När var ögonfärgen färdig på era barn?

AgentCarter

Trådstartare
Nu när min son hunnit bli 2,5 år verkar det som om hans ögonfärg är klar, samma bruna färg som sin far (något mörkare fortfarande dock).
Men hur vanligt är det att det tar sån tid att få den?
När var era barns ögonfärg färdig?

(Min son hade inte direkt bruna ögon förrns 1 år, innan dess mörka "dalablå" som en vän säger. Sen hade han bruna med grönt bra länge, sen bara mörkbruna tills de nu långsamt har gått mot hans pappas färg, en väldigt ljus brun. Innan sommaren hade han mörk bruna ögon och jag trodde inte han skulle kunna byta färg igen)

Mina "stora" barn har haft sin ögonfärg ett tag nu, 4aringen har bla ögon och det kändes klart ganska tidigt. 5aringens ögonfärg tog längre tid, hon har gröna ögon men dom var mer bla när hon var mindre dock inte lika klart bla som lillasyster. Pa minsta som är 6 manader varierar ögonfärgen varje dag känns det som, jag kan se bade grön, bla och brun i hennes. Men hon har inte alls bla pa samma sätt som systrarna hade sa jag tror hennes ögon kommer ga mer at grön-bruna hallet sen.

Min sambo hade bruna ögon som barn men i tonaren började dom ga lite mer at grön.

Jag har bla-gröna ögon (som dom flesta i min släkt), farmor och faster grön och farfar brun.

Min äldsta föddes med mörkblå ögon, liksom min minsta. Efter 9 månader stod det klart att min äldsta var brunögd och eventuellt har det varit små nyansskiftningar sen dess, men inget uppenbart. Min minsta var det nog tydligt att det var blå ögon det rörde sig om efter 5-6 månader gissar jag och nu är ögonen verkligen blå.

Min son har haft mörkbruna ögon hela tiden, när han skulle ögonlysas på BB såg man inte var pupillen började så man fick återkomma.

Nu när min son hunnit bli 2,5 år verkar det som om hans ögonfärg är klar, samma bruna färg som sin far (något mörkare fortfarande dock).
Men hur vanligt är det att det tar sån tid att få den?
När var era barns ögonfärg färdig?

(Min son hade inte direkt bruna ögon förrns 1 år, innan dess mörka "dalablå" som en vän säger. Sen hade han bruna med grönt bra länge, sen bara mörkbruna tills de nu långsamt har gått mot hans pappas färg, en väldigt ljus brun. Innan sommaren hade han mörk bruna ögon och jag trodde inte han skulle kunna byta färg igen)

Mina barn föddes med samma ögonfärg, mörkt gråblå som nästan gick mot lila. Den äldste fick ganska snart bruna ögon, den andre har behållit sin ögonfärg, ögonen har blivit lite ljusare bara. Det tog väl kanske ett halvår innan färgen stabiliserades.

Tror man räknar med att upp till 6 års ålder innan ögonfärgen är klar.

Jag hade blå ögon till ca 17 års ålder, då blev de gröna och har varit sedan dess, jag är idag 34. Min dotter 22 mån föddes med och har nu, ljust klarblå, men jag gissar på att de kommer att bli gröna med tiden, hennes pappa har någon slags brun nyans.

Jag hade blå ögon till ca 17 års ålder, då blev de gröna och har varit sedan dess, jag är idag 34. Min dotter 22 mån föddes med och har nu, ljust klarblå, men jag gissar på att de kommer att bli gröna med tiden, hennes pappa har någon slags brun nyans.
Ja som vanligt finns det undantag även om de är sällsynta. Undantagen som bekräftar regeln. :D

Intressant jag hade också blå ögon från början men vid 5-6 års åldern så började de bli bruna för att vid 17-18 års åldern börja få gröna inslag som sedan blev mer och mer.
Nu är dom brun/gröna.

Hos vissa spädbarn skiftar ögonen snabbt färg, men hos andra tar det längre tid. I sällsynta fall kan det till och med ta flera år innan den slutliga ögonfärgen är etablerad, och då kan färgen fortfarande ändra sig under livet, på grund av att genernas aktivitet kan öka eller minska.

Ja som vanligt finns det undantag även om de är sällsynta. Undantagen som bekräftar regeln. :D

Intressant jag hade också blå ögon från början men vid 5-6 års åldern så började de bli bruna för att vid 17-18 års åldern börja få gröna inslag som sedan blev mer och mer.
Nu är dom brun/gröna.

Hos vissa spädbarn skiftar ögonen snabbt färg, men hos andra tar det längre tid. I sällsynta fall kan det till och med ta flera år innan den slutliga ögonfärgen är etablerad, och då kan färgen fortfarande ändra sig under livet, på grund av att genernas aktivitet kan öka eller minska.
Vad fränt!
Detta hade jag ingen aning om :D

Sonen har samma mörkt blå färg nu som när han föddes. Han är drygt 5 år. Färgen är närmare min "våt blåbärsblå" färg än pappans gråblå.

Mvh Miks

Enligt min mamma var min ögonfärg "klar" när jag var ca. 11 månader gammal. Dock fick jag visst inte samma ögonfärg som någon annan i hela släkten :angel: :confused:

Har för mig också att hon någon gång sagt att jag föddes med riktigt djupt, mörkblåa ögon. Nu ser de ut som följande:
411590.jpg

Typ...gröna? :D
(Har bara redigerat allt runt i kring till svart-vitt för att göra ögonfärgen "tydligare")

Min äldsta son var bara någon månad när hans ögon var lika mörka som mina (så bruna de kan bli utan att vara svarta). Han föddes med mörkblå ögon och är nu 3,5 år.

Lilla sonen föddes med ljusare blå ögon och på honom tyckte jag att ögonfärgen ändrades varje dag första året. Han är nu snart 2 år och verkar ha stannat på någon brun-grön nyans.

Barnens pappa har isblå ögon.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 692
Senast: lil-sis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 096
Senast: alazzi
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka