när vågar jag köra efter en cider?

vinkelina

Trådstartare
skall i väg på en inflyttningsfest idag. Och kommer troligen att behöva ta bil då hon bor lite avsides. Planerar att bara dricka en cider i kväll (dricker inte så mycket annars heller, och kan få ciderna att räcka en timme ;) )

Dock funderar jag hur länge jag bör vänta innan jag sätter mig bakom ratten igen? vi håller ju säkert på en tre fyra timmar innan man drar vidare :)
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Efter en timme eller två är det lugnt. Om det inte är en extra stark och stor.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Fast det är ju jätteolika hur man förbränner alkoholen. Jag kan vara stupfull på kvällen/natten när jag går i säng och blåsa rent vid 10-tiden morgonen därpå.

Ts: hade jag inte haft alkomätare hade jag avvaktat ganska länge eller inte druckit alls, om det nu inte är en du hittar i mataffär.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Man kör inte bil efter att man druckit!! Trafik coh alkohol hör inte ihop :crazy:

Och ska du promt köra så se till att du blåst i en Dräger så du är hunda på att du är körduglig. Man kan känna sig körduglig fast man inte är det.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Ska du bara dricka en cider tycker jag att du lika gärna kan skippa den och slippa oroa dig för att inte köra lagligt. En cider gör ju ingen verkan ändå liksom.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Jag har en app på telefonen som heter "Körklar". Nu ska man absolut inte lita 100% på den, men för skojs skull knappade jag in en cider (5,2%), stor burk och kollade nu. Appen rekomenderade 4,5 timme innan du kan köra på den. Du bör alltså inte dricka och sätta dig att köra efter bara ett par timmar.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

tack för svaret. är visserligen bara 4,5% på min, men i alla fall. Då får den bli hemma i alla fall. Vore kul att ta, men bättre att köra säkert :)
Kom inte själv ihåg vad som brukar "rekommenderas"
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

En cider??

Då kan la det kvitta med den cidern, så behöver du inte tänka på modet att sätta dig bakom ratten...
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

du kan ju dricka lättcider, 2,5% och köra direkt efter. Det blir ju som att dricka lätttöl. Tycker kobbarbergs cider som är 2,5% är jättegoda!
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Du kan dricka cider med 2,5% och köra direkt efter, det är ju samma som med lättöl.
kopparbergs cider är god tycker jag, den är 2,5%.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Du kan dricka cider med 2,5% och köra direkt efter, det är ju samma som med lättöl.
kopparbergs cider är god tycker jag, den är 2,5%.

Uppmuntrar du till att köra alkoholpåverkad? :confused:
(kör man direkt efter alkoholintag är man alkoholpåverkad oavsett %!)

Ts: Det är väl egentligen enkelt: Ta bilen och skippa den enda cidern du tänkt dricka - eller drick den och skippa bilen.
Då är du helt på den säkra sidan.

Vill du ha "cider" så köp alkoholfri.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Fast en cider med så lite alkohol i går ur ganska fort. Vi har ju ganska låga "okej-nivåer" och håller man sig under dem vilket man mest troligt gör ett par timmar efter en lättcider är det ju okej att köra.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Fast en cider med så lite alkohol i går ur ganska fort. Vi har ju ganska låga "okej-nivåer" och håller man sig under dem vilket man mest troligt gör ett par timmar efter en lättcider är det ju okej att köra.

Om den ens hinner påverka en innan den går ur??
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

(kör man direkt efter alkoholintag är man alkoholpåverkad oavsett %!)

Mja, alkoholpåverkad innebär att man är påverkad av alkohol, vilket de flesta vuxna normalviktiga personer inte är efter en cider på 2.25%.

Till TS:

Varför ens chansa? Tycker en bra regel är att aldrig köra bil efter man druckit oavsett om det hade gått bra med det där vinglaset eller inte. För mig är det helt enkelt en principsak.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Man kör inte bil efter att man druckit!! Trafik coh alkohol hör inte ihop :crazy:

Och ska du promt köra så se till att du blåst i en Dräger så du är hunda på att du är körduglig. Man kan känna sig körduglig fast man inte är det.

:bow::bow::bow:

/Camilla
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Ska du bara dricka en cider tycker jag att du lika gärna kan skippa den och slippa oroa dig för att inte köra lagligt. En cider gör ju ingen verkan ändå liksom.

Dricker du enbart för att bli full?

Jag dricker ju gärna en cider för att det är gott, visserligen låter jag bli om jag ska köra. Men här hemma kan det mycket väl bli en cider bara för att det är gott eller likadant om sambon kör när vi är iväg någonstans.

/Camilla
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Mja, alkoholpåverkad innebär att man är påverkad av alkohol, vilket de flesta vuxna normalviktiga personer inte är efter en cider på 2.25%.

Till TS:

Varför ens chansa? Tycker en bra regel är att aldrig köra bil efter man druckit oavsett om det hade gått bra med det där vinglaset eller inte. För mig är det helt enkelt en principsak.

Ingen vuxen kan bli påverkad av lättöl och motsvrande. Man spär helt enkelt ut blodet i samma takt som man dricker. Du kan med andra ord dricka hur många lättöl som helst (eller motsvarade cider) utan att bli påverkad. Det är därför de ur nykterhetsynpunkt räknas som alkholfria.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Om den ens hinner påverka en innan den går ur??
Nä, 2,25% räknas som alkoholfritt (Källa: Alkohollagen).

Man brukar säga att kroppen förbränner 2 cl 40% alkohol i timmen. En 33 cl dryck med 2,25 volymprocent innehåller ca. 1,9 cl 40% alkohol och är således helt förbränd efter mindre än en timme.
 
Sv: när vågar jag köra efter en cider?

Det lär nog inte vara nån fara. En liten cider bara och sen vänta nån/några timmar. Skulle tagit en lättcider, det är ju nästan som vatten :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 499
Senast: Imna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 333
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp