag hatar att behöva, varje natt, avbryta hennes panikkliattacker.
Jag hatar att lämna kvar henne i bilen när jag ska rida ut för att hon inte kan följa med, när jag vet att hon älskar att följa med ut i skogen.
Jag hatar att vi fått lägga bort träningen som hon älskar, för att hon ibland hoppar på tre ben.
Men mest av allt hatar jag att se henne ligga ner lite halvapatisk och inte ens vifta på svansen.

Jag tycker det är så sjukt jobbigt att se det och jag tror att jag skulle känna lite utav en lättnad om hon blev avlivad.
Att jag slipper oroa mig för hur hon mår och liknande.
Men samtidigt så vet jag inte om det är för tidigt, TÄNK så hjälper hennes nya vaccin ?
Tänk så blir hon "bra", sådär så att hon inte visar några symptom alls för vaccinet håller ording på allt ?

Berin Jag har inte frågat min vet om det går att göra så, jag ska försöka få tag på henne imorgon och rådfråga.

deathworship
Trosan får också svamp väldigt lätt, hon har haft det 2 ggr det här året och värsta är hon på hösten så jag kan ju tänka mig hur hon blir då.
Hon åker också kana på asfalt, gräs och grusvägar men numera hinner jag avbryta i tid, förr fick hon stora blodsår på magen.

Det känns "elakt" att avbryta eftersom att det kliar på henne, bara för att jag säger "nej" så försvinner ju inte hennes klåda, men jag kan ju heller inte låta henne klia sönder sin kropp.

Min tjej har ju heller inte blivit bättre, men min vet sa att hon kan bli värre tills hon är över fyra, utveckla nya allergier osv. men att det brukar stanna därefter.
men stanna, stanna med vad ?
hon är redan allergisk mot 7 saker, ska det stanna på 10 saker ?

Hur tänker ni kring avlivning och liknande ?

jag hoppas att det löser sig för er också. :(
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Trosan får också svamp väldigt lätt, hon har haft det 2 ggr det här året och värsta är hon på hösten så jag kan ju tänka mig hur hon blir då.
Hon åker också kana på asfalt, gräs och grusvägar men numera hinner jag avbryta i tid, förr fick hon stora blodsår på magen.

Det känns "elakt" att avbryta eftersom att det kliar på henne, bara för att jag säger "nej" så försvinner ju inte hennes klåda, men jag kan ju heller inte låta henne klia sönder sin kropp.
:(

Till Doris använde i Pevaryl (receptfri fotsvampsalva) som gav lindring för svamp i tassarna och i ansiktet. Inomhus hade vi barnmockasiner på henne för att hon skulle låta bli att bita. Fick bara se till att de var av bomull som andas och att vädra tassarna när vi kunde hålla koll på bitandet.
Det är inte elakt av avbryta kliandet. När de biter och river på förvärrar de det hela och sen känns det lite som om det blir maniskt också.

Annars tror jag inte att det här är något som någon kan avgöra åt dig, förutom en veterinär. Det är du som lever med hunden och jag tror säkert att du känner när det är dags att låta hunden somna in. Livet handlar trots allt om kvalitet - inte om kvantitet.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

mandaaa!

Du kommer att "veta" när det är dags. Du kan tillräckligt mycket om din hund och känner den så väl nu så jag är övertygad om att du både kommer att se och känna när det är dags, det märks på ditt sätt att skriva om Trosa.

Många styrkekramar!
Tyvärr vet allt för många hundägare inte det, så TS tråd är helt befogad.
Det är alltför lätt att bli hemmablind.
:cry:
 
Sv: När vet man när det är dags ?

KL

Pevaryl får jag åka och köpa också, vet att jag hade det en höst i början när hon fick svamp och det funkade bra.

Ang. kliandet som jag avbryter så menade jag mer att det känns så dumt att säga åt henne att sluta klia utan att jag har en lösning på problemet.
Det känns så orättvist att förbjuda henne klia, men jag hjälper henne inte så att det ska sluta klia.

Hemmablind, ja.
Ibland funderar jag på om jag blivit det.
Det var gårdagens händelse som verkligen fick mig på allvar att börja fundera på att avliva henne.

I vanliga fall hör hon när min pojkvän kommer in på parkeringen. hon tittar storögt på mig, typ :eek: och springer sen fram till ytterdörren och börjar vifta på svansen ända tills han öppnar dörren och kommer in.

Igår låg hon i sin bur lite halvapatisk och reagerade inte när hans bil svängde in på parkeringen.
Han öppnade ytterdörren och hon lyfte inte ens på sitt huvud för att titta på han. sen hann vi stå i köket och prata, vi hann sitta i soffan som är ca 2 meter ifrån buren och vi hann packa och byta om innan hon hälsade på han.
Och hon hälsade för att jag sa åt henne att komma för att vi skulle ut och kissa.
Annars hade hon nog inte hälsat på han på hela kvällen.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Min erfarenhet av veterinärers råd är att de vill testa och trixa in i det sista. De bryr sig mer om att hitta behandlingsmetoder än hundens bästa. Min, nu avlivade, hund råkade ut för precis detta två gånger. Första gången i samband med en linsluxationsoperation och andra gången när det "konstaterades" att han hade cancer i magsäcken. Säger man inte stopp som djurägare tvekar vet inte att gå igenom hela registret av prövade och oprövade behandlingsmetoder, oberoende av hur djuret mår.

