När vaccinera för 1år, före eller efter dagen?

N

Nozer

Snart dags för 1års vaccineringen på våran kille.

Har dock ett minne av att jag hört/läst ngnstans att ur utställnings perspektiv ska man vaccinera en dag före eller efter eller så.
Att domare etc kan bli gnälliga annars.

Ngn med koll på detta?
Vaccinera samma dag, eller före, eller efter?

/Tobbe

Sv: När vaccinera för 1år, före eller efter dagen?

Domaren kikar aldrig på hundens vaccinationer....

Det är i anmälningssekretariatet eller liknande som man visar vaccinationsintyget. Det enda dom kollar är att den är gäller, dvs att den är max två år gammal. Inte sitter dom och jämför datum heller.

Kan du garantera att det inte finns någon peteig typ som gör det, det kan inte jag.
PL

Vi vaccinerade då hunden var 1 år 4 månader, alltså efter hunden fyllt 1 och innan det gått ett år från senaste vaccinering!

Nej naturligtvis kan jag inte det. Själv brukar jag se till att vaccinera innan sista datum som är skrivet för nästa vaccination (i EU-passet), så slipper man fundera...

Jag tänkte åka in under veckan före ettårsdagen. Har hört från olika håll att det ska vaccineras prick på eller strax före.

Det står så här om vaccinering:
-Hund (valp) under ett års ålder: vid lägst tio veckors ålder
-Hund över ett års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid cirka ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan.
- Vid förstagångsvaccination eller för hund som inte vaccinerats vid cirka ett års ålder ska vaccinationen vara gjord minst 14 dagar före tävlingsdag.

Va bra! Tidigare stod det, vid fyllda ett år, vilket var ren idioti om man hårdrog det. Tyvärr får vi ingen information om den här typen av ändringar.
PL

De som kollar vaccinationsintygen är inte petiga på exakta datum.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 486
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 388
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka