När upp i sadeln igen efter benbrott?

western_wannabe

Trådstartare
Råkade ut för en olycka i mitten av mars som resulterade i att jag bröt vad- och skenben strax ovanför fotleden, samt lite sprickor runt fotknölarna. Är opererad och fixerad med plattor och skruvar, håller på att rehabilitera mig. Först om två veckor är det dags för ytterligare en röntgen, och efter den får jag förhoppningsvis börja lägga lite belastning på benet.

Läkarna sjukskrev mig i 3 månader, och räknar med att jag då ska vara tillbaka i fullt arbete. Samtidigt gav de mig ridförbud i 6 månader. Min sjukgymnast har inte velat säga någon konkret tid, utan vill hellre avvakta utvecklingen, vilket är klokt.

Jag känner spontant att jag kommer ha svårt att hålla mig borta ur sadeln hela sommaren, om jag samtidigt ska vara frisk nog att återgå till mitt ganska så fysiskt krävande arbete. Jag fick ju ställa in alla vårens tävlingar & shower, och är verkligen inte sugen på att göra detsamma med resten av årets tävlingar. Jag kan förstå tanken att det är en skaderisk att hålla på med hästarna (speciellt då olyckan var hästrelaterad) men det kommer det ju aldrig att sluta att vara. Och självklart kommer man ju vara extra försiktig, sitta upp från pall, inte ge sig på unghästarna direkt o.s.v.

Vad säger ni som har erfarenhet av benbrott? Hur lång tid tog det innan ni var tillbaka i sadeln? Hur länge kände ni av några besvär? Skulle vara intressant att få en uppfattning om hur lång rehabprocessen varit hos andra :)

Sv: När upp i sadeln igen efter benbrott?

Jag trillade av och bröt benet på två ställen strax över fotleden för tre och halvt år sen (september 2007). Nu opererades jag visserligen med sex skruvar (tre uppe vid knäet, tre nere vid foten) och så en spik från knäet och neråt, och fick belasta benet redan första dagen efter operationen (de ville inte gipsa eftersom det kommit in sand och grus från ridbanan i såret, och de var rädda för infektioner).

Jag var på mitt första återbesök i början på november, då sa läkaren att jag fick börja rida igen när jag kunde hålla foten i en rak linje, tårna pekade nedåt ganska länge. Red första gången i halva november, så det var väl två månader efter olyckan. Då red jag ponny, lyftes av och på, samt skrittade bara. Red väl helt "normalt" igen i januari, fyra månader efter olyckan.

Dock gör det fortfarande ont ibland, men jag misstänker att det skulle bli något bättre om man plockade bort skruvarna.

Nu hade jag nog en väldig tur när jag bröt mitt ben, benet var visserligen av på två ställen i vristen men ändå på "bra ställen". De behövde bara använda ett sådant stift som försvinner av sig själv efter några år. Dessutom var jag bara 13 år och läkte därför snabbt.

Från början sa de att jag skulle gå med gips i sex veckor och jag fick över huvud taget inte stödja på benet under den tiden. Av någon anledning fick jag en tidigare tid för att ta av gipset, redan efter lite drygt fem veckor. Enligt röntgen var benet fullt läkt och när jag frågade läkaren när jag fick börja rida igen sa han; "Du får rida så snart du vill, men det lär nog dröja ett tag innan du klarar av det." Men eftersom det var tävlingar på klubben samma helg (fick av gipset en måndag) var mitt mål snabbt utstakat. Jag skulle tävla! Så, på samma kväll som jag fått av gipset åkte jag på dressyrträning ^^ Att rida lätt var stört omöjligt, men jag tror ändå att det gick ganska bra. Jag hoppade första gången på torsdagen och på lördagen tävlade jag med placering!

Det är kanske inte så man borde göra, men... ;) Det dröjde dock betydligt längre innan jag vågade springa eller på något annat sätt landa på det benet. Än idag har jag något sämre styrka i det benet än i det andra, men jag har full rörlighet och det stör mig inte.

En kompis till mig hade mer otur. Hon lyckades bryta båda benen samtidigt vid en avramling och fick en lååång rehabilitering med skruvar, plattor, stift och flera operationer. Det är över 2 år sen det hände och hon har fortfarande svårt att både gå och rida, trots sjukgymnastik och rehabilitering. Kanske ska tilläggas att hon har ganska svagt skelett, det var inte första gången hon bröt något i sin kropp.

Så ja, det är väl ganska individuellt. Men med vilja kommer man långt tror jag! Lycka till!

Vid en omkullridning bröt jag vadbenet(?) men på ett bra sätt då det låg kvar helt rätt. Det opererades in en slags spik och jag var gipsad i två månader.

Efter två veckor övertalade jag någon att lyfta upp mig på snälla men heta gammelpållan. Då hade jag tagit bort stigläder/stigbyglar.
Jag skrittade henne (mest) och hon var fantastiskt snäll. Hon var en sådan som kände på sig när hon skulle vara försiktig. Annars var det fullt ös medvetslös som gällde.
Sedan red jag hela tiden - kanske nu inte varje dag - till dess att gipset togs av.
En vecka efter gipset försvunnit satte jag mig upp på gammelpållans dotter, rodeodrottningen.
Snälla kompisar hade ridit hästarna men den yngre förmågan var rätt knepig och blev glad över att ha matte i sadeln igen. Tjohej...! Men det var snälla brallar, hon kastade aldrig av.

Jag fick komma till sjukgymnastik och fick tips på övningar. Har aldrig haft problem.

Jag har då krossat benet i knät och för mångra månader sen slog jag av armbågen. Ben olyckan tog det mycket längre tid att komma tillbaka från än armen, men var borta från häst minst 6 månader då.. Det som är det farliga just nu är att det tar så pass lång tid för benet att läka helt och vara tillräckligt starkt, skulle du ramla av igen nu så finns det risk för att det blir ännu värre så har jag fått det förklarat så att man har skadat något brukar inte vara den största grejen utan det är att det måste få läka innan man hoppar upp på hästen igen om du förstår hur jag menar.

Benet har jag inga direkta problem med nu efteråt inte i ridningen iaf, har dock större problem med armen men är bara 10 månader sen det hände..

Jag råder dig att ta det lugnt att jag har så pass stora problem med armen är nog för att jag satte igång alldels för fort.

sen men läkning å hur lång tid det tar är nog väldigt idividuellt och vad det är för slags skada och vad man har för läkare.

*kl*

Oj, en del är verkligen tillbaka i sadeln snabbt :D

Jag vill ju absolut inte skynda på och riskera något i onödan, men samtidigt känns det lite knas att jag enligt läkarnas bedömning ska klara av mina ganska så fysiskt krävande arbetsuppgifter på jobbet, men under tre månader inte få utöva någon som helst ridning... Dessutom är det lite svårt när man har eget stall och 4 egna hästar att begära att andra ska sköta hela hästbiten, inkl. hantering av två unghingstar samt träning av en tävlingshäst...

Jag tänker mest som så att jag så sakteligen ska kunna sätta igång med "promenadridning" och långa skritturer ungefär samtidigt som jag går tillbaka till jobbet, och succesivt öka i takt med att jag återfår mer funktion i fotleden, vilket är den del som tagit mest stryk i.o.m. att jag låg gipsad 1 1/2 vecka innan operation. Har 2 plattor och 13 skruvar som ev. ska tas ut såsmåningom också, men det antar jag ligger längre fram i tiden, om de nu behöver tas ut. Unghästträningen kommer jag till en början ta hjälp av min tränare med, efterssom man gärna ska kunna vara lite kvick i benen när man har med ystra unghingstar att göra, men framförallt för att inte riskera några fler oönskade incidenter... Men min "tävlingshäst" vill jag gärna hålla igång, om än med att nöta grunderna lite till under lugnare skrittarbete, så att vi har någon möjlighet att komma till start till hösten. Detta är ju självklart något för min underbara sjukgymnast att hjälpa mig med att avgöra också, men vi inväntar just nu kommande röntgen för att komma vidare med rehabträningen.

Fyll gärna på med fler erfarenheter :)

Oj, en del är verkligen tillbaka i sadeln snabbt

Det där var 1987, jag tror inte att jag skulle vara lika snabbt upp i sadeln om det var idag. Man är ju lite äldre nu -jag var 27 då - och förhoppningsvis förståndigare.
Jag var inte heller speciellt besvärad av benbrottet, utom de första veckorna.

Din plan låter bra tycker jag.

Det har tagit mig många år att förstå hur kroppen kompenserar för komplicerade skador. Det gav mig chansen att lära mycket som hur både människa och hästen fungerar i rehab och läkningsprocess. Det finns oerhört mycket att lära om kroppen! Det är spännande att hitta sätt som gör att kroppen trots sina skador kan fungerar bättre än innan. Jag ser rehab som ett livslångs projekt, att förstå alla delar av kroppen. Det är fördel att hitta någon som kan ge dig kunskap om nervsystem och bindväv, för det kommer att behövas om du verkligen vill ge kroppen en möjlighet att nå längre än vad du klarade av före din olycka. :)

*kl*

Jag bröt benet 2003 och blev helbensgipsad i 6 veckor. Under denna tid tog jag mig fram inomhus med beta-stöd, men kunde pga benets vinkel (fick inte stödja på benet ö h t) och smärta inte studsa några längre sträckor utan åkte rullstol ute under denna tid och tappade givetvis mängder med muskler och kondition. Efter sex veckor i helgips blev det tre veckor med kort gips, då jag kunde börja gå lite mer på kryckor. Efter ett tag kunde jag börja stödja på benet lite och gå korta sträckor utan kryckor eftersom benet stöttades upp av gipset. Därför blev det ett brutalt uppvaknande när gipset togs av efter totalt 9 veckor och inte en muskel fanns kvar nästan, och jag kunde inte stödja på benet alls eller gå en meter utan kryckor. Det tog ett par veckor innan jag var hyfsat stabil på benen ens med kryckor, då satt jag till häst första gången. Jag åkte på min ponny med ledare, det gjorde ont, jag hade noll koll på min kropp men det var underbart. Att ta sig ner däremot var dessto värre.. Under tiden innan jag kunde gå utan kryckor red jag lite försiktigt för att få känslan och försöka jobba upp lite styrka. Det tog alltså ca tre månader innan jag satt upp igen, ca en månad till innan jag kunde rida mer "på riktigt" och efter sex månader så tävlade vi första gången (det gick åt skogen med skogstokig ponny med tävlingsabstinens! :p )

Jag fick ingen hjälp alls med sjukgymnastik fast att vi frågade efter det (jag var tydligen för ung - hur man nu kan vara det :crazy: ), det märktes inte först för då var ju varje litet steg ett framsteg. Flera år senare har jag fått stora problem med både knä och fot, samt att jag förändrat mitt rörelsemönster.
Vi skulle givetvis legat på mer om sjukgymnastiken, men det är lätt att vara efterklok, jag trodde faktiskt att jag skulle få den hjälp man behövde - särskilt när man är ung!

Det låter ju för jäkligt att du inte fick hjälp! :mad: Jag träffade min sjukgymnast det första jag gjorde när jag kommit hem från sjukhuset. Och hon var nästan lite irriterad över att sjukhuset inte visat mig de första enkla övnigarna för att få igång fotleden, som är det som indirekt tagit stryk hos mig då benbrottet sitter strax ovanför. Jag låg ju "orörlig" i två veckor, och under den tiden försvann musklerna i vaden helt, kan inte föreställa mig hur det måste ha känts för dig efter 9 veckor! Då har jag ju tur som gått på kryckor sen operationen, och fått stegmarkera, d.v.s. vila med foten i marken, men utan att lägga något belastning på den. Tog mig ändå över en månad innan jag tränat upp benet såpass att jag kunde vila med hela foten inkl. hälen, inte bara tårna...

Jag blir iallafall positiv av att läsa allas svar :) Det känns ju ganska hopplöst när man sitter här, men jag har börjat inse att vägen tillbaka kanske inte är så lång som jag först trott. Och nu är det bara 2 veckor kvar till röntgen, och förhoppningsvis får jag tillåtelse att börja använda benet igen, om än försiktigt. Har blivit tillfrågad om att delta på en kurs i mitten av juli, och det kanske inte är helt omöjligt :D

Mumin - det är aldrig för sent att ändra sitt rörelsemönster. Sjukgymnasterna gör ett viktigt jobb, men det är ändå bara en liten del av ditt tillfrisknande eftersom de ser till muskler, skelett och leder. Vi har även bindväv och nervsystem som påverkar.
Vi kan själv välja hur "frisk" man vill bli.
I dag kan jag röra mig mycket bättre än före min olycka, men det viktiga är att jag tar hänsyn till de skador jag har och lär mig vårda
kroppen så bra som möjligt. :)

Jag bröt yttre vadbenet och fick en rejäl spricka i inre vadbenet precis ovan fotleden. Jag hade helgips i 2 veckor sen fick jag plastgips i 4 veckor.
Efter 2 veckor med plastgipset småstödde jag utan kryckor på foten för jag vart less på att stöta i allt, snubbla, ramla på allting med dom satans kryckorna.

Jag hoppa även upp på hästryggen å små red 3 veckor innan jag tog av gipset - nej, varken min familj eller pojkvän/sambo var särskilt imponerade av det me jag kunde inte låta bli.

Jag red nästan fullt ut samma dag jag tog bort gipset, men att rida lätt var ju bara att glömma - alla muskler var putsväck.
1½ vecka senare tävlade vi en CR på 60cm :p
Men när gipset togs bort kunde jag knappt gå, rasade nästan ihop.

Var hos sjukgymnasten nästan en månad efter att jag tog av gipset, han var väldigt imponerad över hur bra jag hade hämtat mig och undrade vad mirakelmedicinen var, kläckte ur mig lite försiktigt att jag hade bara ridit.. :angel:

Men än idag har jag problem, foten är svagare, gör ont, är stelare osvosv å det är 1år 3½månad sedan jag bröt den.

Allt vi gör påverkar givetvis både bindväven och nervsystemet. Genom speciella övningaroch tekniker släpper man på stress så att de skadade delarna kan fungera optimalt.
En kul film att kolla på

Som elvaåring blev jag översprungen av min ponny vilket resulterade i en krossad armbåge. Mirakulöst låg alla benbitar på plats så det var bara att gipsa med armbågen i 90 graders vinkel. Jag tror jag gick med gips i två månader. Jag var uppe i sadeln efter bara någon dag. Visserligen satt jag inte på den hoppiga ponnyn som krossat min armbåge utan en snäll shettis men alla var övertygade att jag skulle upp i sadeln så snabbt som möjligt för att inte "bli rädd". Tjugo år senare kan jag ju tycka att det gick lite väl snabbt - kanske inte just det att jag tvunget skulle ut och rida på den snälla lilla shettisen med gipsad arm, men väl att mina föräldrar lät mig susa runt gipsad i puckelpisten på sportlovet, och att jag tvunget skulle utföra alla stallsysslor, inklusive mockning, trots att jag var så gott som enarmad.

Ok, låter lite som det min sjukgymnast försökt förklara, men det blir mycket klarare när man ser det med egna ögon. Kommer definitivt lägga lite mer tid på morgonstretching framöver :D

Tänkte även unna mig besök hos kiropraktor/naprapat/massör framöver, gissar att jag dragit på mig en hel del snedheter & spänningar i.o.m. all ojämn belastning... Räcker ju att känna efter en sekund, så kan jag räkna upp minst 10 ställen som känns knas...

Eftersom det var såpass nyligen du skadade dig så ska du väl tillbaks till läkaren antar jag?Då kan det hända att de ändrar din ridförbudstid;)
Jag bröt bäckenet i oktober. Först sa dom 5 månaders ridförbud men sedan sa dom 3 månader. Jag opererades inte då frakturen låg rätt. Gick 2 månader på kryckor/rullstol. Jag följde läkarnas råd och red inte förrens i januari första gången. Jag kände aldrig av det så mycket i ridningen ibörjan var mest när jag gick och sådär. Jag har fortfarande inte sprungit något och jag hoppar alltid av på ett ben fortfarande. Ibland blir jag lite trött i benet när jag har ridit, värker lite men det är ju svagare så det är inte så konstigt.
Lycka till med din konvalescens:)

manhattan_2006 - jag lever med en komplicerad bäcken fraktur och efter 22 år så kan jag fortfarande gå. Jag har aldrig ont och är aldrig stel, men det beror på att jag har lärt mig att leva på ett sätt som gör mig piggare och starkare för varje dag som går.
Du kan kolla in länken ovanför om du är intresserad av något som kan ge dig både rörlighet och stabilitet och dessutom göra dig till en mer inkännande hälsmänniska. Det är fantastiskt vad vi bara genom att komma i kontakt med våra egna kroppar kan ändra våra hästars betende och rörelser utan att behöva kontrollera omgivnignen. :)

*kl*

Igår var det återbesök med röntgen. Allt såg bra ut, men det håller fortfarande på att läka, så jag har ytterligare en månad på kryckor framför mig. Hade hoppats på klartecken att börja använda benet, men får väl vara glad över att det åtminstone ser ut att gå åt rätt håll. Så ridningen känns fortfarande lååångt borta. Så just nu blir det mest att sitta och mysa inne i vallackens hage, han respekterar mitt utrymme och är väldigt varsam, och han uppskattar verkligen detta, kommer och lägger huvudet i knät... Längtar ihjäl mig!!!

Intressant ska kolla in detta. Får jag fråga var i bäckenet du hade frakturen? Jag har också en komplicerad fraktur i plattan på bäckenet som läkarna tyvärr tror att jag kommer känna av när jag blir äldre, hade jag varit fotbollsspelare så hade karriären varit över.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 239
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 984
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025