Du känner din hund bäst och måste själv ta ställning till om du tycker din hund lever ett drägligt liv. Det värsta med hundar är ju att de gillar läget även fast de kanske mår skit. Tänk igenom hur mycket lidande du tror att din hund går igenom jämfört med glädjen den har av sitt liv. Bestäm dig också redan nu för hur långt du är beredd att gå för att ha kvar hunden och stå fast vid det beslutet! Jag hade jättesvårt att säga nej när veterinärerna hela tiden kom med nya förslag på behandlingar som kanske kanske kunde hjälpa. Ingen vill väl avliva sin bästa vän utan man fortsätter leva på den lilla strimman hopp som erbjuds.

Jag hoppas och önskar verkligen att det nya vaccinet hjälper din hund! För så som jag har förstått det är du inställde på att åtminstone prova det innan något annat beslut tas?
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Att det skulle stanna av har jag nog aldrig hört eller läst om och att det finns en fyraårs gräns? Låter konstigt tycker jag.
Och om det stannar av så finns ändå de befintliga allergierna, det enda som är är juh att vaccinet håller det i schack då men det känns juh helt omöjligt för vägen dit är sjukt lång och inte kul alls.
Och det är juh inte kul att förbjuda dom att öht klia, för våra allergihundar stannar det inte vid att klia lite utan de kan klia sig en hel natt. Apis (min hund) specialitet är att bita sig i vecket där frambenet slutar och bringan tar vid. Där är det nästan alltid sår.
Har han gnagt tassarna blodiga så lägger han sig med dom böjda under sig så jag inte ser det när jag kommer. Nu har han haft tratten på sig i över en vecka.

Det är mest sambon som tycker vi ska ge upp. Ena halvan av mig med för jag vill ha en frisk hund! Men samtidigt så funkar han, om man torkar tassarna snustorra när det varit blött, schamponerar hunden minst en gång i veckan med det receptbelagda schampot, diverse piller beroende på vad han har för infektion just då, annars bara kortisonet, och hypovaccinet, specialmat som endast kan handlas på klinikerna och vid minsta skrapsår så är det vet besök som gäller för att reglera vaccinet eller få antibiotika, och sedan har han tre gånger fått värsta nässelutslagen så hela han blev bubblig så då är det akut och kortisonspruta som gäller.
Låter inte som någon big deal men det känns lagom kul att t ex lämna bort till hundvakt eller så för att det är så mycket pyssel.

Jag vet inte, jag tänker nog först försöka få bort bölderna. Bara det kommer ta otroligt lång tid och när de är borta så är det lagom till höst å regn å rusk så då är det ändå ingen skillnad i princip.
Nä, jag har inte riktigt tänkt igenom saken ännu.
Men jag förstår dig helt och fullt ut om du är redo att ge upp, man ska juh göra det bästa för djuret och här har vi möjligheten att ta bort dom när lidandet blir för stort. Vet en med staffe som gav upp mycket tidigare än dig med sin omgivningsallergi på sin tik.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

microglia
"tack och lov" så finns det inte så mkt mer att göra för mig med trosan då hon haft demodex och har väldigt känslig hud, så special schampoo och liknande samt kortison går bort.
Enligt min vet. så är det smärtstillande, schampoot som jag inte tycker funkar, samt vaccinet som vi kan använda oss av.
Hade det funnits flera saker hade jag som du inte kunnat säga ifrån.

Jag har nog i bakhuvudet sagt att jag ska testa nya vaccinet också, men därefter är det nog punkt.
Jag HAR iaf sagt att jag inte tänker låta henne leva om hon får ytterliggare allergier.
Dom 7 hon har räcker.

Men jo, jag vill nog testa vaccinet.

deathworship
Min vet sa att hunden oftast slutar utveckla nya allergier vid 4 års ålder, men den kommer ju alltid ha sina allergier kvar som den skaffat.
Och du kommer ju få medicinera som vanligt osv.

Trosan biter i tassarna, kliar sönder magen och tuttarna och biter sig även på insidan av baklåret, och runt munnen.
Och som du säger så är hon väldigt duktig på att slicka och gnaga i smyg och hon vet när jag ser det och inte.
Just nu har min också tratt på natten och när hon är själv, plus att hon är lindad på promenader.
Hon har skor men dom åker av, jag har inte hittat några som passar.

jag känner mig också orolig inför hundvakt.
min mamma kan min hund lika bra som jag då hon har henne på dagarna när jag jobbar, men i december ska vi utomlands och då ska min farmor ha trosan.
hon ska dessutom ha en spruta under tiden vi är där, och kommer dom märka om hon är dålig och hängig ?
Troligtvis inte.

Nej det känns lite som att man kämpar i motvind, men samtidigt vågar man inte riktigt ta beslutet ännu eftrsom det finns en sak till att göra innan man vet mer.
Nytt vaccin för mig och bölderna för er.
 
Sv: När vet man när det är dags ?

Ja okej, det var så. Var lite stressad innan så han inte läsa ordentligt. Jo det är klart att befintliga är kvar men att de skall vara på plats utav vaccinet och immunförsvaret stärkas.

Hur är det då eftersom ni redan kör ett vaccin, tar det lika lång tid för att se resultat med det nya vaccinet? Dvs ungefär ett år eller mer?

Usch vad jag tycker synd om er, man älskar juh sin lilla gris. Vi har det juh inte lika illa som er, han har "bara" gräspollenallergi och några andra blommor. Vet inte om jag skulle orka med något annat än det för sålänge det är fruset ute under vintern så är det relativt lugnt för oss trots att han fortfarande får sina piller och skall tvättas.

Håller tummar för att det funkar för er.

Får man fråga vart hon kommer ifrån?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp